Vieze treinen | NS Community
beantwoord

Vieze treinen


Ik heb door Frankrijk gereisd met een Interrailkaart en toen ik Nederland weer in treinde, was het eerste dat me opviel hoe mega vies de trein was! Hele vieze vloer, kruimels op de stoelen en laten we het over de wc maar helemaal niet hebben. Los van dat de wc vies is, is het water ook vaak op, of het papier. In Frankrijk voelde de trein als een enorme luxe doordat het echt veel schoner was. Als de NS het reizen met de trein wil stimuleren is dit echt een punt van aandacht. 

 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 30 June 2022, 11:01

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge

Dan kunnen we wel stellen dat er iets flink misgaat bij de NS of er moeten zoveel wasstraten defect zijn.

 

Normaal werd dit gemonitord en kregen treinen een urgentie als deze een aantal wasbeurten hadden gemist en die kregen dan voorrand voor het wassen of werden zelfs speciaal gepland zodat ze bij een wasstraat uitkwamen.

Ik denk je eerste zin.

Dan kunnen we wel stellen dat er iets flink misgaat bij de NS of er moeten zoveel wasstraten defect zijn.

 

Normaal werd dit gemonitord en kregen treinen een urgentie als deze een aantal wasbeurten hadden gemist en die kregen dan voorrand voor het wassen of werden zelfs speciaal gepland zodat ze bij een wasstraat uitkwamen.

Reputatie 7
Badge

De 8640


De 7625

 

Reputatie 7
Badge

En de 7616

 

Reputatie 7
Badge

Incident??? Ik zag nu net op twitter deze voorbijkomen de 8641. Lijkt mij in dezelfde staat. En ook nog een melding van de IC-direct.

 

 

Ik heb er een melding van gemaakt zodat deze even door de wasstraat kan. Deze is inderdaad wel uitzonderlijk vies!

Dat deze al lange tijd niet gewassen is dat was wel duidelijk aan de eerste foto, zo smerig wordt een trein niet in een paar weekjes.

Misschien kan @Edwin of @West  hier een melding over doorzetten want dit kan niet de bedoeling zijn en lijkt me dan ook wel een ernstige uitzondering te zijn gezien het weer momenteel neit de oorzaak kan zijn van het niet wassen van treinen.

Reputatie 7
Badge

De 8658 is trouwens al; lange tijd niet gewassen want deze afbeelding is op station Amsterdam CS van een paar weken terug. 

 

Reputatie 7
Badge

Gisteren weer eens een reis gemaakt met onderstaande trein. De kleur geel is aan de buitenkant op sommige plekken al niet meer te zien. Reizigers gaan zich ook anders gedragen als ze in zo'n trein vervoerd worden. De kaartje worden alsmaar duurder en wat krijgt de reiziger er voor terug: Een smerige trein zowel van binnen als van buiten. Geen controle => hierdoor vaak overlast. Een matige dienstregeling enz.enz. Steeds meer reizigers zullen op deze manier het OV de rug toekeren. 

 

Het verbaasd mij zeker hoe de Nl Treinen er vaak uitzien .

Natuurlijk moet de reiziger daar ook mee beginnen, Ruim je troep op .

Maar meestal is het oud vuil .

Zoals de vloer of wanden en zittingen .

Toiletten bah .

Tis vresselijk gewoon .

Nl lijkt inmiddels een 3e rangs land 

Kijk eens in de INTERCITY Rotterdam 

Hoop dat het verbeterd .niet alleen een prullenbak leegmaken, als dat al gebeurd 

Vriendelijke groet 

Ilonca 

 

Als je dit (vaker) opvalt in bepaalde treinstellen, laat het ons dan zeker even weten, dan kunnen we erop inspelen.

Zelfs de eerste klasse is vaak vies soms zelfs zo ranzig vooral de oude ICM van Denhaag naar Eindhoven het ruikt er altijd vreselijk muffig.

Denk niet dat de NS een keer in de week de lederen zetels afneemt alle smerige bacillen 🦠 stapelen gewoon op.

En de reiziger moet nog meer betalen dat ze het nog eerste klasse noemen services is echt ver te zoeken ranzige stink plek bahhh🤢🤢.

Ik kan zeggen dat het niet schoon is in de trein. De bekleding is echt zo vies, dat ik niet overal wil gaan zitten. Ik heb astma en het slaat altijd op mijn longen als ik de trein in stap, vandaar dat ik binnenkort een auto ga aanschaffen. Als je wilt dat mensen met het OV gaan, zorg dan dat het prettig is. Die smoesjes van te weinig personeel, daar geloof ik niet in. Het is afgelopen jaar het meest goor in de trein. Dat komt niet door mijn medereizigers, de treinen worden gewoon niet goed schoongemaakt.

