Terug in de trein, ervaringen

  • 15 April 2022
  • 78 reacties
  • 2634 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Nu (eindelijk wat mij betreft) ook in het OV de mondkapjesplicht is afgeschaft, ben ik sinds vorige week (maandag 4 april) weer regelmatig in de trein te vinden en heb ik sinds deze week zelfs weer een (NS Flex Traject Vrij) abonnement.

Hoewel ik dat sinds ik in 2012 aan een studie begon veel heb gedaan, is dat door medische redenen waar ik wel eens eerder wat over heb geschreven, gevolgd door de uitbraak van de pandemie zo'n 2,5 jaar geleden. Het leek me daarom leuk eens wat te schrijven over mijn ervaringen en de verschillen met 'vroeger', waarbij ik tevens wat vragen/suggesties heb.

Allereerst het (voor mij) goede nieuws:

- Hoewel ik weer in de spits reis, heb ik elke keer kunnen zitten. 2,5 jaar geleden was dat op mijn traject redelijk ondenkbaar en stond ik vaak minstens een deel van de reis.

- De SNG's die op mijn traject inmiddels de SLT's hebben vervangen bevallen ook prima en zijn tot nu toe zelfs consequent mooi schoon. Ik heb net wel een eerst defect geconstateerd: in treinstel 2366 is de omroepinstallatie defect en komt er alleen volkomen onverstaanbaar gestotter uit. Dat is alleen als de conducteur netjes probeert zelf wat om te roepen. De automatische omroep werkt wel normaal.

- Het probleem met melding voor een traject in de app waar ik jaren last van heb gehad (waar hier ook ergens een topic over is) is in ieder geval voor mij eindelijk opgelost; de eerste notificaties zijn binnen.

- Met NS Flex Traject Vrij i.p.v. mijn vroegere oude Traject Vrij abonnement, kan ik als ik daar ooit behoefte aan heb wat zaken uit de app regelen en hoef ik daarvoor niet meer langs een automaat. Bovendien kan ik maandelijks opzeggen tegen de (wel verhoogde) prijs van wat ooit een jaarabonnement was.

Zoals het laatste punt al op wijst zijn er ook al wat negatieve verschillen opgevallen:

- Ik heb nog geen controle ondergaan of ook maar gezien en zelfs nog geen conducteur een servicerondje zien doen. Ik heb er wel 'al' twee gespot die langsliepen om de deuren te gaan sluiten.

- NS Flex met een abonnement bleek ik helaas niet vooraf te kunnen bestellen maar alleen met de huidige datum als ingangsdatum.

Sommige dingen blijken weliswaar onveranderd, maar hadden best verbeterd kunnen worden: Ik reis met treinseries 4600 en 14600. Die laatste heeft zo'n langer nummer omdat het voortraject van omdat het een traject betreft dat aan die van die andere serie is 'geplakt'. Vanaf Amsterdam Centraal wordt onder een ander nummer doorgereden. We zijn op dit forum ooit gepolst over een wijziging in de reizigersinformatie om deze constructie voor treinen via omwegen overbodig te maken, maar dat blijkt (nog) niet gerealiseerd.

Ik meldde al dat ik een notificatie had ontvangen voor een wijziging op mijn traject. Dat was vanochtend i.v.m. een seinstoring. Concrete gevolgen stonden op dat moment nog niet in de app. Toen ik kort daarna op Amsterdam Centraal stond, bleek ik de omroep net te kunnen verstaan. En wat werd er omgeroepen? Mijn trein bleek niet te rijden.

Dat moest ik echter dus herkennen aan de vertrektijd, het vertrekspoor en de eindbestemming op wat voor mij een tussenstop is. In de trein zelf werd niets omgeroepen. Ik heb nog wat reizigers om mij heen kunnen waarschuwen, maar veel mensen bleven zitten en hebben vast ik weet niet hoeveel later ontdekt dat ze in een trein zaten die niet vertrok.

