Stoelen in de nieuwe sprinter? | NS Community
beantwoord

Stoelen in de nieuwe sprinter?


Reputatie 2
Recentelijk is op de route die ik dagelijks afleg (Amsterdam - Leiden) de nieuwe Spaanse CAF Cavity sprinter gaan rijden. Dit nu is geen onverdeeld genoegen. In een ander topic wordt al steen en been geklaagd over stoelen en ik denk (maar weet het niet zeker omdat ik de terminologie niet herken) dat het over dezelfde treinstellen gaat. Ik heb nu ongeveer tien mensen hierover gesproken, waaronder twee conducteurs. Iedereen was het erover eens dat deze stoelen, zowel de blauwe als de rode, bijzonder slecht zitten omdat de rugleuning veel te verticaal staat. Zeker met mijn slechte rug is dit een marteling. Ik zit slechts 11 minuten in de trein maar ik kom er gebroken uit. En dan moet ik nog een hele dag werken. Ik ben nu treinen expres aan het missen om maar op de oude SLT stoelen te kunnen zitten. Waarom heeft de NS zo'n blamage begaan en voor deze slechte stoelen gekozen? Om een paar extra reizigers in de trein te kunnen persen? Ik zie er al van komen dat het komende decennium een kwestie van afzien gaat worden.
icon

Beste antwoord door Julian 1 March 2019, 18:26

Bekijk origineel

128 reacties

Het is niet het antwoord dat jij zou willen, dat is iets anders dan "niet serieus nemen".
Bij een volgende nieuwe trein of een revisie van deze treinen komen er wellicht weer hele andere stoelen in, waar jij goed in zit en die andere mensen belabberd vinden qua comfort. Dat is nu eenmaal niet te voorkomen. De ideale stoel die voor iedereen perfect zit bestaat immers niet.
Reputatie 7
Badge +3
Het topic waarnaar jij linkt gaat over de stoelen in de gereviseerde VIRM en DDZ treinen.
De klachten over de stoelen van de nieuwe SNG sprinter kun je o.a. hier vinden: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/nieuwe-sprinters-53925
Daarin wordt ook aangegeven dat de stoelen zijn uitgekozen door reizigers.

Zelf vind ik ze niet slecht zitten, wel is de bv de rugleuning een stuk rechter dan stoelen stoelen in andere treinen en dat is wel wennen.
Overigens zullen later in het jaar de SLT's die nu ook nog jouw traject rijden ook worden vervangen door deze nieuwe sprinters.
Er is een verschil tussen “hihi, leuk! Een test! We kunnen even snel binnen een minuut een paar stoeltjes uittesten” en het echte ding waar je wat langer in moet zitten. 😉
Reputatie 7
Badge +4

Ik vind ze slecht zitten. De stoelen hadden op zijn minst verstelbaar moeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat dit serieus getest is. De klachten er over zijn talloos en ik zie mensen naar het verstelknopje zoeken, dat er niet is.

Jammer. Prachtige kleuren en fraai om te zien, maar geen zitcomfort. Wat mij betreft worden alle stoelen vervangen. Het kan haast niet dat er serieus naar ergonomie is gekeken.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is je al meerdere malen verteld dat dat alleen bij de 3-delige SNGs is. De 4-delige SNGs hebben aan beide zijden 1e klas.Who cares. Het is nog steeds gewoon erg vervelend dat de 3 delige geen 1e klas heeft aan bijde zijde.

Is het nou werkelijk zo erg om even een paar meter verder te lopen? Alle keren dat ik in een 3-delige SNG zat was die ene 1e klas coupe nog (meer dan) half leeg. Uit het oogpunt van capaciteit is dus gewoon verspilling van stoelen om nog meer 1e klas te hebben. Dan kan bijna iedere 1e klas reiziger daar een Brammetje doen 🤣
Reputatie 2
Deze stoelen zijn juist gekozen door de reizigers tijdens de stoelentest op station Rotterdam Centraal (zie bijvoorbeeld http://www.treinenweb.nl/review/63). Helaas kan je echter nooit iedereen tevreden stellen.
Kijk, dat vind ik nou zo jammer he. Een perfect legitiem probleem wordt meteen gebagatelliseerd. Ik was niet bij die test in Rotterdam want ik kom nooit in Rotterdam. Waren er bij die test reizigers met een stukke rug? Is er überhaupt een ergonoom bij de keuze voor deze slechte stoelen betrokken geweest? Wie komt er nou op het idee om die rugleuning zo idioot rechtop te zetten? Zelfs jij vind dat ze niet zo fijn zitten. Hooguit "best OK".

