Terug in de trein, ervaringen

  • 15 April 2022
  • 78 reacties
  • 2634 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Nu een conducteur die zelf omroept bij de stations. Leuk natuurlijk, maar hij had zichzelf wel een geintje bedoeld of heeft wat moeite met topografie en/of articulatie. Deze trein rijdt echt van Almere (of eigenlijk Zwolle) richting Amsterdam (Centraal), maar ik hoorde net echt: "Het volgende station is Wezep, station Wezep." Weesp dus, Wezep is hier zo'n 70km vandaan...

Sinds ik ooit bij werkzaamheden door de Klantenservice in Den Bosch werd geadviseerd om via Leeuwarden naar Hoorn te reizen (Hoorn ligt in West-Friesland meneer) vertrouw ik liever op mijn eigen topografische kennis.

Reputatie 7
Badge +1

Precies. Al heb ik het idee dat het tegenwoordig meer gebeurd dan voor corona.

De respectloze houding van oudere mensen heb ik nog niet meegemaakt. Wat een gebrek aan fatsoen om een jonger persoon toe te bijten dat hij geen respect heeft voor ouderen. 

En zitten op prioriteitsplekken zou geen enkel probleem moeten zijn, mits je zoals gezegd in de gaten houdt dat je opstaat voor mensen die mogelijk een zitplaats nodig hebben. Ook weer oppassen dat je dat niet te gauw aanbiedt, anders voelt men zich beledigd. Ook al eens meegemaakt.

Verder vind ik dat iedereen ook gewoon om een zitplaats kan vragen als dat nodig is. Niet op asociale wijze d.m.v. dwingende blikken, maar rechtstreeks. 

 

 

Reputatie 7
Badge

Vandaag weer eens gecontroleerd hoor. En nu het bijzondere deel: ik herkende de conducteur van een vorige keer ergens de afgelopen weken. Dat ik met zo'n lage controlefrequentie toch in een paar weken twee keer door dezelfde persoon wordt gecontroleerd, kan volgens mij haast geen toeval zijn (nee, dat heb ik niet statistisch bepaald, dat is puur een inschatting) en lijkt uit te moeten wijzen dat er echt een enorm verschil is tussen een relatief kleine groep conducteurs die relatief enorm vaak controleren en een relatief grote groep die vrijwel nooit controleert.

Overigens was de conducteur in kwestie net als in mijn herinnering de laatste keer ontzettend vriendelijk en vrolijk bezig. Verdient mede gezien het bovenstaande wel eens een compliment. Dus als de conducteur van trein 4322 vanochtend dit bericht toevallig onder ogen krijgt: goed bezig!

Reputatie 7
Badge

@Olav93De crossplatform overstap op Weesp staat ook als zodanig in de reisplanner?

Zeer zeker!

Reputatie 7
Badge

Nu een conducteur die zelf omroept bij de stations. Leuk natuurlijk, maar hij had zichzelf wel een geintje bedoeld of heeft wat moeite met topografie en/of articulatie. Deze trein rijdt echt van Almere (of eigenlijk Zwolle) richting Amsterdam (Centraal), maar ik hoorde net echt: "Het volgende station is Wezep, station Wezep." Weesp dus, Wezep is hier zo'n 70km vandaan...

Sinds ik ooit bij werkzaamheden door de Klantenservice in Den Bosch werd geadviseerd om via Leeuwarden naar Hoorn te reizen (Hoorn ligt in West-Friesland meneer) vertrouw ik liever op mijn eigen topografische kennis.

Een spoor over de afsluitdijk was ooit wel gepland volgens mij...

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt. Gepland, gereserveerd en nooit gebouwd. De gereserveerde strook is later gebruikt voor de verbreding van Rijksweg 7. 

Zie ook:

 

Reputatie 7

En dan heb je ook nog slimmerds die dan via de 1e klas binnendoor gaan en zich achter de uitstappers doorwurmen, alles om maar een goeie zitplaats te hebben, terwijl de anderen zich buiten voor de 2e klasdeur verdringen.