Het lijkt er op dat het personeel op de trein - zoals eerder besproken in een topic hier - nog steeds niet weet dat hun trein na de eindbestemming niet keert of wordt afgerangeerd, maar doorrijdt en veel reizigers op de 'eindbestemming' dus niet uitstappen, maar verwachten dat de trein doorrijdt. Kunnen zij beter worden geïnformeerd zodat ze reizigers in dit soort situaties kunnen waarschuwen dat ze voor niets zitten te wachten en over moeten stappen? En/of is het misschien een idee omroepen op het station automatisch/standaard ook ín de treinen waar ze op slaan te gaan doen?


78 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk niet goed dat de 1e klas volstroomt met reizigers met een 2e klas vervoersbewijs en dat daar niet opgelet wordt door de HC maar alle stoelen mogen al weer een tijdje bezet worden. Als je niet wil dat er iemand naast je komt zitten moet je niet met het OV gaan. En hoesten is nu eenmaal een natuurlijk iets wat ieder mens doet als de luchtwegen zijn geprikkeld, dat kan gebeuren bij een corona besmetting maar ook door tal van andere oorzaken. Corona is niet weg maar gezien de huidige stand van situatie is de kans dat een hoest een andere oorzaak heeft momenteel veel groter dan dat iemand besmet met is het corona virus. Dus er zullen altijd mensen hoesten, ook in een trein, als iedereen die wel eens hoest niet meer de trein in mag zal NS weinig reizigers over houden. 

Reputatie 7
Badge

Niemand van de jongeren die opstond voor iemand met 1e klas kaartje of plaats aan bood aan ouderen die in hal stonden .

Waarom zouden ouderen meer recht hebben op een zitplaats dan jongeren? En hoe heeft u beoordeeld dat die jongeren beter zouden kunnen staan in een rijdende trein? En als dat geen verschil maakt, is dit dan niet gewoon - grondwettelijk verboden - leeftijdsdiscriminatie? Ik snap dat dit waarschijnlijk uw opvatting van respect is, maar realiseert u zich dan ook dat dat hier niet de enige factor is die hier speelt?

Zelf heb ik bijvoorbeeld door een aangeboren afwijking waardoor ik een slechter evenwicht heb, wat staan in een trein (constant actief corrigerend me ergens aan vast houdend) behoorlijk intensief maakt. Inmiddels kwalificeer ik wellicht niet helemaal meer als jongere, maar toen dat zeker wel nog zo was, reisde ik ook al met de trein. En toen waren op mijn traject ook vaak nog alle stoelen bezet. De enkele keer dat ik dan een zitplaats had bemachtigt, kwam er vaak een (meestal niet eens al te veel) ouder persoon ongeveer in me staan, met een weinig respectvolle blik duidelijk in stilte eisend dat ik op zou staan. Soms deed ik dat, om dan zelf een minder prettige reis te hebben dan de persoon die mijn stoel in nam waarschijnlijk ooit gehad zou hebben. Ondanks dat de oudere in kwestie waarschijnlijk een beperkt aantal reizen zou maken dat jaar en mogelijk zou moeten staan, terwijl mij dat zelf gemiddeld - ik schat - 9,5 keer per week gebeurde.

Soms bleef ik ook zitten. Was dat dan respectloos? Ik denk het niet. De afkeurende blikken van de ouderen in die trein vond ik dat een stuk minder.

Ik wil niet zeggen dat het niet beter zou kunnen qua omgangsnormen in de trein. Wat ik wel wil zeggen, is dat ik het verstandig zou vinden voorzichtig te zijn met generaliserende kwalificaties als 'jongere'. U kunt iemands lichamelijke toestand in veel gevallen niet zien en beperkingen komen vaker voor dan u denkt. En leeftijd is wat dat betreft echt niet zo'n selectief criterium. Laten we er met zijn allen naar streven ieders reis zo aangenaam mogelijk te maken, en er dan ook op vertrouwen dat ieder daar zijn best voor doet. Je kunt immers niet altijd zien hoe een ander daar in zijn omstandigheden nog aan bij zou kunnen dragen, en soms zelfs ook niet wat hij al doet.