Kom je net met dat ouderwetse boemeltreintje uit het grijze Wallonië.. (met de ergernis dat Europees reizen een knelpuntje blijft) blij weer in Nl te zijn. Stuit je dan weer op de viezigheid en rotzooi in de NS trein. Van buiten een verademing dat je weer in Nederland bent. Met nieuwe treinen meermaals per uur. Maar die vadsigheid  in de trein…Als de ns niks eraan kan doen met poetsen probreen dan eens met stickers of met vriendelijke verzoeken Nl wat beleefder te maken…

Is dat gewoon niet het gemis aan opvoeding, ik heb geleerd mijn troep op te ruimen en weg te gooien in een prullenbak en als deze vol is het mee te nemen en elders in een prullenbvak weg te gooien.

Gewoon een stukje fatsoen wat mij is bijgebracht en wat ik mijn kinderen ook bijbreng.

Al ben ik met je eens dat de schoonmaak bij de NS absoluut beter kan, ik heb ook gezien hoe de treinen van het rangeerterrein afkwamen.  De NS moet meer controleren op de reinheid van treinen na de schoonmaak en niet eens in de x weken langskomen op een rangeerterrein.  Verder zag ik een jaar geleden de keerpunt schoonmakers al bijna niet meer dus ben benieuwd of die er nu nog wel zijn.

Kom je net met dat ouderwetse boemeltreintje uit het grijze Wallonië.. (met de ergernis dat Europees reizen een knelpuntje blijft) blij weer in Nl te zijn. Stuit je dan weer op de viezigheid en rotzooi in de NS trein. Van buiten een verademing dat je weer in Nederland bent. Met nieuwe treinen meermaals per uur. Maar die vadsigheid  in de trein…Als de ns niks eraan kan doen met poetsen probreen dan eens met stickers of met vriendelijke verzoeken Nl wat beleefder te maken…

Reputatie 7
Badge +1

Nou-dan die Transilien treinen rond om die ´licht´stad vol bedelaars: Paris. Rijdende vuilnisbakken en zonder AC and met enge nauwe dubbeldeks met 2+3 zitplaats in de breedte. Maar je kan er wel in met aan IR-maar dan moet je wel de kunstgrepen daartoe weten en prima frans spreken.

Verder is het och in sommige buitenlanden heel normaal dat een aankomende trein-ook als die wat later weer terugrijdt-wordt afgesloten om zo het schoonmaakpersoneel de kans te geven. Hebik juist in Heerlen meer als eens meegemaakt.

 

Reputatie 7

Ja, natuurlijk. Bekend.

Ik was jaaaaren geleden al met mijn Franse vrienden in een trein van de Nederlandse spoorwegen. En daar hing reclame voor een NS-product op het balkon.

 

SALE !

 

“Ah, mais oui, c’est clair ! Pas besoin d’affiches pour nous le rappeler quand-même !”

Reputatie 7
Badge +3

Wat in Nederland ook niet helpt is dat de schoonmakers die tijdens de kering door de trein lopen vaak de plekken waar al iemand zit overslaan. En dat zijn nogal wat plekken in bv. Rotterdam waar de trein uit Groningen/Leeuwarden maar 10 minuten staat, waardoor direct na aankomst al ingestapt wordt.

Vervolgens moet het al deels gevulde kleine prullenbakje weer 3 uur mee voordat er weer een schoonmaker door de trein komt. Grote kans dat 'ie dan inmiddels overvol zit natuurlijk.

Als het prullenbakje vol is, dan is het toch een kleine moeite om weer mee te nemen? Tenslotte is het ook met je de trein in gekomen. Volle prullenbak is geen excuus om het dan maar op tafel/stoel/grond achter te laten.

Reputatie 7
Badge +3

Het klopt dat treinen vies zijn, maar dat ligt niet alleen aan NS. Het zal al heel veel schelen als reizigers hun eigen troep opruimen. Misschien moet NS maar eten en drinken verbieden in treinen.

Zeker een punt, maar dat veel treinen op dit moment wekenlang niet gewassen worden kun je de reiziger niet verwijten. Vooral bij SLT is de toestand een aanfluiting.

