beantwoord

Waarom treinen zo kort.

  • 25 March 2022
  • 54 reacties
  • 3232 Bekeken


Toon eerste bericht

54 reacties

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

Alsof die paar klapstoeltjes het verschil maken.

Treinen moeten gewoon op de juiste lengte zijn voor het aantal reizigers, kijken naar hoe het voor corona was heeft geen zin want de tijden zijn nu eenmaal veranderd.

Materieel is vooraf bepaalt qua treinseries, ook een SNG kun je lager maken door er een extra treinstel aan te plakken als de reizigersaantallen daarom vragen, dan hoef je nog geen SLT ergens anders vandaan te halen om in te zetten.  Overigens kun je wel stellen dat er dan een SLT ingezte moet worden maar die moet dan weer elders vandaan komen waar deze ook nodig kan zijn.

Reputatie 1

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

Alsof die paar klapstoeltjes het verschil maken.

Treinen moeten gewoon op de juiste lengte zijn voor het aantal reizigers, kijken naar hoe het voor corona was heeft geen zin want de tijden zijn nu eenmaal veranderd.

Materieel is vooraf bepaalt qua treinseries, ook een SNG kun je lager maken door er een extra treinstel aan te plakken als de reizigersaantallen daarom vragen, dan hoef je nog geen SLT ergens anders vandaan te halen om in te zetten.  Overigens kun je wel stellen dat er dan een SLT ingezte moet worden maar die moet dan weer elders vandaan komen waar deze ook nodig kan zijn.

Je kan treinen langer maken ja, maar u had het aan het begin van deze topic over dat dat te duur was. En 2 treinstellen gebruiken waarschijnlijk meer stroom dat 1 langer treinstel met meer zitplaatsen. 

Badge +3

Die 15 minuten gold voor de ‘oudere’ varianten (en werd ook gehanteerd door de Coronamelder app), maar de Omikron variant is een stuk besmettelijker.

Een ‘onderonsje’ met een conducteur (op minder dan 1,5 meter) zou dus een risicofactor kunnen zijn, voor beide partijen.

Het dragen van een FFP masker door jouzelf is natuurlijk een prima oplossing, maar zou voor een (mogelijk besmettelijke) conducteur die heel de trein doorgaat eigenlijk nog standaard moeten zijn.

Maar ja, als iemand die lange tijd naast of tegenover je zit geen mondkapje meer op hoeft, waarom zou je dat als conducteur dan nog wel doen?

Het is al eerder gezegd, ondanks het RIVM advies “hoeft het niet meer dus doen we het ook niet meer”… 

@Patrick 2004 @mariskah 

In zijn totaliteit wordt er voldoende materieel ingezet alleen deugt de verdeling over de treinseries niet. In sommige treinseries is de inzet aanhoudend te krap en in andere treinseries zijn de treinen aanhoudend zwaar onderbezet omdat er juist te veel wordt Ingezet. 

Verder is de inzet ook binnen treinseries vaak onbegrijpelijk, de ene trein 4 bakken, een halfuur later 10 bakken en dan weer 6 bakken. En dat alle dagen van de week voor dezelfde serie treinen weer totaal anders. De materieelinzet is gewoon een chaos, er is geen touw aan vast te knopen. 

Reputatie 7
Badge +3

We doen ons best om ons materieel zo goed mogelijk in te zetten zodat iedereen zich veilig voelt. Dit moet natuurlijk ook rendabel zijn. Ik vind het fijn om te lezen dat je weer merkt dat er controle is, MoDe. Ik vind het wel vreemd dat je zegt dat je zelf niet veel met de trein hebt gereisd omdat je het niet veilig vond, maar je vond het wel veilig genoeg voor mijn collega's om door de trein te lopen.