Reputatie 7
Badge

Nog wat 'nieuwe ontdekkingen' van de afgelopen dagen:

- de SNG heeft stopcontacten en usb oplaadaansluitingen in de tweede klasse, en ze doen het ook nog. Handig!

- gisteren ging de deur waardoor ik de trein uit wilde niet open. Nadat ik via een andere deur was uitgestapt, zag ik zowaar de conducteur staan en wees ik hem even op het defect. Hij liep direct mee om het even te checken en zijn vrolijke bedankje voor het melden zorgde ervoor dat ik vrolijk mijn weg vervolgde, met vertrouwen dat hij op zijn minst een defect sticker op ging plakken en blij dat ik kon helpen, in plaats van geïrriteerd dat er iets stuk was.

- vandaag is zowaar mijn vervoersbewijs gecontroleerd. Niet weer door een conducteur (het moet niet te gek worden hè ;-)) maar wel door een vriendelijke v&s medewerker die weer eens ouderwets hier en daar een praatje maakte tussendoor. Leuk!

Reputatie 7
Badge

Vanochtend - op wat volgens mij mij 27e reis was - was het dan toch nog eens echt raak: controle door een conducteur. Het bestaat dus nog. En je raadt het nooit, maar net - tijdens reis 28 - kwam er weer een conducteur voor bij, niet om te controleren, maar toch.

Dat is in 28 reizen toch 'al' de tweede keer controle. Beter dan helemaal niet zullen we maar zeggen, maar ondanks dat ik dat absoluut niet van plan ben, ontgaat de gedachte dat zwartrijden ruim zou lonen mij niet. Ik geef toe dat ik met een abonnement reis, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, dus ik houdt het sommetje even simpel: 28 enkele reizen tegen 100% van het tarief in de 2e klasse, zouden mij 28*€7,3=€204,4 hebben gekost en voor zwartrijden zou dat met 2x controle neerkomen op 2*(€7,3+€50+€15)=€144,6. Toch jammer...

Badge +3

En dan heb je ook nog slimmerds die dan via de 1e klas binnendoor gaan en zich achter de uitstappers doorwurmen, alles om maar een goeie zitplaats te hebben, terwijl de anderen zich buiten voor de 2e klasdeur verdringen.

Ik ben één van die slimmerds, instappen bij 1e klas om sneller een 2e klas zitplaats te hebben dan degenen die moeten wachten op uitstappers bij de andere deuren. Niets mis mee toch?

Uiteraard wel beheerst, dus niet wurmen of dringen en zo.

Reputatie 7
Badge +3

Voor jou kan er beter een topic zijn “Terug in het vliegtuig, ervaringen”. 🤣

Het niet goed horen van de Hc kan wel degelijk aan de installatie liggen aangezien er een ander dele van de installatie gekoppeld wordt aan de speakers dan als er een automatische omroep gaat in de trein.  De microfoon of de bediening van de microfoon kan bv defect zijn.

 

Wat betreft de informatie dat de trein niet verder gaat op Amsterdam CS en dat er in de trein niets werd omgeroepen kan ontstaan doordat het treinpersoneel daar van de trein afgaat en er nieuw treinpersoneel op de trein dienst gaat doen.  Het personeel wat afstapt wordt niet geïnformeerd dat de trein niet verder gaat en het opkomende personeel is geïnformeerd dat de trein niet rijdt en is mogelijk al ingezet op een andere trein maar is dus nooit bij de trein geweest.  Dat is heel ongelukkig en ontstaat ook doordat het een andere treinserie wordt waardoor de informatie niet doorkomt.

