Suggestie om het reizen in de trein leuker te maken

  • 21 December 2023
  • 22 reacties
  • 370 Bekeken

Er bestaat al lange tijd een stiltecoupé. Voor sommige mensen een uitkomst, maar ik vind het er erg ongezellig 😉 Ik mis het alternatief: een gezellige & sociale coupé. Waar je kunt gaan zitten als je met mensen die je niet kent juist wel wil kletsen en zitje waar je spelletjes kunt spelen met onbekenden. Misschien kun je zelfs een speeddate wagon maken! Ik schat in dat een groot deel van de jonge reizigers graag de mobiele telefoon even weglegt en nieuwe mensen ontmoet <3 


22 reacties

Reputatie 7

Opzich vind ik je idee heel leuk, maar geloof niet dat het in de praktijk zou werken. Als we zien voor hoeveel Nederlanders het al o zo lastig is om de stilte in de stiltecoupe in acht te nemen....

“Als we zien voor hoeveel Nederlanders het al o zo lastig is om de stilte in de stiltecoupe in acht te nemen....’ Ha ha juist daarom, dat zegt alles! 

Opzich vind ik je idee heel leuk, maar geloof niet dat het in de praktijk zou werken. Als we zien voor hoeveel Nederlanders het al o zo lastig is om de stilte in de stiltecoupe in acht te nemen....

Precies daarom ;-) Mensen zijn van nature sociaal :-) 

Reputatie 7
Badge +3

Opzich vind ik je idee heel leuk, maar geloof niet dat het in de praktijk zou werken. Als we zien voor hoeveel Nederlanders het al o zo lastig is om de stilte in de stiltecoupe in acht te nemen....

Precies daarom ;-) Mensen zijn van nature sociaal :-) 

Je bedoelt A-sociaal.

Reizen kan alleen leuker worden als men zich houdt aan de huisregels. Laat men eerst daar maar mee beginnen.

Reputatie 7
Badge +3

In de dubbeldekkers DDZ en gemoderniseerde VIRM zijn verschillende zones. De Stiltezone, de Werken en rust zone en de Meet & Greet zone. Deze laatste kun je ook zien als jouw gezellige & sociale coupé. Wat jij wil is er dus gewoon al. Dat reizigers niet spontaan met andere onbekende gaan kletsen zal betekenen dat de meeste mensen hier geen behoefte aan hebben.

Zelf heb ik best wel eens eens sociaal gedaan met een onbekende reiziger, maar meestal heb ik daar geen zin en lees liever een boek, kijk naar buiten of neem gewoon een momentje rust. 

 

 

 

En hoe meer verschillende zones/coupé's in een trein, hoe meer reizigers moeten zoeken of opletten in welke coupé ze gaan zitten. Daar zitten de meeste reizigers niet op te wachten, die willen van A naar B en er dan niet opeens achter komen dat ze in een speeddate coupé zitten. Op bepaalde tijden en trajecten mag je blij zijn dat je uberhaupt nog ergens kan zitten. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een beetje hetzelfde als Momo. Ik zit het liefst ergens alleen op een balkon en zit dan een beetje voor me uit of naar buiten te staren. Ik erger me de laatste jaren kapot aan alle smartphones, niemand schijnt nog het concept 'koptelefoon’ te kennen. Dus liever op een klapstoeltje op een leeg balkon dan op een relaxte stoel in een coupé met filmpjeskijkende medereizigers.

Af en toe heb je natuurlijk wel sociale momenten. Ik merk dat vooral bij grote verstoringen en calamiteiten. Dan zit je met z'n allen in ‘hetzelfde schuitje’. Iets met gedeelde smart denk ik 😉

Allerlei themacoupés is leuk als de treinen rustig zijn. Maar meestal ben je in Nederland al lang blij als je überhaupt een plekje gevonden hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Allerlei themacoupés is leuk als de treinen rustig zijn. Maar meestal ben je in Nederland al lang blij als je überhaupt een plekje gevonden hebt.

Even kijken wat er in de loop van de tijd al voorbij gekomen als suggesties voor speciale coupé:  sportcoupéeetcoupébioscoopcoupé , kindercoupé. Helaas zitten dit soort oude topics al in het archief. Deze archieftopics zijn door Erryt nu weer openbaar gezet. 

 

Reputatie 7

Ik heb een beetje hetzelfde als Momo. Ik zit het liefst ergens alleen op een balkon en zit dan een beetje voor me uit of naar buiten te staren. Ik erger me de laatste jaren kapot aan alle smartphones, niemand schijnt nog het concept 'koptelefoon’ te kennen. 

