Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022



Toon eerste bericht

154 reacties

Reputatie 7

Het interesseert mensen helemaal niks dat er stickers met “Stilte” hangen of dat het 1e klas is. Men gaat gewoon zitten omdat er door NS nauwelijks nog gehandhaafd wordt. Ik ben niet zo naïef om te denken dat het zonder controle en handhaven wel goed komt.

Dat niet-handhaven is precies het basale onderliggende probleem. De wortel waaruit allerlei andere niet-wenselijke situaties ontstaan - maatschappijbreed. In de trein was dat voor corona al, sinds de conducteur "gastheer of gastvrouw" op de trein werd en "service" ging verlenen. Prachtige termen, maar in het dagelijks ov-reizen is mijns inziens een andere aanpak meer noodzakelijk. 

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Voor 70 plussers is er geen probleem als ze gewoon hun vaccinaties hebben gehaald. Resteert een hele kleine groep kwetsbaren die niet gevaccineerd kunnen worden. Voor deze mensen is het effectiever als ze een FFP2 masker dragen op drukke plaatsen.

Ik ken zat mensen die liever wel mondkapje handhaven voor zichzelf of hun omgeving. Kunnen we samen kijken hoe we de belangen van iedereen kunnen respecteren? Oog hebben voor elkaar, ook voor uw wensen, helpt ons verder. 

Als mensen liever een mondkapje op willen zetten in de trein zijn ze daar vrij in. Wat jij wil is echter anderen dwingen dat ook te doen, over respect gesproken.

Het uitgangspunt bij de coronamaatregelen is altijd de situatie in de ziekenhuizen geweest en zolang die ernstig was hebben de meeste mensen zich loyaal aan de maatregelen gehouden. Maar er komt ook een moment nu het ziekenhuis argument is weggevallen om ook de verplichte maatregelen in te trekken.

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Voor 70 plussers is er geen probleem als ze gewoon hun vaccinaties hebben gehaald. Resteert een hele kleine groep kwetsbaren die niet gevaccineerd kunnen worden. Voor deze mensen is het effectiever als ze een FFP2 masker dragen op drukke plaatsen.

Een hele wagon per trein blijvend reserveren voor deze hele kleine groep is natuurlijk kolder. Het is niet realistisch dat deze hele kleine groep tot in eeuwigheid blijft eisen dat iedereen een mondkapje moet dragen omdat ze zelf vertikken om een FFP2 masker op te zetten om zich te beschermen.

Wel realistisch blijven graag 

Ik ken zat mensen die liever wel mondkapje handhaven voor zichzelf of hun omgeving. Kunnen we samen kijken hoe we de belangen van iedereen kunnen respecteren? Oog hebben voor elkaar, ook voor uw wensen, helpt ons verder. 

Reputatie 7
Badge +1

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Graag uw reactie. 

En als de rest van de trein vol is, denk je dan echt dat de overige reizigers hier dan niet in gaan zitten of moet de conducteur bij deze coupe alle reizigers gaan controleren bij deze coupe op leeftijd en het dragen van een mondmasker???

 

Voorstel is niet reëel. Zoals uit veel topics op dit forum blijkt wordt er nauwelijks gecontroleerd. Zolang dat niet aangepakt wordt, heeft dit allemaal geen zin.

 

Ook je voorbeeld van stiltecoupé's klopt niet want ik werd bijvoorbeeld afgelopen maandag opgescheept met 3 tieners in de eerste klas zonder mondkapje. Excuus ja er is geen plaats in de rest van de trein. Conducteur in geen velde of wege te bekennen. Wat moet je dan?

 

iMark is niet negatief maar realist. Dat is iets heel anders.

Reputatie 7
Badge +3

Het interesseert mensen helemaal niks dat er stickers met “Stilte” hangen of dat het 1e klas is. Men gaat gewoon zitten omdat er door NS nauwelijks nog gehandhaafd wordt. Ik ben niet zo naïef om te denken dat het zonder controle en handhaven wel goed komt.

Je kunt dat wel vragen aan NS maar als er niet gehandhaafd wordt komt er niets van terecht.

En er blijft volop keuze aan plaatsen voor mensen die géén mondkapje willen dragen.

Ik denk niet dat je tot in eeuwigheid kunt blijven eisen dat mensen een mondkapje moeten dragen in de trein.

Je kunt dat wel vragen aan NS maar als er niet gehandhaafd wordt komt er niets van terecht.

