beantwoord

Waarschuwen voor drukte door voetbalfans

  • 10 April 2022
  • 71 reacties
  • 1951 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 221 reacties

Zojuist een van de meest onaangename treinreiservaringen in jaren meegemaakt. In de intercity van Nijmegen richting Den Helder werd tussen Utrecht en Amsterdam ineens omgeroepen dat deze een extra stop zou maken op station Amsterdam Bijlmer-Arena. Ik vermoedde in eerste instantie vanwege werkzaamheden ofzo.

Niets bleek minder waar, die extra stop was om een horde van honderden Ajax-fans in te laten stappen! De trein die ik bewust had uitgekozen vanwege de melding dat deze “gemiddeld druk” was, werd in mum van tijd getransformeerd tot een soort rijdende F-Side…

Ik zat rustig in de stiltecoupe van de 1e klas (upgrade juist aangeschaft omdat de 2e klas mij de laatste weken -corona enzo- toch wel ongemakkelijk druk werd), maar daar had deze uitgelaten meute natuurlijk totaal geen boodschap aan. On-ge-loof-lijk! Op het balkon werd gerookt, nagenoeg iedere voetbalfan had zich goed voorzien van liters bier en de (vermoedelijke) goede uitslag van de wedstrijd werd luid bezongen. Dit allemaal in een nogal krap bemeten dubbeldekker van slechts 4 wagons.

Voornaamste vraag: waarom waarschuwt NS de normale reizigers hier niet even voor? Is hier niet juist ook die ‘druktemelder’ voor bedoeld?! Had ik dit geweten had ik uiteraard een alternatieve verbinding genomen. En als NS dit kennelijk al vooraf wist (vanwege die extra ingelaste stop), waarom wordt er geen ruimere trein ingezet?!

icon

Beste antwoord door MoDe 10 April 2022, 00:47

Bekijk origineel

71 reacties

De trein die ik bewust had uitgekozen vanwege de melding dat deze “gemiddeld druk” was, werd in mum van tijd getransformeerd tot een soort rijdende F-Side…

Voor voetbalfans gelden in treinen geen regels. Het is even slikken en accepteren. Te gek voor woorden natuurlijk, maar ja wat kan je er tegen doen. 

Dat geldt natuurlijk net zo goed voor studenten, scholieren en uitgaanspubliek.

In NS HQ leeft men echter in een sprookjeswereld waarin iedereen zich aan de regels houdt, dus nergens rookt, stil is in de stiltecoupe, betaalt voor de eerste klas, etc.

Verder moet je niet onderschatten dat er een flinke groep mensen is die ook principiële bezwaren heeft tegen rookverboden, eerste klas en stiltecoupe.

Ik reis liever met de particuliere vervoerders die wat minder naïef zijn.

 

 

Reputatie 5

Zoals aangegeven als ze een vervoersbewijs hebben  zijn het reizigers en hebben ze recht om vervoerd te worden en de plicht om zich aan de regels te houden net als u.

En als u hiermee niet geconfronteerd wilt worden moet u dus de reisplanner goed in de gaten houden of er niet een extra stop in staat bij een voetbalstadion, de NS geeft daarmee feitelijk aan dat er voetbalsupporters in de trein zitten of komen te zitten/staan.

Het zijn voor de NS gewoon reizigers net als u en alle anderen die met de trein reizen.

In het verleden werden er toch ook nog wel eens speciale supporterstreinen ingezet, los van de normale dienstregeling? Ik weet niet of dat nu nog gebeurt, maar het zou voor de overige reizigers wel een stuk prettiger reizen.

Verder is het (zeker als niet-voetballiefhebber) nauwelijks te doen om je voorgenomen reis te controleren aan de hand van voetbalcompetitieschema's. Want naast de competitie heb je natuurlijk ook nog allerlei bekerwedstrijden, europacupwedstrijden, kwalificaties en oefenwedstrijden voor landentoernooien etc. Dat is echt niet bij te houden.

Voor de wedstrijden van PSV tegen Feyenoord en Ajax en voor de klassieker Ajax tegen Feyenoord is er voor de uitsupporters idd speciale supporterstreinen. Daar heb je gewoon een peleton ME in je trein zitten, terwijl deze supporters zich veelal wel gedragen. Alle kosten voor het slopen van een trein worden achteraf verhaald. Daar zijn procedures voor afgesproken. In deze treinen heb ik zelden problemen gehad. Gaat altijd om de thuissupporters. De club regelt vervoer voor zijn uitsupporters.

