Terug in de trein, ervaringen

  • 15 April 2022
  • 78 reacties
  • 2634 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Ach ik hoor net van vrienden dat ze in plaats van op Schiphol nu op Frankfurt geland zijn en na 4 uur wachten te horen kregen dat er bussen geregeld worden om ze naar Schiphol te brengen.  Dan is je reis gewoon zo’n 12 uur langer geworden dan die zou zijn. Daar wordt je helemaal niet vrolijk van als je net 11 uur hebt gevlogen.

Reputatie 7
Badge +3

Bussen vanaf Frankfurt? Was de trein geen optie? Of was die al volgeboekt vanwege de problemen op Schiphol? Wanneer vlieg jij terug? 

Bussen vanaf Frankfurt? Was de trein geen optie? Of was die al volgeboekt vanwege de problemen op Schiphol? Wanneer vlieg jij terug? 

Trein was geen optie voor zoveel passagoers werd er aangegeven, ook doorvliegen naar Schiphol ging het niet worden dus daar staan ook passagiers zonder vliegtuig. Maar ze hebben er nu zelf voor gekozen een auto te huren en terug te rijden want de bussen waren er ook nog niet.

Wij vliegen in principe morgen terug, nu maar hopen dat er plek is op Schiphol om te landen.

 

Het is wat met die storingen aan infrastructuur. Kan me vergissen naar heb de indruk dat het aantal weer toeneemt de laatste tijd. Nu weer een defecte bovenleiding op de Zeeuwse lijn tot 19.30 uur vanavond. 

Het is de afgelopen twee weken in combinatie met extreme overlast door werkzaamheden inderdaad tamelijk desastreus.

Reputatie 6

Het is wat met die storingen aan infrastructuur. Kan me vergissen naar heb de indruk dat het aantal weer toeneemt de laatste tijd. Nu weer een defecte bovenleiding op de Zeeuwse lijn tot 19.30 uur vanavond. 

De herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding duren nu tot vanavond 20.30 uur. Vraag me af waarom dit zoveel tijd kost.

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 6

 

Ongelofelijk weer. Vraag me af of het ook zo lang had geduurd als dit in de Randstad was gebeurd.

Volgend weekend zijn er werkzaamheden zowel tussen Roosendaal en Breda als tussen Rotterdam en Utrecht (minder intercity's op dit traject). Reizigers tussen Zeeland/West Brabant en Utrecht zijn een eeuwigheid onderweg. Weer prima gepland, Prorail!

Reputatie 7

Alweer werkzaamheden tussen Roosendaal en Breda? Dit was enkele weken terug ook al. Toen werd er een overweg vernieuwd in Etten- Leur, heb ik toen gezien.  Wat wordt daar nu weer gedaan volgend weekend?

Reputatie 7
Badge +1

 

Ongelofelijk weer. Vraag me af of het ook zo lang had geduurd als dit in de Randstad was gebeurd.

Volgend weekend zijn er werkzaamheden zowel tussen Roosendaal en Breda als tussen Rotterdam en Utrecht (minder intercity's op dit traject). Reizigers tussen Zeeland/West Brabant en Utrecht zijn een eeuwigheid onderweg. Weer prima gepland, Prorail!

 

2 weken geleden waren er tegelijkertijd werkzaamheden tussen Haarlem en Leiden en Utrecht en Geldermalsen. Ik heb toen 4 uur over een reis naar Weert gedaan. (IC Direct reed ook niet door een stilgevallen trein) Dus ja dit gebeurt ook in de Randstad.

Reputatie 7
Badge

Vandaar de bijnaam prutsrail.

Reputatie 7

Trein als groen alternatief voor de auto....🤔

Reputatie 7
Badge

Geen idee hoe het opeens komt, maar van vandaag weer eens een leuke ervaring. Leek me goed om die tussen al stakingsellende door ook weer eens te delen.

Vanochtend stond een conductrice op Amsterdam Centraal iedereen bij de deur van haar trein het dichtst bij de trappen vrolijk gedag te zeggen. Later kwam ze ook nog even langs om te kijken of ze nog iets voor iemand kon doen.

Nu op de terugweg riep de conducteur voor Amsterdam Centraal net in zowel het Nederlands, als het Engelse en zelfs het Spaans om. Wel jammer dat dat ook nodig was om zich te verontschuldigen voor een overvolle trein, maar ja, daar kan hij ook niks aan doen. Dat hij maar 4 bakken SLT mee heeft gekregen in plaats van minstens 6, kan hij ook niks aan doen.

