beantwoord

Stoelen in de nieuwe sprinter?


Reputatie 2
Recentelijk is op de route die ik dagelijks afleg (Amsterdam - Leiden) de nieuwe Spaanse CAF Cavity sprinter gaan rijden. Dit nu is geen onverdeeld genoegen. In een ander topic wordt al steen en been geklaagd over stoelen en ik denk (maar weet het niet zeker omdat ik de terminologie niet herken) dat het over dezelfde treinstellen gaat. Ik heb nu ongeveer tien mensen hierover gesproken, waaronder twee conducteurs. Iedereen was het erover eens dat deze stoelen, zowel de blauwe als de rode, bijzonder slecht zitten omdat de rugleuning veel te verticaal staat. Zeker met mijn slechte rug is dit een marteling. Ik zit slechts 11 minuten in de trein maar ik kom er gebroken uit. En dan moet ik nog een hele dag werken. Ik ben nu treinen expres aan het missen om maar op de oude SLT stoelen te kunnen zitten. Waarom heeft de NS zo'n blamage begaan en voor deze slechte stoelen gekozen? Om een paar extra reizigers in de trein te kunnen persen? Ik zie er al van komen dat het komende decennium een kwestie van afzien gaat worden.
icon

Beste antwoord door Julian 1 March 2019, 18:26

Bekijk origineel

127 reacties

Wat mij betreft kan deze topic levend blijven. Ik reis sinds kort elke werkdag met de SNG van en naar het werk. Ik kan je vertellen dat de stoelen van de eerste en tweede klas precies het zelfde zitten, muv een klaptafeltje. Bij zowel de eerste als tweede klas zijn de stoelen een duidelijk voorbeeld van "duurzaamheid", besparing of gewoonweg slechte handel. De stoelen zijn hard, men zit meer vooruit gebogen de rechtop en de kicker; de lendesteun(onderrug deel) kinkt door. De plaat in de rug in het lendesteun gedeelte buigt bij veel van de stoelen door. Dit laatste zegt eigenlijk gewoon alles over de kwaliteit van deze stoelen helaas.

Herhalen van uw bericht van een maand geleden heeft niet zoveel zin. Sommige mens zullen het met u eens zijn en anderen niet. 

Wat mij betreft kan deze topic levend blijven. Ik reis sinds kort elke werkdag met de SNG van en naar het werk. Ik kan je vertellen dat de stoelen van de eerste en tweede klas precies het zelfde zitten, muv een klaptafeltje. Bij zowel de eerste als tweede klas zijn de stoelen een duidelijk voorbeeld van "duurzaamheid", besparing of gewoonweg slechte handel. De stoelen zijn hard, men zit meer vooruit gebogen de rechtop en de kicker; de lendesteun(onderrug deel) kinkt door. De plaat in de rug in het lendesteun gedeelte buigt bij veel van de stoelen door. Dit laatste zegt eigenlijk gewoon alles over de kwaliteit van deze stoelen helaas.

Ik ben het ook eens dat de stoelen in de SNG niet van kwaliteit zijn. Zowel tweede als eerst klas zijn beide gewoonweg oncomfortabel. De kwaliteit bewijst zichzelf omdat de metalen rugplaat van de rugleuning bij de lendesteun (onderrug deel) door knikt bij veel van de stoelen. Ook de eerste klas in de 3tjes kan ik het over eens zijn. Normaal zou ik het niet erg vinden om een plaatsje op te geven of gewoon te staan. Echter is het voor mij zo dat ik de vouwfiets mee neem, dus ik moet rennen met fiets in de hand omdat ik niet binnendoor kan lopen met de fiets. Misschien kan er worden aangegeven waar de eerst klas op het perron stopt. Ik zit elke werkdag een uur heen en een uur terug in de trein. Veel van deze reizen zijn alleen met een 3tje SNG.

Op het traject Zutphen/Arnhem-Wijchen reden eerst uitsluitend SLT’s die prima zitten; inmiddels worden ze steeds vervangen door de Spanjaarden en heb ik ook het verschrikkelijke comfort in de 1e klas mogen ervaren. Inderdaad onbegrijpelijk dat deze planken in je rug zijn goedgekeurd. 