Als het “gewoon reizigers” zijn, waarom stopte de intercity dan extra voor hen op een station waar deze volgens de reguliere dienstregeling niet behoort te stoppen?

Je kunt er lang over doorgaan maar ook voor bv de huishoudbeurs stoppen er extra treinen op Amsterdam RAI. Moeten de reizigers dan ook gewaarschuwd worden voor grote groepen vrouwen met rolkoffertjes die in de trein flink kletsen door de coupe heen als ze met een grote groep zijn geweest?

De NS maakt de keuze om bij sommige evenementen treinen een extra stop te laten maken en dit staat gewoon in de reisplanner vermeld.

En zoals gezegd nu tref je ze aan op station Bijlmer Arena maar je had ze ook kunnen aantreffen op Amsterdam CS - Den Haag Cs of Amsterdam CS - Alkmaar.  Daar gaat de NS toch geen waarschuwingen voor afgeven, het zijn nog steeds REIZIGERS.

Straks wil je ook nog dat er gewaarschuwd wordt voor een trein met studenten er in.

Badge +3

Ooit een IC Amsterdam Centraal - Eindhoven op een late avond. Lekker rustig, coupé voor mezelf. Die stopte natuurlijk ook op Bijlmer/ArenA (zoals altijd) en toen begon het!

Er was blijkbaar een concert van de Toppers, dus tot in ieder geval Utrecht met een vrolijke getoupeerd haar dame uit Limburg met discutabel zangtelent op mijn schoot! Die daarna maar van een een eigen zitplaats voorzien 😅

Het zal deze geweest zijn (2012) maar zet VRIJDAG 18 NOVEMBER 2022 in je agenda alvast https://www.podiuminfo.nl/concert/330557/De-Toppers/Johan-Cruijff-ArenA 

Na last gehad te hebben van de pandemie lijkt het erop dat de groep eindelijk hun concerten weer kunnen oppakken.

Oh, en op 10-11-12 juni is Guus Meeuwis ook weer in Eindhoven (PSV stadion).

Reputatie 5

NS moet allang van die voetbalwedstrijd op de hoogte zijn geweest, want anders was er geen extra stop op Bijlmer-Arena ingepland. Voor de duidelijkheid, die stop was niet spontaan: hij stond ook op de informatieschermen (ik was zo naief dat ik niet meteen deze ellende erachter vermoedde).

Kortom: NS wéét dat er veel voetbalfans rond dat tijdstip op het station zullen zijn, zet desalniettemin een kort treintje in, en waarschuwt zijn ‘normale’ reizigers niet even vooraf ervoor dat ze plotseling temidden van een stomdronken joelende menigte zullen gaan belanden. Waarom!?! Deze trein was nota bene ook nog onderdeel van de aanbevolen omreisroute in verband met werkzaamheden tussen Apeldoorn en Amersfoort.

Moet je als treinreiziger tegenwoordig ook zelf nog de voetbalkalender in de gaten houden om te weten of je reis een klein beetje normaal zal verlopen?

Je ziet al dat ik geen voetbalfan ben, daar denk ik niet bij na 😉

Zelfkennis.

Maar los daarvan, kan nog steeds natuurlijk. De thuis-supporters eerst met bussen uit het stadion naar verschillende stations brengen, dan is de stroom al véél kleiner, minder massaal en denk ik, daardoor minder ellende.

De stations Bijlmer en Duivendrecht zijn vlak bij het stadion, dus dat wordt dan een busritje van 500 meter. In de praktijk lopen de mensen gewoon naar trein, metro of parkeergarage. Wel zou in- en uitgangscontrole op de stations Bijlmer en Duivendrecht wellicht wat helpen. Maar een Neanderthaler blijft natuurlijk wel een Neanderthaler.

Reputatie 6

Die redenatie is verkeerdom. Het probleem is niet de eerste klas, het probleem is de tweede klas die (kennelijk) te weinig stoelen aanbiedt.

De eerste klas is natuurlijk bedrijfsmatig een probleem, het kost 25% van alle ruimte in de meeste treinen en dat is nutteloze verspilling. Geen enkel normaal bedrijf zou hier nog mee doorgaan bij de huidige gemiddelde bezettingsgraad. De KLM vliegt ook niet door met een lege businessclass.

 

Het probleem is niet de stilte-coupe, het probleem is te weinig stoelen voor mensen die herrie willen maken (of tenminste, zo wordt het ervaren). 

Het probleem is dat NS steeds meer ruimte in de trein reserveert voor allerlei doelgroepen. Daar OV is niet voor bedoelt.

