sommigen dingen gaan wel supergoed, post ze hier!



Toon eerste bericht

41 reacties

Badge +3

Deze! https://twitter.com/Dolfjansen/status/1557041369587253249

 

Over het algemeen is de toegankelijkheid van de NS app in combinatie met VoiceOver voor slechtzienden en blinden op de iPhone best goed. Daar zou DB echt nog iets van kunnen leren.
Nu is ProRail doorgaans verantwoordelijk voor geleidelijnen, maar je komt ze op elk station tegen (op enkele stations met smalle perrons na). Ik weet van geen enkel ander Europees land waar dat zo goed is.
Sprinters hebben een gelijkvloerse instap.
Reisassistentie kan tot een uur voor vertrek worden geboekt voor binnenlandse reizen. Daar kunnen ze bijvoorbeeld bij de zuiderburen nog wat van leren. 

 

Reputatie 5

Mijn complimenten gaan naar de klantenservice.

Wat er goed gaat?

Dat NS aandacht besteedt aan de voorlichting wat te doen bij onveilige situaties of overlast. Er zijn in de hele trein stickers op de ramen geplakt en ik heb het advies om het nummer op te slaan opgevolgd 

 

Reputatie 4

Wat ik positief vind:

  • de treinen op ‘mijn’ traject rijden over het algemeen best punctueel
  • fijn dat er in élke NS trein een toilet is
  • top dat er op elk station een AED & minimaal één digitaal scherm met live vertrektijden is
  • dat elk NS station op werkdagen overdag minimaal elk half uur wordt bediend, is iets dat in het buitenland zeker geen zekerheid is
  • er wordt flink geinvesteerd in nieuwe treinen en stations, waardoor deze er over het algemeen modern uitzien
  • als ik bijvoorbeeld kijk naar ‘mijn’ dichtstbijzijnde station, Alkmaar Noord, dan heeft deze sinds kort drempelvrije toegang, gratis grote bewaakte fietsenstalling, OV-fietsen, nieuw toilet én een watertappunt. Da’s toch best netjes voor een relatief klein station.

 

Reputatie 7

Loes.

Reputatie 7
Badge +3

In dit verband wil ik ProRail, NS en de gemeente Gooise Meren een pluim geven voor de nieuwe westelijke entree van station Naarden-Bussum. Heel prettig ingericht voor het halen/brengen van reizigers die aankomen of vertrekken van spoor 2. De K+R-strook waar je 15 minuten mag staan is prima. Ik ken weinig stations in Nederland waar je je passagiers zo makkelijk kunt halen/brengen. Ook heel fijn dat er geen ontsierende poortjes zijn geplaatst.

De ruimte die is vrijgekomen door het weghalen van spoor 3 t/m 5 wordt nuttig gebruikt voor een nieuw P+R-terrein, de K+R-strook en heel veel fietsrekken (die helaas niet overkapt zijn.) Het eilandperron is een uniek object geworden met nog maar 1 spoor en toegang vanaf de andere zijde. 

 

Reputatie 1

Afgelopen maand behoorlijk veel in Duitsland gereisd op verschillende trajecten. 
Heb daar nog niet meegemaakt dat ook maar 1 trein op tijd reed. De grote drukte ivm 9-ticket speelt wellicht mee. Communicatie over storingen? Zeer summier of helemaal niet. Half uur stilgestaan ivm overwegstoring. Geen enkel bericht via de omroep. Wel stond er iets in de “bahn.de” app, die ook van geen kant klopt als het gaat om vertrek- en aankomsttijden. Kortom: het gras bij de (ooster) buren is zeker niet groener en in die zin komt de NS er niet slecht van af..

 

Reputatie 7
Badge +1

Berlijn ben ik nog nooit geweest, maar afgaand op afbeeldingen in Google ziet het er prachtig uit!

Het mooie/fijne van Nederlandse stations vind ik vooral dat ze grotendeels, mooi of niet mooi, netjes en schoon zijn. Er zijn uitzonderingen, maar daar gaat dit topic niet over. 😊

Hoewel ik veel Nederlandse stations (o.a. Haarlem, Rotterdam, Arnhem) toch ook wel erg mooi vind.

Reputatie 6

Berlijn ken ik niet Keulen wel. Het is ook wel een beetje appels en peren. Maar buiten de façade die vaak wel mooi is vind ik Duitse stations erg gedateerd vanbinnen en vaak smerig. Maar goed dat is weer een andere discussie :) 

Reputatie 7

Zijn de stations in Nederland werkelijk mooier dan in Duitsland? Dat is toch een kwestie van smaak.

Zeker. Maar vaak heeft het denk ik ook veel te maken met onderhoud. Een minder fraai ogend station kan door een verfbeurt, reparaties en een schone en opgeruimde omgeving toch erg verbeteren. 

Maar zulke vervallen, roestige en door onkruid overwoekerde stations zoals je in Duitsland en België op bepaalde plaatsen aantreft, die heb je niet bij ons. 

Reputatie 7
Badge

Zijn de stations in Nederland werkelijk mooier dan in Duitsland? Dat is toch een kwestie van smaak.

Reputatie 7
Badge +4

Berlijn HBF is zeker geweldig maar er is wel een historische verklaring, 😇.

Ik heb het Oostblok nog meegemaakt, na de Wiedervereinigung was het natuurlijk een prestigeobject. Hoe dan ook, het is prachtig.

Reputatie 5

Na veel terechte kritische opmerkingen richting NS (die heb ik zelf ook) wil ik ook graag wat positieve noemen:

  • het gemak van flex abonnementen waarmee je na een maand weer kan schakelen ipv een jaar
  • de mooie stations die we in NL hebben (Rotterdam, Utrecht, Arnhem….) daar kunnen ze in Duitsland nog een puntje aan zuigen
  •  

Ben jij weleens in Duitsland geweest met de trein?

Met name Berlijn HBF en Keulen HBF zijn prachtig!

Reputatie 7

Zeer positief vind ik ook de goed betaalbare dalurenabonnementen waarmee je het hele land door kunt sporen voor een vaste prijs per maand, in vrijwel alle treinen, omgerekend voor ca. 4,50 euro per dag. Perfect. Dat is voor mij dé reden om altijd, zo'n 5 of soms 6 dagen in de week, met de trein te reizen en niet per auto (er zelfs niet een te bezitten). In de meeste andere landen bestaat dit niet op deze wijze, of het is erg prijzig. 

Reputatie 7
Badge +4

In ieder geval een goed alternatief als tegenwicht tegen de soms hoge zuurgraad in de reacties. 

Reageer