Verdere mondkapjesplicht 25 februari



Toon eerste bericht

287 reacties

Reputatie 2

Het zal een verlichting zijn als het mondkapje weer af mag. Als het in de winkels af mag dan ga ik er vanuit dat het mondkapje alleen in de trein op moet.

 

In steeds meer landen geen kapjes meer in het ov. Denemarken, Zweden, Noorwegen. Zwitserland volgt half maart.

Dat zijn natuurlijk slechts een handjevol Europese landjes die nou niet bepaald representatief zijn voor de wereld. 

Reputatie 1

Telt het station dan mee als OV? De vorige keer mocht die namelijk op het station en perron zelf af.

Dit vroeg ik mij ook al af.

Het OV kan natuurlijk niet te veel klagen. Op de eerste plaats krijgt het momenteel dagelijks miljoenen euro's aan corona-subsidie vanwege de beperkingen. Als het eist dat de mondkapjesplicht in het OV wordt opgeheven zal de politiek ook concluderen dat dan de corona-subsidies tegelijkertijd ook kunnen worden beeindigd, net als bij winkels, horeca, kappers, etc. gebeurt. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van Mw Rintel c.s.  

Verder blijft het OV zelf de diensten steeds verder inkrimpen. Vanaf komende maandag schrapt NS wederom een groot aantal treinseries. Bij het busvervoer is het nog erger, daar rijdt op veel lijnen een vakantiedienstregeling met maar de helft van de bussen en wordt ondanks de massale subsidies op de meeste plaatsen al maandenlang totaal niet aan de afgesproken concessieeisen voldaan. Dan heb je weinig te eisen. 

Reputatie 5

Zals ik al aangaf, in deze 5 regio's is de stijging veel groter dan in andere regio's.  Enkele voorbeelden uit het rapport van 8 maart.

Maar je kunt het zelf checken op https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel/wekelijkse-update-epidemiologische-situatie-covid-19-in-nederland

Daarnaast was het percentage positieve testen in de GGD teststraten in enkele regio's in Brabant en Limburg vorige week een paar dagen boven de 80%, toevallig ook net de dagen direct na carnaval. Ik zie toch echt een eend. 

Maar het zal zich waarschijnlijk net als in de eerste golf die als eerste hard toesloeg in Brabant, intussen ook wel verspreiden naar de rest van het land. 

Waarschijnlijk wel ja. Dat is een oorzaak.  Maar er zijn ook nog ook andere factoren in de verspreiding van corona. En een daarvan zou heel goed het gebrek aan controle en handhaving in de trein kunnen zijn. Het aantal besmettingen neemt landelijk gezien toe. Denk je nou echt dat dit alleen aan het carnaval vieren te wijten is? Denk je ook niet dat het iets te maken heeft met het loslaten van de meeste maatregelen? En dat veel mensen zich niet eens meer houden aan de maatregelen die er wel zijn, zoals de mondkapjesplicht in de trein?

Reputatie 7

In steeds meer landen geen kapjes meer in het ov. Denemarken, Zweden, Noorwegen. Zwitserland volgt half maart.

Dat zijn natuurlijk slechts een handjevol Europese landjes die nou niet bepaald representatief zijn voor de wereld. 

Dat is het piepkkeine Nederland natuurlijk ook niet. Wij kunnen prima aansluiten bij Denemarken etc 😉

Badge +3

Dat weet je helemaal niet. Wie zegt dat we een carnavalspiek hebben?

Ehh, het nieuws uit een kroeg in Brabant? We sluiten de deuren een weekje want het voltallige personeel is besmet geraakt (positief getest) en moet dus thuis blijven.

Daar zullen dus ook wel de nodige bezoekers bij zitten, en daar is je piek :joy:

Niet dat iemand zich daar zorgen over maakt, want groepsimmuniteit hè? En dat alles dankzij het (zeer) milde verloop van de omikron variant(en) natuurlijk.

Reputatie 5

Dat weet je helemaal niet. Wie zegt dat we een carnavalspiek hebben?

Ehh, het nieuws uit een kroeg in Brabant? We sluiten de deuren een weekje want het voltallige personeel is besmet geraakt (positief getest) en moet dus thuis blijven.

Daar zullen dus ook wel de nodige bezoekers bij zitten, en daar is je piek :joy:

Niet dat iemand zich daar zorgen over maakt, want groepsimmuniteit hè? En dat alles dankzij het (zeer) milde verloop van de omikron variant(en) natuurlijk.