Dat is dus wat ik bedoel. Het is niet aan ons (de klanten) om NS (of welk bedrijf dan ook) voor te schrijven hoe ze hun bedrijf runnen. Voor ons als 2e klas reiziger of niet-stilte-coupé gebruiker zou het absoluut niet mogen uitmaken wat en hoe NS daarmee doet, zolang er voldoende zitplaatsen voor ons zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Bij die extra stop op station RAI voor de Huishoudbeurs en ook de Horecavabeurs werd station Duivendrecht overgeslagen. Dat had impact op forenzen die hier normaal uit of instapten. De waarschuwing was dus niet vanwege de extra reizigers, maar vanwege het vervallen van een stop en in plaats daarvan stoppen op een ander station. 

Op station Bijlmer-Arena wordt ook wel eens extra gestopt vanwege een groot concert, bv de Toppers.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het kan haast niet anders dan dat NS die extra intercity-stops heeft ingelast omdat ze een seintje van Ajax/de Arena/KNVB (etc) hebben gehad over een wedstrijd met veel vertrekkend publiek rond dat tijdstip. In dat opzicht logisch dat er treinen extra stoppen. 

 

Natuurlijk had NS weet van de wedstrijd. Organisatoren van evenementen met grote aantallen bezoekers die ook van de trein gebruik zullen maken hebben als het goed is altijd overleg met de NS. Behalve de IC's die extra stopten afgelopen weekend waren er ook 2 extra treinen met sprintermaterieel naar Utrecht vanaf Bijlmer-Arena. Die extra stops en extra treinen zijn echt niet op het laatste moment ingelegd. Zoiets wordt langer van tevoren gepland zodat het ook in de reisplanner staat.

Als je al op het scherm ziet dat je trein extra stopt op Bijlmer-Arena kun je er donder opzeggen dat daar een reden voor is, en op een zaterdag of zondag tijdens het voetbalseizoen zal dat zijn vanwege een voetbalwedstrijd. 

Reputatie 5

Het kan haast niet anders dan dat NS die extra intercity-stops heeft ingelast omdat ze een seintje van Ajax/de Arena/KNVB (etc) hebben gehad over een wedstrijd met veel vertrekkend publiek rond dat tijdstip. In dat opzicht logisch dat er treinen extra stoppen. 

 

Natuurlijk had NS weet van de wedstrijd. Organisatoren van evenementen met grote aantallen bezoekers die ook van de trein gebruik zullen maken hebben als het goed is altijd overleg met de NS. Behalve de IC's die extra stopten afgelopen weekend waren er ook 2 extra treinen met sprintermaterieel naar Utrecht vanaf Bijlmer-Arena. Die extra stops en extra treinen zijn echt niet op het laatste moment ingelegd. Zoiets wordt langer van tevoren gepland zodat het ook in de reisplanner staat.

Als je al op het scherm ziet dat je trein extra stopt op Bijlmer-Arena kun je er donder opzeggen dat daar een reden voor is, en op een zaterdag of zondag tijdens het voetbalseizoen zal dat zijn vanwege een voetbalwedstrijd. 

Het spijt me, maar dat kwartje valt -althans bij mij- niet zo vanzelfsprekend (ook ik heb heel weinig met voetbal, zoals wellicht al doorschemerde 😉). Afgelopen weekend waren er ook allerlei werkzaamheden, dus ik had de achtergrond van deze extra stop op Bijlmer-Arena niet door. Mijn reis was overigens Zutphen>Amsterdam; zonder werkzaamheden normaal via Apeldoorn maar nu noodgedwongen via Arnhem en Utrecht.

Juist vanwege die werkzaamheden (en enige extra drukte/chaos waarop ik zodoende anticipeerde) had ik een upgrade naar de 1e klas aangeschaft. Dan is het wel heel wrang als je vervolgens tussen zo’n losgeslagen Ajax-meute belandt die nota bene trots verkondigt dat ze aan het zwartrijden zijn in de eerste klas...

Als het “gewoon reizigers” zijn, waarom stopte de intercity dan extra voor hen op een station waar deze volgens de reguliere dienstregeling niet behoort te stoppen?

Ik heb niks tegen voetbalsupporters, maar ik vind dat er dan ook extra toezicht in de trein moet zijn. 

Volgens mij heb je wel degelijk iets tegen voetbalsupporters.

Ik zal je signaal doorzetten dat je graag een aankondiging krijgt van dergelijke groepen. Ik snap dat je liever de reis in rust had willen maken. 

