SNG : beroerde Stoelen, geen tafeltjes

  • 14 December 2021
  • 40 reacties
  • 1948 Bekeken


Toon eerste bericht

40 reacties

Reputatie 7
Badge +1

De SNG is gebaseerd op een bestaand concept van CAF: Namelijk, de CAF Civity.

Qua verwachtingen: Het is NS die bepaald hoe de trein er uit komt te zien en welke luxe de trein heeft. CAF past daar zijn ontwerp op aan. Het grootste deel van de eisen wordt al tijdens de aanbesteding van de trein gesteld. 

Precies om die reden lijkt de FLIRT van NS heel erg op de SNG, omdat Stadler in eerste instantie meedeed in hetzelfde aanbestedingsproces.

Reputatie 6

Maar wat betreft de tafels, een sprinter is officieel bedoeld voor korte ritten. Maar dat is helemaal niet altijd het geval, zeker niet als je het hebt over bijvoorbeeld de rit Zwolle-Groningen (8100 serie) of Zwolle-Leeuwarden (9000 serie)

 

Den Haag CS - Hoorn Kersenboogerd...

 

Maar wat betreft de tafels, een sprinter is officieel bedoeld voor korte ritten. Maar dat is helemaal niet altijd het geval, zeker niet als je het hebt over bijvoorbeeld de rit Zwolle-Groningen (8100 serie) of Zwolle-Leeuwarden (9000 serie)

Den Haag CS - Hoorn Kersenboogerd...

Daar zijn vrijwel nul doorgaande reizigers. Het zijn in feite twee treinen die in Schiphol aan elkaar zijn gekoppeld omdat ze daar niet kunnen keren. Net als Leiden-Den Bosch of Uitgeest-Rotrerdam.

@TreinspotterHeerenveen

Wat is er zo speciaal aan Nederlandse treinen behalve het 1500V systeem?

CAF maakt volgens mij vooral treinen voor het Spaanse hogesnelheidsnetwerk. Ze zijn niet echt bekend met stoptreinen maken.

De verwachtingen van Nederlandse reizigers zijn ook anders dan in Spanje omdat het veel duurder is om te reizen in Nederland op korte afstanden.

Van het regionale CAF Civity platform zijn meer dan 500 treinstellen gebouwd variërend van 2 tot 8 rijtuigen. 

Dat de trein hier veel duurder is heeft niet met luxere treinen te maken maar met veel hogere lonen.Dat geldt zowel voor personeel als klanten.

Reputatie 5

Waarom helaas personeel wel? Die zitten toch gezellig in hun eigen hokje? Of bij de machinist?

Omdat FNV vindt dat ze geen risico mogen lopen?

Dat de gewone reiziger daardoor wel risico loopt,  nou ja 

Waarom helaas personeel wel? Die zitten toch gezellig in hun eigen hokje? Of bij de machinist?

Omdat FNV vindt dat ze geen risico mogen lopen?

Dat de gewone reiziger daardoor wel risico loopt,  nou ja 

Voor de machinist zijn de vele stops en de langdurige concentratieboog flink vermoeiend op dit lange traject. Je zit gedurende lange tijd zonder onderbreking nml. op deze trein, de enige onderbreking die je had was pas in Leiden al moest je dan wel doorlopen omdat je zover van alles af moest stoppen met de trein.

Reputatie 7
Badge +3

En ook een lange tijd waarin iemand misschien ook een keer een sanitaire stop moet maken. Dan maar niet teveel koffie drinken. :grin:

En ook een lange tijd waarin iemand misschien ook een keer een sanitaire stop moet maken. Dan maar niet teveel koffie drinken. :grin:

Dat is zo en zo al een dingetje aan het worden, ook door zeer korte overstappen tussen verschillende treinen en de verblijven zijn vaak neit erg dichtbij.  Gelukkgi kun je in uiterste nood gewoon de trein stoppen en even de treindienstleider bellen dat je een sanitaire noodstop maakt op het spoor en waar je trein stilstaat. :grin:

Reputatie 7
Badge +3

Gelukkig hebben alle sprinters nu een toilet. 

Gelukkig hebben alle sprinters nu een toilet. 

Je wil ook niet weten hoevaak ik met passagieren een collega heb afgelost omdat die heel nodig moest en dan ben je blij met een toilet in de trein (zeker als vrouwelijke collega).

Reputatie 6

Maar wat betreft de tafels, een sprinter is officieel bedoeld voor korte ritten. Maar dat is helemaal niet altijd het geval, zeker niet als je het hebt over bijvoorbeeld de rit Zwolle-Groningen (8100 serie) of Zwolle-Leeuwarden (9000 serie)

Den Haag CS - Hoorn Kersenboogerd...

Daar zijn vrijwel nul doorgaande reizigers. Het zijn in feite twee treinen die in Schiphol aan elkaar zijn gekoppeld omdat ze daar niet kunnen keren. Net als Leiden-Den Bosch of Uitgeest-Rotrerdam.

Grotendeels waar, maar ik heb ‘m wel eens eind-tot-eind hoor.

Reputatie 3

over de mensonvriendelijke inrichting van de nieuwste sprinters is het laatste woord nog lang niet gezegd -- NS zou een fortuin kunnen verdienen door rugkussentjes te verkopen 😉

Badge +3

Op zich wel een mooie foto 

Via https://twitter.com/Spotter_OV_Rdam/status/1634644325521846277

Is volgens Treinposities wel een tijd terug dat die (2308) tussen Haarlem en Den Haag reed, en de tijd op het scherm (12:18) klopt ook niet echt met de setting (avond) 😅

Reputatie 4

In de TGV heb je een paar prima uitklapbare tafels in de vier zitjes. waarom kan dat niet in het Nederlandse materieel. 

Reputatie 7
Badge +1

In de TGV heb je een paar prima uitklapbare tafels in de vier zitjes. waarom kan dat niet in het Nederlandse materieel. 

Omdat een sprinter voor korte afstanden is bedoeld en een TGV voor internationale trajecten.

Een TGV is inderdaad niet met een sprinter te vergelijken, maar voor sommige langere trajecten waar bijvoorbeeld SNG rijdt vind ik ze wel wat sober uitgevoerd. Dat doen de regionale vervoerders hier toch wel iets beter.

Overigens krijgen de nieuwste intercity's van NS (ICNG) wel grotere (werk)tafeltjes bij de 4-zits.

Reageer