Ik ben één van die slimmerds, instappen bij 1e klas om sneller een 2e klas zitplaats te hebben dan degenen die moeten wachten op uitstappers bij de andere deuren. Niets mis mee toch?

Uiteraard wel beheerst, dus niet wurmen of dringen en zo.

Dat laatste maakt het verschil 😆. Geef anderen even ruimte denk ik altijd.

Reputatie 7

Leuk zo'n schoolklas in de 1e klas vanmiddag (Tilburg - Roosendaal). De juf kon geen plek meer vinden in de 2e klas en besloot maar met de hele klas in de 1e te gaan zitten: plek genoeg 😆, hoewel meerdere kinderen ook nog moesten staan. Trein was te kort voor alle reizigers op dit stuk (14.58 uit Tilburg), halletjes stonden ook vol.

 

 

Reputatie 7
Badge

Wat leuk dat je dit daadwerkelijk bij bent gaan houden, @Momo. Met nu gemiddeld eens per 14 reizen een daadwerkelijke controle, gaat het in mijn trein dus in ieder geval al een stuk minder slecht dan bij jou toen. 24 reizen met 1 keer controle zouden bij mij neerkomen op €172,5 voor een betalende reiziger en €72,3 voor een zwartrijder. Dan is die laatste toch zo'n 58% goedkoper uit...

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het gaan bijhouden omdat in de tijd hier ook veel klachten /opmerkingen kwamen dat er veel te weinig gecontroleerd werd. Zelf merkte ik toen ook op dat er weinig controle was, mijn inschatting was zo eens per maand of nog minder en ik wilde dmv dat bijhouden kijken of mijn inschatting juist was. Mijn inschatting was dus niet juist, want er was iets vaker controle. Voor mij zou zwart reizen en alleen bij controle kaartje kopen bij de HC ook goedkoper zijn geweest, al zou het verschil kleiner zijn geweest dan bij jou. Ik zou de kans op controle wel drastisch hebben kunnen verminderen door meer de IC en minder met de sprinter te reizen. Ipv de sprinter De Vink -Laan van NOI en IC Laan van NOI - Delft v.v., zou ik de sprinter De Vink - Leiden - Centraal, IC Leiden Centraal - Delft en dan weer sprinter Delft - Delft Zuid hebben kunnen nemen om een zo lang mogelijke reistijd in de IC te hebben en de poortjes op Delft te omzeilen. 

Toendertijd heb ik dit resultaat ook hier gedeeld, misschien in de (ijdele) hoop dat NS inzag dat er inderdaad te weinig werd gecontroleerd en dat andere reizigers misschien wel zo berekenend zouden kunnen reizen. 

Badge +3

Zolang een UvB (of een correctietarief bij Flex) krijgen geen misdrijf is zou iemand er inderdaad over kunnen denken om het inchecken maar te laten voor wat het is: een verplichting waarop handhaving zeldzaam is (lees: een ingecalculeerd risico).

Om maar te zwijgen van 1e klas reizen (zonder Flex), totdat je een conducteur tegenkomt die jou herkent en er werk van maakt.

Bij uitgecheckt reizen zit je natuurlijk wel met eventuele poortjes op je bestemming, wat dan eventueel wel te omzeilen is met een passagepas (die zijn anoniem en kunnen de buren ook aanvragen, ik meen 3 per adres).

Plus het ‘systeem’ dat bepaalde afwijkingen registreert en je (in dit hypothetische geval terecht) brieven gaat sturen dat je abonnement gevaar loopt, als je dat hebt.

Reputatie 7

Constant om je heen kijken of er niet toch een conducteur aan kwam, bang zijn dat je ten overstaan van de andere reizigers terechtgewezen zou worden, enz. Ik heb toen vrij snel geleerd dat het me dat toch niet waard was 😉

Tegenwoordig wordt er door tieners vaak meer een spelletje van gemaakt ipv dat men bang is voor terechtwijzing of toch die controle. Mensen zijn in het algemeen mondiger, denken met eigen argumenten zich er wel uit te kunnen babbelen. Zijn ook minder gevoelig voor autoriteit of wat je medereiziger ergens van zou vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Tegenwoordig wordt er door tieners vaak meer een spelletje van gemaakt ipv dat men bang is voor terechtwijzing of toch die controle. Mensen zijn in het algemeen mondiger, denken met eigen argumenten zich er wel uit te kunnen babbelen. Zijn ook minder gevoelig voor autoriteit of wat je medereiziger ergens van zou vinden.