Reputatie 7
Badge

Elk voordeel heb zijn nadeel zeggen ze dan. Ik merk trouwens vaak dat veel mensen toch gaan staan ondanks dat er nog stoelen vrij zijn naast iemand. Ook als mensen niet eens een tas naast zich hebben staan. Zelfs dat mensen op de bakovergangen gaan zitten (waarvan ik me dan toch afvraag of dat beter zit dan naast iemand op een gewone stoel)

Reputatie 7
Badge +3

Stoelen in de SNG zijn iederdaad iets smaller, daardoor is het gangpad weer wat breder.

Reputatie 7
Badge

De stoelen vind ik wat aan de harde kant maar verder zitten ze inderdaad niet verkeerd. En ik heb het idee dat de stoelen in de SLT ook een stukje breder zijn dan in de SNG. In die laatst genoemde zit je met twee mensen al gauw bijna bij elkaar op schoot.

Reputatie 7
Badge +3

De nieuwe bekleding van de stoelen in de SLT is zeker een stuk beter dan wat er eerst op zat, ik ben alleen niet zo te spreken over die hoofdsteunen.

Ja, de SLT-stoelen zijn met de nieuwe bekleding zo slecht nog niet. Best redelijk comfort voor een sprintertje. Alleen geen stopcontacten, geen tafels, en waardeloos felle verlichting waar je niet goed van wordt. Het is en blijft een sprinter natuurlijk, maar dan nog moet het beter kunnen. Dus als ik mag kiezen, liever een kwartier in een SLT dan een SNG.

Reputatie 7
Badge

Nee, dat is een andere sprinter. Waar jij de foto van plaatst is een SLT en die zijn al een aantal in dienst.

De nieuwe sprinter heet SNG en daar zien de stoelen er zo uit:
 

dffe49ae-0b72-4afa-8ad5-07bc7a7bc9fd.jpg

Wat een verschil die stoelen in de SLT, een flinke verbetering! Bovenstaand trouwens de inmiddels “beruchte” stoelen uit de SNG.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de SLT is bij het vervangen van de bekleding ook een iets andere hoofdsteun geplaatst waarbij de zijkanten meer naar voren gericht zijn. Zie het verschil tussen oud en nieuw.

 

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat om 2 verschillende type stoelen. De stoelen in de SNG staan voor velen te rechtop en zitten daardoor oncomfortabel. De stoelen van de SLT waren bekleed met stof en zijn nu van kunstleder, daar was verder met het comfort niet zo veel mis mee. Ze trokken alleen veel stof en viezigheid aan en zagen er vrij snel smerig uit. 

Reputatie 1

Zijn de stoelen in de SNG nog slechter dan in de SLT of gaat het om dezelfde stoelen?

Reputatie 7
Badge

Deze sprinters rijden inderdaad ook tussen Schiphol en Leiden. De ritten worden deels ook met een iets ouder type Sprinter (SLT) gereden zie ik. 

De nieuwe sprinter (SNG) is vooral te herkennen aan de stopcontacten in eerste en tweede klas, de Mondriaan vormgeving en een blauwe LED-band langs de wanden.

Reputatie 1

Rijdt deze stoptrein ook tussen Schiphol en Leiden?

Wat een drama zeg...

Ik zit met mijn schouders tegen de onderkant van de hoofdsteun aan. Echt totaal niet te doen. Ik krijg direct nekpijn.Ik ben niet eens heel erg lang, juist een gemiddelde nederlandse man van 1.84m

Dit dus; met 2 meter lengte en een shouderbreedte groter dan de stoelbreedte ben ik nu in de SLT’s verplicht m’n shouders uit de kom te trekken of het zonder rugleuning te doen. Eigenlijk kan ik prima leven met de hoek en de hardheid (‘t kan prettiger, maarja, dat kunnen zo veel dingen), maar haal alsjeblieft in ieder geval de zijkanten van die hoofdsteunen weg.

Reputatie 7
Badge

Versleten stoelzittingen vervangen ze gewoon. In sommige gevallen wordt de buitenkant aangepakt, zoals bij de SLT's. De hele stoel vervangen is aanzienlijk duurder dan enkel de stoffering.

 

Ja dat is ook wel logisch. In de SGM wil dat nog wel eens een mooi kleuverschil opleveren met de reeds bestaande zittingen.

