Skip to main content
Recentelijk is op de route die ik dagelijks afleg (Amsterdam - Leiden) de nieuwe Spaanse CAF Cavity sprinter gaan rijden. Dit nu is geen onverdeeld genoegen. In een ander topic wordt al steen en been geklaagd over stoelen en ik denk (maar weet het niet zeker omdat ik de terminologie niet herken) dat het over dezelfde treinstellen gaat. Ik heb nu ongeveer tien mensen hierover gesproken, waaronder twee conducteurs. Iedereen was het erover eens dat deze stoelen, zowel de blauwe als de rode, bijzonder slecht zitten omdat de rugleuning veel te verticaal staat. Zeker met mijn slechte rug is dit een marteling. Ik zit slechts 11 minuten in de trein maar ik kom er gebroken uit. En dan moet ik nog een hele dag werken. Ik ben nu treinen expres aan het missen om maar op de oude SLT stoelen te kunnen zitten. Waarom heeft de NS zo'n blamage begaan en voor deze slechte stoelen gekozen? Om een paar extra reizigers in de trein te kunnen persen? Ik zie er al van komen dat het komende decennium een kwestie van afzien gaat worden.
Volgens mij is je al meerdere malen verteld dat dat alleen bij de 3-delige SNGs is. De 4-delige SNGs hebben aan beide zijden 1e klas.
Ik reis zelf eerste klas en maak voor een klein deel gebruik van deze nieuwe sprinters Adam Lelylaan - Schiphol en ben het eens dat de rugleuning veel te recht op staat. Valt mij sowieso op dat de kwaliteit van alle gerenoveerde treinen echt slecht is en eerste klas onwaardig. Is het niet de build quality dan is het wel het comfort. Het mag dan allemaal wel hip zijn maar kunst en zo echt comfort vind je nog in de gerenoveerde koplopers of intercity direct (deels). De NS lijkt een beetje een veredelde GVB aan het worden met als enige voordeel dat de lederen bekleding nog niet is wegbezuinigd voor plastic stoeltjes maar dat zal vast wel de volgende stap zijn bij de SNG2 😂



En het ergste is nog dat er in de SNG bijna geen 1e klasse meer te vinden is. Een heel klein stukje...dat is het. En alleen maar aan de voorkant (of achterkant)

Bij de SLT is er teminste 1e klasse aan allebij de uiteinden van de trein. Bij de SNG dus niet.

Dan zit je dus met allemaal mensen samengepropt in de 1e klas. Plus nog de gebruikelijke mensen met een acttiekaartje. En natuurlijk nog een zwart rijden hier en daar. En dan kan ik niet eens meer naar een andere 1e klasse coupe vluchten want dr is er maar eentje.
Ik reis zelf eerste klas en maak voor een klein deel gebruik van deze nieuwe sprinters Adam Lelylaan - Schiphol en ben het eens dat de rugleuning veel te recht op staat. Valt mij sowieso op dat de kwaliteit van alle gerenoveerde treinen echt slecht is en eerste klas onwaardig. Is het niet de build quality dan is het wel het comfort. Het mag dan allemaal wel hip zijn maar kunst en zo echt comfort vind je nog in de gerenoveerde koplopers of intercity direct (deels). De NS lijkt een beetje een veredelde GVB aan het worden met als enige voordeel dat de lederen bekleding nog niet is wegbezuinigd voor plastic stoeltjes maar dat zal vast wel de volgende stap zijn bij de SNG2 😂
Ja, en daar klagen mensen nu weer dat het geen stoffen bekleding is, en de stoelen zouden harder geworden zijn. Kortom, je kan het nooit goed doen voor iedereen, en dat is bij elke trein zo.

De kunstlederen bekleding vind ik een grote verbetering. Dat ze harder zijn geworden is misschien omdat (tenminste ik heb het idee) ook de vulling van de zitting is vervangen, en dus niet meer zo doorgezeten is.

Ook de hoofdsteunen zijn vervangen, de zijkanten steken meer naar voor uit waardoor lange mensen klagen dat ze in de rug prikken. Zo lang ben ik niet, dus geen last van.
Misschien hopen op een renovatie van de stoelen? Ook gebeurt bij de SLT



Een renovatie, lees een ander stofje, heeft geen enkel zin, en zelfs dat gaat de komende 8 tot 10 jaar niet gebeuren bij SNG.