Wel jammer dat hij als na een rijtje kloppende stations "Lelystad en Zwolle" verkondigde trouwens. Ik denk toch dat de borden die stellen dat het na Lelystad ophoudt gelijk hebben. Er was iets met een beetje veel stroom door de spoorinstallatie daar voorbij en daar rijden is geloof ik een uitdaging voorlopig...

Reputatie 7
Badge +1

Nu op de terugweg riep de conducteur voor Amsterdam Centraal net in zowel het Nederlands, als het Engelse en zelfs het Spaans om.

Dit had ik een poos terug ook in de IC-Direct vanuit Amsterdam Centraal. Het zorgde toen voor een hoop verraste, maar vooral vrolijke gezichten in de trein.

Reputatie 7
Badge

Nu op de terugweg riep de conducteur voor Amsterdam Centraal net in zowel het Nederlands, als het Engelse en zelfs het Spaans om.

Dit had ik een poos terug ook in de IC-Direct vanuit Amsterdam Centraal. Het zorgde toen voor een hoop verraste, maar vooral vrolijke gezichten in de trein.

Nu ook!

onlangs weer een keer gevlogen en daar veel gebruikt gemaakt van de lange afstandstreinen en bus. Wat me vooral opviel was dat het grootste deel van de reizigers..en consumenten.. zero, zilch, nil, nada...geleerd heeft van hygieneregels. Zat in het begin de angst er nog goed in, durfde niemand meer te hoesten en te kuchen, iedereen waste de handen en raakte zo min mogelijk aan. Nu, zit men wederom weer volop te blaffen als een doodzieke hond en met opzet mijn richting uit te niezen. Elk normaal mens moet hoesten en niezen, maar ik zit me toch regelmatig te verbazen wat een viezeriken de meesten zijn. Ik moet ook wel eens niezen, maar sommigen niezen de hele dag door, dat heeft echt met hygiene en gezondheid te maken. Geen manieren gewoon, als een machinegeweer achter mekaar niezen zonder dat in de elleboog te doen of moeite doen om die nies te voorkomen. Geen oog voor de medereiziger, gewoon weer overal schijt aan als vóór de reisverboden, een gering aantal mensen heeft er echt iets van geleerd, en dan heb ik het niet alleen over daar dat gebeurt hier ook en geen conducteur of personeel die er wat van zegt.

Reputatie 7

Meer controle gehad in de trein afgelopen week.  Fijn! Houden zo. Minder fijn dat er overlastgevers uit de 1e klas gestuurd worden (ja maar ik moet écht mijn telefoon opladen, 't is een ernstig geval, mijn moeder is erg ziek) die dan doodleuk na 5 minuten grinnikend weer terugkomen. Inclusief een e-sigaret die duidelijk in gebruik is. Maling aan de hele wereld.

Reputatie 7
Badge +3

onlangs weer een keer gevlogen en daar veel gebruikt gemaakt van de lange afstandstreinen en bus. Wat me vooral opviel was dat het grootste deel van de reizigers..en consumenten.. zero, zilch, nil, nada...geleerd heeft van hygieneregels. Zat in het begin de angst er nog goed in, durfde niemand meer te hoesten en te kuchen, iedereen waste de handen en raakte zo min mogelijk aan. Nu, zit men wederom weer volop te blaffen als een doodzieke hond en met opzet mijn richting uit te niezen. Elk normaal mens moet hoesten en niezen, maar ik zit me toch regelmatig te verbazen wat een viezeriken de meesten zijn. Ik moet ook wel eens niezen, maar sommigen niezen de hele dag door, dat heeft echt met hygiene en gezondheid te maken. Geen manieren gewoon, als een machinegeweer achter mekaar niezen zonder dat in de elleboog te doen of moeite doen om die nies te voorkomen. Geen oog voor de medereiziger, gewoon weer overal schijt aan als vóór de reisverboden, een gering aantal mensen heeft er echt iets van geleerd, en dan heb ik het niet alleen over daar dat gebeurt hier ook en geen conducteur of personeel die er wat van zegt.

