beantwoord

Waarschuwen voor drukte door voetbalfans

  • 10 April 2022
  • 71 reacties
  • 1958 Bekeken


Toon eerste bericht

71 reacties

De extra stop staat dus WEL vermeld in de reisplanner waaruit je dus kunt opmaken dat er voetbalsupporters of concertbezoekers in of uit zullen stappen. Daarnaast staat het ook op de CTA borden vermeldt op de stations zodra die stop gepland is.En daar staat dan op vermeld dat “deze trein stopt ook op  BIJLMER ARENA”.

Voor de NS zijn het gewoon reizigers en er wordt nooit gewaarschuwd voor reizigers in de trein want daarvoor rijden die treinen nu eenmaal.  Dus gewoon zelf even kijken of er wel of niet gestopt wordt op Bijlmer Arena door de trein als deze er normaal niet stopt.

En nee, het systeem van de NS is niet voorzien van de waarschuwing dat er voetbalsupporters in een trein zouden kunnen zitten.  Want voetbalsupporters reizen ook in reguliere treinen die NIET stoppen bij het stadion, die reizen nml. het halve land door om hun club aan te moedigen.

Je kunt ze dus ook treffen in de trein van Amsterdam Centraal naar Den Helder.

 

Reputatie 5

Als het “gewoon reizigers” zijn, waarom stopte de intercity dan extra voor hen op een station waar deze volgens de reguliere dienstregeling niet behoort te stoppen?

Reputatie 5

Tijdens een weekend met allerlei werkzaamheden (Apeldoorn-Amersfoort en rondom Duivendrecht) pluis ik als eenvoudige reiziger niet ook nog eens precies de voetbalkalenders uit, om te kunnen “opmaken” of mijn omreisadvies mij toevallig ook nog eens via een losgeslagen menigte zal leiden.

Jammer dat “het systeem” van NS niet is voorzien voor het geven van zo'n klein beetje service. U heeft ongetwijfeld gelijk, als “het systeem” het niet kan, dan houdt natuurlijk alles op. Een conducteur kan immers ook alleen maar iets omroepen wat “het systeem” haar/hem opdraagt, dat is logisch.

Reputatie 7

Als het “gewoon reizigers” zijn, waarom stopte de intercity dan extra voor hen op een station waar deze volgens de reguliere dienstregeling niet behoort te stoppen?

Vanwege de verwachte enorme hoeveelheid extra reizigers denk ik. De reguliere treinen die er stoppen zouden overvol raken. In het verleden is dat ook weleens gedaan bij bijvoorbeeld de RAI ivm de Huishoudbeurs.

Ik heb niks tegen voetbalsupporters, maar ik vind dat er dan ook extra toezicht in de trein moet zijn. Geldt ook voor vervoer in bepaalde treinen na een massaal festival. Drank, drugs en overlast. De overige reizigers hoeven daar geen last van te hebben toch. Maar er was geen toezicht te bekennen. Zal wel een geldkwestie zijn. Ik kan me wel voorstellen dat je in je eentje als HC daar ook niet graag orde gaat houden.

 

Reputatie 5

Als het “gewoon reizigers” zijn, waarom stopte de intercity dan extra voor hen op een station waar deze volgens de reguliere dienstregeling niet behoort te stoppen?

Je kunt er lang over doorgaan maar ook voor bv de huishoudbeurs stoppen er extra treinen op Amsterdam RAI. Moeten de reizigers dan ook gewaarschuwd worden voor grote groepen vrouwen met rolkoffertjes die in de trein flink kletsen door de coupe heen als ze met een grote groep zijn geweest?

De NS maakt de keuze om bij sommige evenementen treinen een extra stop te laten maken en dit staat gewoon in de reisplanner vermeld.

En zoals gezegd nu tref je ze aan op station Bijlmer Arena maar je had ze ook kunnen aantreffen op Amsterdam CS - Den Haag Cs of Amsterdam CS - Alkmaar.  Daar gaat de NS toch geen waarschuwingen voor afgeven, het zijn nog steeds REIZIGERS.

Straks wil je ook nog dat er gewaarschuwd wordt voor een trein met studenten er in.

