Goedemorgen Leen35 en welkom bij de NS Community!
Ik vind het jammer om te lezen dat je zo'n tekenend verschil hebt meegemaakt. We proberen natuurlijk om de treinen in Nederland ook schoon te houden, maar schoonmaak is beperkt door verschillende factoren zoals personeelsbeschikbaarheid en de beschikbaarheid van mogelijkheden om treinen schoon te maken. Idealiter wordt een trein schoongemaakt op stations waar hij enige tijd stil staat, maar door een erg strakke en volle dienstregeling zijn die er niet veel.
Daarnaast speelt het natuurlijk ook enorm mee hoe gebruikers een trein en toiletten achterlaten, zoals al was aangegeven. Om te beginnen zou het helpen als men meer verantwoordelijkheid neemt in het opruimen en/of meenemen van eigen afval (lege flesjes, verpakkingen etc.), maar er komen geregeld zelfs beschrijvingen langs waarbij iets op zo'n manier is achtergelaten dat er letterlijk bewust een zooi van moet zjin gemaakt. Situaties waarbij zelfs extra schoonmaak geen verschil zou maken.
Overigens wil ik niet zeggen dat het bij ons feilloos gaat, het kan altijd beter, maar het is makkelijk om een vergelijking te maken zonder het gehele plaatje mee te nemen.
Dat gezegd hebbende, mocht je een situatie tegenkomen waarbij (extra) schoonmaak wenselijk is, dan kan ik het beste adviseren om een Tweet naar ons te sturen met een treinstelnummer, zodat we een extra schoonmaak kunnen aanvragen. Andere Klantenservice kanalen kan natuurlijk ook, maar een openbare Tweet heeft de voorkeur gezien we zo'n melding daar het snelst kunnen oppakken en direct HagoRailService kunnen taggen, die de schoonmaak uitvoert. Je kunt de Tweet eventueel ook rechtstreeks aan hen richten.