Door het ontbreken van controle en handhaving door NS-medewerkers werd het steeds onveiliger om met de trein te reizen. Voor mij zo onveilig dat ik onlangs de afweging moest maken of het wel veilig genoeg was om naar een crematie te gaan. Gelukkig kon ik grotendeels met R-net waar wel controle was. Was er vanaf het begin van de mondkapjesplicht gehandhaafd, dan was het voor iedereen veiliger geweest om tijdens de pandemie te reizen. Zowel voor het personeel als voor de reizigers. Wat mij verbaasde was dat tot 23 maart er niet tot nauwelijks gecontroleerd werd en op 23 maart ineens wel door een conducteur zonder mondkapje. Waarom kon dat tot 23 maart niet met mondkapje? Corona is nog niet weg en omikron is een stuk besmettelijker. En ondertussen zet NS kleinere treinen in dan aangegeven. Hoe kun je als kwetsbare dan nog drukte vermijden behalve door de trein te vermijden? 

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

De sprinter naar Leeuwarden is niet dusdanig bezet dat daar VIRM nodig is. Naar Groningen is het vaak wel drukker, maar ook daar is het met SNG prima te doen.

Ik reis dagelijks op het traject Groningen-Zwolle en hoef vrijwel nooit te staan.

Reputatie 1

We doen ons best om ons materieel zo goed mogelijk in te zetten zodat iedereen zich veilig voelt. Dit moet natuurlijk ook rendabel zijn. Ik vind het fijn om te lezen dat je weer merkt dat er controle is, MoDe. Ik vind het wel vreemd dat je zegt dat je zelf niet veel met de trein hebt gereisd omdat je het niet veilig vond, maar je vond het wel veilig genoeg voor mijn collega's om door de trein te lopen.

Door het ontbreken van controle en handhaving door NS-medewerkers werd het steeds onveiliger om met de trein te reizen. Voor mij zo onveilig dat ik onlangs de afweging moest maken of het wel veilig genoeg was om na een crematie te gaan. Gelukkig kon ik grotendeels met R-net waar wel controle was. Was er vanaf het begin van de mondkapjesplicht gehandhaafd, dan was het voor iedereen veiliger geweest om tijdens de pandemie te reizen. Zowel voor het personeel als voor de reizigers. Wat mij verbaasde was dat tot 23 maart er niet tot nauwelijks gecontroleerd werd en op 23 maart ineens wel. Corona is nog niet weg en omikron is een stuk besmettelijker. En ondertussen zet NS kleinere treinen in dan aangegeven. Hoe kun je als kwetsbare dan nog drukte vermijden behalve door de trein te vermijden? 

Ik zelf groot voorstander van een mondkapjes coupé zo kunnen ook kwetsbare reizigers veilig van A naar B kunnen. Maar dan is het wel erg belangrijk dat NS er zelf voor zorgt dat er daadwerkelijk mondkapjes gedragen worden! Vergeet niet dat er in de sprinters peperdure toiletten zijn ingebouwd voor een groep reizigers.

Reputatie 7

We doen ons best om ons materieel zo goed mogelijk in te zetten zodat iedereen zich veilig voelt. 

Toch zit daar wel een probleem. Ik was vanmiddag op het station en dan valt op dat momenteel zo'n 80-90% van de reizigers jonger dan 30 jaar is. Ik heb echt vrijwel geen enkele senior gezien die in- of uitstapte. Dat geeft aan dat veel mensen die hun jeugd achter zich gelaten hebben het kennelijk toch niet echt vertrouwen.

Het spoor draait doordeweeks op jongeren. Dat zie ik iedere dag en dat is in de coronatijd alleen maar vergroot. De spitsforens laat het afweten, de trein is dan voor 90% studentenvervoer, de bus 99,9%. In de middag trouwens ook zo ongeveer. Levert niet veel op natuurlijk. In veel andere landen is dat toch duidelijk een wat evenwichtiger verdeling.

In het weekend zie je wat meer ouderen, maar nog lang niet zoveel als voorheen. Als ik in mijn eigen omgeving rondkijk weet ik van een paar 40+ ers die het hebben gehad met ov in het algemeen en nauwelijks meer treinreizen. En enkele die een E-bike hebben gekocht in de afgelopen twee jaar. Verder ook nog iemand die uit frustratie niet meer treinreist, omdat er keuzedagen vervielen, die voelt zich een oor aangenaaid, of dat nu terecht is of niet, hij reist niet meer met de trein. 

