Structureel onveilig gevoel in trein; waar zijn de conducteurs?

  • 21 November 2021
  • 72 reacties
  • 3345 Bekeken


Toon eerste bericht

72 reacties

Het is in mijn ogen logisch dat de medewerkers van de NS ook een fatsoenlijke nieuwe CAO willen van de NS en geen koekje van eigen deeg willen zoals met de dagkaarten dal die toen als kerstcadeau werden uitgedeeld. De laatste CAO's van de NS waren al erg mager en medewerkers hebben al vele jaren alleen ingeleverd qua geld, er is een moment dat dat klaar is en zeker met zo'n hoge inflatie als nu.

 

En qua tunnels kunnen we het ook eens omdraaien, als er nu brand is in een tunnel en een trein (12 bakken Virm) moet geëvacueerd worden en we hebben alleen een machinist, hoelang gaat dat duren denk je.  We hebben het hier ook gewoon over veiligheid. 

Ik heb zelf 1 keer in de Schipholtunnel gestaan toen er brand was in een trein voor me die aan het perron stond op Schiphol, de rook kwam zichtbaar op ons af in de tunnel, ik was toen blij dat ik 2 conducteurs op de trein had die door de trein heen gingen om mensen gerust te stellen dat het allemaal meeviel om paniek te voorkomen. Ik had dat als machinist niet kunnen doen omdat ik ook bereikbaar moest blijven voor de treindienstleider en ook de 2 stellen was een probleem geweest want dan had ik me bloot moeten stellen aan de mogelijk giftige rook in de tunnel. Nu konden we de hele klimaatbeheersing uitzetten waardoor de lucht niet in de trein kwam. We hebben uiteindelijk een uur vastgestaan op die plek omdat we ook aan de achterkant ingesloten stonden door andere treinen die gestrand waren en niet weg konden.

Regionale vervoerders rijden niet met zulke lange treinen als dat de NS doet, maakt toch een flink verschil qua overzicht in treinen.  Daarnaast is het verplicht om een Hc op de trein te hebben als er een tunnel in het traject zit anders mag er volgens het NS protocol niet door de tunnel gereden worden met passagiers.

Ik was vorige week in Munchen en daar is een spoorwegtunnel van 11 km dwars door de stad. In de spits rijden daar in beide richtingen 24 treinen per uur van ieder 8 of 12 bakken en dat allemaal zonder conducteurs. Dit om maar aan te geven hoe volledig doorgedraaid de ILT/NS-regels hier in Nederland zijn. 

Joah, maar vind dat de laatste maanden zelfs mensen waar ik het niet van verwacht, steeds koppiger worden. De tekorten en de manier waarop dat gecommuniceerd wordt verbetert de situatie zeker niet. 

Kijk maar naar de CAO onderhandelingen, dat zegt al genoeg hoe de sfeer is bij de NS. 

Het probleem bij de CAO onderhandelingen is ook dat het personeel niet begrijpt dat het geld op is. En van een kale kip kun je nu eenmaal geen veren plukken.

Reputatie 3

Vorige week een paar keer controle gehad, maar vandaag was het weer raak. Rijswijk-Culemborg vv geen enkele controle. In de laatste sprinter zat ik tussen de scholieren in de eerste klas, precies bij de bok waar de conductrice zich had verstopt. Bij ieder station in en uit, maar liep stoïcijns het eerste klasje door. Ik blijf dit toch echt bizar vinden. 

Reputatie 5

Ik heb nu een maand NS Flex Dal Vrij 1e klas en reisde de afgelopen maand veel met de trein door heel Nederland. Tot vandaag maakte ik (26 reizen - 34 ritten), meest bij NS een enkele bij Arriva en VIAS. Ik ben in al die reizen slechts drie keer gecontroleerd (twee keer bij NS, één keer bij VIAS).

Omgekeerd was vandaag een topdag qua controles (en maakte wat mij betreft een hoop goed): ik reisde in vijf treinen en ben in vier daarvan gecontroleerd.