Niet zo negatief iMark: er zijn ook Stilte-coupé's waar je reizigers op kunt wijzen en vragen elders te gaan zitten als ze willen kletsen. En er blijft volop keuze aan plaatsen voor mensen die géén mondkapje willen dragen.

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Voor 70 plussers is er geen probleem als ze gewoon hun vaccinaties hebben gehaald. Resteert een hele kleine groep kwetsbaren die niet gevaccineerd kunnen worden. Voor deze mensen is het effectiever als ze een FFP2 masker dragen op drukke plaatsen.

Een hele wagon per trein blijvend reserveren voor deze hele kleine groep is natuurlijk kolder. Het is niet realistisch dat deze hele kleine groep tot in eeuwigheid blijft eisen dat iedereen een mondkapje moet dragen omdat ze zelf vertikken om een FFP2 masker op te zetten om zich te beschermen.

Wel realistisch blijven graag 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt dat wel vragen aan NS maar als er niet gehandhaafd wordt komt er niets van terecht.

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Graag uw reactie. 

Reputatie 7
Badge +3

@wsm

Door de opheffing van de mondkapjesplicht zullen er enerzijds reizigers terugkomen maar anderzijds ook weer reizigers afhaken die nu bang worden besmet te raken. Per saldo zullen de huidige problemen bij NS niet veel veranderen 

Het zal wellicht niet veel veranderen aan de problemen bij NS, maar zorgt er wel voor dat mensen die zelf geen gevaar lopen verlost zijn van het dragen van ‘beschermingsmiddelen’ om anderen te beschermen. Het is een stuk eerlijker als degenenen die juist beschermd moeten worden zelf goede beschermingsmiddelen (b.v. FFP2-masker) dragen. 

Eerlijker? Voor de portemonnee van hen die beschermd moeten worden in ieder geval niet. En is het eerlijk dat mensen die extra bescherming nodig hebben al 2 jaar overal geweerd worden door mensen die zich niet aan maatregelen willen houden? Een noodzakelijke treinreis zondag kostte mij al 2 testen en later deze week de gang naar de teststraat voor PCR, omdat er iemand snotterend en hoestend zonder mondkapje in de 1e klas was gaan zitten, die waarschijnlijk niet eens een 1e klaskaartje had. 

Niet allen de kwetsbaren zelf, maar ook degenen om hen heen zullen zich de komende tijd nog extra moeten beschermen. Door mijn werk in de zorg was ik het afgelopen jaar een vaste klant in de teststraat.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag heeft de minister van VWS bekendgemaakt dat de verplichting tot het dragen van een mondkapje in het OV komt te vervallen met ingang van woensdag 23 maart 2022.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/03/15/verdere-versoepelingen-coronamaatregelen

Dit zal door velen worden opgevat als signaal om dan maar meteen te stoppen met dragen en handhaven. Voor mensen met een zwakke gezondheid is er het signaal dat het OV eigenlijk niet meer te gebruiken is.

Dus vandaag is het gevaarlijk als er mensen zonder mondkapje reizen en over acht dagen is dat veilig? Vanwege een oekaze van de overheid?

De oplossing is simpel: mensen die bang of kwetsbaar zijn kunnen een FFP masker dragen, niet met het OV reizen of (het allerbeste) gewoon helemaal thuis blijven.

Dan ligt de verantwoordelijkheid - na twee jaar gedwongen solidariteit - tenminste waar die hoort. 

Ik heb niet de indruk uit jouw eerdere berichten mbt corona dat jij de afgelopen 2 jaar solidair was met kwetsbaren.

Overigens waren/zijn de maatregelen niet alleen om kwetsbaren te beschermen, maar ook om jezelf te beschermen, niet te druk in de zorg te laten worden en (essentieel) werk doorgang te laten vinden .

Reputatie 7
Badge +1

Dat zou best eens kunnen. Ik denk dat veel scholen hebben ontdekt dat bepaalde dingen makkelijker online gaan. Zo zie je dat het geven van lessen grotendeels weer op locatie is, maar zijn veel meetings en werkzaamheden eromheen nog altijd online zijn.

Daarnaast waren er tot voorkort (18 feb) nog beperkingen met betrekking tot de maximaal groepsgrootte waardoor veel grotere colleges ook nog online werden gegeven. Wellicht dat het hierdoor nog wat aantrekt.

