beantwoord

Stoelen in de nieuwe sprinter?


Reputatie 2
Recentelijk is op de route die ik dagelijks afleg (Amsterdam - Leiden) de nieuwe Spaanse CAF Cavity sprinter gaan rijden. Dit nu is geen onverdeeld genoegen. In een ander topic wordt al steen en been geklaagd over stoelen en ik denk (maar weet het niet zeker omdat ik de terminologie niet herken) dat het over dezelfde treinstellen gaat. Ik heb nu ongeveer tien mensen hierover gesproken, waaronder twee conducteurs. Iedereen was het erover eens dat deze stoelen, zowel de blauwe als de rode, bijzonder slecht zitten omdat de rugleuning veel te verticaal staat. Zeker met mijn slechte rug is dit een marteling. Ik zit slechts 11 minuten in de trein maar ik kom er gebroken uit. En dan moet ik nog een hele dag werken. Ik ben nu treinen expres aan het missen om maar op de oude SLT stoelen te kunnen zitten. Waarom heeft de NS zo'n blamage begaan en voor deze slechte stoelen gekozen? Om een paar extra reizigers in de trein te kunnen persen? Ik zie er al van komen dat het komende decennium een kwestie van afzien gaat worden.
icon

Beste antwoord door Julian 1 maart 2019, 18:26

Deze stoelen zijn juist gekozen door de reizigers tijdens de stoelentest op station Rotterdam Centraal (zie bijvoorbeeld http://www.treinenweb.nl/review/63). Helaas kan je echter nooit iedereen tevreden stellen.

Zolang je in de juiste zithouding zit, vind ik de stoelen persoonlijk best OK zitten voor een sprinter, maar als de zithouding wat meer onderuitgezakt is, dan zitten ze niet zo fijn, vind ik.

Edit: en Momo was weer eens sneller 😞
Bekijk origineel

112 reacties

Ik zit met mijn schouders tegen de onderkant van de hoofdsteun aan. Echt totaal niet te doen. Ik krijg direct nekpijn.Ik ben niet eens heel erg lang, juist een gemiddelde nederlandse man van 1.84m

Dit dus; met 2 meter lengte en een shouderbreedte groter dan de stoelbreedte ben ik nu in de SLT’s verplicht m’n shouders uit de kom te trekken of het zonder rugleuning te doen. Eigenlijk kan ik prima leven met de hoek en de hardheid (‘t kan prettiger, maarja, dat kunnen zo veel dingen), maar haal alsjeblieft in ieder geval de zijkanten van die hoofdsteunen weg.

Versleten stoelzittingen vervangen ze gewoon. In sommige gevallen wordt de buitenkant aangepakt, zoals bij de SLT's. De hele stoel vervangen is aanzienlijk duurder dan enkel de stoffering.

 

Ja dat is ook wel logisch. In de SGM wil dat nog wel eens een mooi kleuverschil opleveren met de reeds bestaande zittingen.

Reputatie 6
Badge

Ik reis zelf vrijwel dagelijks met deze sprinters op het traject Groningen - Zwolle. Genoeg ritten met rugpijn dus… 

Uiteraard zijn sprinter treinen qua comfort een stukje minder dan Intercity treinen en dat is begrijpelijk. Maar gezien het aantal klachten (alleen op dit forum al) zou NS hier toch wel naar moeten kijken. En zoals @MJL ook schrijft kan niemand verwachten dat alle problemen direct in de komende 5 jaar al opgelost zijn. Er moet in elk geval iets gebeuren. Helemaal voor de wat langere afstanden hier in het noorden (en niet alleen hier overigens). 

@ReizigerRijssen Ik heb al een aantal keren stoelen gezien met behoorlijke kuilvorming in de zitting dus ik ben benieuwd hoe ze er dan na zo'n tijd uitzien :joy:.

Versleten stoelzittingen vervangen ze gewoon. In sommige gevallen wordt de buitenkant aangepakt, zoals bij de SLT's. De hele stoel vervangen is aanzienlijk duurder dan enkel de stoffering.

 

Ik reis zelf vrijwel dagelijks met deze sprinters op het traject Groningen - Zwolle. Genoeg ritten met rugpijn dus… 

Uiteraard zijn sprinter treinen qua comfort een stukje minder dan Intercity treinen en dat is begrijpelijk. Maar gezien het aantal klachten (alleen op dit forum al) zou NS hier toch wel naar moeten kijken. En zoals @MJL ook schrijft kan niemand verwachten dat alle problemen direct in de komende 5 jaar al opgelost zijn. Er moet in elk geval iets gebeuren. Helemaal voor de wat langere afstanden hier in het noorden (en niet alleen hier overigens). 

@ReizigerRijssen Ik heb al een aantal keren stoelen gezien met behoorlijke kuilvorming in de zitting dus ik ben benieuwd hoe ze er dan na zo'n tijd uitzien :joy:.

