Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022


Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12277 reacties

Vandaag heeft de minister van VWS bekendgemaakt dat de verplichting tot het dragen van een mondkapje in het OV komt te vervallen met ingang van woensdag 23 maart 2022.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/03/15/verdere-versoepelingen-coronamaatregelen

Dit zal door velen worden opgevat als signaal om dan maar meteen te stoppen met dragen en handhaven. Voor mensen met een zwakke gezondheid is er het signaal dat het OV eigenlijk niet meer te gebruiken is.


154 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Toen mensen klaagden over de (te) strenge maatregelen werd er door de voorstanders van de regels vaak verwezen naar de Rijksoverheid. Nu vinden diezelfde voorstanders de maatregelen juist niet streng genoeg en telt de informatie van de Rijksoverheid opeens niet meer 😂

Reputatie 7
Badge +3

Wat ieders reden is weet ik niet maar het signaal van de overheid dat het OV zeer onveilig is (veel gevaarlijker dan met 300 man in een kroeg) en daarom mondkapjes verplicht zijn schrikt wel af.

Ach ja, OV is levensgevaarlijk maar je mocht gewoon carnaval vieren. We hebben allemaal kunnen zien wat dat deed met de besmettingsaantallen in de carnavalsregio's.

Mensen zijn gewoon zo bang gemaakt voor het OV dat sommigen het alleen veilig vinden als anderen ook een mondkapje dragen, terwijl je echt voldoende beschermd ben wanneer je zelf een goed aansluitend FFP2 masker draagt. Maar ja, dat krijg je er niet in bij die groep.

Badge +3

Eerlijker? Voor de portemonnee van hen die beschermd moeten worden in ieder geval niet.

Bij de Action € 0,39 voor een los FFP2 kapje (of 10 voor € 2,49 als ze die nog hebben, online staan ze niet meer) zal je de kop niet kosten, toch?

 

Een noodzakelijke treinreis zondag kostte mij al 2 testen en later deze week de gang naar de teststraat voor PCR, omdat er iemand snotterend en hoestend zonder mondkapje in de 1e klas was gaan zitten, die waarschijnlijk niet eens een 1e klaskaartje had.

Dat snap ik niet, waarom zou je 2 keer testen voor een treinreis? En waarom een PCR test zonder positieve zelftest of andere noodzaak/verplichting? En waarom testen als je helemaal geen klachten hebt?

Ben je echt zo bang/overtuigd dat als iemand anders (op enige afstand) in een trein zit te snotteren/hoesten je eigen mondkapje ineens waardeloos is?

Reputatie 7

Ik krijg binnenkort mijn tweede boosterprik, en draag een zeker risico, maar toch heel blij dat binnenkort de  plicht er vanaf gaat. Ik kan zelf besluiten wanneer vanwege de drukte een FFP2 kapje nodig is en wanneer niet. In een drukke bus tram metro en trein wel in een lege of matig bezette niet. Dit geeft me veel meer vrijheid met reizen en ik voel me er niet minder beschermd mee. Een nieuw FFP2 kapje heb ik altijd bij mij. Ik zie geen enkele reden meer voor afzonderlijke mondkapjes afdelingen.

De keus voor bescherming is nu terug aan de passagier ja of nee,

De regeling was goed toen de ziekenhuizen vol liepen dat is niet meer zo, en dus langzaam terug naar normalisatie

We komen niet meer van covid af het zal op de duur endemisch worden en daar moeten we mee dealen,  en dan is angst geen goede leidraad

Reputatie 7
Badge +3

@Hendricus Het steeds herhalen van dezelfde tekst in dit topic heeft niet zoveel zin. Uit het feit dat niemand van NS heeft gereageerd in dit topic kun je afleiden dat NS je voorstel niet in behandeling gaat nemen. 

De Rijksoverheid heeft bepaald dat per 23 maart de verplichting tot het dragen van mondkapjes in het Openbaar Vervoer volledig komt te vervallen. Dat is de stand van zaken en er is voor NS dan ook geen enkele reden om hiervan af te wijken.

