beantwoord

Verkeerd ingecheckt Amersfoort station

  • 8 January 2018
  • 86 reacties
  • 5659 Bekeken


Toon eerste bericht

86 reacties

Bedankt dat je dit aankaart hlubbers. Ik weet niet precies wat de mogelijkheden hierin zijn, maar heb je feedback doorgezet naar de Stationsmanager.
Het is volkomen onduidelijk voor de meeste mensen, zeker voor toeristen. Probeer hun maar uit te leggen dat we in Nederland 2 vervoerders hebben op het spoor die er samen niet uit kunnen komen om dit op te lossen.

Er zouden natuurlijk al geen 2 verschillende poortjes moeten zijn, maar 1 soort.
Helaas zie ik op het forum maar weinig voorbij komen dat er, na de discussie met NS, nog een prima weg is voor officieel bezwaar en beroep. NS bureau nabetalingen is absoluut niet de laatste halte, dat zou een mooie bedoeling worden zeg.

Vandaag was ik toevallig op Amersfoort Station. Aangezien mijn trein pas na 15 minuten zou vertrekken even in de stationshal gekeken bij de poortjes. In deze periode:

Een echtpaar; de één gaat door het poortje van NS de andere ernaast door het poortje van Connexxion,
Een moeder met kind: idem
Ook viel mij op dat zeer veel mensen bij Connexxion incheckten, het zou natuurlijk kunnen, de trein vertrok om 17.09 maar ik heb toch de indruk dat de mensen vanaf bijvoorbeeld de rijwielstalling het station inkomen en gewoon het eerste de beste poortje nemen. De aanduiding van de poortjes zou m.i. best wel wat beter kunnen.
Helaas zie ik op het forum maar weinig voorbij komen dat er, na de discussie met NS, nog een prima weg is voor officieel bezwaar en beroep. NS bureau nabetalingen is absoluut niet de laatste halte, dat zou een mooie bedoeling worden zeg.
Badge +3
Ik heb Joep al een privebericht (als forum lid) gestuurd en liever en duidelijker kon ik het niet maken, met verwijzing naar reactie #16 van mijzelf en die o.a. Slidestops al gegeven had.

Dit naar aanleiding van (alweer?) een post op Twitter.

Ik weet bijna zeker dat hij van moderators (en al helemaal van webcare/klantenservice) dezelfde/soortgelijke reacties zal blijven krijgen dus het wordt een 'dead end street' verhaal.

Joh ik werd van kastje naar muur gestuurd door jullie, en nu en blauwe plek want gestoten aan een poortje. Jullie schuld ik heb super pijn man, dus wil geld zien! Of een lollie en en kusje, dan is het ook goed...
2. De conducteur gaf aan dat ik in beroep kan gaan als de boete komt. Normaal gesproken als je in beroep gaat (bijvoorbeeld Belastingdienst) dan wordt de boete pas doorgevoerd na de uitspraak van je beroep, niet ervoor.
Je bent nu aan het emmeren met NSR bureau nabetalingen, en die komen in eerste instantie met een incassobureau aanzetten. Werkelijk 'bezwaar' is hier niet mogelijk, hooguit sorry zeggen en lief vragen om coulance/kwijtschelding/whatever. Dat heb je inmiddels afgevinkt. Als je bezwaar/beroep in wil, dan heel duidelijk richting NS communiceren dat je het niet eens bent met het UVB, het inschakelen van een incassobureau je niet op andere gedachten gaat brengen, en ze verder een prettige wedstrijd wensen en veel succes met het opstellen van definitief PV et cetera, et cetera. Daarna rustig afwachten en gaan communiceren met de CVOM wanneer je bericht ontvangt.
Reputatie 7
Badge

1. ken je de situatie in Amersfoort? Heb je wel eens voor die poorten gestaan? Als je mij kan zeggen dat je het onbegrijpelijk vindt dat mensen zich vergissen in het poortje hoor ik het graag, sluiten we dit forum.
2. De conducteur gaf aan dat ik in beroep kan gaan als de boete komt. Normaal gesproken als je in beroep gaat (bijvoorbeeld Belastingdienst) dan wordt de boete pas doorgevoerd na de uitspraak van je beroep, niet ervoor.
3. NS geeft aan dat in beroep of coulance geen zin heeft omdat de conducteur dit heeft bepaald. Dezelfde conducteur die tegen mij heeft gezegd dat hij er niets aan kan doen maar dat de NS er over gaat
.