Daar noemt u wat interessants! Ik kan mij goed herinneren dat er pre-corona daadwerkelijk wél werd gecommuniceerd over extra stops van de intercity vanwege allerlei grote beurzen in de RAI. Toen kon het dus wel. Wat is er anders aan extra stoppen bij de RAI ten opzichte van extra stoppen bij de Arena… ? 🤔

Maar goed, u heeft er veel meer verstand van dan ik. Ik ben ook maar een gewone reiziger en accepteer dat NS andere passagiers niet zal waarschuwen zodra ik een trein betreed. Overigens vertrek ik als gewone reiziger soms ook wel eens vanaf een station waar normaliter de intercity's voorbij razen. Kunt u misschien verklappen hoe ik als gewone reiziger kan regelen dat daar toch speciaal voor mij als gewone reiziger een intercity stopt? Dat zou ik als gewone reiziger wel erg handig vinden namelijk. Ik rook niet en drink matig, maar mocht het nodig zijn wil ik desnoods net zoals andere gewone reizigers wel een biertje wegtikken en wat peuken in de trein rondstrooien.

Reputatie 7
Badge +3

Kunt u misschien verklappen hoe ik als gewone reiziger kan regelen dat daar toch speciaal voor mij als gewone reiziger een intercity stopt?

Als u een groot evenement, concert, beurs of bv een Formule 1 wedstrijd organiseert en dit tijdig aan de NS meldt met het aantal verwachte bezoekers dan zal NS er naar kijken of daar treinen extra voor gaan stoppen, treinen worden verlengd, extra treinen worden ingepland en mogelijk de halve dienstregeling voor overhoop wordt gehaald. 

 

Reputatie 7

Je kunt er lang over doorgaan maar ook voor bv de huishoudbeurs stoppen er extra treinen op Amsterdam RAI. Moeten de reizigers dan ook gewaarschuwd worden voor grote groepen vrouwen met rolkoffertjes die in de trein flink kletsen door de coupe heen als ze met een grote groep zijn geweest?

 

 

😂 Je kan vrouwen van de Huishoudbeurs, of groepen studenten, toch niet vergelijken met (grote) groepen (fanatieke) voetbalfans. Je kan je indenken dat de meeste reizigers toch bepaalde angstgevoelens en onveiligheid ervaren of verwachten als je daarmee geconfronteerd wordt. Of dat nu wel of niet terecht is. Zij gaan het hierom heel graag uit de weg.

 

 

Reputatie 5

Als het “gewoon reizigers” zijn, waarom stopte de intercity dan extra voor hen op een station waar deze volgens de reguliere dienstregeling niet behoort te stoppen?

Vanwege de verwachte enorme hoeveelheid extra reizigers denk ik. De reguliere treinen die er stoppen zouden overvol raken. In het verleden is dat ook weleens gedaan bij bijvoorbeeld de RAI ivm de Huishoudbeurs.

Ik heb niks tegen voetbalsupporters, maar ik vind dat er dan ook extra toezicht in de trein moet zijn. Geldt ook voor vervoer in bepaalde treinen na een massaal festival. Drank, drugs en overlast. De overige reizigers hoeven daar geen last van te hebben toch. Maar er was geen toezicht te bekennen. Zal wel een geldkwestie zijn. Ik kan me wel voorstellen dat je in je eentje als HC daar ook niet graag orde gaat houden.

 

Precies dat eerste vermoed ik ook! Het kan haast niet anders dan dat NS die extra intercity-stops heeft ingelast omdat ze een seintje van Ajax/de Arena/KNVB (etc) hebben gehad over een wedstrijd met veel vertrekkend publiek rond dat tijdstip. In dat opzicht logisch dat er treinen extra stoppen. Nogmaals, mijn beklag gaat er vooral over dat NS met die kennis niet de reguliere reizigers even duidelijk laat weten dat er zo'n massale evenementenstop op hun route zit, noch dat een trein die daar extra voor stopt wordt verlengd. Ik val in herhaling, maar het perron stond dus propvol, niet eens iedere voetbalfan paste erbij in de krappe intercity. Dus ik heb het echt niet over een incident met even een paar jolige Ajax-fans, maar echt een grote meute.

Badge +3

Als je al op het scherm ziet dat je trein extra stopt op Bijlmer-Arena kun je er donder opzeggen dat daar een reden voor is, en op een zaterdag of zondag tijdens het voetbalseizoen zal dat zijn vanwege een voetbalwedstrijd. 

Dat zal wel zijn maar ikzelf (geen voetbalkenner) weet dat natuurlijk niet 😅 En die ene trein was ook niet verlengd voor de extra ‘supporters’

En wat als die trein er altijd al stopt? Nou ja, voor @egh in ieder geval de volgende (rustige) trein vanaf Amsterdam Centraal?

Badge +3

Och ja… https://twitter.com/Moorlag/status/1513950173956870149

Als het “gewoon reizigers” zijn, waarom stopte de intercity dan extra voor hen op een station waar deze volgens de reguliere dienstregeling niet behoort te stoppen?