Verder zijn er denk ik veel ouderen die niet meer reizen vanwege de middagspitsbeperking op de oude Voordeelurenkaart. Na 18.30 pas teruggaan lijkt geen probleem maar voor velen is het dat toch blijkbaar wel.

Het ov kan beter eens grondig in kaart brengen waarom de reizigersterugkomst stagneert in bepaalde groepen en dan vervolgens eens echt actie uitzetten om ze terug te winnen. En dat lukt niet met 10% korting op specifieke ritjes.

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

Alsof die paar klapstoeltjes het verschil maken.

Treinen moeten gewoon op de juiste lengte zijn voor het aantal reizigers, kijken naar hoe het voor corona was heeft geen zin want de tijden zijn nu eenmaal veranderd.

Materieel is vooraf bepaalt qua treinseries, ook een SNG kun je lager maken door er een extra treinstel aan te plakken als de reizigersaantallen daarom vragen, dan hoef je nog geen SLT ergens anders vandaan te halen om in te zetten.  Overigens kun je wel stellen dat er dan een SLT ingezte moet worden maar die moet dan weer elders vandaan komen waar deze ook nodig kan zijn.

Je kan treinen langer maken ja, maar u had het aan het begin van deze topic over dat dat te duur was. En 2 treinstellen gebruiken waarschijnlijk meer stroom dat 1 langer treinstel met meer zitplaatsen. 

Even goed lezen, materieel moet ingezet worden naar het aantal reizigers. Kosten zitten voor een deel in de elektra maar ook veel in de slijtage van treinstellen door het aantal gereden kilometers.

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

De sprinter naar Leeuwarden is niet dusdanig bezet dat daar VIRM nodig is. Naar Groningen is het vaak wel drukker, maar ook daar is het met SNG prima te doen.

In sprinters wordt sowieso geen intercitymaterieel als VIRM ingezet 

 

De sprinter naar Leeuwarden is niet dusdanig bezet dat daar VIRM nodig is. Naar Groningen is het vaak wel drukker, maar ook daar is het met SNG prima te doen.

 

Het probleem waar veel over geklaagd wordt is de gebrekkige materieel inzet op de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede waar veelal een losse ICM3 of ICM4 wordt ingezet.

We doen ons best om ons materieel zo goed mogelijk in te zetten zodat iedereen zich veilig voelt. 

Toch zit daar wel een probleem. Ik was vanmiddag op het station en dan valt op dat momenteel zo'n 80-90% van de reizigers jonger dan 30 jaar is. Ik heb echt vrijwel geen enkele senior gezien die in- of uitstapte. Dat geeft aan dat veel mensen die hun jeugd achter zich gelaten hebben het kennelijk toch niet echt vertrouwen.

Het spoor draait doordeweeks op jongeren. Dat zie ik iedere dag en dat is in de coronatijd alleen maar vergroot. De spitsforens laat het afweten, de trein is dan voor 90% studentenvervoer, de bus 99,9%. In de middag trouwens ook zo ongeveer. Levert niet veel op natuurlijk. In veel andere landen is dat toch duidelijk een wat evenwichtiger verdeling.

Behalve de werkende forensen zijn ook de dagjesmensen afgehaakt. Ik woon in Den Bosch en dat was voor corona een zeer populaire bestemming voor een dagje uit (centraal gelegen, binnenstad slecht toegankelijk per auto), daar is niets meer van over. Daarbij speelt wellicht ook de veranderde regelgeving voor de middagspits een rol, dat is lastig in te schatten.

Zorgwekkend is natuurlijk dat met het studentenvervoer vooral reizigers overblijven die weinig inkomsten opleveren wat steeds meer een tijdbom wordt onder de financiën. 

Sinds het begin van de coronaepidemie niet meer meegemaakt: vanmorgen zo'n 200 reizigers die op het perron in Den Bosch achterbleven omdat ze niet meer in de al hopeloos uitpuilende trein pasten. Hoewel de trein van Heerlen naar Amsterdam nog steeds niet rijdt dachten de planners bij NS dat een los vierwagenstel voor de trein van Maastricht naar Amsterdam toch zeker wel voldoende moest zijn. NS riep vervolgens de reizigers via de stationsomroep op om geen trein naar Utrecht en Amsterdam te nemen. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

De sprinter naar Leeuwarden is niet dusdanig bezet dat daar VIRM nodig is. Naar Groningen is het vaak wel drukker, maar ook daar is het met SNG prima te doen.