Dan ben ik blijkbaar erg oud 😌

Badge +3

Financieel gezien zal het best lucratief zijn om altijd zwart te rijden. Maar ik heb het als tiener ook wel 's gedaan en wat ik me vooral herinner is dat het absoluut niet prettig reizen was. Constant om je heen kijken of er niet toch een conducteur aan kwam, bang zijn dat je ten overstaan van de andere reizigers terechtgewezen zou worden, enz. Ik heb toen vrij snel geleerd dat het me dat toch niet waard was 😉

Ik deed het vroeger (tot de studentenkaart in 1991 kwam) ook wel, op het traject Eindhoven - Amsterdam en dan hopen dat je pas na Den Bosch of Utrecht gecontroleerd werd.

Een kaartje in de trein kostte toen ƒ 2,50 extra en dat was ‘pure winst’… als je geluk had, maar toentertijd had je vaak pech want die controle was er eigenlijk altijd wel (meerdere keren zelfs op een reis Eindhoven - Amsterdam, waarbij de conducteur dan precies wist wie er al eerder gecontroleerd was).

 

Reputatie 7

Tegenwoordig wordt er door tieners vaak meer een spelletje van gemaakt ipv dat men bang is voor terechtwijzing of toch die controle.

Dan ben ik blijkbaar erg oud 😌

🤣

Reputatie 7
Badge +3

Constant om je heen kijken of er niet toch een conducteur aan kwam, bang zijn dat je ten overstaan van de andere reizigers terechtgewezen zou worden, enz. Ik heb toen vrij snel geleerd dat het me dat toch niet waard was 😉

Als je nu met Flex Basis reist krijg je achteraf een correctietarief, de medereizigers merken daar niets van. 

Maar dat constant om je heen kijken herken ik wel. Ik heb met mijn Traject Vrij De Vink - Delft een enkele keer via Leiden Centraal gereisd omdat dat soms wel eens handiger uitkwam, maar dan was het stuk De Vink - Leiden Centraal buiten mijn traject en het was terugsteken, want niet uit en weer ingecheckt op Centraal. Nu is dat stukje maar een minuut of 4 en die paar keer heb ik geen controle gehad, maar inderdaad wel even kijken bij instappen waar de conducteur was. Eén keer kwam er een conductrice langs en sprak me aan, ik zat op een klapstoeltje op het balkon van de SLT, ze gaf aan dat er verder naar voren nog stoelen vrij waren en ik gaf aan dat ik er op De Vink alweer uitmoest en daarom niet de moeite nam om in de coupé in een plekje te zoeken. Dat laatste zou ook zo zijn geweest als ik niet zou terugsteken.  Maar voor hetzelfde geld had ze ook lekker ijverig kunnen gaan controleren.

Reputatie 7

Heb het een incidentele keer gedaan vroeger, begin jaren '90 was dat, maar meer uit noodzaak (vond ik toen). Een enkele keer had ik mijn ov-studentenweekkaart (die mooie kartonnen versie die je bij het postkantoor moest afhalen en laten plastificeren) vergeten, kwam daar pas op het station achter en als je dan per se een bepaalde vertrektijd moest hebben om op tijd op een belangrijk college te zijn dan..... maar voelde m'n hart wel in mijn keel kloppen aangezien er destijds nog regelmatig werd gecontroleerd. Ik vond het zeer onprettig. Gelukkig hoefde ik niet zo ver.

Reputatie 7
Badge +3

Als je nu met Flex Basis reist krijg je achteraf een correctietarief, de medereizigers merken daar niets van. 