Vanwege de verwachte enorme hoeveelheid extra reizigers denk ik. De reguliere treinen die er stoppen zouden overvol raken. In het verleden is dat ook weleens gedaan bij bijvoorbeeld de RAI ivm de Huishoudbeurs.

Ik heb niks tegen voetbalsupporters, maar ik vind dat er dan ook extra toezicht in de trein moet zijn. Geldt ook voor vervoer in bepaalde treinen na een massaal festival. Drank, drugs en overlast. De overige reizigers hoeven daar geen last van te hebben toch. Maar er was geen toezicht te bekennen. Zal wel een geldkwestie zijn. Ik kan me wel voorstellen dat je in je eentje als HC daar ook niet graag orde gaat houden.

Precies dat eerste vermoed ik ook! Het kan haast niet anders dan dat NS die extra intercity-stops heeft ingelast omdat ze een seintje van Ajax/de Arena/KNVB (etc) hebben gehad over een wedstrijd met veel vertrekkend publiek rond dat tijdstip. 

U blijft flauwekul verkondigen, deze regeling met extra stops bestaat al vele jaren en wordt toegepast bij alle wedstrijd de Arena. Niks geen seintjes,.maar gewoon een vaste regeling.

Reputatie 5

Ik zal je signaal doorzetten dat je graag een aankondiging krijgt van dergelijke groepen. Ik snap dat je liever de reis in rust had willen maken. 

Hartelijk dank daarvoor. Hopelijk lukt het zoiets door te voeren. Het lijkt mij een kleine moeite en toch een grote service in situaties, waar dit soort groepen zo voorspelbaar zijn voor NS, maar niet voor eenvoudige reizigers die amper met voetbalwedstrijden bezig zijn.

Reputatie 7
Badge +3

De druktemelder is op basis van reizen in het verleden + aangemelde reizen.

In de periode dat ik veel in het weekend moest reizen hield ik de voetbalkalender bij om drukke supporterstreinen te vermijden. Zo probeerde ik ook de drukte van Ziggo Dome voor te zijn. Dat lukte niet altijd, omdat ik soms aan bepaalde tijden vast zat, maar als ik er omheen kon plannen was dat wel fijn.

Waarom de trein een extra stop maakte, kan zijn omdat het perron te vol was. Extra stop wordt meestal wel aangekondigd. Stond die niet in de planner vermeld? Op de borden en schermen kan dit als het een vaste route is, niet altijd aangepast worden.

NS moet allang van die voetbalwedstrijd op de hoogte zijn geweest, want anders was er geen extra stop op Bijlmer-Arena ingepland. Voor de duidelijkheid, die stop was niet spontaan: hij stond ook op de informatieschermen (ik was zo naief dat ik niet meteen deze ellende erachter vermoedde).

Bij voetbalwedstrijden in de Arena maken zowel voor als na de wedstrijd alle intercity's (in beide richtingen) een extra stop in Amsterdam Bijlmer/Arena. Die stops worden ruim een week van tevoren in de reisplanner verwerkt. Dat is al jaren zo.

Bij voetbalwedstrijden in de Rotterdamse Kuip en de Grolsch Veste geldt een soortgelijke regeling. Idem dito voor evenementen in de Arena, de RAI of de Ziggo Dome.

De druktemelder is slechts een automatisch gegenereerde indicatie van de verwachte drukte op basis van meetgegevens uit het verleden. Die houdt geen rekening met beurzen, voetbalwedstrijden, tentoonstellingen, popconcerten, carnaval, festivals en wat er dagelijks verder nog aan evenementen voorbij komt.

Reputatie 7
Badge

Gewoon van te voren kijken welke voetbalwedstrijden of evenementen er zijn en daarop je reis aanpassen. 

Op de borden en schermen kan dit als het een vaste route is, niet altijd aangepast worden.

Huh? Waarom zou dat niet kunnen?

Reputatie 7

De trein die ik bewust had uitgekozen vanwege de melding dat deze “gemiddeld druk” was, werd in mum van tijd getransformeerd tot een soort rijdende F-Side…

Ik zat rustig in de stiltecoupe van de 1e klas (upgrade juist aangeschaft omdat de 2e klas mij de laatste weken -corona enzo- toch wel ongemakkelijk druk werd), maar daar had deze uitgelaten meute natuurlijk totaal geen boodschap aan. On-ge-loof-lijk! Op het balkon werd gerookt, nagenoeg iedere voetbalfan had zich goed voorzien van liters bier en de (vermoedelijke) goede uitslag van de wedstrijd werd luid bezongen. Dit allemaal in een nogal krap bemeten dubbeldekker van slechts 4 wagons.

