Skip to main content
beantwoord

Waarom moet de ligfiets in de ban?

  • 1 July 2024
  • 29 reacties
  • 669 Bekeken

Het is me werkelijk een raadsel waarom de N.S. de ligfiets niet meer accepteert. Genoemd wordt de lengte van de fiets… ik heb zojuist even gemeten, mijn ligfiets een HP velotechnik Streetmachine is net zo lang als de gewone rechtop fiets van mijn vriendin… als ik de neuspijp inschuif zelfs 15 cm korter.   De fiets is een stuk lager, dat maakt dat hij minder in de weg staat dan “gewone” fietsen. 
ik ben niet helemaal afhankelijk van deze fiets, maar een fietstocht maken van 40 km of langer is door artrose in handen en nek een pijnlijke niet mogelijk op de rechtop fiets. Op de ligfiets heb ik hiervan hoegenaamd geen last.

Iemand die een soortgelijk probleem had kreeg van de NS het volgende antwoord dat dus niet klopt, in Nederlands mag de eigen arts geen verklaring afgeven. 
 

Beste antwoord door Miriam NS

Ik heb het even voor je uitgezocht. Je kan in dit geval het beste een doktersbriefje/medische verklaring aanvragen bij de huisarts, dit is genoeg bewijs om een sticker aan te vragen b.v.b het zorgcentrum en/of plaatsen waar rolstoelen te koop zijn. Wanneer je deze sticker op je e-bike plaatst kan je deze ten alle tijde de trein in meenemen. Mocht er dan worden gevraagd naar een bewijs dan kun je de medische verklaring laten zien.

Daarbij komt dat de ligfiets in de afgelopen 15 jaar steeds minder populair geworden is en een zeldzaam verschijnsel is geworden,  de jeugd wil gewoon een fatbike.…

Dus ik blijf mij afvragen  WHY?

 

29 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Sander-VH die aparte fietsrijtuigen zullen nieuw besteld moeten worden en mogelijk rijtuigen met zitplaatsen vervangen ivm lengte van de treinen. Of de gewone reiziger daar blij mee zal zijn?

Ooit waren er fietsrijtuigen in de zomer op traject van noord Nederland naar zuid Nederland maar die werden door locomotieven getrokken voor zover ik mij kan herinneren. En heb ik nooit vol met fietsen gezien.

Reputatie 7

@Sander-VH die aparte fietsrijtuigen zullen nieuw besteld moeten worden en mogelijk rijtuigen met zitplaatsen vervangen ivm lengte van de treinen. Of de gewone reiziger daar blij mee zal zijn?

Ooit waren er fietsrijtuigen in de zomer op traject van noord Nederland naar zuid Nederland maar die werden door locomotieven getrokken voor zover ik mij kan herinneren. En heb ik nooit vol met fietsen gezien.

Een eerste klas in VIRM ombouwen tot fietsrijtuig... Heb je halve bak minder maar wel genoeg voor fietsen 

Reputatie 7
Badge +3

@Sander-VH die aparte fietsrijtuigen zullen nieuw besteld moeten worden en mogelijk rijtuigen met zitplaatsen vervangen ivm lengte van de treinen. Of de gewone reiziger daar blij mee zal zijn?

Ooit waren er fietsrijtuigen in de zomer op traject van noord Nederland naar zuid Nederland maar die werden door locomotieven getrokken voor zover ik mij kan herinneren. En heb ik nooit vol met fietsen gezien.

Een eerste klas in VIRM ombouwen tot fietsrijtuig... Heb je halve bak minder maar wel genoeg voor fietsen 

Begrijp dat een VIRM op alle populaire fiets-mee routes rijdt?

Voor fietskaartje dan ook maar een 1e klas prijs rekenen.

Reputatie 7

@Sander-VH die aparte fietsrijtuigen zullen nieuw besteld moeten worden en mogelijk rijtuigen met zitplaatsen vervangen ivm lengte van de treinen. Of de gewone reiziger daar blij mee zal zijn?

Ooit waren er fietsrijtuigen in de zomer op traject van noord Nederland naar zuid Nederland maar die werden door locomotieven getrokken voor zover ik mij kan herinneren. En heb ik nooit vol met fietsen gezien.

Een eerste klas in VIRM ombouwen tot fietsrijtuig... Heb je halve bak minder maar wel genoeg voor fietsen 

Begrijp dat een VIRM op alle populaire fiets-mee routes rijdt?

Voor fietskaartje dan ook maar een 1e klas prijs rekenen.

Nee dat zei ik niet. Maar ik noem het als een voorbeeld die omgebouwd kan worden. Kan ook een deel 2e klas zijn en dan allemaal klapstoeltjes tegen de wand zoals in SLT.

Reageer