Nou exact. Het valt me op hoeveel mensen tegenwoordig bellen met de telefoon op luidsprekerstand. Waarom is het zo moeilijk dat ding aan je oor te houden? Of filmpjes kijken op sociale media / muziek luisteren met de telefoon op speakerstand. Zonder oortjes of koptelefoon... Zwaar irritant. Hou dat gewoon lekker voor jezelf!

Aan themacoupés heb ik ook geen behoefte. Ik zit niet in de trein om sociaal te doen, dat doe ik de hele dag al op het werk en in mijn vriendenkring. Wanneer het toevallig eens zo uitkomt in de trein is een praatje geen probleem hoor, maar in het algemeen ben ik liever op mezelf. Zal ook zelf zeker geen praatje beginnen.... Lekker lezen of wat dingen overpeinzen doe ik dan graag. Liefst in een rustige coupé (niet persé een stiltecoupé maar graag wel "gewoon" een beetje rustig zonder allerlei herrie en rumoer van anderen). Je zit in het ov met allerlei andere mensen en dan gedraag je je toch in de zin van rekening houden met anderen, de hele wereld is niet alleen van jou. Zo ben ik opgevoed. Maar tegenwoordig..... 🫣

Ik heb de topics uit het archief gehaald voor deze gelegenheid. Ik ben benieuwd of er door de jaren heen nog leuke ideeën zijn gekomen.

 

Ik vind het idee van TS wel leuk. Een soort Love coupé. 

Reputatie 7
Badge +3

Even kijken wat er in de loop van de tijd al voorbij gekomen als suggesties voor speciale coupé:  sportcoupéeetcoupébioscoopcoupé , kindercoupé. Helaas zitten dit soort oude topics al in het archief. 

Vergeet de muziekcoupé niet 🎵

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het idee van TS wel leuk. Een soort Love coupé. 

Met een bed in de hoek voor als het direct klikt? 😉💕

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het idee van TS wel leuk. Een soort Love coupé. 

Met een bed in de hoek voor als het direct klikt? 😉💕

Ik wil daar even niet aan denken, gezien hoe treinen tegenwoordig schoongemaakt worden. 🤢

De eerste klas zwartrijderscoupé bestaat daarentegen al jaren. 🙏

…. Ik ben benieuwd of er door de jaren heen nog leuke ideeën zijn gekomen. ... 

De introductie daarvan is reeds gerealiseerd. 🙄

Reputatie 7
Badge

We kunnen het ook dynamische coupés noemen. Pas geleden was er nog een proef met een mobielvrije coupé, maar eerder was er ook een project met de Social Coupé die elke keer een ander thema had, waaronder zelfs een met brei-coupé. 

Badge +3

Vergeet de muziekcoupé niet 🎵

Maar dan wel elk half uur Mariah Carey - All I Want For Christmas, want daar krijgt niemand ooit genoeg van toch? 😣🤢😡

Reputatie 7
Badge +3

Vergeet de muziekcoupé niet 🎵

Maar dan wel elk half uur Mariah Carey, want daar krijgt niemand ooit genoeg van 😣🤢😡

Graag beperkt tot haar eerste album, daarvoor snelde ik me toendertijd als een malle naar CD winkel na de eerste keer Vision of love te hebben gehoord. . Eventueel nog iets van het 2 en/of 3e album, de rest mag ritueel verbrand worden (niet in de treincoupé, of iemand moet nog een suggestie voor een coupé met een open haard 🤣)

Reputatie 7
Badge +1

Eventueel nog iets van het 2 en/of 3e album, de rest mag ritueel verbrand worden (niet in de treincoupé, of iemand moet nog een suggestie voor een coupé met een open haard 🤣)

De stookcoupé vind ik zo'n slecht idee nog niet. 😆

Reputatie 7
Badge +3

De stookcoupé vind ik zo'n slecht idee nog niet. 😆

Maar dan wel in de zomer af te wisselen met de zwembadcoupé, die wilde ik 4 jaar geleden al.

Reputatie 7

https://www.youtube.com/watch?v=gcLSMhsPlro

 

Misschien ook deze maar introduceren dan 😏

Ik heb de topics uit het archief gehaald voor deze gelegenheid. Ik ben benieuwd of er door de jaren heen nog leuke ideeën zijn gekomen.

 

Ik vind het idee van TS wel leuk. Een soort Love coupé. 

Merci. Waar vind ik het idee van TS over de love coupé, ben wel benieuwd!

Reputatie 7
Badge +3

TS betekent Topic Starter, dat ben jijzelf dus. 

TS betekent Topic Starter, dat ben jijzelf dus. 

;-)) dat verklaart het 🙈

Reageer