Reputatie 6

Voor voetbalfans gelden in treinen geen regels. Het is even slikken en accepteren. Te gek voor woorden natuurlijk, maar ja wat kan je er tegen doen. De situatie proberen te vermijden is het enige denk ik 

 

Je kunt daar wel degelijk wat aan doen, maar wij kiezen ervoor om dat niet te doen. “Te Duur”. Kortzichtige rechtse doctrine. Je zou kunnen beginnen met voordat je vertrek de hele trein door te lopen en iedereen die zich niet aan de regels houdt gewoon buiten te zetten. Lijkt me dat de vervoersplicht vervalt als men zich niet aan de regels houdt.

Pas op het moment dat men zich gaat realiseren dat er ook voor hun (de voetbalsupporters) regels gelden, gaat er wat gebeuren. Zolang je alles accepteert ben je totaal machteloos.

Ik wil daar best wat extra belasting voor betalen, ook al zal ik zelf nooit in die trein zitten. Er zijn toch gewoon geen worden voor!

Overigens, waar zijn de supporters-bussen gebleven dan, dat lijkt me een prima oplossing!

Reputatie 7
Badge +3

Overigens, waar zijn de supporters-bussen gebleven dan, dat lijkt me een prima oplossing!

Bussen voor thuissupporters? Supportersbussen worden alleen ingezet voor uitsupporters voor het vervoer van het thuisstadion naar het uitstadion. Dit waren ‘gewoon’ mensen op weg naar huis met het reguliere OV.

Reputatie 6

Die redenatie is verkeerdom. Het probleem is niet de eerste klas, het probleem is de tweede klas die (kennelijk) te weinig stoelen aanbiedt. Het probleem is niet de stilte-coupe, het probleem is te weinig stoelen voor mensen die herrie willen maken (of tenminste, zo wordt het ervaren). Het probleem is niet het gebruik van de mobiele telefoon, het probleem is dat mensen er zo hard in toeteren.

Ik geloof niet dat wij als reizigers een mening moeten hebben over zaken die wij niet gebruiken, dat is echt weer zo typisch Nederlands.

Ik begrijp niet waarom elke regel die opgelegd wordt altijd uitgebreid bediscussieerd moet woren. Als NS continu met 20% lege bakken wil rondrijden, dan moeten ze dat vooral doen. Aan de andere kant zouden wij als gebruikers moeten stemmen met onze voeten, als wij vinden dat er consequent te weinig zitplaatsen zijn voor de tweede klasse (en dat geloof ik best), dan moeten we als reiziger maar eens een paar dagen in staking gaan. Of op een partij stemmen die voor meer invloed op NS is vanuit de politiek.

Of gewoon een eerste klasse kaartje kopen...

Reputatie 7

Ook in mijn kennissenkring van hele normale mensen zien de meesten het nut van een eerste klas bijv. totaal niet in. Het vreet ruimte die 80-90% van de tijd leeg rondrijdt zo is mening.

Zelfde t.a.v. stiltecoupe: wie wil werken moet dat maar thuis of op kantoor doen en daarvoor niet anderen allerlei restricties in de trein willen opleggen is de reactie die ik vaak hoor. Het valt me op dat vooral ook veel 50/60+'ers bezwaar tegen de stiltecoupe hebben.

Die vraag hoor ik zo vaak gesteld worden, waarom er nog 1e klas is, voor zover je dat zo kan noemen. Het is aan NS om dat te beargumenteren. Rustiger kunnen reizen en een soort verkapte bijna 100% zitplaatsgarantie tegen hoger tarief? Echt visie erop ontbreekt inderdaad.

En ook waarom de stiltecoupé er is gekomen. Niet zomaar natuurlijk, op veler verzoek blijkbaar. Anders was NS er niet mee begonnen. Als je niet stil wilt zijn kan je ergens anders gaan zitten. O nee.... ik vind het zo druk in de andere coupé of ik heb geen zin om nog verder te lopen, of ik kan mijn kind toch niet stil houden, dus dan is het jammer voor een ander, die gaat maar thuis lezen.

Veel Nederlanders zijn eigenzinnig en zelfgericht, blijkt vaak, zo van ik bepaal zelf wel wat kan.

De regels zijn er nu eenmaal, die kunnen uiteindelijk wijzigen, maar dat bepaalt NS natuurlijk en tot die tijd dien je je er wel aan te houden. Als je een beetje sociaal bent tenminste.

Reputatie 7

Het probleem is dat NS steeds meer ruimte in de trein reserveert voor allerlei doelgroepen. Daar OV is niet voor bedoelt.