Reputatie 7
Badge +3

Financieel gezien zal het best lucratief zijn om altijd zwart te rijden. Maar ik heb het als tiener ook wel 's gedaan en wat ik me vooral herinner is dat het absoluut niet prettig reizen was. Constant om je heen kijken of er niet toch een conducteur aan kwam, bang zijn dat je ten overstaan van de andere reizigers terechtgewezen zou worden, enz. Ik heb toen vrij snel geleerd dat het me dat toch niet waard was 😉

Reputatie 7
Badge +3

Als je nu met Flex Basis reist krijg je achteraf een correctietarief, de medereizigers merken daar niets van. 

Toch maar weer 's proberen dan 🤣

Leukste blijft toch echt mensen die op het station in de deuropening gaan staan kijken waar de Hc in de trein stapt om zich zo “veilig” te wanen voor de Hc.  Alleen hadden sommige de pech dat er een machinist was die meekeek vanuit zijn cabine deur en dan de Hc op de hoogte bracht van deze vermoedelijke zwartrijder en in welke bak die zat met een omschrijving van zijn/haar kleding. 

100% score wat betreft deze zwartrijders een bezoekje te laten krijgen van de Hc met daarbij behorende UVB.

Reputatie 7
Badge

En de volgende bijzondere ervaring is alweer een feit. Trein 4927 zorgde vanochtend voor de nodige verrassingen:

Direct na instappen werd ik verwelkomt door een vrolijke conducteur. Voor Naarden-Bussum kwamen we stil te staan. Vrijwel direct werd netjes omgeroepen dat we voor een rood sein stonden. Enkele minuten later kon de conducteur melden dat er meer bekend was: er was voor ons een seinstoring ontstaan en we zouden terugkeren naar Almere Centrum. Een duidelijk verhaal met een hoop begrip voor de vertraging die dit op zou leveren zorgde bij vrijwel alle passagiers zowaar een vrolijke lach.

Direct volgend op dit omroepbericht besloot meneer nog een rondje door de trein te gaan om vragen te beantwoorden, waarbij hem zelfs nog opviel dat een groepje toeristen hem duidelijk niet had begrepen, waarop hij hun dit nog eens rustig in het Engels uitlegde. Overigens werd hij hierbij geholpen door een collega die volgens mij als passagier mee was en aan de andere kant van de trein begon hetzelfde te doen. Het alternatieve idee dat ik zelf - als reiziger die dit traject redelijk kent - ook meteen had om via Amsterdam Zuid te reizen hadden deze conducteurs ook direct paraat, inclusief apoornummers en vertrektijden.

Complimenten aan deze conducteurs! Een knap staaltje reizigersinformatie, waarmee ze een vervelende situatie voor veel mensen om wisten te toveren in een vrolijk momentje. Ondanks dat er daarna natuurlijk een hoop berichten en telefoontjes de trein uit gingen van mensen die afspraken zouden missen.

Kon er ook nog iets beter (los van preventie van storingen)? Jazeker. De conducteur van de aansluitende intercity van Almere Centrum naar Amsterdam Zuid leek geen idee te hebben dat hij driekwart van deze sprinter die heen en weer was gereden tot vlak voor Naarden-Bussum aan boord had gekregen. Zijn nonchalante mededeling dat we met 5 minuten vertraging op Amsterdam Zuid zouden arriveren omdat we even achter een sprinter hadden gereden, kwam daardoor wat bot over. De overstaptij die we daar hadden gehad was namelijk zes minuten, dus dit ging jiet meer en wachten op de volgende trein leverde tot Utrecht nog 10 minuten extra vertraging op.

Al met al dus een - toch wel leuk - reisje naar Utrecht, met 73 minuten vertraging....

 

Moeten de Hoogovens eerst nog de koperdraden gaan produceren?