Het hele frame van de stoelen is vele malen te stijl, met een vreemde bocht naar achteren nabij de onderrug.

Verder zijn de stoelen zo smal, dat je zeker 10 cm te kort komt, naast elkaar gezeten dus zeker 20 cm. En laat het gangpad nu juist die ruimte te breed zijn......
Ja, en daar klagen mensen nu weer dat het geen stoffen bekleding is, en de stoelen zouden harder geworden zijn. Kortom, je kan het nooit goed doen voor iedereen, en dat is bij elke trein zo.
Ik rij al sinds begin jaren 80 met de trein mee, nog nooit zo'n rare zit positie meegemaakt.



Maar klagen heeft geen zin, omdat aanpassen nu voorlopig onbetaalbaar is.

Discussie is dus eigenlijk zinloos.


Misschien hopen op een renovatie van de stoelen?

Ook gebeurt bij de SLT
Ik rij al sinds begin jaren 80 met de trein mee, nog nooit zo'n rare zit positie meegemaakt.



Maar klagen heeft geen zin, omdat aanpassen nu voorlopig onbetaalbaar is.

Discussie is dus eigenlijk zinloos.


Vandaag had ik gereist in VIRM en SGM. Die stoelen zitten echt veel beter dan in de SNG.Ach, over de stoelen in de VIRM is in de loop der jaren ook heel wat af geklaagd. Een over het "gebrekkige comfort" van de SGM ook (nog steeds trouwens). Vroeger was alles beter, dat was al in de tijd van mijn oma.


Ja maar die zijn teminste wel beter als die in de SNG.

Want de stoelen in de SNG zijn voor mij echt afzien namelijk. 😶
Het maakt in de VIRM wel verschil of je in een oude VIRM is of een gemoderniseerde zit. Die in de gemoderniseerde vind ik niet prettig zitten, gaat dan om de hoofdsteun die te laag is en in een hoek naar voren staat waardoor de bovenkant ervan precies in de overgang van mijn hoofd naar mijn nek komt en ik met mijn hoofd dus niet goed tegen de hoofdsteun kom, of ik moet in een soort van knik gaan zitten.

Over de oude stoelen in de VIRM werd in het begin ook steen en been geklaagd. En wat dacht je dat er destijds is geklaagd over de gifgroene banken in de DD-AR? Het is altijd geklaag geweest en het zal altijd geklaag blijven.
Het maakt in de VIRM wel verschil of je in een oude VIRM is of een gemoderniseerde zit. Die in de gemoderniseerde vind ik niet prettig zitten, gaat dan om de hoofdsteun die te laag is en in een hoek naar voren staat waardoor de bovenkant ervan precies in de overgang van mijn hoofd naar mijn nek komt en ik met mijn hoofd dus niet goed tegen de hoofdsteun kom, of ik moet in een soort van knik gaan zitten.
Vandaag had ik gereist in VIRM en SGM. Die stoelen zitten echt veel beter dan in de SNG.

Ach, over de stoelen in de VIRM is in de loop der jaren ook heel wat af geklaagd. Een over het "gebrekkige comfort" van de SGM ook (nog steeds trouwens). Vroeger was alles beter, dat was al in de tijd van mijn oma.
Vraag het me ook al langer af. Gebaseerd op het aantal negatieve reacties van mijn medemens denk ik dat het een buitenaards wezen moet zijn geweest.
Vandaag had ik gereist in VIRM en SGM. Die stoelen zitten echt veel beter dan in de SNG.

De SNG heeft echt oncomfortabele stoelen. Ik snap echt niet welke persoon op het idee is gekomen om dit soort stoelen in een nieuwe sprinter te gooien.
Ook ik vind dat de rugleuningen veel te recht staan, mijn vrouw veel keliner als ik viel het gelijk op. In Rotterdam was er veel meer beenruimte bij de testopstelling waardoor je meer onderuit gezakt kan zitten (probeer maar in de vis-a-vis opstelling).



Ik hoor ook veel mensen klagen over de stoelen, ik hoop nooit in een sng (de opvolger gaat snng heten?) te zitten die uren stil staat door een pechgeval, gelukkig zijn deze treinen niet stuk te krijgen.