@JurgenH 

Hoewel er voor onderwijs je geen beperkingen meer zijn heb ik de indruk dat ook het studentenvervoer nog steeds een stuk minder is dan in 2019.

Reputatie 7
Badge +1

De bus heeft het nog zwaarder. Ik vraag me echt af hoe dat verder moet want het lijkt een steeds snellere neerwaartse spiraal. Ik pak nog weleens de bus maar het is buiten schooltijden maar een handjevol dat ermee reist. Buurtbusjes zijn ook verre van populair. Alleen al om de beperkte dienstregeling.

Ik heb geen cijfers van de busdiensten hier, maar ik zie ze bijna altijd zo goed als leeg voorbijrijden. Soms zelfs helemaal leeg… Voorheen zaten die bussen voor m'n gevoel toch wel aardig vol (op de avonden na dan). Een stuk voller dan nu iig. 

@wsm

Door de opheffing van de mondkapjesplicht zullen er enerzijds reizigers terugkomen maar anderzijds ook weer reizigers afhaken die nu bang worden besmet te raken. Per saldo zullen de huidige problemen bij NS niet veel veranderen 

Het zal wellicht niet veel veranderen aan de problemen bij NS, maar zorgt er wel voor dat mensen die zelf geen gevaar lopen verlost zijn van het dragen van ‘beschermingsmiddelen’ om anderen te beschermen. Het is een stuk eerlijker als degenenen die juist beschermd moeten worden zelf goede beschermingsmiddelen (b.v. FFP2-masker) dragen. 

Reputatie 7

Zo net door de spits gereisd van Den Haag CS naar Breda. Druk kon ik het niet noemen. In weekenden (zaterdag met name) zie je meer reizigers. 

Naar mijn gevoel is een flink deel van de werkende populatie gewoon al afgehaakt, mondkapje of geen mondkapje. Ze hebben ander vervoer of werken thuis. Maar we gaan het zien de komende tijd. Er is meer nodig dan alleen een aantrekkelijke prijs om mensen het ov in te krijgen.

De bus heeft het nog zwaarder. Ik vraag me echt af hoe dat verder moet want het lijkt een steeds snellere neerwaartse spiraal. Ik pak nog weleens de bus maar het is buiten schooltijden maar een handjevol dat ermee reist. Buurtbusjes zijn ook verre van populair. Alleen al om de beperkte dienstregeling.

In Breda staan echter alweer files op de rondweg.

 

Dat het mondkapje zoveel mensen tegenhoudt, kan ik niet geloven. 

Mensen zullen momenteel deels wegblijven omdat ze bang zijn besmet te raken, deels vanwege de mondkapjesplicht en deels van vanwege thuiswerken. Zorgelijk is dat het vervoer (vooral op ma-vr) ondanks alle versoepelingen van de laatste weken niet echt aantrekt.

 

Het valt te hopen dat de landelijke overheid helpt met wat (tijdelijk) budget, ook voor de streekvervoer-maatschappijen, om te voorkomen dat er rücksichtslos in de dienstregeling gesneden gaat worden. 

De grote vraag is wanneer je gaat concluderen dat het reizigersverlies blijvend is en inkrimpen onvermijdelijk wordt. Het geduld van de overheid zal gezien de zich opstapelende financiële tegenvallers voor de schatkist snel op zijn vrees ik. Het OV zal op eigen kracht verder moeten, het idee van Marjan Rintel dat NS nog jarenlang subsidie krijgt is vrees ik een illusie.


Inderdaad zorgelijk, de reizigerscijfers van nu. Tegelijkertijd is meer auto's op de weg ook een dure optie. Aanleg van wegen is ontzettend kostbaar + Nederland heeft zich gecommitteerd aan beloften van CO2-besparing. Linksom of rechtsom moet de vervuiling stoppen. Dat gaat sowieso heel veel geld kosten. Het grotendeels in stand houden van het OV kon dan wel eens relatief goedkoop blijken.

De NS hoopt op een grote zak met geld om door te kunnen gaan met allerlei prestigeprojecten als de tienminutentrein. Dat gaat hopelijk niet gebeuren.