Het is sowieso een totale puinzooi bij ProRail. Permanent is de helft van de baanvakken niet beschikbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Daar kan ik niet over oordelen, mijn laatste reis als forens was half juni 2019 en later dat jaar nog 2 keer op een zaterdag gereisd. Maar de ervaring dat iemand haar bagage niet weg wilde halen heb ik ook, uiteindelijk deed mevrouw het wel maar pas nadat er ook 4 of 5 andere reizigers zich er mee gingen bemoeien en ze dus uiteindelijk zwichtte voor de druk, ondertussen klagend dat ze normaal de ICD nam waar ze haar koffer wel kwijt kon. Tja, jammer nu zat ze in een VIRM via de oude lijn. 

Reputatie 7

 

Die begint al bij het instappen, waarbij iedereen zo dicht op de deur gaat staan dat de voorste zowat het spoor in geduwd wordt. 

Ja, herkenbaar! Daarnaast wordt er vaak vanaf het perron al meerdere keren druk op de knop op de deur gedrukt voordat de trein goed en wel stilstaat (alsof die dan eerder opengaat), terwijl men ziet dat er iemand binnenstaat die naar buiten wil. Ik open de deur van binnenuit en stap recht in een massa mensen die me geërgerd aankijkend bijna omver loopt. Uitstappers even uitlaten stappen is er niet meer bij. 

Ik loop dan weleens expres gewoon stug door en dan bijna iemand omver, wat me weleens boze opmerkingen heeft opgeleverd. Ik ben echter van mening dat zíj behoren te wachten tot de uitstappers buiten zijn. En dan heb je ook nog slimmerds die dan via de 1e klas binnendoor gaan en zich achter de uitstappers doorwurmen, alles om maar een goeie zitplaats te hebben, terwijl de anderen zich buiten voor de 2e klasdeur verdringen.

Reputatie 7
Badge +3

Leuk zo'n schoolklas in de 1e klas vanmiddag (Tilburg - Roosendaal). De juf kon geen plek meer vinden in de 2e klas en besloot maar met de hele klas in de 1e te gaan zitten: plek genoeg 😆, hoewel meerdere kinderen ook nog moesten staan. Trein was te kort voor alle reizigers op dit stuk (14.58 uit Tilburg), halletjes stonden ook vol.

 

 

Als de juf 1e klas abonnement heeft dan mogen de kidsvrij/railrunners ook 1e klas. Maar ik ga er vanuit dat juf geen1e klas had en net als de gemiddelde 2e klas reiziger vindt recht te hebben om als groep in de 1e klas te reizen omdat er voor de hele groep geen plaats bij elkaar is in de 2e klas.

Reputatie 7
Badge +3

Niet als tiener, maar als twintiger heb ik wel eens deels zwart gereden, maar dat was vooral omdat het loket hier bij De Vink in het weekend gesloten was en er nog geen automaten stonden waar je een kaartje kon kopen. Ja, je moest dan de conducteur opzoeken om een kaartje te kopen. Ik had echt geen zin om de hele trein door te lopen op zoek naar die conducteur. Als die langs kwam prima, dan zou ik een kaartje hebben gekocht, maar kwam die niet langs dan reisde ik gratis naar Den Haag. Voor de terugreis kocht ik wel een enkeltje bij het loket in Den Haag, daar waren ze uiteraard wel open in het weekend. Vanaf het moment dat er een automaat stond op het perron kocht ik wel netjes een retourtje op De Vink. Actief zwartrijden heb ik wel gedaan in de bus met de strippenkaart dmv verwijderbare 3M magic tape, dat is een ietwat matte tape die je niet zien, stempeltje erop, stukje tape met stempel eraf en weer nieuw stukje tape over de strippen voor de volgende rit. Maar dat was voordat ik dicht bij station De Vink woonde, om in die tijd eens in de zoveel weken naar Den Haag te gaan voor de nodig import LP's moest ik eerst met de bus naar Leiden Centraal. Soms ging ik samen met mijn broer die dan in Den Haag naar diverse computer winkels ging en ook die magic tape gebruikte op zijn strippenkaart. Zaten we daar samen in de trein met een rolletje tape te hannesen om de strippenkaarten voor de terugreis te bewerken. Ach, we waren jong, we hadden niet zoveel geld en het kon. Intussen ouder en wijzer. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik reisde meestal maar een klein stukje, Utrecht - Houten. En dan zorgen dat je in de stoptrein zat die niet op Lunetten stopte en uit meerdere treinstellen bestond. Even kijken in welk stel de conducteur instapte en dan zelf in die andere instappen, dan was je redelijk veilig. Maar toch, ik vond het altijd weer spannend.