M.a.w. over lading bierblikjes moeten heen stappen, restanten van maaltijden van de stoel verwijderen, verpakking wegschuiven is de schuld van NS

Wat in Nederland ook niet helpt is dat de schoonmakers die tijdens de kering door de trein lopen vaak de plekken waar al iemand zit overslaan. En dat zijn nogal wat plekken in bv. Rotterdam waar de trein uit Groningen/Leeuwarden maar 10 minuten staat, waardoor direct na aankomst al ingestapt wordt.

Vervolgens moet het al deels gevulde kleine prullenbakje weer 3 uur mee voordat er weer een schoonmaker door de trein komt. Grote kans dat 'ie dan inmiddels overvol zit natuurlijk.

Dat wordt ook veroorzaakt doordat ouder materieel nog steeds losse prullenbakjes bij iedere zitplaats heeft in plaats van één grote prullenbak bij deuren. Flirts hebben alleen grote bakken en zijn in het algemeen redelijk goed schoon.

Reputatie 7
Badge

Is mij ook wel eens opgevallen. In Heerlen een aantal keren gezien.

Reputatie 7
Badge +1

Wat in Nederland ook niet helpt is dat de schoonmakers die tijdens de kering door de trein lopen vaak de plekken waar al iemand zit overslaan. En dat zijn nogal wat plekken in bv. Rotterdam waar de trein uit Groningen/Leeuwarden maar 10 minuten staat, waardoor direct na aankomst al ingestapt wordt.

Vervolgens moet het al deels gevulde kleine prullenbakje weer 3 uur mee voordat er weer een schoonmaker door de trein komt. Grote kans dat 'ie dan inmiddels overvol zit natuurlijk.

Reputatie 7

Maarja als er maar 3 op een dag heen en 3 op een dag terug gaan, dan kun je ze ook een stuk beter schoonhouden.

Dat klopt. Echter in bijv. Zwitserland zijn treinen ook erg netjes en schoon, zelfs de regionale treinen rondom de wat grotere steden als Zürich, Basel Bern, Genève en Luzern, die een groot deel van de dag om de 10 of 15 minuten gaan. Het heeft dus niet alleen maar met frequentie te maken, hoe schoon en fris een trein is.

Vooral een kwestie van cultuur. In Zwitserland zie je ook op straat geen prulletje liggen, mensen zijn daarmee van kinds af aan opgegroeid.

Mijn indruk is dat de oudere generatie in CH ook een veel groter aandeel heeft in het reizigerspubliek, dan tegenwoordig in Nederland. Een generatie die toch anders opgevoed is. Je ziet er treinen vol (en postbussen) met senioren die eropuit gaan, veelal met rugzak, stokken en wandelschoenen. Ook bij sportieve jongeren populair, maar ook die lijken veel netter met hun omgeving om te springen dan hier. 

Maarja als er maar 3 op een dag heen en 3 op een dag terug gaan, dan kun je ze ook een stuk beter schoonhouden.

Dat klopt. Echter in bijv. Zwitserland zijn treinen ook erg netjes en schoon, zelfs de regionale treinen rondom de wat grotere steden als Zürich, Basel Bern, Genève en Luzern, die een groot deel van de dag om de 10 of 15 minuten gaan. Het heeft dus niet alleen maar met frequentie te maken, hoe schoon en fris een trein is.

Vooral een kwestie van cultuur. In Zwitserland zie je ook op straat geen prulletje liggen, mensen zijn daarmee van kinds af aan opgegroeid.

Reputatie 7

Maarja als er maar 3 op een dag heen en 3 op een dag terug gaan, dan kun je ze ook een stuk beter schoonhouden.

Dat klopt. Echter in bijv. Zwitserland zijn treinen ook erg netjes en schoon, de intercity’s maar zelfs de regionale treinen rondom de wat grotere steden als Zürich, Basel, Bern, Genève en Luzern, die een groot deel van de dag om de 10 of 15 minuten gaan. Het heeft dus niet alleen maar met frequentie te maken, hoe schoon en fris een trein is. Maar ook met hoeveel tijd en geld eraan besteed wordt of kan worden. Tijd en geld ontbreekt hier grotendeels, zeker in deze tijden. Daarnaast is het een mentaliteitskwestie of je je eigen rommel meeneemt, en dat zie ik daar ook altijd meer gebeuren. Wij zijn in het algemeen veel nonchalanter is mijn indruk ("als ik er maar vanaf ben, een ander ruimt wel op"). Zie de bermen vol met afval langs de weg.

Reageer