Reputatie 7
Badge +1

Zojuist een conducteur (P. van der Steen) in het RTL Nieuws die blij was dat morgen de mondkapjes af mogen, maar vandaag controleerde hij er nog wel op.

 

Ik word persoonlijk een beetje moe van dit soort propaganda. De afgelopen 2 jaar nauwelijks een conducteur gezien en bijna nooit controlerend op mondkapjes. As ik de vergelijking trek met mijn thuisland dan is het ongeveer België 50 en Nederland 1.   

Reputatie 7
Badge +3

Vervang het woord ‘COVID’ door ‘influenza’ en alle argumenten die je noemt speelden drie jaar geleden ook al. Toen werd er door niemand om mondkapjes gevraagd. Wat is er nu anders?

Wat ieders reden is weet ik niet maar het signaal van de overheid dat het OV zeer onveilig is (veel gevaarlijker dan met 300 man in een kroeg) en daarom mondkapjes verplicht zijn schrikt wel af.

Dat is een (op zich logische) denkfout want zo’n kroeg is natuurlijk veel gevaarlijker. Risicogroepen zullen zo’n kroeg mijden, maar hebben soms geen alternatief voor het ov.

Dat is de wereldvreemde, academische redenering van een genootschap (OMT) waar mensen in zitten die meer dan 100-150K per jaar verdienen en al jaren geen OV meer van binnen hebben gezien.

Daarnaast zijn de mensen in de risicogroep voornamelijk hoogbejaarden waarvan je kunt afvragen wat voor hoog noodzakelijke reizen die groep maakt. 

Maar je vergeet hierbij weer dat hoogbejaarden weliswaar zelf geen treinreizen zullen maken, maar wel contact zullen hebben met reizigers die die treinreizen maken. Op die manier zullen wij dus ook rekening moeten houden met onze kwetsbaren.

Hoogbejaarden hebben ook contact met mensen die in een volle kroeg gaan zitten.

Voor het OV breekt hiermee wel het uur U aan. Nu alle beperkingen (ook het thuiswerkadvies) worden opgeheven zal de komende weken duidelijk worden hoeveel reizigers terugkeren in het OV en hoeveel reizigers er definitief zijn afgehaakt. Met name het forensenvervoer is daarbij het grote vraagteken. Het worden spannende tijden.

Reputatie 7

Rene74 schreef

Bewijs?

i​​​​Ik had het over een mogelijke bijvangst.

Misschien moet je Japanse burgers naar hun ervaringen vragen, die gebruiken al jaren mondkapjes om elkaar tegen griep te beschermen 

Vanmorgen heeft een vooraanstaand immunoloog op NPO 1 radio in ieder geval aangegeven dat het vooral voor mensen, die nog niet besmet ziijn geweest verstandig is om een mondkapje te dragen. Daar als veel mensen dicht bij elkaar staan of zitten het omnikron virus eenieder die nog niet besmet is geweest razendsnel kan infecteren. Hoe ziek je er dan van wordt hangt af van vele factoren, waarvan gevaccineerd zijn er één is. Ik zou zeggen overdenk deze informatie voordat je zonder mondkapje de trein in stapt en nog niet besmet bent geweest.

 

 

Vrees dat je goedbedoelde betoog aan dovemansoren is gericht.

Ik vrees dat het veelal angstzaaierij is. Maar ieder zijn mening natuurlijk. Wel erg blij dat het kapje niet meer verplicht is. Zag er vandaag ook bijna geen meer in de trein trouwens. Wie wil mag hem op, prima.

Reputatie 7
Badge +3

Rene74 schreef

Bewijs?

i​​​​Ik had het over een mogelijke bijvangst.

Misschien moet je Japanse burgers naar hun ervaringen vragen, die gebruiken al jaren mondkapjes om elkaar tegen griep te beschermen 

Ik heb dan denk ik even gemist dat het al jaren voor corona in Japan verplicht was om een mondkapjes te dragen, dacht dat ze dat vrijwillig deden. Net zo vrijwillig als iedereen die het nu hier niet veilig vindt zonder mondkapje zelf kan beslissen om wel of niet een mondkapje te dragen.