Reputatie 7

Je blijft je verbazen 😂

Leuk luizenbaantje zo.

 

Trouwens net weer een groepje van drie poortjesklimmers in Tilburg gezien. Die hebben weer gratis gereisd naar Breda om daarna lekker de stad in te gaan. De biertjes zijn duur dus dat bespaar je gewoon op de reiskosten blijkbaar. Ik zat ook in die trein maar geen controle natuurlijk 😌. In Breda klommen ze over de poortjes in de hal.

Reputatie 7
Badge

Gisteren weer eens een leuke ervaring. Een jongen met zijn fiets in de trein kreeg door een conductrice even kordaat uitgelegd dat hij daar een kaartje voor moest hebben en dat daar keurig op zou staan dat het in de spits niet geldig was. Bij het volgende station mocht hij uitstappen. Oh, en mevrouw controleerde ook nog even of ze hem daar echt de trein uit zag komen. Ze zijn er (hoewel te weinig) dus echt nog, conducteurs die hun werk serieus nemen en goed kunnen doen.

Reputatie 7

Er is vanochtend een aanrijding tussen Den Bosch en Oss. Ik moest hierdoor met vele anderen om gaan reizen via Utrecht. De korte intercity (VIRM) naar Alkmaar is als gevolg daarvan overvol, de conducteur vraagt iedereen via de omroep om tassen en jassen van de stoelen te halen en rekening met elkaar te houden. Geen vermelding dat de 1e klas opengesteld wordt voor alle reizigers, maar dat hoeft ook niet want die vult zich al helemaal met groepen jongeren die geen zin hebben zich bij de trappen te verdringen ( tot overduidelijke ergernis van een man die hier in de 1e klas stilteafdeling een tijdschrift zat te lezen). Ook waren er omreizende fietsers die aan het goochelen waren om hun fiets binnen te krijgen. Onderweg hoor ik dat er wegens een wisselstoring geen treinen rijden tussen Den Bosch en Oss. Wat is het nu, een aanrijding of een wisselstoring? In Utrecht wordt omgeroepen en digitaal vermeld dat er op dat traject wegens een aanrijding tot 16.30 uur geen treinverkeer is en dat bussen moeilijk te verkrijgen zijn. Op het bord staat echter: wisselstoring. Ik moet naar Hengelo en stap in Utrecht over op de IC naar Amersfoort Schothorst. Deze vertrekt met 4 minuten vertraging. De intercity naar Enschede (volgens de planner 2 minuten overstaptijd) wacht natuurlijk niet en aangekomen in Amersfoort is deze inderdaad nét vertrokken. Nu 29 minuten wachten. En dan maar hopen dat de rest van de reis redelijk gaat. OV is mooi maar je bent en blijft afhankelijk en het kan erg tijdsintensief zijn, besef ik weer.