Nog meer tekst. Nog meer ruis. Je valt in herhaling, en preekt voor de verkeerde parochie. Ik haak af.
Reputatie 1
Als de boete thuis bij je binnen komt, maak je bezwaar waarna je krijgt te horen dat je eerst de boete moet betalen. Omdat betalingstermijn slechts 14 dagen is, ben je al een dag te laat. Je betaalt de boete op de 15de dag en vervolgens krijg je een incassobureau achter je aan, wat neerkomt dat je in totaal €100 kwijt bent.


@joep.v
Ik probeer met positieve kijk te lezen en te begrijpen wat je allemaal op dit forum schreef.
Zelf ben ik bepaald geen NS-lieverdje (boetes met 2 nullen zijn me in het vooruitzicht gesteld), maar zoveel als jou in 1 zaak is overkomen, is mij in geen 10 jaar gebeurd.

Het lastige van je langdradige verhalen met steeds meer verwijzingen is dat er ook steeds meer lijkenboetes uit de kast vallen. En telkens was je meewerkend of net te laat, maar lag het aan de ander. Besef je wel dat alles wat je hier schrijft tegen je gebruikt kan en gaat worden? Besef je dat steeds meer woorden steeds minder helpen bij een oplossing?

Coulance-verzoek en bezwaar zijn afgewezen, schrijf je. Er zijn daarna 2 plaatsen waar na alle afwijzingen nog in je voordeel kan worden beslist: bij directie NS en bij de rechter. Doe daar je verhaal, feitelijk en met feiten, kort en krachtig. En allebei benader je via de voordeur.
Je hebt van ons een reeks tips gehad, maar niemand op dit forum kan je verder helpen in/met het kwijtschelden van je serie boetes. Ook de NS medewerker niet.
Succes!


Beste Klant_Jac,

Jammer dat je het zo ziet.

1. ken je de situatie in Amersfoort? Heb je wel eens voor die poorten gestaan? Als je mij kan zeggen dat je het onbegrijpelijk vindt dat mensen zich vergissen in het poortje hoor ik het graag, sluiten we dit forum.
2. De conducteur gaf aan dat ik in beroep kan gaan als de boete komt. Normaal gesproken als je in beroep gaat (bijvoorbeeld Belastingdienst) dan wordt de boete pas doorgevoerd na de uitspraak van je beroep, niet ervoor.
3. NS geeft aan dat in beroep of coulance geen zin heeft omdat de conducteur dit heeft bepaald. Dezelfde conducteur die tegen mij heeft gezegd dat hij er niets aan kan doen maar dat de NS er over gaat.
Reputatie 7
Badge
Als de boete thuis bij je binnen komt, maak je bezwaar waarna je krijgt te horen dat je eerst de boete moet betalen. Omdat betalingstermijn slechts 14 dagen is, ben je al een dag te laat. Je betaalt de boete op de 15de dag en vervolgens krijg je een incassobureau achter je aan, wat neerkomt dat je in totaal €100 kwijt bent.


@joep.v
Ik probeer met positieve kijk te lezen en te begrijpen wat je allemaal op dit forum schreef.
Zelf ben ik bepaald geen NS-lieverdje (boetes met 2 nullen zijn me in het vooruitzicht gesteld), maar zoveel als jou in 1 zaak is overkomen, is mij in geen 10 jaar gebeurd.

Het lastige van je langdradige verhalen met steeds meer verwijzingen is dat er ook steeds meer lijkenboetes uit de kast vallen. En telkens was je meewerkend of net te laat, maar lag het aan de ander. Besef je wel dat alles wat je hier schrijft tegen je gebruikt kan en gaat worden? Besef je dat steeds meer woorden steeds minder helpen bij een oplossing?

Coulance-verzoek en bezwaar zijn afgewezen, schrijf je. Er zijn daarna 2 plaatsen waar na alle afwijzingen nog in je voordeel kan worden beslist: bij directie NS en bij de rechter. Doe daar je verhaal, feitelijk en met feiten, kort en krachtig. En allebei benader je via de voordeur.
Je hebt van ons een reeks tips gehad, maar niemand op dit forum kan je verder helpen in/met het kwijtschelden van je serie boetes. Ook de NS medewerker niet.
Succes!
Reputatie 4
Etos en Kruidvat zitten nergens in dezelfde winkel met kassa's naast elkaar..
Het gaat er om dat het twee verschillende bedrijven zijn die niets met elkaar te maken hebben. Dat geldt ook bij vervoerders.


Dan moeten ze hun kassa's in hun eigen toko plaatsen en niet in de gedeelde bedrijfskantine...
Reputatie 1
Etos en Kruidvat zitten nergens in dezelfde winkel met kassa's naast elkaar..
Het gaat er om dat het twee verschillende bedrijven zijn die niets met elkaar te maken hebben. Dat geldt ook bij vervoerders.