En misschien heb je ook cijfers die aantonen dat Japan al jaren minder griepgevallen heeft door het vrijwillig dragen van die mondkapjes. Aan alleen persoonlijke ervaringen hebben we niet veel, kun je net zo goed naar mijn persoonlijke ervaringen zonder mondkapjes vragen, voor corona nooit een mondkapje opgehad en ook nooit griep gehad, afgezien van toen ik een baby was (was toen de Hong Kong griep). 

Ik geloof niet dat mondkapjes in Japan verplicht zijn geweest voor corona. Misschien tijdelijk tijdens die sars-epidemie ofzo. Het is wel zo dat ze vrijwillig door een deel van de bevolking werden gedragen. Maar ik dacht altijd dat dat met luchtvervuiling (smog) te maken had, en niet met het tegenhouden van virusziekten.

Ik heb in Japan gewoond en daar worden inderdaad mondkapjes gedragen door mensen die verkouden zijn of lichte griep hebben. Dat smogverhaal is onzin die de westerse pers heeft verzonnen, smog kennen ze daar niet.  

Het dragen van mondkapjes was niet wettelijk verplicht maar het gold als hoogst onbeschoft om bij griep of verkoudheid geen kapje te dragen op je werk, in de trein, op school, in winkels, etc. Op je werk mag je dan bij personeelszaken komen uitleggen waarom jij je gedraagt als een asociale hork. Kortom geen verplichting, wel (zoals bij heel veel zaken in Japan) zware sociale controle. 

Reputatie 7
Badge +3
 

 

Daarnaast, over welke belangrijke klantengroep heeft u het? Het aantal mensen dat om medische redenen niet gevaccineerd kan worden is heel erg klein (zo'n 50.000 op 17,5 miljoen ofwel 0,3% van de bevolking) en dat zijn de enigen die eventueel een argument voor mondkapjes hebben. De veel grotere groep die weigert zich te laten vaccineren gaan we daarvoor uiteraard niet belonen met gratis eerste klas reizen.

De groep die in aanmerking kwam voor 3e vaccinatie (geen booster, maar onderdeel van basisvaccinatie) omdat vaccinatie mogelijk niet werkt, bestaat uit 200.000 tot 400.000 mensen. Plus de groep die om medische redenen niet gevaccineerd kan worden, heb je het over 250.000 tot 450.000 mensen. Dan heb je het over 1,5 tot 2,7% van de bevolking. Daarnaast heb je te maken met de naaste omgeving van die groep, die misschien zelf niet ziek wordt, maar een besmetting wel kan overdragen op iemand die wel een hoger risico op ernstige ziekte door covid. Overigens loopt niet iedereen uit die groep een groter risico op ernstige griep en kwam in het verleden niet iedereen van die groep in aanmerking voor de griepprik.

De groep die geen vaccinatie wil is geen groep die extra bescherming zou moeten genieten om risico op Corona te verkleinen. Zij hebben er zelf voor gekozen om niet te vaccineren.

Wat ieders reden is weet ik niet maar het signaal van de overheid dat het OV zeer onveilig is (veel gevaarlijker dan met 300 man in een kroeg) en daarom mondkapjes verplicht zijn schrikt wel af.

Dat is een (op zich logische) denkfout want zo’n kroeg is natuurlijk veel gevaarlijker. Risicogroepen zullen zo’n kroeg mijden, maar hebben soms geen alternatief voor het ov.

Dat is de wereldvreemde, academische redenering van een genootschap (OMT) waar mensen in zitten die meer dan 100-150K per jaar verdienen en al jaren geen OV meer van binnen hebben gezien.

Daarnaast zijn de mensen in de risicogroep voornamelijk hoogbejaarden waarvan je kunt afvragen wat voor hoog noodzakelijke reizen die groep maakt. 

Reputatie 7
Badge +1

@Hendricus: Je kan hierover wel blijven doordrammen maar het gaat echt niet gebeuren dus het is vrij zinloos.