Reputatie 7

Gewoon even om een ervaring te delen: na een dag vol uitgevallen treinen en omreizen, vanuit het oosten des lands weer terug naar huis. En ja dan toch eindelijk controle: pats boem twee zwartrijders. Bon werd uitgeschreven, meneer gaf ook toe over het poortje geklommen te zijn, want "ik heb geen geld of pasje bij me en moet toch naar Deventer". "Oh en is dit 1e klas? Wist ik niet, sorry." De ander sprak geen Nederlands en zei verder geen boe of ba. Later, in de trein naar Breda, in Den Bosch veel overstappers vanuit Utrecht. Meerdere duidelijk aangeschoten mensen. Die gewoon op de eerste de beste stoel neerploffen. Tsss dit is 1e klas, hoor ik. Ach kan mij het schelen, heb al genoeg betaald voor dit ticket! Waarna een gelach opstijgt. De muziek gaat aan en aan de andere kant van het gangpad kruipt een dame bovenop een languit in een stoel liggende man waarna zij beginnen te flikflooien. Is dit de stiltecoupe?? vraagt de man en de vrouw barst in lachen uit. " Nee dit is de windcoupé!! "

1e klasreizen anno 2022 😤. Ik verbaas me nergens meer over!

Ik zat te lezen en de maat was voor mij allang vol. Gelijk vertrokken naar het eind van de trein om de conducteur te zoeken. Het was vol, warm en druk (airco defect). Conducteur zo 1,2,3 niet gevonden en was het al beu. Daarom maar weer gaan zitten helemaal achterin de trein. Daar zat normaler volk.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had het in de laatste 1,5 jaar of zo dat ik dagelijk reisde bijgehouden hoe vaak ik controle had. Wat ik niet bijhield waren de “bijna controles” of servicerondjes, dus alleen de daadwerkelijke controle van mijn kaart. Zo gebeurde het een enkele keer dat ik net op mijn station was aangekomen op het moment dat de HC al controlerend de coupé binnen kwam en ik net naar het balkon ging om uit te stappen. Of ik zag 1 of 2 keer tijdens het binnen rijden van mijn beginstation dat een team V&S bezig was in het voorste stel met controleren en ik stond zo het het perron dat ik instapte in het achterste stel (ivm uitstappen bij de trappen op mijn overstapstation).  De score was op een heel jaar eens in de bijna 3 weken, trek je daar voor een heel jaar voor gemak even 5 weken vakantie vanaf was het eens in de 2,5 week, zeg zo'n 12 werkdagen en dus 24 enkele reizen. Wat me wel opviel was dat het heel verschillend was. Ik heb nu nog even het overzichtje erbij gepakt, zo had ik in 2018 een controle in de eerste week van april, rest van april niks, ook niks in de hele maand mei, juni en juli (waarbij ik in juli 3 weken vakantie had) en vervolgens 6 keer controle in augustus.

Ik moet er ook bijzeggen dat op 2 na alle controles in sprinters waren. Mijn collega die alleen met de IC reisde, want stapte op op Leiden Centraal, werd echt bijna nooit gecontroleerd.

Reputatie 7
Badge

Begin deze maand heb ik voor het eerst sinds ruim twee jaar weer een lange treinreis gemaakt. Het viel me enorm mee en ik had het gevoel alsof corona er nooit geweest is. Op de terugreis was er zelfs controle door een conductrice. Wat mij betreft is mijn coronapauze voorbij en ga ik vaker de trein pakken.

Reputatie 7

Vroeger leerden we dat je in bus en trein uit fatsoen simpelweg diende op te staan voor “bejaarden” (zoals dat toen nog heette) en “zwangere vrouwen”. Over jongere mensen en mensen die niet zwanger waren, werd met geen woord gerept. Dat die ook beperkingen zouden kunnen hebben kwam niet ter sprake. Dat is allemaal iets van de laatste decennia - iedere leeftijdscategorie, ziekte en beperking komt uitgebreid aan bod in de media, iedere groep laat zich horen en de beeldvorming is veranderd. Echter niet bij iedereen; en dan krijg je inderdaad soms scheve blikken en opgetrokken wenkbrauwen als een ander niet doet wat verwacht wordt. 

Reageer