Gisteren een onverwacht lange treinreis. Smeriger treinen waarbij ik over bierblikjes moest stappen om in de vuile 1e klas te komen. Terug waren de bierblikjes vervangen door koffiebekers. Geen enkel tafeltje was er vrij van. Laatste stuk terug zou ik met sprinter gaan. Omdat ic niet verder ging stroomde die sprinter vol met reizigers uit de ic omdat die hetzelfde traject had. Zaten er in de ic nauwelijks mensen in de 1e klas, in de sprinter was die als 1e vol. Daar stond ik met mijn1e klaskaartje. Uiteindelijk kreeg ik een plekje. 1e klas was niet vrijgegeven, maar conducteur zei er niets van. Die sloot zich op in het machinistenhokje. Ik had een mondkapje op, wilde niemand naast mij, want er werd al gehoest door verschillende mensen. Men (die zonder 1e klaskaartje) vond dat er gewoon iemand naast mij moest zitten. Niemand van de jongeren die opstond voor iemand met 1e klas kaartje of plaats aan bood aan ouderen die in hal stonden . Wat een a-sociaal volk zit er in de trein.

Reputatie 7
Badge +4

Tja de hufterburgers, onze tijdelijke helden. Ze waren vast in het verzet gegaan, zou opa wel zeggen.

Reputatie 4

- De SNG's die op mijn traject inmiddels de SLT's hebben vervangen bevallen ook prima en zijn tot nu toe zelfs consequent mooi schoon. Ik heb net wel een eerst defect geconstateerd: in treinstel 2366 is de omroepinstallatie defect en komt er alleen volkomen onverstaanbaar gestotter uit. Dat is alleen als de conducteur netjes probeert zelf wat om te roepen. De automatische omroep werkt wel normaal.

Dat hoeft niet aan de omroepinstallatie te liggen, dat kan ook aan (de verstaanbaarheid van) de conducteur liggen. Ik denk dat dat waarschijnlijker is dan dat de omroepinstallatie defect is, aangezien de automatische omroep het volgens u wel normaal deed.

Reputatie 7
Badge

- De SNG's die op mijn traject inmiddels de SLT's hebben vervangen bevallen ook prima en zijn tot nu toe zelfs consequent mooi schoon. Ik heb net wel een eerst defect geconstateerd: in treinstel 2366 is de omroepinstallatie defect en komt er alleen volkomen onverstaanbaar gestotter uit. Dat is alleen als de conducteur netjes probeert zelf wat om te roepen. De automatische omroep werkt wel normaal.

Dat hoeft niet aan de omroepinstallatie te liggen, dat kan ook aan (de verstaanbaarheid van) de conducteur liggen. Ik denk dat dat waarschijnlijker is dan dat de omroepinstallatie defect is, aangezien de automatische omroep het volgens u wel normaal deed.

Dat zou ik normaal ook hebben gezegd, maar het klonk echt wel heel merkwaardig. Als een mens klanken inslikt is dat op logische plaatsen en neemt het stemvolume geleidelijk toe en af. Dit was echt een heel reeks veel te veel, opvallend korte en volkomen onlogisch getimde onderbrekingen, bijvoorbeeld halverwege een woord.

Reputatie 7
Badge

Het niet goed horen van de Hc kan wel degelijk aan de installatie liggen aangezien er een ander dele van de installatie gekoppeld wordt aan de speakers dan als er een automatische omroep gaat in de trein.  De microfoon of de bediening van de microfoon kan bv defect zijn.

 

Wat betreft de informatie dat de trein niet verder gaat op Amsterdam CS en dat er in de trein niets werd omgeroepen kan ontstaan doordat het treinpersoneel daar van de trein afgaat en er nieuw treinpersoneel op de trein dienst gaat doen.  Het personeel wat afstapt wordt niet geïnformeerd dat de trein niet verder gaat en het opkomende personeel is geïnformeerd dat de trein niet rijdt en is mogelijk al ingezet op een andere trein maar is dus nooit bij de trein geweest.  Dat is heel ongelukkig en ontstaat ook doordat het een andere treinserie wordt waardoor de informatie niet doorkomt.

Dat klinkt heel aannemelijk, maar dan is er dus een trein zonder personeel, waar voorlopig mogelijk ook niemand heen gaat en wel reizigers in zitten te wachten. Dat is toch ook wel zeer onwenselijk. Zou de omroep in een trein misschien op afstand bediend kunnen worden in zo'n geval? Dat lijkt me hier een relatief eenvoudige oplossing als dat technisch mogelijk is.