Reputatie 7
Badge

Ik reis zelf vrijwel dagelijks met deze sprinters op het traject Groningen - Zwolle. Genoeg ritten met rugpijn dus… 

Uiteraard zijn sprinter treinen qua comfort een stukje minder dan Intercity treinen en dat is begrijpelijk. Maar gezien het aantal klachten (alleen op dit forum al) zou NS hier toch wel naar moeten kijken. En zoals @MJL ook schrijft kan niemand verwachten dat alle problemen direct in de komende 5 jaar al opgelost zijn. Er moet in elk geval iets gebeuren. Helemaal voor de wat langere afstanden hier in het noorden (en niet alleen hier overigens). 

@ReizigerRijssen Ik heb al een aantal keren stoelen gezien met behoorlijke kuilvorming in de zitting dus ik ben benieuwd hoe ze er dan na zo'n tijd uitzien :joy:.

Versleten stoelzittingen vervangen ze gewoon. In sommige gevallen wordt de buitenkant aangepakt, zoals bij de SLT's. De hele stoel vervangen is aanzienlijk duurder dan enkel de stoffering.

 

Reputatie 7
Badge

Ik reis zelf vrijwel dagelijks met deze sprinters op het traject Groningen - Zwolle. Genoeg ritten met rugpijn dus… 

Uiteraard zijn sprinter treinen qua comfort een stukje minder dan Intercity treinen en dat is begrijpelijk. Maar gezien het aantal klachten (alleen op dit forum al) zou NS hier toch wel naar moeten kijken. En zoals @MJL ook schrijft kan niemand verwachten dat alle problemen direct in de komende 5 jaar al opgelost zijn. Er moet in elk geval iets gebeuren. Helemaal voor de wat langere afstanden hier in het noorden (en niet alleen hier overigens). 

@ReizigerRijssen Ik heb al een aantal keren stoelen gezien met behoorlijke kuilvorming in de zitting dus ik ben benieuwd hoe ze er dan na zo'n tijd uitzien :joy:.

Dat het probleem morgen niet opgelost is valt te begrijpen, maar een signaal vanuit NS dat er naar de klachten geluisterd wordt en dat er in de toekomst iets mee gedaan gaat worden zou wel fijn zijn. Al duurt het 5 jaar, maar we moeten wel weten dat we er van op aan kunnen dat deze treinen ooit geschikt gemaakt gaan worden voor een normale mate van comfort die je mag verwachten.

Reputatie 7
Badge +4

Treinen met deze stoelen, dat had natuurlijk nooit mogen gebeuren en het is meer dan alleen een omissie dat dit niet op tijd is ontdekt.

Een trein test je toch uit op dit punt? Om te zien zijn ze zonder meer mooi, maar verder had men toch even moeten gaan zitten en tien minuten gaan reizen, dan was het meteen opgevallen.

 

Zo spring je niet om met je klanten. Gelukkig hoef ik er niet vaak mee te reizen. Het is toch te gek voor woorden dat je een nieuw en modern treintype maar beter kunt mijden. Normaal zitten er verbeteringen in. Herinvoering van de eerste klas zou ook mooi zijn. Voor een rode stoel die net zo rot zit, betaal je graag meer tenslotte. ;-)

 

@ReizigerRijssen Over twintig jaar nieuwe stoelen is voor mij persoonlijk in ieder geval waarschijnlijk te laat. ;-)

Reputatie 4

Haha, over 20 jaar, als ze een grote revisie ondergaan:rofl:

De vraag is nu, gok ik, niet of deze stoelen aangepast gaan worden maar wanneer. Aangezien het gloednieuwe treinen zijn ben ik bang dat zoiets nog jaren kan duren, voordat die keuze wordt genomen. Maar gezien de reacties hier en elders denk ik dat het sowiezo gaat gebeuren. Daar mag je als betalende reiziger ook wel vanuit gaan.

Reputatie 7
Badge

Ikzelf vind de stoelen ook verschrikkelijk. Ze zijn redelijk recht (wat volgens mij niet het grootste probleem is). Wat mij vooral opvalt is dat de rugleuning echt keihard is. Waar de meeste stoelen wat meegeven met je rug (zachte leuning), doen deze dat absoluut niet waardoor de stoelen erg slecht zitten als je rug niet precies in de vorm van de leuning past. 

Reputatie 6

Ik ben een onderdeurtje (1.63) maar vindt ze ook verschrikkelijk zitten...je zou een eigen kussentje meenemen ik vind vooral het zitvlak kei en keihard

Reageer