Reputatie 7

De onzichtbaarheid van de conducteur blijft voortduren. Al tweeënhalve week er geen gezien in de trein, laat staan controle, toch dagelijks gereisd. Vanochtend toen ik uitstapte zag ik hem buiten staan naast de trein, hij zei vriendelijk gedag, even kort praatje gemaakt en opgemerkt dat ik de zichtbaarheid wel mis op mijn dagelijkse ritten. Hij beaamde dat, maar er was meestal ook niet veel tijd voor. Conducteurs hebben meer te doen dan ik zou denken. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid een geldig vervoerbewijs te hebben, helaas kunnen we niet altijd overal zijn. Hopelijk treft u op uw ritten vaker een conducteur door de trein! Ach ja wat moet ik hiervan zeggen.... Hem nog een prettige dienst gewenst. 

Reputatie 7

De vraag is eerder waarom mensen gaan profileren ik denk juist omdat men de conducteur niet ziet en geen controle, gebeurt het laatste wel is er geen enkele noodzaak zelf te profileren.

Zoals ik lees zijn er nogal wat mensen die zonder geldig kaartje 1e klas reizen en daar openlijk voor uit komen. Dat moeten er best wel veel zijn aangezien er complete topics over geopend worden. 

Wat ik eerder denk ik dat mensen denken dat als ze 1e klas reizen ze denken recht te hebben op ruimte en het ontlopen van “ongure types" of studenten. 

Ook ik ben meerdere keren geprofileerd door mensen in de 1e klas waarbij in 2 situaties ruzie ontstond, vooringenomen mensen, die denken dat ze 1e klas voor zakenluis is en niets minder. Ook ik reis 1e klas, omdat ik dat kan betalen, mensen. Ik ben geen zakenman of man in pak, maar gewoon iemand die betaald. 

Misschien moeten mensen eens gaan twijfelen aan hun eigen gaves, zoals helderziendheid, waarop ze kunnen zien wat voor kaartje iemand heeft. En als je denkt het alleenrecht op rust en rust en ruimte te hebben, dan moet je misschien maar met de auto gaan in het vervolg. Het zijn arrogante verwachtingen van vooringenomen mensen. Nergens kan jij een claim indienen bij de NS over dat je een “onguur” type of student naast je in de trein ziet zitten, als diegene gewoon voor zijn ticket betaald. Get a life. 

Mijn voorstel is: Of je spreekt de conducteur erop aan om te controleren of je houdt gewoon je mond dicht. Wat wil je er verder aan doen? 

Reputatie 7

Joah, maar vind dat de laatste maanden zelfs mensen waar ik het niet van verwacht, steeds koppiger worden. De tekorten en de manier waarop dat gecommuniceerd wordt verbetert de situatie zeker niet. 

Als de NS zelfs onze Loes op de kast krijgt, dan organiseert deze Community een solidariteitsactie, toch ?

Ik dacht zelf zo iets in het genre van “We gaan allemaal lekker met een tweedeklaskaartje in de eersteklas zitten.” Lekker puh !

Wordt wel moeilijk om Tom te overtuigen. Dan moet die eerst een tweedeklaskaartje gaan zoeken...

Joah, maar vind dat de laatste maanden zelfs mensen waar ik het niet van verwacht, steeds koppiger worden. De tekorten en de manier waarop dat gecommuniceerd wordt verbetert de situatie zeker niet. 

Kijk maar naar de CAO onderhandelingen, dat zegt al genoeg hoe de sfeer is bij de NS. 

Joah, maar vind dat de laatste maanden zelfs mensen waar ik het niet van verwacht, steeds koppiger worden. De tekorten en de manier waarop dat gecommuniceerd wordt verbetert de situatie zeker niet. 

Naarmate de organisatie steeds moeilijker gaat doen, merk je dat uitvoerend personeel eenzelfde houding aanneemt en alle verzoeken beantwoordt met “njet”. Kinderachtig, misschien, maar wel de realiteit van de laatste maanden. 

Kan je vertellen dat dat proces echt al langer gaande is, al meerdere jaren.

En als je als machinist door de Schiphol tunnel moet dan wordt het vaak la niet gevraagd dan wordt de trein opgeheven tot het station waar een Hc beschikbaar is.  Dan rij je zomaar 1 uur met een trein langs stations om de dienst met reizigers op te pikken vanaf bv Leiden Centraal.