Reputatie 7
Badge

Nog maar een paar gebeurtenissen van de afgelopen dagen:

- Controle door vier V&S medewerkers in burger. Conducteur riep even om, vast om aan te geven dat het echt een controle was en geen grapjassen waren die vervoersbewijzen kwamen vragen, maar daar was helaas niets van te verstaan. Deze keer leek het niet aan de omroepinstallatie te liggen .aar mompelde de conducteur gewoon nogal onverstaanbaar.

- Helaas ook al weer twee keer drie minuten vertraging gehad richting een cross-platform overstap op Weesp, die twee minuten na de geplande aankomst van de andere trein vertrekt. Het blijft erg jammer dat die trein dan (al enkele jaren) niet meer wacht (past dat niet meer in de dienstregeling) maar halfvol wegrijdt en de andere helft van de mensen die erin mee had gewild hem alleen nog in de verte weg ziet rijden en zich in de volgende trein moet proppen.

- Nu een conducteur die zelf omroept bij de stations. Leuk natuurlijk, maar hij had zichzelf wel een geintje bedoeld of heeft wat moeite met topografie en/of articulatie. Deze trein rijdt echt van Almere (of eigenlijk Zwolle) richting Amsterdam (Centraal), maar ik hoorde net echt: "Het volgende station is Wezep, station Wezep." Weesp dus, Wezep is hier zo'n 70km vandaan...

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 De crossplatform overstap op Weesp staat ook als zodanig in de reisplanner?

Het zou beter zijn als het gewoon 1 treinserie wordt dan wordt het wel gemeld bij het personeel als de rit niet verder gaat en kan er omgeroepen worden.

Zulke aanpassingen in systemen dat het automatisch wordt omgeropeen zie ik niet zo snel gebeuren bij de NS.

Reputatie 7
Badge +3

@Momoik weet dat alle stoelen bezet mogen worden, maar dat betekent niet dat je met een 2e klaskaartje 1e klas mag gaan zitten, als je denkt dat er in de 2e klas geen zitplaats is. Deze groep stappers met bierblikjes in hun hand stapten als eersten in en renden al de 1e klas in terwijl de 2e klas nog niet vol was. Wachten of opstaan voor mensen met 1e klas kaartje was er niet bij. Hoesten en niezen horen bij het leven, maar doe dan iets voor je mond. Dat gebeurt sinds ‘alles’ weer mag steeds minder. En het liefst reis ik niet met de trein, maar soms moet ik en als ik verwacht dat het druk wordt, kies ik voor de 1e klas. Ik weet dat ik dan geen 2 plaatsen in beslag kan nemen, maar moet ik dan wel iemand zonder 1e klas kaartje naast mij laten zitten? 1e klas was niet vrijgegeven. Conducteur hield zich schuil. Corona mag dan voor de meesten weg zijn, het is niet weg net als voor mij een groter risico op ernstig verloop. Dat is risico is er voor mij nog steeds. Moet ik dan thuisblijven en wachten op het volgende overlijdensbericht van iemand die ik voor de pandemie voor het laatst heb gezien?

@Olav93nee je kunt niet aan iedereen zien of diegene een beperking heeft. Toen ik jonger was en een tijdje krukken nodig had, werd mij ook regelmatig naar het hoofd geslingerd dat ik geen respect had voor ouderen. Dan pakte ik mijn krukken en stond maar op. Meestal kreeg ik dan een sorry, maar soms deed men alsof zij mijn krukken niet zagen. Nu heb ik al maanden pijn als gevolg van een ongeval (niet mijn schuld, maar wel letsel). Pijn zie je niet, maar ik word er wel door beperkt. En als ik dan uiteindelijk op een prioriteit plek ga zitten (liever niet) kijkt men mij raar aan.

@Rene74de slogan ‘ opstaan voor iemand misstaat niemand’ is al jaren in onbruik. Er is tegenwoordig weinig respect voor de ander.

Oja gisteren bij de vertraging vanwege bommelding in Utrecht weer wat geleerd. Er is geen reisassitentie in de avonduren mogelijk. Dus de jongen in rolstoel moest net als iedereen bijna 1,5 uur op perron wachten en hopen dat hij met een trein mee kon en thuis kon komen.

 

Reageer