Maar goed, een groep vermoeide reizigers die gevraagd werden om de nieuwe stoelen uit te proberen keurde dit type goed dus einde discussie.

(Kan ook zijn dat al die andere stoelen nog veel beroerder zaten, en wie garandeert dat de hoek van de opstelling exact gelijk is gebleven..)

De stoelen van de SLT zullen ooit ook uitgeprobeerd zijn, je kunt je dus afvragen waarom die niet gekozen zijn. Die zitten een stuk beter, ook meer beenruimte al valt dat wel mee in de SNG. In de oersrprinter is het veel slechter gesteld met de been ruimte.



Probleem is dat het nu te laat is, er kan pas bij een grote renovatie wat gedaan worden aan die stoelen.
Ik vind de stoelen vreselijk zitten! Veel te rechtop met een hoofdsteun dat in de weg zit, en een slag in de rug waar de iets langere mens (179cm) zich stuk op zit. Verder mis ik de klaptafel.

Vanmorgen is het een opluchting dat er weer een keer een oudere sprinter rijdt. Die stoelen zitten heerlijk + klaptafel aanwezig.


Waar heb je in de trein gezeten? Als je vanaf Zwolle het noorden ingaat met een SPR wil dat nog wel eens een IC zijn


Misschien een kussentje van huis meenemen?


Ja dat zou kunnen ja. Maar het staat alleen zo mal. En ik val niet graag op. 😌
Ik vind die stoelen ook vreselijk. Als ik er lang op zit dan doet mijn kont pijn.

Misschien een kussentje van huis meenemen?
Ik vind die stoelen ook vreselijk. Als ik er lang op zit dan doet mijn kont pijn.
Ik vind de stoelen vreselijk zitten! Veel te rechtop met een hoofdsteun dat in de weg zit, en een slag in de rug waar de iets langere mens (179cm) zich stuk op zit.



Precies dat dacht ik laatst ook. Zit weleens vaker eerste klas in een VIRM en die zitten goed. Zat laatst eerste klas in een (nieuwe?) sprinter. Heb niet zoveel verstand van de Spinter types, maar die stoel zat echt voor geen meter. Idd veel te rechtop met de hoofdsteun die in de weg zit. Toch verrassend dat deze als fijn werden ervaren met het testen ervan.
Heeft niks met smaak te maken, het zit voor mij gewoon vreselijk.
Ik ben 189cm en vind die rechte stoelen daarom juist erg prettig. Beter voor mijn rug. Tja, smaken...
Ik vind de stoelen vreselijk zitten! Veel te rechtop met een hoofdsteun dat in de weg zit, en een slag in de rug waar de iets langere mens (179cm) zich stuk op zit. Verder mis ik de klaptafel.

Vanmorgen is het een opluchting dat er weer een keer een oudere sprinter rijdt. Die stoelen zitten heerlijk + klaptafel aanwezig.




Als ik de NS was had ik voor verschillende stoelen gekozen. Stoelen die passen bij de variatie aan mensen. Stoelen voor lange, kleine, brede en smalle mensen. Stoelen voor de rechtop zittende en stoelen voor de onderuitzakkende. Maar dit zal vast te duur zijn en is vast ook niet praktisch voor het efficiënt indelen van de treinwagon. Ik ben zelf vrij lang en heb last van de hoofdsteun die bij mij op schouder hoogte zit. Het zijn de verdikkingen van de hoofdsteun die in de weg zitten.Dat maakt de trein alleen maar duurder
En dan gaan de lange mensen misschien wel klagen als in de spits de kleine mensen op "hun" stoel zitten 😉


Nee Nederlanders klagen niet 😉


Als ik de NS was had ik voor verschillende stoelen gekozen. Stoelen die passen bij de variatie aan mensen. Stoelen voor lange, kleine, brede en smalle mensen. Stoelen voor de rechtop zittende en stoelen voor de onderuitzakkende. Maar dit zal vast te duur zijn en is vast ook niet praktisch voor het efficiënt indelen van de treinwagon. Ik ben zelf vrij lang en heb last van de hoofdsteun die bij mij op schouder hoogte zit. Het zijn de verdikkingen van de hoofdsteun die in de weg zitten.Dat maakt de trein alleen maar duurder




En dan gaan de lange mensen misschien wel klagen als in de spits de kleine mensen op "hun" stoel zitten 😉

Reageer