Wie zegt dat we alleen een carnavalspiek hebben bedoelde ik natuurlijk. Maar het is natuurlijk ontzettend grappig om een ander met opzet verkeerd te begrijpen..

Reputatie 7
Badge +3

Dat weet je helemaal niet. Wie zegt dat we een carnavalspiek hebben?

Ehh, het nieuws uit een kroeg in Brabant? We sluiten de deuren een weekje want het voltallige personeel is besmet geraakt (positief getest) en moet dus thuis blijven.

Daar zullen dus ook wel de nodige bezoekers bij zitten, en daar is je piek :joy:

Niet dat iemand zich daar zorgen over maakt, want groepsimmuniteit hè? En dat alles dankzij het (zeer) milde verloop van de omikron variant(en) natuurlijk.

Even een vergelijking in percentage positieve testen op 3 maart in de GGD teststraten:

Brabant-Noord: 84,1%  -  Amsterdam-Amstelland: 60,2%

 

Maar een carnavalspiek zou ook betekenen dat het daarna ook weer snel zou kunnen dalen, net als na de Dansen met Janssen piek afgelopen zomer. Zo is het aantal positieve testen in de GGD teststraten in de veiligheidsregio Brabant-Noord al gedaald van 4733 op 4 maart naar 2446 op 9 maart. Het stijgt nog wel in niet carnavalsregio's maar landelijk gezien lijkt de groei er wel aardig uit te zijn. 

Badge +3

Wie zegt dat we alleen een carnavalspiek hebben bedoelde ik natuurlijk. Maar het is natuurlijk ontzettend grappig om een ander met opzet verkeerd te begrijpen..

In dat geval (milde) excuses, ook al is er geen opzet en niets is grappig bedoeld.

Dus dat lees je dus verkeerd beste @mariskah 

Maar goed, carnaval 2022 was een feit~!

En ja, daarna die cijfers en statistieken en zo… Vol verwachting klopt ons hart komt dat uit :rolling_eyes:

Heb het ook niet bedacht :sleeping: Dus ‘met opzet verkeerd te begrijpen’ mag je mij uitleggen…

Reputatie 7
Badge +3

https://www.ad.nl/binnenland/ov-personeel-wil-van-mondmasker-af-te-veel-willem-engel-achtige-figuren-die-ons-provoceren~a6d48fe8/

 

Reputatie 2

Ik ga zaterdag naar Amsterdam gaat dan wat worden in de trein.

Reputatie 7
Badge

Hoe zit het dan met internationale treinen? Als tegen die tijd nog bij onze buren een mondkapjesplicht geldt? In Nederland zonder mondkapje en bij het passeren van de grens mondkapje op? Of in omgekeerde richting mondkapje af zodra je de grens over bent? Eventueel om te roepen door treinpersoneel?

Reputatie 7
Badge +3

Toegeven aan idioten is nooit een goed idee.

Reputatie 2

Toegeven aan idioten is nooit een goed idee.

Dat is eigenlijk wat het kabinet doet. Als genoeg mensen tegen mondkapjes in de trein zijn wordt het afgeschaft zonder goede onderbouwing. Persoonlijk zou ik wel fijn vinden als mondkapjes niet meer verplicht zijn maar dan wel voor een langere termijn.

Hoe zit het dan met internationale treinen? Als tegen die tijd nog bij onze buren een mondkapjesplicht geldt? In Nederland zonder mondkapje en bij het passeren van de grens mondkapje op? Of in omgekeerde richting mondkapje af zodra je de grens over bent? Eventueel om te roepen door treinpersoneel?

Ja, ieder land heeft andere regels.

Reputatie 6

De officiële reden om de mondkapjesplicht in het OV te handhaven blijkt nu de bescherming van kwetsbare personen. Die mensen kunnen winkels en horeca mijden (niet-essentieel) maar zijn soms gedwongen om met OV te reizen omdat ze geen alternatief hebben aldus is de redenering.

Kwetsbare personen kunnen gewoon in lockdown gaan. 

Dat heeft de rest van Nederland namelijk eerder ook gedaan om hun te beschermen. 

Nu zijn de rollen omgedraaid. 

En ja hoor daar heb je er weer een. Totdat blijkt dat jij zelf zo'n “kwetsbare persoon” bent. Dat weet je helaas pas als het te laat is.

Badge +3

Het ‘nieuwe normaal’ (en de roep van de reizigers):

@NS_online Het gaat jullie wederom lukken; 4 uur in de trein (korte treintjes!) en wederom geen concucteur gezien. Behalve dan die ene die in de eerste klas ging zitten zonder mondneusmasker.
Wanneer is het plan weer conducteurs door de trein te sturen?