Ik betaal een vermogen voor mijn abbo wat ik op zich accepteer maar ik voel mezelf nu totaal niet serieus genomen.
Reputatie 1
Ik reis zelf eerste klas en maak voor een klein deel gebruik van deze nieuwe sprinters Adam Lelylaan - Schiphol en ben het eens dat de rugleuning veel te recht op staat. Valt mij sowieso op dat de kwaliteit van alle gerenoveerde treinen echt slecht is en eerste klas onwaardig. Is het niet de build quality dan is het wel het comfort. Het mag dan allemaal wel hip zijn maar kunst en zo echt comfort vind je nog in de gerenoveerde koplopers of intercity direct (deels). De NS lijkt een beetje een veredelde GVB aan het worden met als enige voordeel dat de lederen bekleding nog niet is wegbezuinigd voor plastic stoeltjes maar dat zal vast wel de volgende stap zijn bij de SNG2 😂
Volgens mij is je al meerdere malen verteld dat dat alleen bij de 3-delige SNGs is. De 4-delige SNGs hebben aan beide zijden 1e klas.
Reputatie 5
Wat kunnen we toch weer zeuren met zn allen zeg.. men blijft vergeten dat de NS haar geld maar 1x uit kan geven en dat er keuzes gemaakt moeten worden. Teven kan je nooit iedereen tevreden stellen. Vind je de stoelen niet lekker zitten? Dan neem je een kussentje of dergelijke mee. Iedereen heeft een andere smaak, dat het jouw smaak niet is maakt het nog geen slechte trein.
Reputatie 7
Badge
Mooi te horen dat de stoelen van de SNG na een relatief korte gewenningsperiode nu toch bevallen 😀
Reputatie 7
Badge
Een SNG3 is slechts 60 meter lang, in het meest ongunstige geval is het dus ongeveer 40 hele meters lopen tot de eerste klas.......
@Trein-D , waar hebben we het over.....
Deze stoelen zijn juist gekozen door de reizigers tijdens de stoelentest op station Rotterdam Centraal (zie bijvoorbeeld http://www.treinenweb.nl/review/63). Helaas kan je echter nooit iedereen tevreden stellen.

Zolang je in de juiste zithouding zit, vind ik de stoelen persoonlijk best OK zitten voor een sprinter, maar als de zithouding wat meer onderuitgezakt is, dan zitten ze niet zo fijn, vind ik.

Edit: en Momo was weer eens sneller 😞
Toch jammer dat het meteen wordt gezien als iets bagatelliseren als er aangegeven wordt dat er dus een keuze moment is geweest door reizigers voor de stoelen in de nieuwe sprinter. Dat is simpel een feit en deze test is nu in Rotterdam gehouden en voor andere treinen op andere plaatsen.

Maar het is nu eenmaal zo dat je niet iedereen zijn wensen kan meenemen in een stoelkeuze en daarnaast is een stoel in een trein natuurlijk geen luxe fauteuil maar bedoeld om een beperkte tijd op door te brengen, zeker bij een sprinter wordt er vanuit gegaan dat je daar kortere tijd in verblijft.

Voor mij persoonlijk staat de rugleuning ook te recht maar de 3 andere personen bij mij in het gezin willen juist wel erg rechtop zitten, daar maakt ieder zijn keuze in. Kun je je voorstellen hoe het gaat als wij een nieuwe bank of nieuwe stoelen gaan uitzoeken? Tja, dat is dus ook altijd een compromis.

Deze stoelen zijn juist gekozen door de reizigers tijdens de stoelentest op station Rotterdam Centraal (zie bijvoorbeeld http://www.treinenweb.nl/review/63). Helaas kan je echter nooit iedereen tevreden stellen.Kijk, dat vind ik nou zo jammer he. Een perfect legitiem probleem wordt meteen gebagatelliseerd. Ik was niet bij die test in Rotterdam want ik kom nooit in Rotterdam. Waren er bij die test reizigers met een stukke rug? Is er überhaupt een ergonoom bij de keuze voor deze slechte stoelen betrokken geweest? Wie komt er nou op het idee om die rugleuning zo idioot rechtop te zetten? Zelfs jij vind dat ze niet zo fijn zitten. Hooguit "best OK".

Ik betaal een vermogen voor mijn abbo wat ik op zich accepteer maar ik voel mezelf nu totaal niet serieus genomen.


Dus omdat jij niet in Rotterdam was tijdens die test, voel jij je niet serieus genomen? Een vreemde beredenering.
De testopstelling heeft er dagen gestaan, is groot in het nieuws geweest, dus iedereen die had willen meedenken had gewoon de mogelijkheid om de stoelen uit te proberen en rustig te testen. Dat lijkt mij juist een teken dat de mening van de reizigers serieus genomen wordt.
En natuurlijk wil ik ook graag een grote luxe fauteuil in de trein, die voor mij persoonlijk perfect zit. Maar dat is gewoon niet realistisch. Wat voor mij fijn zit, zal voor een ander dramatisch zitten, en omgekeerd. De stoelen in de treinen worden dan ook ontworpen om een zo groot mogelijke groep reizigers een fijne reis te bieden, en deze stoelen kwamen dus als beste uit de test. Veel reizigers die ik spreek zijn over de stoelen vinden ze prima, maar zo af en toe is er ook een reiziger die het niks vind. Dat is bij de nieuwe sprinters het geval, maar was net zo goed het geval bij elke andere trein. Ik herhaal nog maar eens de woorden: je kan nooit iedereen tevreden stellen.