 

@wsm 

Door de opheffing van de mondkapjesplicht zullen er enerzijds reizigers terugkomen maar anderzijds ook weer reizigers afhaken die nu bang worden besmet te raken. Per saldo zullen de huidige problemen bij NS niet veel veranderen 

Vandaag heeft de minister van VWS bekendgemaakt dat de verplichting tot het dragen van een mondkapje in het OV komt te vervallen met ingang van woensdag 23 maart 2022.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/03/15/verdere-versoepelingen-coronamaatregelen

Dit zal door velen worden opgevat als signaal om dan maar meteen te stoppen met dragen en handhaven. Voor mensen met een zwakke gezondheid is er het signaal dat het OV eigenlijk niet meer te gebruiken is.

Dus vandaag is het gevaarlijk als er mensen zonder mondkapje reizen en over acht dagen is dat veilig? Vanwege een oekaze van de overheid?

De oplossing is simpel: mensen die bang of kwetsbaar zijn kunnen een FFP masker dragen, niet met het OV reizen of (het allerbeste) gewoon helemaal thuis blijven.

Dan ligt de verantwoordelijkheid - na twee jaar gedwongen solidariteit - tenminste waar die hoort. 

Dat het mondkapje zoveel mensen tegenhoudt, kan ik niet geloven. 

Mensen zullen momenteel deels wegblijven omdat ze bang zijn besmet te raken, deels vanwege de mondkapjesplicht en deels van vanwege thuiswerken. Zorgelijk is dat het vervoer (vooral op ma-vr) ondanks alle versoepelingen van de laatste weken niet echt aantrekt.

 

Het valt te hopen dat de landelijke overheid helpt met wat (tijdelijk) budget, ook voor de streekvervoer-maatschappijen, om te voorkomen dat er rücksichtslos in de dienstregeling gesneden gaat worden. 

De grote vraag is wanneer je gaat concluderen dat het reizigersverlies blijvend is en inkrimpen onvermijdelijk wordt. Het geduld van de overheid zal gezien de zich toch al snel opstapelende financiële tegenvallers voor de schatkist niet oneindig zijn vrees ik. Het idee van Marjan Rintel dat NS nog jarenlang subsidie krijgt is vrees ik een illusie.

Reputatie 6

Ik zit echt liever op het “balkon” of zelfs staan dan tussen allerlei mensen ingeklemd te zitten. Altijd al geweest, echt niet van de laatste twee jaar. Ben niet zo van de polonaise.

Reputatie 7
Badge +3

In sprinters was dat voor corona ook al. Mensen gebruiken die toch meer als S-Bahn/metro.

Hangt misschien ook af hoever men moet reizen in de sprinter. Ik bleef meestal ook wel staan of nam hooguit plaats op een klapstoeltje op het balkon van een SLT als ik alleen Leiden Centraal - De Vink deed (overstappend vanuit een andere trein). Er kwam toen nog eens een HC naar me die aangaf dat er nog stoelen vrij waren, op mijn opmerking dat ik er bij De Vink weer uitmoest gaf ze aan dat al te vemoeden. 

Ik vrees het ergste als ik translink.nl/library bekijk. Dat het mondkapje zoveel mensen tegenhoudt, kan ik niet geloven. De stijging van het aantal reizigers is er de laatste weken wel uit. We zitten weer op hetzelfde niveau als voor de voorjaarsvakantie.

Het valt te hopen dat de landelijke overheid helpt met wat (tijdelijk) budget, ook voor de streekvervoer-maatschappijen, om te voorkomen dat er rücksichtslos in de dienstregeling gesneden gaat worden. Daarmee haken alleen maar meer reizigers af en kom je in een negatieve spiraal van bezuinigen en afname van het aantal reizigers terecht.

Vervolgens goed onderzoek doen naar de gevolgen van het schrappen van bepaalde treinen en naar de mogelijkheden om reizigers terug te winnen. Een optie zou het aanbieden van Traject Vrij voor bepaalde dagen kunnen zijn. Dan kun je voor 25% van het tarief van een volledige Traject Vrij een Traject Vrij Maandag afsluiten.

En als mensen nu vaker met de auto gaan, zul je een politieke keuze moeten maken of je het wegennet uit gaat breiden en daar miljoenen aan spendeert, of dat je dat geld gebruikt om het OV aantrekkelijk te houden en zo de files te verminderen.

 

Ik ben trouwens ook wel benieuwd of dan ook weer meer naast elkaar durven te gaan zitten. Het blijft mij nog steeds verbazen hoeveel mensen maar op het balkon gaan staan omdat het “vol” is, terwijl 60% van de zitplaatsen nog vrij is. 

In sprinters was dat voor corona ook al. Mensen gebruiken die toch meer als S-Bahn/metro.

Reageer