Reputatie 6

Dat het probleem morgen niet opgelost is valt te begrijpen, maar een signaal vanuit NS dat er naar de klachten geluisterd wordt en dat er in de toekomst iets mee gedaan gaat worden zou wel fijn zijn. Al duurt het 5 jaar, maar we moeten wel weten dat we er van op aan kunnen dat deze treinen ooit geschikt gemaakt gaan worden voor een normale mate van comfort die je mag verwachten.

Reputatie 7
Badge +4

Treinen met deze stoelen, dat had natuurlijk nooit mogen gebeuren en het is meer dan alleen een omissie dat dit niet op tijd is ontdekt.

Een trein test je toch uit op dit punt? Om te zien zijn ze zonder meer mooi, maar verder had men toch even moeten gaan zitten en tien minuten gaan reizen, dan was het meteen opgevallen.

 

Zo spring je niet om met je klanten. Gelukkig hoef ik er niet vaak mee te reizen. Het is toch te gek voor woorden dat je een nieuw en modern treintype maar beter kunt mijden. Normaal zitten er verbeteringen in. Herinvoering van de eerste klas zou ook mooi zijn. Voor een rode stoel die net zo rot zit, betaal je graag meer tenslotte. ;-)

 

@ReizigerRijssen Over twintig jaar nieuwe stoelen is voor mij persoonlijk in ieder geval waarschijnlijk te laat. ;-)

Reputatie 3

Haha, over 20 jaar, als ze een grote revisie ondergaan:rofl:

Reputatie 6

De vraag is nu, gok ik, niet of deze stoelen aangepast gaan worden maar wanneer. Aangezien het gloednieuwe treinen zijn ben ik bang dat zoiets nog jaren kan duren, voordat die keuze wordt genomen. Maar gezien de reacties hier en elders denk ik dat het sowiezo gaat gebeuren. Daar mag je als betalende reiziger ook wel vanuit gaan.

Ikzelf vind de stoelen ook verschrikkelijk. Ze zijn redelijk recht (wat volgens mij niet het grootste probleem is). Wat mij vooral opvalt is dat de rugleuning echt keihard is. Waar de meeste stoelen wat meegeven met je rug (zachte leuning), doen deze dat absoluut niet waardoor de stoelen erg slecht zitten als je rug niet precies in de vorm van de leuning past. 

Reputatie 4

Ik ben een onderdeurtje (1.63) maar vindt ze ook verschrikkelijk zitten...je zou een eigen kussentje meenemen ik vind vooral het zitvlak kei en keihard

Reputatie 6

Betere stoelen en niet over 10 jaar, maar gewoon per 2020. Al bouwen ze maar één stel tegelijkertijd om en duurt het hele proces 5 jaar. Dit is gewoon totaal onredelijk en moet zo niet rondrijden.

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben nog wat langer en voor mij is het onprettig. Wat een centimeter uit kan maken . ;-)

 

@omgwtf Het is heel goed mogelijk met een standpunt te komen dat is geformuleerd binnen de kaders van de burgerlijke beleefdheid. 

 

Het is een onbegrijpelijk beleid wel rekening te houden met een prettig aandoende inrichting, maar het zitcomfort van de reiziger er niet in te betrekken. Ik vraag me af hoe mensen met rugklachten deze stoelen ervaren als je er langer dan tien minuten op moet zitten. Zoiets test je toch serieus van te voren? Ik kan me niet voorstellen dat dit testen echt is gebeurd, je merkt in een paar minuten. hoe onaangenaam het is.

 

Of moeten we dit als reiziger maar accepteren, uiteraard  na het lezen van een bericht  van de afdeling Communicatie? Ze zullen  het als een aan de tijd aangepaste moderne  stoel zal communiceren, al zijn er helaas enkele mensen die er anders over denken?

Zet er betere stoelen in. Zeker als er nog treinen geleverd moeten worden.

 

Spaanse treinen met Spartaanse stoelen?

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zit met mijn schouders tegen de onderkant van de hoofdsteun aan. Echt totaal niet te doen. Ik krijg direct nekpijn.Ik ben niet eens heel erg lang, juist een gemiddelde nederlandse man van 1.84m

Echt hoe heeft dit kunnen gebeuren. Jezus Christus kom me halen wat een achterlijk incompetent kut bedrijf is dit toch.

Juist voor lange mensen zoals (1.89) ik zijn deze rechte stoelen heel prettig.

De stoelen in de oude, nog niet verbouwde VIRM dubbeldekkers vind ik daarentegen een ramp.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vind ze slecht zitten. De stoelen hadden op zijn minst verstelbaar moeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat dit serieus getest is. De klachten er over zijn talloos en ik zie mensen naar het verstelknopje zoeken, dat er niet is.

Jammer. Prachtige kleuren en fraai om te zien, maar geen zitcomfort. Wat mij betreft worden alle stoelen vervangen. Het kan haast niet dat er serieus naar ergonomie is gekeken.