 

Dergelijke maatregelen zouden uitsluitend mogelijk zijn bij actieve controle vanuit NS. Actieve controle gebeurd al jaren niet meer (zie de vele topics over dit onderwerp) en mensen gaan echt niet staan, als in de zgn Covid-coupé plaatsen beschikbaar zijn.

@wsm 

Door de opheffing van de mondkapjesplicht zullen er enerzijds reizigers terugkomen maar anderzijds ook weer reizigers afhaken die nu bang worden besmet te raken. Per saldo zullen de huidige problemen bij NS niet veel veranderen 

Dat het mondkapje zoveel mensen tegenhoudt, kan ik niet geloven. 

Mensen zullen momenteel deels wegblijven omdat ze bang zijn besmet te raken, deels vanwege de mondkapjesplicht en deels van vanwege thuiswerken. Zorgelijk is dat het vervoer (vooral op ma-vr) ondanks alle versoepelingen van de laatste weken niet echt aantrekt.

 

Het valt te hopen dat de landelijke overheid helpt met wat (tijdelijk) budget, ook voor de streekvervoer-maatschappijen, om te voorkomen dat er rücksichtslos in de dienstregeling gesneden gaat worden. 

De grote vraag is wanneer je gaat concluderen dat het reizigersverlies blijvend is en inkrimpen onvermijdelijk wordt. Het geduld van de overheid zal gezien de zich opstapelende financiële tegenvallers voor de schatkist snel op zijn vrees ik. Het OV zal op eigen kracht verder moeten, het idee van Marjan Rintel dat NS nog jarenlang subsidie krijgt is vrees ik een illusie.


Inderdaad zorgelijk, de reizigerscijfers van nu. Tegelijkertijd is meer auto's op de weg ook een dure optie. Aanleg van wegen is ontzettend kostbaar + Nederland heeft zich gecommitteerd aan beloften van CO2-besparing. Linksom of rechtsom moet de vervuiling stoppen. Dat gaat sowieso heel veel geld kosten. Het grotendeels in stand houden van het OV kon dan wel eens relatief goedkoop blijken.

De NS hoopt op een grote zak met geld om door te kunnen gaan met allerlei prestigeprojecten als de tienminutentrein. Dat gaat hopelijk niet gebeuren.

 

Reputatie 2

Het is voorbij mensen, de mondkapjeplicht. Ik zit nu heerlijk in de trein zonder beslagen brillenglazen en vrijuit ademend.  Een enkeling draagt nog wel een mondkapje. Iemand tegenover mij draag er zelfs één onder zijn neus. Topic kan wel dicht denk ik.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag heeft de minister van VWS bekendgemaakt dat de verplichting tot het dragen van een mondkapje in het OV komt te vervallen met ingang van woensdag 23 maart 2022.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/03/15/verdere-versoepelingen-coronamaatregelen

Dit zal door velen worden opgevat als signaal om dan maar meteen te stoppen met dragen en handhaven. Voor mensen met een zwakke gezondheid is er het signaal dat het OV eigenlijk niet meer te gebruiken is.

Dus vandaag is het gevaarlijk als er mensen zonder mondkapje reizen en over acht dagen is dat veilig? Vanwege een oekaze van de overheid?

De oplossing is simpel: mensen die bang of kwetsbaar zijn kunnen een FFP masker dragen, niet met het OV reizen of (het allerbeste) gewoon helemaal thuis blijven.

Dan ligt de verantwoordelijkheid - na twee jaar gedwongen solidariteit - tenminste waar die hoort. 

Ik heb niet de indruk uit jouw eerdere berichten mbt corona dat jij de afgelopen 2 jaar solidair was met kwetsbaren.

Overigens waren/zijn de maatregelen niet alleen om kwetsbaren te beschermen, maar ook om jezelf te beschermen, niet te druk in de zorg te laten worden en (essentieel) werk doorgang te laten vinden .