In sprinters wordt sowieso geen intercitymaterieel als VIRM ingezet 

Het zijn geen sprintertreinen, maar toch zijn ze hier (voordat SNG kwam) regelmatig als sprinter ingezet. Tijdens de eerste lockdown in 2020 reed hier zelfs alleen maar VIRM in de sprinterdiensten.

Patrick2004 had het overigens over SNG inruilen voor SLT en noemt dan 3 trajecten waar ook SNG wordt ingezet. Vandaar dat ik dacht dat hij de sprinters bedoelde. 🙃

Reputatie 7
Badge +1

Het probleem waar veel over geklaagd wordt is de gebrekkige materieel inzet op de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede waar veelal een losse ICM3 of ICM4 wordt ingezet.

Ik reis af en toen met de intercity naar Groningen en zie ze dagelijks meerdere keren voorbijkomen. In de spits en daaromheen rijden er meestal treinen met 2 of 3 ICM's. Alleen op de rustige uren rijden er vaak losse stellen, en die zitten meestal niet vol. Al wordt het wel krapper als het aantal reizigers gaat oplopen natuurlijk.

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

De sprinter naar Leeuwarden is niet dusdanig bezet dat daar VIRM nodig is. Naar Groningen is het vaak wel drukker, maar ook daar is het met SNG prima te doen.

In sprinters wordt sowieso geen intercitymaterieel als VIRM ingezet 

Het zijn geen sprintertreinen, maar toch zijn ze hier (voordat SNG kwam) regelmatig als sprinter ingezet. Tijdens de eerste lockdown in 2020 reed hier zelfs alleen maar VIRM in de sprinterdiensten.

Dr inzet in de sprinters Zwolle was destijds tijdelijk vanwege een tekort aan sprintermaterieel en een overschot aan intercitymaterieel. 

Reputatie 7
Badge +3

Behalve de werkende forensen zijn ook de dagjesmensen afgehaakt. Ik woon in Den Bosch en dat was voor corona een zeer populaire bestemming voor een dagje uit (centraal gelegen, binnenstad slecht toegankelijk per auto), daar is niets meer van over. Daarbij speelt wellicht ook de veranderde regelgeving voor de middagspits een rol, dat is lastig in te schatten.

Maar gaan die dagjesmensen nog wel dagjes weg maar dan met ander vervoer, of gaan die dagjesmensen niet meer weg? Ik lees net in het AD dat veel mensen, en dan vooral ouderen, nog niet naar musea, theaters en concerten gaan. Het OV gebruik je om ergens heen te gaan, maar als je daar niet heen gaan ga je ook niet met het OV. 

Het probleem waar veel over geklaagd wordt is de gebrekkige materieel inzet op de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede waar veelal een losse ICM3 of ICM4 wordt ingezet.

Ik reis af en toen met de intercity naar Groningen en zie ze dagelijks meerdere keren voorbijkomen. In de spits en daaromheen rijden er meestal treinen met 2 of 3 ICM's. Alleen op de rustige uren rijden er vaak losse stellen, en die zitten meestal niet vol. Al wordt het wel krapper als het aantal reizigers gaat oplopen natuurlijk.

De klachten komen vooral over de gebrekkige inzet op zondagen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik merk zelf ook dat ik nog huiverig ben om evenementen te bezoeken. En eigenlijk ook wel om te reizen. En er zullen er wel meer zijn. 

Ik zou denk ik ook nog niet naar een groot concert of festival gaan. 

Reputatie 7
Badge +1

Het probleem waar veel over geklaagd wordt is de gebrekkige materieel inzet op de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede waar veelal een losse ICM3 of ICM4 wordt ingezet.

Ik reis af en toen met de intercity naar Groningen en zie ze dagelijks meerdere keren voorbijkomen. In de spits en daaromheen rijden er meestal treinen met 2 of 3 ICM's. Alleen op de rustige uren rijden er vaak losse stellen, en die zitten meestal niet vol. Al wordt het wel krapper als het aantal reizigers gaat oplopen natuurlijk.