Naarmate de organisatie steeds moeilijker gaat doen, merk je dat uitvoerend personeel eenzelfde houding aanneemt en alle verzoeken beantwoordt met “njet”. Kinderachtig, misschien, maar wel de realiteit van de laatste maanden. 

@Jeroen: Een HC is op de treinen van NS toch altijd verplicht? 

Dat is vanuit de concessie en regels NS inderdaad op enkele uitzonderingen na waarbij een machinist wel zou mogen rijden zonder Hc of andere 2e man/vrouw op de trein. Overigens wordt een trein zonder Hc zelden door een machinist meegenomen tenzij de Hc er tijdens de rit vanwege een incident afgaat dan wordt er gereden tot het eerst volgende station met een personeelsverblijf zodat er een nieuwe Hc op kan stappen.

Ik begrijp dat door de personeelstekorten nu dagelijks meerdere treinen (ongepland) stukjes zonder HC rijden, wanneer reservepersoneel pas beschikbaar op een volgend station/standplaats. Althans, dit is het verhaal dat twee conducteurs een paar weken terug in geuren en kleuren in de 1e klas met elkaar zaten te bespreken.

Fluiten en sleutelen zou dan worden gedaan door de afzwaaiende conducteur, de trein wordt dan weer opgepikt door een HC op een volgend station. Een enkele keer wordt de machinist zelfs door de planners vriendelijk gevraagd zelf te sleutelen op een tussenliggend station (bv. Dieren, als HC niet beschikbaar is tussen Arnhem en Zutphen)….

Het klopt dat een machinist gevraagd kan worden zelf te sleutelen alleen zullen hele veel machinisten dit weigeren om te doen, al ligt het natuurlijk ook aan de route, hoeveel haltes, lengte trein e.d. Kan me voorstellen dat je het voor een traject waar op het volgende station waar je meot stoppen een Hc is het wel doet voor de reizigers.  Maar het is aan de machinist, deze mag niet verplicht worden maar wel gevraagd worden om zonder Hc te rijden.

Reputatie 5

@Jeroen: Een HC is op de treinen van NS toch altijd verplicht? 

Dat is vanuit de concessie en regels NS inderdaad op enkele uitzonderingen na waarbij een machinist wel zou mogen rijden zonder Hc of andere 2e man/vrouw op de trein. Overigens wordt een trein zonder Hc zelden door een machinist meegenomen tenzij de Hc er tijdens de rit vanwege een incident afgaat dan wordt er gereden tot het eerst volgende station met een personeelsverblijf zodat er een nieuwe Hc op kan stappen.

Ik begrijp dat door de personeelstekorten nu dagelijks meerdere treinen (ongepland) stukjes zonder HC rijden, wanneer reservepersoneel pas beschikbaar op een volgend station/standplaats. Althans, dit is het verhaal dat twee conducteurs een paar weken terug in geuren en kleuren in de 1e klas met elkaar zaten te bespreken.

Fluiten en sleutelen zou dan worden gedaan door de afzwaaiende conducteur, de trein wordt dan weer opgepikt door een HC op een volgend station. Een enkele keer wordt de machinist zelfs door de planners vriendelijk gevraagd zelf te sleutelen op een tussenliggend station (bv. Dieren, als HC niet beschikbaar is tussen Arnhem en Zutphen)….

@Jeroen: Een HC is op de treinen van NS toch altijd verplicht? 

Dat is vanuit de concessie en regels NS inderdaad op enkele uitzonderingen na waarbij een machinist wel zou mogen rijden zonder Hc of andere 2e man/vrouw op de trein. Overigens wordt een trein zonder Hc zelden door een machinist meegenomen tenzij de Hc er tijdens de rit vanwege een incident afgaat dan wordt er gereden tot het eerst volgende station met een personeelsverblijf zodat er een nieuwe Hc op kan stappen.

Reputatie 7

@Jeroen: Een HC is op de treinen van NS toch altijd verplicht? 