Voor voetbalfans gelden in treinen geen regels. Het is even slikken en accepteren. Te gek voor woorden natuurlijk, maar ja wat kan je er tegen doen. De situatie proberen te vermijden is het enige denk ik 

Ik kijk altijd naar voetbalschema's hier, en ook festivalkalenders. Ik wil bijv. in de avond van Koningsdag 538 en van Breda Live echt niet in de trein zitten. Ook dan doet ieder wat hij of zij wil. Heb het eens meegemaakt, nooit meer.

Reputatie 5

De trein die ik bewust had uitgekozen vanwege de melding dat deze “gemiddeld druk” was, werd in mum van tijd getransformeerd tot een soort rijdende F-Side…

Ik zat rustig in de stiltecoupe van de 1e klas (upgrade juist aangeschaft omdat de 2e klas mij de laatste weken -corona enzo- toch wel ongemakkelijk druk werd), maar daar had deze uitgelaten meute natuurlijk totaal geen boodschap aan. On-ge-loof-lijk! Op het balkon werd gerookt, nagenoeg iedere voetbalfan had zich goed voorzien van liters bier en de (vermoedelijke) goede uitslag van de wedstrijd werd luid bezongen. Dit allemaal in een nogal krap bemeten dubbeldekker van slechts 4 wagons.

Voor voetbalfans gelden in treinen geen regels. Het is even slikken en accepteren. Te gek voor woorden natuurlijk, maar ja wat kan je er tegen doen. De situatie proberen te vermijden is het enige denk ik 

Ik kijk altijd naar voetbalschema's hier, en ook festivalkalenders. Ik wil bijv. in de avond van Koningsdag 538 en van Breda Live echt niet in de trein zitten. Ook dan doet ieder wat hij of zij wil. Heb het eens meegemaakt, nooit meer.

Precies dat zou ik zielsgraag hebben gedaan, die situatie vermijden! In tegenstelling tot andere, ervaren treinreizigers check ik niet voortdurend het speelschema van Ajax.

Mijns inziens had NS er veel meer aan kunnen doen om de ellende tenminste te verminderen. Even de conducteur in Utrecht laten omroepen om de normale reizigers te waarschuwen bijvoorbeeld. Dan was ik daar uitgestapt en had ik een half uurtje gewacht. Als ik het goed begrijp geeft de druktemelder dus de reguliere drukte aan, dan is het des te stuitender dat NS uitgerekend deze ene specifieke trein opoffert voor voetbalvervoer. Nogmaals, het was een korte dubbeldekker van slechts 4 wagons - als deze iets langer was geweest, zou het geen sardientjesblik zijn geworden. Ik vind het een schoffering richting normale, betalende reizigers. Want inderdaad golden er voor de voetbalfans totaal geen regels. Een medereiziger vroeg nog aan de dronken meute of ze wel een kaartje voor de 1e klas hadden; hij werd vierkant uitgelachen en kreeg als antwoord dat ze überhaupt geen kaartje voor de trein hadden.

Reputatie 6

Je ziet al dat ik geen voetbalfan ben, daar denk ik niet bij na 😉

Maar los daarvan, kan nog steeds natuurlijk. De thuis-supporters eerst met bussen uit het stadion naar verschillende stations brengen, dan is de stroom al véél kleiner, minder massaal en denk ik, daardoor minder ellende.

Reputatie 5

NS moet allang van die voetbalwedstrijd op de hoogte zijn geweest, want anders was er geen extra stop op Bijlmer-Arena ingepland. Voor de duidelijkheid, die stop was niet spontaan: hij stond ook op de informatieschermen (ik was zo naief dat ik niet meteen deze ellende erachter vermoedde).

Bij voetbalwedstrijden in de Arena maken zowel voor als na de wedstrijd alle intercity's (in beide richtingen) een extra stop in Amsterdam Bijlmer/Arena. Die stops worden ruim een week van tevoren in de reisplanner verwerkt. Dat is al jaren zo.

Bij voetbalwedstrijden in de Rotterdamse Kuip en de Grolsch Veste geldt een soortgelijke regeling. Idem dito voor evenementen in de Arena, de RAI of de Ziggo Dome.

De druktemelder is slechts een automatisch gegenereerde indicatie van de verwachte drukte op basis van meetgegevens uit het verleden. Die houdt geen rekening met beurzen, voetbalwedstrijden, tentoonstellingen, popconcerten, carnaval, festivals en wat er dagelijks verder nog aan evenementen voorbij komt.