De klachten komen vooral over de gebrekkige inzet op zondagen.

Bijzonder, want juist op zondagen wordt er amper met losse stellen gereden. Alleen de laatste treinen rijden met losse stellen. Zoals bijvoorbeeld morgen: https://treinposities.nl/treinseries/500

Reputatie 7
Badge +3

Ik merk zelf ook dat ik nog huiverig ben om evenementen te bezoeken. En eigenlijk ook wel om te reizen. En er zullen er wel meer zijn. 

Ik zou denk ik ook nog niet naar een groot concert of festival gaan. 

En jullie zijn zeker niet de enigen: https://www.ad.nl/show/angst-voor-corona-zorgt-voor-halflege-zalen-in-musea-theaters-en-concertlocaties~ac8f7dbe/

Persoonlijk kan ik eerlijk gezegd bijna niet wachten tot 15 april, eindelijk weer naar een festival. Ik heb voor zover ik weet nog geen Corona gehad, maar ben er ook niet echt bang voor.

't Zal nog wel even duren voor we echt weer bij het oude normaal zijn, als dat al ooit weer gaat gebeuren.

 

Maar gaan die dagjesmensen nog wel dagjes weg maar dan met ander vervoer, of gaan die dagjesmensen niet meer weg? Ik lees net in het AD dat veel mensen, en dan vooral ouderen, nog niet naar musea, theaters en concerten gaan. Het OV gebruik je om ergens heen te gaan, maar als je daar niet heen gaan ga je ook niet met het OV. 

Dat is een lastige vraag want je ziet op zaterdag en zondag wel redelijk veel dagjesmensen in de trein. De enorme daling doordeweeks zou te maken kunnen hebben met de aangescherpte regels voor de middagspits waar je het weekend natuurlijk geen last van hebt. Maar het zou ook kunnen zijn omdat mensen denken dat ze op zaterdag en zondag minder risico lopen omdat er dan bijna geen studenten reizen.

In Den Bosch valt het in ieder geval wel erg op in de binnenstad. Het is daar doordeweeks nog steeds veel en veel stiller in winkels en horeca dan voor corona. Eigenlijk is het nu alleen op zaterdag en zondag in de binnenstad redelijk druk.

Reputatie 6

Voor de inschrijving van de Nijmeegse Vierdaagse moet er altijd geloot worden onder deelnemers die voor de eerste keer meedoen, maar nu zijn er nog 11.000 plaatsen over. Geeft wel aan dat mensen nog voorzichtig zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik merk zelf ook dat ik nog huiverig ben om evenementen te bezoeken. En eigenlijk ook wel om te reizen. En er zullen er wel meer zijn. 

Ik zou denk ik ook nog niet naar een groot concert of festival gaan. 

En jullie zijn zeker niet de enigen: https://www.ad.nl/show/angst-voor-corona-zorgt-voor-halflege-zalen-in-musea-theaters-en-concertlocaties~ac8f7dbe/

Persoonlijk kan ik eerlijk gezegd bijna niet wachten tot 15 april, eindelijk weer naar een festival. Ik heb voor zover ik weet nog geen Corona gehad, maar ben er ook niet echt bang voor.

't Zal nog wel even duren voor we echt weer bij het oude normaal zijn, als dat al ooit weer gaat gebeuren.

Dat AD artikel bedoelde ik inderdaad een paar posts boven jou, ik had misschien gelijk de link erbij moeten zetten.

Ik ben ook niet echt bang voor corona, maar naar een groot concert of festival gaan is misschien nog net een stapje te ver. Nu speelt het voor mij nu ook niet, voor het festival waar ik interesse in zou hebben om heen te gaan (North Sea Jazz) zijn de kaarten uitverkocht dus daar hoef ik niet eens aan te denken. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat AD artikel bedoelde ik inderdaad een paar posts boven jou, ik had misschien gelijk de link erbij moeten zetten.

 

Ow sorry, die post had ik nog niet eens gelezen :-) Ik reageerde op je laatste. Nou ja, we snappen elkaar :-)

Reageer