Toch maar weer 's proberen dan 🤣

Het begint wel een beetje een zwartrijders tip topic te worden, terwijl het juist anders bedoeld is. 

Badge +3

Het volgende gevalletje 1e klas misbruik:

https://twitter.com/kevino1608/status/1520439808211968003

Hi, mensen gaan massaal eerste klasse zitten omdat de trein druk is” maar ik met een eerste klasse abonnement kan nu staan.. lijkt me niet de bedoeling

Ik: “is ook niet de bedoeling maar zoek gerust de conducteur op om ze weg te jagen…” (met verwijzing naar dit topic)

Die zit Netflix te kijken…
Ja dat hebben we gevraagd maar hij blijft zitten in de afgeschermde ruimte

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren weer eens een leuke ervaring. Een jongen met zijn fiets in de trein kreeg door een conductrice even kordaat uitgelegd dat hij daar een kaartje voor moest hebben en dat daar keurig op zou staan dat het in de spits niet geldig was. Bij het volgende station mocht hij uitstappen. Oh, en mevrouw controleerde ook nog even of ze hem daar echt de trein uit zag komen. Ze zijn er (hoewel te weinig) dus echt nog, conducteurs die hun werk serieus nemen en goed kunnen doen.

Zatetdagavond toen iedereen in Den Bosch uit de ic richting Utrecht moest vanwege bommelding, stroomde de 1e klas van de sprinter richting Utrecht als eerste vol. Frappant want in die ic zat er bijna niemand in de 1e klas en zeker geen jongeren. In Houten moest iedereen uit de sprinter. Sprinter zou eerst naar Den Bosch en later werd gezegd dat deze niet naar Den Bosch maar naar Utrecht ging. De 1e klas zat al goed vol, 2e klas niet. Aangegeven aan conducteur dat ik 1e klaskaartje had en graag 1e klas wilde zitten. Ipv de 1e klas te controleren stuurde hij mij naar de lege 1e klas aan de andere kant van de trein alwaar later een oudere heer bij kwam zitten. Tot mijn verbazing was na een volle 1e klas voorin en vlak daar achter een iets minder volle 2e klas de rest van de trein zo goed als leeg. Toch mochten de mensen zonder 1e klaskaartje 1e klas blijven zitten, al was het voor korte duur, want niet veel later werd bekend dat die sprinter toch niet naar Utrecht ging.

Er is vanmorgen vroeg op dit traject een wisselstoring geweest en in de loop van de ochtend is er een aanrijding geweest. Tot eind van de middag wordt er niet gereden.

Reputatie 7
Badge +3

Rijdendetreinen geeft dit aan:

Er was dus inderdaad ook een wisselstoring, maar die duurde maar kort.

 

Ik heb het ook eens meegemaakt dat er vanwege een persoon op het spoor op station Leiden geen treinen reden maar eerder die middag was er tussen Den Haag en Leiden een wisselstoring waardoor er minder treinen reden en die wisselstoring was op dat moment nog niet opgelost. Werden allebei die berichten afwisselend omgeroepen op Den Haag Centraal, vanwege de persoon op het spoor geen treinen en vanwege de wisselstoring minder treinen. Vervolgens was die wisselstoring opgelost maar de persoon was nog niet van het spoor, die kregen ze niet te pakken, dus nog steeds geen treinen

 

Reputatie 7

Het is wat met die storingen aan infrastructuur. Kan me vergissen naar heb de indruk dat het aantal weer toeneemt de laatste tijd. Nu weer een defecte bovenleiding op de Zeeuwse lijn tot 19.30 uur vanavond. 

Reputatie 7
Badge +3

Daar heeft een vrachtwagen de bovenleiding kapot getrokken. Misschien moeten ze die maar hoger hangen zodat hogere vrachtwagen daar geen hinder van ondervinden 😂

 

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/vrachtauto-rijdt-bovenleiding-kapot-geen-treinen-tussen-bergen-op-zoom-en-kruiningen-yerseke~a1cc3bdf/

 

 

Reageer