Laat ze dit dan ook duidelijk aangeven.
Reputatie 1
Etos en Kruidvat zitten nergens in dezelfde winkel met kassa's naast elkaar..

Zie je opmerking nu pas, dit is precies de vergelijking die ik ook maakte.
Reputatie 1
het is van de zotten!!!!! dat een reiziger/klant uberhaupt fout kan inchecken. immers een reiziger reist per trein van a naar b en voor hem of haar is de vervoerder totaal niet van belang, een trein is een trein. dus een boete voor inchecken bij de verkeerde vervoerder van 50 euro is gelijk aan diefstal van een welwillende klant. ns en andere vervoerders stop met die onzin en ga samenwerken!!!!!
Je kunt ook geen spullen bij het Kruidvat uit het schap halen en ze vervolgens bij de Etos gaan afrekenen. Je moet gewoon afrekenen bij de vervoerder met wie je reist, dat lijkt me toch ook geen hogere wiskunde.


Hoi Tamzin, ken je de situatie op Amersfoort station? Als je dan een goede vergelijking wil maken, vergelijk het dan dat je in Kruidvat boodschappen aan het doen bent. Overal staan Kruidvat producten om je heen. Bij de kassa zie je nog een zakje drop liggen waar boven een klein logo van Etos op staat. Bij de kassa van Kruidvat zegt de caissière geen probleem, mag ik je legitimatie? Vervolgens krijg je legitimatie terug en blijkt dat je een boete hebt gekregen. Als je vraagt waarom zegt de cassiere dat ze daar niet over gaat maar dat je bij het hoofdkantoor moet zijn. Als de boete thuis bij je binnen komt, maak je bezwaar waarna je krijgt te horen dat je eerst de boete moet betalen. Omdat betalingstermijn slechts 14 dagen is, ben je al een dag te laat. Je betaalt de boete op de 15de dag en vervolgens krijg je een incassobureau achter je aan, wat neerkomt dat je in totaal €100 kwijt bent.

Natuurlijk kun je zeggen dat ik het logo van Etos had moeten zien en dat het jou nooit zou overkomen. Maar het is duidelijk dat ik niet de enige ben die deze fout maakt. Dit is ook de reden dat NS in veel gevallen coulant is.
Ik zag iets over een abonnement voorbij komen. Welk abonnement heb je precies? Eventueel zou je het op vergeten abonnement kunnen gooien.

Verder is er altijd de weg van bezwaar en beroep, maar daar moet je bij NS even om zeuren waarschijnlijk, anders gaan ze je enkel vervelen met een incassobureau.

Je bent overigens zeker niet de enige die zich hierin vergist, zoals je ziet aan de reactie van John. En ook mij is het gisteravond nog overkomen dat ik moe en bijna thuis een overstap verkeerdom deed en eerst bij Blauwnet incheckte, om daarna bij NS uit te willen checken. Helaas wordt dat direct afgestraft, in tegenstelling tot je kaart vergeten, dat mag bij veel abonnementen 3x per jaar, lol. Vergeten is menselijk, vergissen niet? 😃
Reputatie 1
Over de situatie van joep.v kan ik niet oordelen, al is het gedrag op het forum hier redelijk en beschaafd.

Wat ik wel kan beoordelen is de situatie op Amersfoort (en andere stations met meerdere vervoerders en poortjes). De klant is hier volledig ondergeschikt gemaakt aan het systeem. Zelfs ikzelf als ervaren reiziger maak de fout wel eens door verkeerd in te checken. Iedereen weet dat dit een zwakke plek in het systeem is. Ook daar behoor je als klantenservice rekening mee te houden.

De afgelopen jaren is meermaals aangekondigd dat juist in Amersfoort een proef zou komen met gezamenlijk inchecken van NS en Connexion. Werd steeds op de lange baan geschoven en nog steeds niet afgerond . Maar zou een dergelijke proef aangekondigd worden als het nu perfect werkt? Natuurlijk niet.

En tenslotte vind ik het triest als mensen die ter goeder trouw kunnen zijn automatisch als fraudeurs worden gezien. Dat is niet de manier waarop ik graag met elkaar zou omgaan. Liever tien keer ten onrechte coulant geweest, dan één keer te weinig.


Dank John voor je begrip, de situatie is gewoon echt onduidelijk op het station van Amersfoort. Het is niet voor niets dat ik ben gaan Google omdat ik zeker wist dat ik niet de enige zou zijn die deze fout heeft gemaakt.
Etos en Kruidvat zitten nergens in dezelfde winkel met kassa's naast elkaar..
Het gaat er om dat het twee verschillende bedrijven zijn die niets met elkaar te maken hebben. Dat geldt ook bij vervoerders.