Er is trouwens zeker ook een ergonoom betrokken geweest bij de stoelentest. Zie https://www.intergo.nl/nieuws/stoelentest-sprinters-ns
Waarom die stoelen? Nou, omdat die dus zijn uitgekozen tijdens de stoelentest.

ik zie veel meningen over de stoelen, maar het lijkt mij toch echt dat deze stoelen te recht zijn  ; bijna 90 graden. 

De zitting is gewoonweg te kort en juist de combi van een rechte stoel met een korte zitting is funest voor de rug. 

ook gezien het feit dat de gemiddelde lengte stijgt....…

In een Smart is hetzelfde geval : korte ritten zijn prima te doen., maar langer dan 15 minuten is het een lijdensweg. 

De stoel is slecht voor de langere reiziger waarschijnlijk

Reputatie 7
Badge
De SNG is gewoon een mega Spartaanse trein waarbij de stoelen een complete mislukking zijn, zowel qua zitcomfort als qua grote in de breedte.
Dat wordt van der winter nog wat, met al die dikke natte winterjassen.
Maar we kunnen schrijven wat we willen, er zal echt niets veranderen, nieuwe stoelen voor alle treinstellen loopt in de miljoenen......
Reputatie 7
Badge
De SNG is gewoon een mega Spartaanse trein waarbij de stoelen een complete mislukking zijn, zowel qua zitcomfort als qua grote in de breedte.
Dat wordt van der winter nog wat, met al die dikke natte winterjassen.
Maar we kunnen schrijven wat we willen, er zal echt niets veranderen, nieuwe stoelen voor alle treinstellen loopt in de miljoenen......


Ja veelte krap inderdaad. De hele ruimte klopt gewoon niet. Er is slecht over na gedacht.
Ik reis nu 10 jaar 1e klas maar slechtere stoelen dan in de nieuwe sprinter heb ik nog nooit meegemaakt. Keihard en rechtop. Krijg last van mijn rug ervan. Overweeg om mijn 1e klas abonnement ook op te zeggen. Schande ik denk dat NS van de 1e klas reizigers af wil.
Reputatie 7
Badge +4

Treinen met deze stoelen, dat had natuurlijk nooit mogen gebeuren en het is meer dan alleen een omissie dat dit niet op tijd is ontdekt.

Een trein test je toch uit op dit punt? Om te zien zijn ze zonder meer mooi, maar verder had men toch even moeten gaan zitten en tien minuten gaan reizen, dan was het meteen opgevallen.

 

Zo spring je niet om met je klanten. Gelukkig hoef ik er niet vaak mee te reizen. Het is toch te gek voor woorden dat je een nieuw en modern treintype maar beter kunt mijden. Normaal zitten er verbeteringen in. Herinvoering van de eerste klas zou ook mooi zijn. Voor een rode stoel die net zo rot zit, betaal je graag meer tenslotte. ;-)

 

@ReizigerRijssen Over twintig jaar nieuwe stoelen is voor mij persoonlijk in ieder geval waarschijnlijk te laat. ;-)

Reputatie 4
Als je bijvoorbeeld vanaf Haren naar Zwolle moet reizen snap ik dat de SNG, stoelen niet fijn zitten.

Maar voor de korte afstanden zit het prima!

Ja dat is het probleem in het noorden. Afstanden die reizigers daar afleggen zijn doorgaans al snel intercity afstanden, dat is niet te doen met die akelige treinen. En werken op je laptop kan je ook wel vergeten omdat die dingen geen klaptafels hebben.
Reputatie 7
Badge +1

Ik reis zelf vrijwel dagelijks met deze sprinters op het traject Groningen - Zwolle. Genoeg ritten met rugpijn dus… 

Uiteraard zijn sprinter treinen qua comfort een stukje minder dan Intercity treinen en dat is begrijpelijk. Maar gezien het aantal klachten (alleen op dit forum al) zou NS hier toch wel naar moeten kijken. En zoals @MJL ook schrijft kan niemand verwachten dat alle problemen direct in de komende 5 jaar al opgelost zijn. Er moet in elk geval iets gebeuren. Helemaal voor de wat langere afstanden hier in het noorden (en niet alleen hier overigens). 

@ReizigerRijssen Ik heb al een aantal keren stoelen gezien met behoorlijke kuilvorming in de zitting dus ik ben benieuwd hoe ze er dan na zo'n tijd uitzien :joy:.

Reputatie 7
Badge +3
Ik heb ook zeker geen maatje 36 maar pas prima in die stoelen, ja ook afgelopen winter met dikke winterjas.
Ik vind de stoelen vreselijk zitten! Veel te rechtop met een hoofdsteun dat in de weg zit, en een slag in de rug waar de iets langere mens (179cm) zich stuk op zit. Verder mis ik de klaptafel.
Vanmorgen is het een opluchting dat er weer een keer een oudere sprinter rijdt. Die stoelen zitten heerlijk + klaptafel aanwezig.
Ik heb in mijn zomerkleding reeds 10 cm nodig van de stoel ernaast om gewoon te kunnen zitten.
Basic Fit heeft nog tot zaterdag een aanbieding voor nieuwe klanten.😋

Reageer