Reputatie 7
Badge +3

Handhaving een probleem? Er is vanaf het begin slecht gehandhaafd. Was er maar vanaf begin goed gehandhaafd. Daarnaast gaven verschillende NS-medewerkers een slecht voorbeeld door een mondkapje niet of niet juist te dragen.

Waarom je wel met 499 m/v binnen zonder maatregelen mag feesten? Omdat mensen die carnaval willen vieren niet tegen te houden zijn en de horeca graag een vol 'huis' ziet zonder beperkingen. Naar de horeca, evenementen of drukke winkels gaan is een eigen keuze. OV is voor hen die geen ander vervoer hebben noodzakelijk voor werk, (mantel)zorg, essentiële winkels, familiebezoek. 

Reputatie 6

De officiële reden om de mondkapjesplicht in het OV te handhaven blijkt nu de bescherming van kwetsbare personen. Die mensen kunnen winkels en horeca mijden (niet-essentieel) maar zijn soms gedwongen om met OV te reizen omdat ze geen alternatief hebben aldus is de redenering.

 

Tot hoelang wil je kwetsbare personen in het ov dan beschermen door mondkapjesplicht? Als dat het argument is kan je er nooit mee stoppen want er zullen altijd kwetsbare personen in het ov blijven. 

Hier in het zuiden zal na 25 februari volop carnaval gevierd worden. De treinen zullen vol zitten. Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen hoe dat zal gaan met de mondkapjes....

Ik voorzie dat we nog voor april wat nieuwe Griekse letters gaan leren :hushed:

Ik begrijp niet waarom mensen als Rintel van NS dat maar niet willen begrijpen. 

Ik wel, Mw Rintel ziet iedere maand de financiële resultaten voorbij komen. Ik zou niet graag in haar schoenen staan.

Hier op het forum kunnen wij makkelijk de moraalridder uithangen maar als je verantwoordelijk bent voor een bedrijf dat steeds verder in het moeras wegzakt praat je toch al snel anders 

Reputatie 4

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5288722/mondkapjes-maatregelen-ns-nederlandse-spoorwegen-coronamaatregelen
Dan kunne beter overal die mondkapjes op houden en verplicht houden toch als in ov moet dan moet de winkels en zo ook maar.
Want daar kunne daar ook de kwetsbare personen tegenkomen.

Overdrijven is ook een kunst. Natuurlijk wordt het OV niet gesloopt door de verplichting een mondkapje te dragen. Het is een kwestie van goed uitleggen en handhaven. 

Het punt is natuurlijk dat kwetsbaren sowieso nauwelijks durven te reizen omdat er buiten het OV geen mondkapjes meer gedragen hoeven te worden.

Uit alle cijfers blijkt dat de forensen juist wegblijven en dat is niet de groep met veel kwetsbaren.

Reputatie 2

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5288722/mondkapjes-maatregelen-ns-nederlandse-spoorwegen-coronamaatregelen
Dan kunne beter overal die mondkapjes op houden en verplicht houden toch als in ov moet dan moet de winkels en zo ook maar.
Want daar kunne daar ook de kwetsbare personen tegenkomen.

Ik ben blij dat we er vanaf zijn. Als je kwetsbare wil beschermen was het aanhouden van de coronapas beter geweest.

Reputatie 6

Dat is niet vrezen maar juist gezond verstand gebruiken. Ik luister niet naar wat “iedereen” vindt en doet, ik luister naar mensen die er verstand van hebben - wetenschappers.

Tijdens de coronacrisis is pijnlijk duidelijk geworden dat de wetenschappers ook maar voornamelijk gisten en het in feite net zo min wisten als u en ik. De gehanteerde aannames en modellen bleken er keer op keer totaal naast te zitten waardoor de politiek op zijn beurt keer op keer tot de verkeerde maatregelen op de verkeerde momenten besloot. 

Daarnaast gaat het op dit moment niet alleen over ongemak maar over maatregelen die bezig zijn het OV volledig te slopen. Doordat het OV als enige sector nog steeds met beperkingen wordt geconfronteerd wordt de toestand snel onhoudbaar.

Daar heeft de wetenschap van geleerd (wauw, misschien ook iets voor alle zelfbenoemde experts) en daarom zeggen ze nu: we weten het allemaal nog niet zo goed. En dat is dan juist een reden om toch nog wat voorzichtig te zijn. Er is nog geen witte rook.

Reageer