Reputatie 7
Badge +3

@wsm

Door de opheffing van de mondkapjesplicht zullen er enerzijds reizigers terugkomen maar anderzijds ook weer reizigers afhaken die nu bang worden besmet te raken. Per saldo zullen de huidige problemen bij NS niet veel veranderen 

Het zal wellicht niet veel veranderen aan de problemen bij NS, maar zorgt er wel voor dat mensen die zelf geen gevaar lopen verlost zijn van het dragen van ‘beschermingsmiddelen’ om anderen te beschermen. Het is een stuk eerlijker als degenenen die juist beschermd moeten worden zelf goede beschermingsmiddelen (b.v. FFP2-masker) dragen. 

Eerlijker? Voor de portemonnee van hen die beschermd moeten worden in ieder geval niet. En is het eerlijk dat mensen die extra bescherming nodig hebben al 2 jaar overal geweerd worden door mensen die zich niet aan maatregelen willen houden? Een noodzakelijke treinreis zondag kostte mij al 2 testen en later deze week de gang naar de teststraat voor PCR, omdat er iemand snotterend en hoestend zonder mondkapje in de 1e klas was gaan zitten, die waarschijnlijk niet eens een 1e klaskaartje had. 

Niet allen de kwetsbaren zelf, maar ook degenen om hen heen zullen zich de komende tijd nog extra moeten beschermen. Door mijn werk in de zorg was ik het afgelopen jaar een vaste klant in de teststraat.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt dat wel vragen aan NS maar als er niet gehandhaafd wordt komt er niets van terecht.

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Voor 70 plussers is er geen probleem als ze gewoon hun vaccinaties hebben gehaald. Resteert een hele kleine groep kwetsbaren die niet gevaccineerd kunnen worden. Voor deze mensen is het effectiever als ze een FFP2 masker dragen op drukke plaatsen.

Een hele wagon per trein blijvend reserveren voor deze hele kleine groep is natuurlijk kolder. Het is niet realistisch dat deze hele kleine groep tot in eeuwigheid blijft eisen dat iedereen een mondkapje moet dragen omdat ze zelf vertikken om een FFP2 masker op te zetten om zich te beschermen.

Wel realistisch blijven graag 

Reputatie 7
Badge +3

Het interesseert mensen helemaal niks dat er stickers met “Stilte” hangen of dat het 1e klas is. Men gaat gewoon zitten omdat er door NS nauwelijks nog gehandhaafd wordt. Ik ben niet zo naïef om te denken dat het zonder controle en handhaven wel goed komt.

Reputatie 7

Het interesseert mensen helemaal niks dat er stickers met “Stilte” hangen of dat het 1e klas is. Men gaat gewoon zitten omdat er door NS nauwelijks nog gehandhaafd wordt. Ik ben niet zo naïef om te denken dat het zonder controle en handhaven wel goed komt.

Dat niet-handhaven is precies het basale onderliggende probleem. De wortel waaruit allerlei andere niet-wenselijke situaties ontstaan - maatschappijbreed. In de trein was dat voor corona al, sinds de conducteur "gastheer of gastvrouw" op de trein werd en "service" ging verlenen. Prachtige termen, maar in het dagelijks ov-reizen is mijns inziens een andere aanpak meer noodzakelijk. 

Reputatie 6

Rene74 schreef

Bewijs?

i​​​​Ik had het over een mogelijke bijvangst.

Misschien moet je Japanse burgers naar hun ervaringen vragen, die gebruiken al jaren mondkapjes om elkaar tegen griep te beschermen 

Vanmorgen heeft een vooraanstaand immunoloog op NPO 1 radio in ieder geval aangegeven dat het vooral voor mensen, die nog niet besmet ziijn geweest verstandig is om een mondkapje te dragen. Daar als veel mensen dicht bij elkaar staan of zitten het omnikron virus eenieder die nog niet besmet is geweest razendsnel kan infecteren. Hoe ziek je er dan van wordt hangt af van vele factoren, waarvan gevaccineerd zijn er één is. Ik zou zeggen overdenk deze informatie voordat je zonder mondkapje de trein in stapt en nog niet besmet bent geweest.

 

 

Vrees dat je goedbedoelde betoog aan dovemansoren is gericht.

Reageer