Daarnaast is het verplicht om een Hc op de trein te hebben als er een tunnel in het traject zit anders mag er volgens het NS protocol niet door de tunnel gereden worden met passagiers.

Is dit nou verplicht of is het een NS protocol? Want dat laatste is (voor NS als organisatie) uiteraard geen verplichting maar een (beleids)keuze.

Volgens mij is het een echte verplichting en niet een NS regel maar om het zeker te weten zou je in de IL&T regelgeving moeten gaan duiken en dat is flink wat informatie om door te werken. In de opleiding van de NS werd eerst de regelgeving met NS aanpassingen als lesstof behandeld en daarna enkele uitzonderingen die puur NS waren en niet IL&T.  Kan me niet heugen dat de 2e man in de tunnel een uitzondering was.

Reputatie 7
Badge

Daarnaast is het verplicht om een Hc op de trein te hebben als er een tunnel in het traject zit anders mag er volgens het NS protocol niet door de tunnel gereden worden met passagiers.

Is dit nou verplicht of is het een NS protocol? Want dat laatste is (voor NS als organisatie) uiteraard geen verplichting maar een (beleids)keuze.

Reputatie 7

Conducteurs, loop eens rond en controleer. Niet de hele tijd zitten aub. 

Sinds twee weken weer terug uit het VK en alweer iedere dag met de trein gereisd, waaronder enkele langere reizen. Geen enkele controle gehad (heeft nog altijd geen enkele prioriteit), wel één keer een servicerondje gezien ("goedemiddag!" en weer snel verder) en continu vriendelijke omroep met welkomstwoordje, opsomming van alle overstapmogelijkheden enz. 

In het VK is het treinpersoneel dan wel veel meer van het staken, en de spoorinfra veelal echt erg verouderd met soms bijv. seinen die recht uit het spoormuseum lijken te komen, maar in iedere intercity die ik had werd kaartcontrole uitgevoerd, met name op de drukkere deeltrajecten tussen grotere steden. 

Altijd leuk om te vergelijken, en hoewel omstandigheden van land tot land vaak anders zijn waardoor 1 op 1 vergelijken redelijkerwijs niet fair is, zijn er wel basiszaken die je naar mijn idee wel overal zou moeten aantreffen. Structurele vervoerbewijscontrole hoort m.i. daartoe, dat mag je als klant verwachten om de zwart-en grijsrijders en profiteurs eruit te halen.

Regionale vervoerders rijden niet met zulke lange treinen als dat de NS doet, maakt toch een flink verschil qua overzicht in treinen.  Daarnaast is het verplicht om een Hc op de trein te hebben als er een tunnel in het traject zit anders mag er volgens het NS protocol niet door de tunnel gereden worden met passagiers.

Reputatie 1

Achja, als je in de eerste helft van 2022 ruim 320 treinritten hebt gemaakt en slechts 30 keer gecontroleerd bent vraag je je wel eens af waarom NS nu treinen opheft omdat er geen conducteurs zijn… Compleet overbodig, zeker in Sprinters.

 

Kijk naar de regionale vervoerders, die kennen de functie conducteur nieteens.

Mee eens, nu ( juni 2022) nog steeds het gevoel dat er te weinig wordt gecontroleerd. Eerste klasse wordt misbruikt. Waarom koop ik eigenlijk nog zo’n duur abonnement? Conducteurs, loop eens rond en controleer. Niet de hele tijd zitten aub. Kan er geen quotum ingevoerd worden van hoeveel kaartjes een conducteur moet hebben gecontroleerd?

Reputatie 7
Badge

Het is wat.

Vind ik nog niet het ergste. Treinen zijn vaak overvol. Zit nu in trein met man die zwart reist. Doet alsof ie geen Nederlands spreekt. Conducteur durft niet in te grijpen. Meneer houdt ook nog eens een plek bezet met zijn rugzak. Weigert deze ook weg te halen in overvolle trein als vrouw vraagt of ze er mag zitten. Laatst groot gezin in stilte coupé. Mega herrie, ook na vragen weigerde men stil te zijn. Alsof men het niet begrijpt . Later blijkt dat men wel Nederlands kan spreken. 

Reageer