Er moet gewoon coulance worden toegepast als iemand ingecheckt is maar dat bij de verkeerde vervoerder heeft gedaan. Dan is er duidelijk geen opzet in het spel.

Zoals het woord coulance al aangeeft is het en gunst en geen recht. Het probleem is dat veel mensen denken (zoals ook bij de topic-starter) dat coulance in dit soort gevallen automatisch verleend wordt. Als die reiziger vervolgens ook nog moeilijk gaat doen als de conducteur de situatie op de juiste wijze afhandelt moet hij niet klagen als hij geen coulance krijgt.

Verder kan er wel degelijk opzet in het spel zijn als berekende reizigers niet of bij de verkeerde vervoerder inchecken.
Etos en Kruidvat zitten nergens in dezelfde winkel met kassa's naast elkaar..
het is van de zotten!!!!! dat een reiziger/klant uberhaupt fout kan inchecken. immers een reiziger reist per trein van a naar b en voor hem of haar is de vervoerder totaal niet van belang, een trein is een trein. dus een boete voor inchecken bij de verkeerde vervoerder van 50 euro is gelijk aan diefstal van een welwillende klant. ns en andere vervoerders stop met die onzin en ga samenwerken!!!!!
Je kunt ook geen spullen bij het Kruidvat uit het schap halen en ze vervolgens bij de Etos gaan afrekenen. Je moet gewoon afrekenen bij de vervoerder met wie je reist, dat lijkt me toch ook geen hogere wiskunde.
Door rood rijden niet maar ik ben er wel 2x met een verbale waarschuwing van afgekomen bij verkeersovertredingen :D

Er moet gewoon coulance worden toegepast als iemand ingecheckt is maar dat bij de verkeerde vervoerder heeft gedaan. Dan is er duidelijk geen opzet in het spel.

Je moet niet afhankelijk zijn van het humeur van de conducteur, die kan ook een slechte dag hebben en die kan dan een aantekening gemaakt hebben omdat jij terecht kwaad was, omdat jij zeker wist dat je ingecheckt was (wat in feite ook zo was).

Ik heb zelf ook problemen gehad, mijn vriendin kon niet door de poortjes daar (door eigen schuld) maar ook door de onduidelijke situatie daar met de poortjes daar met verschillende vervoerders. Absolute waanzin.
Je had moeten zien hoe kwaad zij was (als Braziliaanse). Het was goed dat er geen NS personeel in de buurt was.

Eens met John De Jong wat dat betreft, te goeder trouw moet altijd beloond worden, niet gestraft. Laat NS personeel ook maar eens begrip hebben voor de goedwillende klant, fouten maken is immers menselijk, zo hoor ik altijd als er voor de 100ste keer een station wordt overgeslagen.
Badge +3
Het is erg simpel eigelijk.

- Je hebt verkeerd ingecheckt in Amersfoort (bij Connexxion dus terwijl je niet naar Ede-Wageningen of Barneveld moest met de Valleilijn). Da's jouw fout kan NS ook niets aan doen. Dat geld kan je terugkrijgen via www.uitcheckgemist.nl en worden verder geen vragen over gesteld. Probleem 1 opgelost.

- Je wordt vervolgens gecontroleerd bij NS en er wordt geconstateerd dat je geen geldig vervoersbewijs hebt. Dus een UVB (uitstel van betaling, niet eens zozeer een boete maar wel € 50,- verhoging voor het moeten kopen van een 'kaartje' in de trein zelf). Ook die verhoging van € 50,- kan je gewoon terugkrijgen als het de eerste keer is. Probleem 2 opgelost, maar...

- Als de conducteur vindt dat je je misdraagt of niet meewerkt bij de eerste vraag om legitimatie dan maakt die daar een aantekening van op je UVB en dan is je kans op teruggave al meteen verkeken. Je geeft aan (met getuigen) dat dat niet het geval was dus probleem 2a ook opgelost.

Bel de klantenservice 030 751 5155 (dag en nacht) en leg de situatie uit zodra je de acceptgiro binnen hebt (met het K×××××× nummer van 6 cijfers, dat ook op je geschreven bon staat).

- De conducteur doet gewoon zijn werk want dat moet (er zijn ook andere taken en reizigers) en er is op dat moment geen tijd voor discussie over goed of fout. Doet de politie ook niet als je door rood rijdt dus werk mee!

- Coulance is geen recht maar een gunst (die je in het algemeen dus wel toegekend krijgt bij een eerste keer, en daarna vergeet je het nooit meer hopelijk). Een conducteur kan niet bepalen op het moment dat jij verkeerd zit of het de eerste keer is.