Ik zit met mijn schouders tegen de onderkant van de hoofdsteun aan. Echt totaal niet te doen. Ik krijg direct nekpijn.Ik ben niet eens heel erg lang, juist een gemiddelde nederlandse man van 1.84m

Echt hoe heeft dit kunnen gebeuren. Jezus Christus kom me halen wat een achterlijk incompetent kut bedrijf is dit toch.

ik zie veel meningen over de stoelen, maar het lijkt mij toch echt dat deze stoelen te recht zijn  ; bijna 90 graden. 

De zitting is gewoonweg te kort en juist de combi van een rechte stoel met een korte zitting is funest voor de rug. 

ook gezien het feit dat de gemiddelde lengte stijgt....…

In een Smart is hetzelfde geval : korte ritten zijn prima te doen., maar langer dan 15 minuten is het een lijdensweg. 

De stoel is slecht voor de langere reiziger waarschijnlijk

Reputatie 6

Fijn nieuws, ik reis vrij regelmatig met de intercity's van DB en het valt me altijd op dat de stoelen toch wat aan de harde kant zijn. En dan vooral in de 1e klas, dat leer geeft gewoon onvoldoende mee. Bij NS is dat al onprettig maar de afstanden in Duitsland zijn langer dan we hier gewend zijn, dan is het nog belangrijker dat het gewoon wel goed is. Wij hebben gelukkig nog de ICM die goed afgesteld is op langere reizen, met zachte stoelen die ruim voldoende steun bieden, maar met VIRM en DDZ is het al de verkeerde kant op aan het gaan. Ik vrees dat het ook met ICNG weer niet helemaal zal voldoen. Dat DB dan kiest om het comfort weer te verhogen is een goede stap.

Badge +3

Goh, het mag wat kosten!

https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/60-000-komfortablere-Sitze-fuer-ICE-4-und-ICE-3-Anfang-2020-startet-der-Umbau--4561346?contentId=1204030

Er komen dus 60.000 nieuwe stoelen in de ICE 4 en ICE 3 omdat die comfortabeler zijn en omdat reizigers (Farhgasten) dat willen. Ze willen 2x zoveel mensen de trein in, en zonder comfort gaat dat niet lukken.

 

Ik reis nu 10 jaar 1e klas maar slechtere stoelen dan in de nieuwe sprinter heb ik nog nooit meegemaakt. Keihard en rechtop. Krijg last van mijn rug ervan. Overweeg om mijn 1e klas abonnement ook op te zeggen. Schande ik denk dat NS van de 1e klas reizigers af wil.
Reputatie 6
Badge


Ah, installeren ze dan meteen goeie stoelen in die trein wanneer ze 'm weer opknappen?Ze gaan er zeker geen ander type stoel inbouwen dan eerst.
Gemiste kans!

Er is misschien in een trein een stoel afgefikt. Dacht je dat ze opeens overstag zouden gaan om in de hele serie nieuwe stoelen in te bouwen? Ook een andere stoel kan je niet zomaar inbouwen, de kussen en zijn allemaal op maat gemaakt om bij het framewerk van de stoel te passen. Iets anders zal er niet zo makkelijk op passen.

Maarre, fijn dat de nieuwe stoelen eindelijk wennen 🙂
Reputatie 7
Badge
Yes!!!😉
Reputatie 7
Badge
Mooi te horen dat de stoelen van de SNG na een relatief korte gewenningsperiode nu toch bevallen 😀
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb in mijn zomerkleding reeds 10 cm nodig van de stoel ernaast om gewoon te kunnen zitten.
Basic Fit heeft nog tot zaterdag een aanbieding voor nieuwe klanten.😋
Reputatie 3

Maar hoe ervaar je dan de breedte van de stoelen @Trein-D ?
Ik heb in mijn zomerkleding reeds 10 cm nodig van de stoel ernaast om gewoon te kunnen zitten. En nee, ik heb echt geen al te brede heupen 😀
Ik vrees dat dit met dikke winterjassen straks echt niet gaat passen, met je tweeën naast elkaar.
Ja de breedte vind ik dan weer wat minder. 😌Ik heb altijd het gevoel dat ik een stukje van de tweede stoel mee pak inderdaad. Blijkbaar is mijn kont te dik.
Hoe dan ook.....ik begin er aan te wenen. Langzaam aan.

Ik ben er al lang&breed aan gewend
Reputatie 7
Badge
Maar hoe ervaar je dan de breedte van de stoelen @Trein-D ?
Ik heb in mijn zomerkleding reeds 10 cm nodig van de stoel ernaast om gewoon te kunnen zitten. En nee, ik heb echt geen al te brede heupen 😀
Ik vrees dat dit met dikke winterjassen straks echt niet gaat passen, met je tweeën naast elkaar.

Ja de breedte vind ik dan weer wat minder. 😌Ik heb altijd het gevoel dat ik een stukje van de tweede stoel mee pak inderdaad. Blijkbaar is mijn kont te dik.
Hoe dan ook.....ik begin er aan te wenen. Langzaam aan.

Reageer