Interessant dat u andere voorbeelden noemt. Ik herinner me dat ik voor de corona-crisis eens op een rustige avond in een extreem lange trein van Blauwnet stapte (volle lengte van het perron). Daarover raakte ik toen met de conducteur aan de praat, die mij toen uitlegde dat er op dat moment in de Grolsch Veste werd gevoetbald en al die extra zitplaatsen later vanaf Enschede Kennispark echt wel nodig zouden zijn. Zo kan het dus ook.

Reputatie 7
Badge

 

De thuis-supporters eerst met bussen uit het stadion naar verschillende stations brengen, dan is de stroom al véél kleiner, minder massaal en denk ik, daardoor minder ellende.

Stations als Rotterdam Stadion, Enschede Kennispark, Amsterdam Bijlmer/Arena en Duivendrecht zijn juist neergezet zodat dit busvervoer niet meer nodig is. Spaart veel bussen uit.

 

De thuis-supporters eerst met bussen uit het stadion naar verschillende stations brengen, dan is de stroom al véél kleiner, minder massaal en denk ik, daardoor minder ellende.

Stations als Rotterdam Stadion, Enschede Kennispark, Amsterdam Bijlmer/Arena en Duivendrecht zijn juist neergezet zodat dit busvervoer niet meer nodig is. Spaart veel bussen uit.

Enschede Kennispark is primair neergezet voor de u universiteit. Het stadion is bijvangst in de avond en het weekend.

 

 

Interessant dat u andere voorbeelden noemt. Ik herinner me dat ik voor de corona-crisis eens op een rustige avond in een extreem lange trein van Blauwnet stapte (volle lengte van het perron). Daarover raakte ik toen met de conducteur aan de praat, die mij toen uitlegde dat er op dat moment in de Grolsch Veste werd gevoetbald en al die extra zitplaatsen later vanaf Enschede Kennispark echt wel nodig zouden zijn. Zo kan het dus ook.

Die treinen van Blauwnet zijn normaal in de avond en het weekend kort (los driewagenstel) en rijden daarnaast maar om het halfuur. Dan moet je wel versterken. Daar komt bij dat het station/stadion midden in het weiland tussen Enschede en Hengelo liggen en er daardoor ook veel lokale bezoekers zijn die met de trein gaan en niet met de fiets..

Op Bijlmer-Arena stoppen bij voetbalwedstrijden 8 intercity's per uur/per richting dus daar is standaard al veel meer capaciteit te meer daar ook nog een flink deel van de supporters met de metro of via Duivendrecht reist. Bij een wedstrijd in de avond is extra versterken dan vaak niet of slechts gedeeltelijk nodig.

Bij wedstrijden van Nederlands Elftal wordt overigens meestal wel versterkt omdat de toeschouwers dan overal vandaan komen. Bij wedstrijden van Ajax komt het grootste deel natuurlijk sowieso uit Amsterdam zelf.

 

 

 

Interessant dat u andere voorbeelden noemt. Ik herinner me dat ik voor de corona-crisis eens op een rustige avond in een extreem lange trein van Blauwnet stapte (volle lengte van het perron). Daarover raakte ik toen met de conducteur aan de praat, die mij toen uitlegde dat er op dat moment in de Grolsch Veste werd gevoetbald en al die extra zitplaatsen later vanaf Enschede Kennispark echt wel nodig zouden zijn. Zo kan het dus ook.

 

Ik las trouwens bij u ook nergens dat er mensen op het perron achterbleven. Of was dat wel zo?

Reputatie 5

 

 

Interessant dat u andere voorbeelden noemt. Ik herinner me dat ik voor de corona-crisis eens op een rustige avond in een extreem lange trein van Blauwnet stapte (volle lengte van het perron). Daarover raakte ik toen met de conducteur aan de praat, die mij toen uitlegde dat er op dat moment in de Grolsch Veste werd gevoetbald en al die extra zitplaatsen later vanaf Enschede Kennispark echt wel nodig zouden zijn. Zo kan het dus ook.

 

Ik las trouwens bij u ook nergens dat er mensen op het perron achterbleven. Of was dat wel zo?

Hoe druk het destijds enkele jaren geleden bij Blauwnet uiteindelijk was weet ik niet. Ik ging toen sowieso niet verder dan Almelo. Wel staat me dus nog goed bij dat die trein langer was dan ik ooit op die lijn had gezien, zelfs in de doordeweekse spits niet.

Als u bedoelt of er gisteravond op Bijlmer-Arena mensen achterbleven. Jazeker! Het perron stond propvol, niet iedere voetbalfan kon (of wilde) zich nog in de trein wurmen. In de trein zelf stonden alle balkons en gangpaden vol.

Reageer