Dat laatste gebeurt dus altijd achteraf. Soms moet je eerst betalen en krijgt later de € 50,- verhoging terug, soms (aantekening) ben je echt de sigaar en soms hoef je helemaal niets te betalen omdat je gewoon een erg goed verhaal hebt.

Bij jou geldt het eerste (hopelijk). Je betaalt dus uiteindelijk voor je reis met NS, en die incheck bij Connexxion krijg je ALTIJD terug (want je hebt niet met ze gereisd) en die € 50,- hoef je uit coulance niet te betalen of krijg je achteraf terug.

Probleem 4 ook opgelost. Duidelijk genoeg zo?

Pff... Zo werkt het nou eenmaal. Door rood rijden is ook geen "ja maar het was warm oranje en er zat een vrachtwagen vlak achter me dus ik durfde niet hard te remmen want anders zat die truck in mijn kofferbak" voor de politie tenslotte.
Reputatie 4
Badge
Over de situatie van joep.v kan ik niet oordelen, al is het gedrag op het forum hier redelijk en beschaafd.

Wat ik wel kan beoordelen is de situatie op Amersfoort (en andere stations met meerdere vervoerders en poortjes). De klant is hier volledig ondergeschikt gemaakt aan het systeem. Zelfs ikzelf als ervaren reiziger maak de fout wel eens door verkeerd in te checken. Iedereen weet dat dit een zwakke plek in het systeem is. Ook daar behoor je als klantenservice rekening mee te houden.

De afgelopen jaren is meermaals aangekondigd dat juist in Amersfoort een proef zou komen met gezamenlijk inchecken van NS en Connexion. Werd steeds op de lange baan geschoven en nog steeds niet afgerond . Maar zou een dergelijke proef aangekondigd worden als het nu perfect werkt? Natuurlijk niet.

En tenslotte vind ik het triest als mensen die ter goeder trouw kunnen zijn automatisch als fraudeurs worden gezien. Dat is niet de manier waarop ik graag met elkaar zou omgaan. Liever tien keer ten onrechte coulant geweest, dan één keer te weinig.
Reputatie 7
Badge
. Het is al vervelend genoeg dat ik een boete krijg van Connection maar een dubbele boete is gewoon niet redelijk.
de "boete" van Connexxion is geen boete, maar automatisch saldo inhouden omdat er na incheck geen tijdige uitcheck volgde. Dat saldo krijgt u ook weer automatisch als "bestelling" teruggeboekt (als u het al niet heeft ontvangen) via melding bij uitcheckgemist.nl binnen 3 maanden na voorval.

Verder is niemand op dit forum getuige geweest van uw contacten met NS (personeel) dus is er weinig zinnigs meer te schrijven. Ik voel me ook niet geroepen om te participeren in een soort internetjury.
Reputatie 1
de NS heeft niets aan de betreffende conducteur gevraagd.


De conducteur levert de boete aan. Dit gebeurt via een systeem waar de conducteur alles wat schriftelijk is vastgelegd wordt gedigitaliseerd. Ook de opmerkingen van die conducteur komen er bij te staan. Die zijn direct zichtbaar. De klantenservice hoeft de conducteur niet te contacteren, de informatie is er namelijk al.


Als ik mij onredelijk zou hebben gedragen (vervelend) dan zou dit er dus bij hebben gestaan. Dit heeft de conducteur er niet bij gezet.
Reputatie 1
Beste Thom,

Zou je het graag bij feiten kunnen houden: "Als u meewerkt en zich fatsoenlijk gedraagt, zal de conducteur coulance toestaan en zo niet, dan krijgt u de boete niet terug.", "De mensenkennis van de meeste conducteurs is uitstekend en doorgaans zijn ze zo rot nog niet.", dat je altijd goede ervaringen hebt met conducteurs betekent niet dat dit voor iedereen geldt. Ik kom de liefste conducteurs tegen, maak er vaak een praatje mee. Maar in dit geval was er weinig begrip. Sterker nog hij wilde niet eens luisteren naar de reden. Hij gaf aan dat dit niet aan hem maar aan de NS.

In de bijlage zie je het voorbeeld waar het fout is gegaan Ik kwam van de linker kant (waar je grote logo's van NS ziet) Omdat er passagiers voor stonden om in te checken ben ik van de rechterkant naar binnen geschoten. Als je Googelt op dit probleem zie je dat ik niet de enige ben die deze fout heeft gemaakt. Het is al vervelend genoeg dat ik een boete krijg van Connection maar een dubbele boete is gewoon niet redelijk.

Reageer