beantwoord

Waarom treinen zo kort.

  • 25 March 2022
  • 54 reacties
  • 3232 Bekeken


Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ach, je kan ook niet alles lezen. 😊

Ik had al eerder dat ik me afvroeg of het wegblijven van de reizigers in de trein alleen of vooral kwam omdat veel mensen het nog niet veilig vinden om te reizen of dat er ook meespeelde dat een groep mensen gewoon nog niet gaan naar de bestemmingen waar ze normaal gesproken met de trein heen zouden gaan. Uit allerlei eerdere berichten leek het dat mensen juist graag weer naar de weer geopende concertzalen, theater en musea wilden en gingen. Maar nu blijkt dan toch dat een deel vooralsnog wel wegblijft. Dat heeft dan natuurlijk ook gevolgen voor het OV, zeker als ook bepaalde groepen wegblijven uit drukke winkelstraten en daarom niet gaan winkelen in een andere stad. 

Uit allerlei eerdere berichten leek het dat mensen juist graag weer naar de weer geopende concertzalen, theater en musea wilden en gingen. Maar nu blijkt dan toch dat een deel vooralsnog wel wegblijft. 

Was gewoon wishful thinking van veel ondernemers. Over de hele lijn hoor je getallen van -30% (ongeveer net als bij NS). Bij winkels speelt ook mee dat er tijdens corona een heel leger aan webwinkels bij is gekomen.

Wat daarbij ook niet helpt is dat de herhaalvaccinatie voor ouderen weer eens erg traag loopt. Hier in Den Bosch is de wachttijd weer opgelopen tot drie weken. Ik ken in mijn omgeving veel ouderen die liever thuisblijven tot ze die extra vaccinatie hebben gehad. En als die mensen thuisblijven zitten ze natuurlijk ook niet in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Uit allerlei eerdere berichten leek het dat mensen juist graag weer naar de weer geopende concertzalen, theater en musea wilden en gingen. Maar nu blijkt dan toch dat een deel vooralsnog wel wegblijft. 

Was gewoon wishful thinking van veel ondernemers.

 

Misschien ook dat ze in het begin wel blij waren met de niet volle zalen omdat het in ieder geval meer was dan de beperkte capaciteit die eerder mocht en helemaal vergeleken met toen ze gesloten waren. Nu met alle maatregelen opgeheven hopen ze natuurlijk weer op volle zalen en dat valt dan nu tegen.

 

Wat daarbij ook niet helpt is dat de herhaalvaccinatie voor ouderen weer eens erg traag loopt. Hier in Den Bosch is de wachttijd weer opgelopen tot drie weken. 

Is misschien ook lokaal. Mijn moeder kon nadat ze de brief had ontvangen en belde al gelijk het volgende weekend terecht in Leiden. Alleen heeft zij zelf de afspraak later in laten plannen omdat mijn broer die haar met de auto brengt afgelopen weekend voor zijn werk in Polen zat. Dus werd het een week later (vandaag begin van de middag).

https://www.ad.nl/auto/ruim-4-op-de-10-werknemers-wil-niet-meer-dagelijks-naar-het-werk-reizen~abbf0d3f/

Vandaag werd bovenstaand onderzoek gepubliceerd. Interessant omdat (als het klopt) het forensenvervoer blijvend veel minder zal zijn dan voor corona. Het onderzoek spreekt over dagelijks 200.000 reizigers minder bij NS dan voor corona en die daling komt voor het leeuwendeel voor rekening van het spitsvervoer. 

Als je kijkt naar de huidige cijfers is er in de spits in de toekomst veel minder capaciteit nodig. Daarmee worden spitstreinseries, PHS en ERTMS voorlopig overbodig. Ook is er minder materieel en personeel nodig omdat juist de extra spitsinzet wegvalt. Dat zet o.a. vraagtekens bij de bestelling van ICNG (uitgezonderd voor de HSL), het huidige ICR/ICM/DDZ kan wellicht grotendeels zonder vervanging worden afgevoerd, ook al omdat de daling vooral bij het intercityvervoer zit..

Verder ontstaat er ook een overschot aan sprinters (hoewel het sprintervervoer zich veel beter herstelt dan het intercityvervoer). Eventueel kan een deel van SLT worden omgebouwd tot IC-materieel wat dan kan worden ingezet op lijnen met slappe bodem.

Een en ander zal ook commercieel enorme impact hebben omdat juist de best betalende reizigers (die nu de dalreizigers subsidiëren) wegblijven. Deels staan daar lagere kosten tegenover maar het zal ook onvermijdelijk zijn dat de dalreizigers wat meer gaan betalen, zeker voor bijv. actiekaartjes. En ook zal de eerste klas ter discussie komen omdat die vooral bestaat van de nu wegvallende forensen.

Reageer