Zo gaat dat niet alleen hier. Zo gaat dat in andere landen ook. Voor elke doelgroepen wat wils. Zie de SBB. Alleen : daar werkt het wel! 

De SBB zit ondanks alle coronasubsidies inmiddels financieel aan de grond en moet de komende jaren 6 miljard Sfr bezuinigingen. Zo goed gaat het daar niet.

Daar ging het niet over. Het ging over de werking en het aanbieden van verschillende coupés voor verschillende doelgroepen / situaties en doet SBB heel goed en levert geen problemen op. Maar eigenlijk ging dit topic over vervoer van voetbal"fans" trouwens 🤣 

Reputatie 5

Zoals aangegeven als ze een vervoersbewijs hebben  zijn het reizigers en hebben ze recht om vervoerd te worden en de plicht om zich aan de regels te houden net als u.

En als u hiermee niet geconfronteerd wilt worden moet u dus de reisplanner goed in de gaten houden of er niet een extra stop in staat bij een voetbalstadion, de NS geeft daarmee feitelijk aan dat er voetbalsupporters in de trein zitten of komen te zitten/staan.

Het zijn voor de NS gewoon reizigers net als u en alle anderen die met de trein reizen.

NS is wel in staat om mij meermaals in de reisplanner te waarschuwen wanneer de sprinter naar Tiel met intercity-materieel wordt gereden (onlangs nog persoonlijk beleefd; dit had meer zitcomfort tot gevolg maar verder geen enkele invloed op de dienstregeling), maar kan niet even proactief aangeven dat een extra stop op Amsterdam Bijlmer-Arena is ingelast speciaal voor een grote horde voetbalfans. Nee, zoiets moet de reiziger dan toch echt zelf minitieus in de gaten houden en alle speelschema’s van de KNVB erbij zoeken om te herkennen of dit mogelijkerwijs betekent dat zij/hij zal belanden in een bomvolle rijdende feesttent.

Reputatie 7

Zoals aangegeven als ze een vervoersbewijs hebben zijn het reizigers en hebben ze recht om vervoerd te worden en de plicht om zich aan de regels te houden net als u.

Het zijn voor de NS gewoon reizigers net als u en alle anderen die met de trein reizen.

Klopt zeker; maar dan wel graag de eigen (gedrags)regels handhaven en mensen hierop aanspreken hè. Zodat er geen overlast ontstaat / deze beëindigd wordt en iedereen een prettige reis heeft. Lukt dat niet dan worden de overlastgevers eruit gezet, als het goed is.

Tekstberichten kunnen per treinserie, richting, nummer, et cetera prima worden getoond.  

Reputatie 5

Dat zal denk ik makkelijker zijn omdat deze treinen slechts regionaal rijden op één vast traject (Zwolle - Enschede). Blauwnet heeft wel vaker van deze regionaal toegespitste mededelingen en acties. 

Ja, dat zal inderdaad wel deels dankzij de kleinschaligheid zijn. Overigens is dit natuurlijk wel erg netjes van Blauwnet, maar eigenlijk ook niet helemaal wat ik bedoelde. Want Blauwnet waarschuwt een week voor het eigenlijke evenement al, daar heb je nog weinig aan als je die avond zelf nietsvermoedend ineens in zo'n ‘supporterstrein’ beland. Juist voor de iets minder frequente reiziger op een bepaalde route zou het mijns inziens dus goed zijn als op de stations voorafgaand aan de voetbalstop even wordt omgeroepen dat er later op het traject zo'n drukte wordt verwacht.

Reputatie 7
Badge +3

Ook supporterstreinen worden alleen ingezet voor uitsupporters. Al gebeurt dat volgens mij al jaren niet meer, het zijn tegenwoordig altijd bussen. En bij wedstrijden met laag risico ook vaak gewoon eigen vervoer.

Thuissupporters zullen linksom of rechtsom altijd met het ‘gewone’ OV komen.

Reputatie 5

Een boel meningen, maar eigenlijk heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom NS niet even in de reisplanner kan waarschuwen dat er een extra stop vanwege zo'n evenement wordt ingelast. Net zoals er meldingen getoond kunnen worden dat er afwijkend materieel is, of wanneer er onderweg een deel wordt afgekoppeld, moet zo'n waarschuwinkje toch kunnen? Als klein beetje service naar normale klanten die niet zitten te wachten op die overlast.

En als het technisch gezien niet in de reisplanner kan, zou toch sowieso op z'n minst de conducteur op het voorafgaande station dit even kunnen omroepen?

Reageer