beantwoord

Waarschuwen voor drukte door voetbalfans

  • 10 April 2022
  • 71 reacties
  • 1958 Bekeken


Toon eerste bericht

71 reacties

Reputatie 5

 

 

Interessant dat u andere voorbeelden noemt. Ik herinner me dat ik voor de corona-crisis eens op een rustige avond in een extreem lange trein van Blauwnet stapte (volle lengte van het perron). Daarover raakte ik toen met de conducteur aan de praat, die mij toen uitlegde dat er op dat moment in de Grolsch Veste werd gevoetbald en al die extra zitplaatsen later vanaf Enschede Kennispark echt wel nodig zouden zijn. Zo kan het dus ook.

Die treinen van Blauwnet zijn normaal in de avond en het weekend kort (los driewagenstel) en rijden daarnaast maar om het halfuur. Dan moet je wel versterken. Daar komt bij dat het station/stadion midden in het weiland tussen Enschede en Hengelo liggen en er daardoor ook veel lokale bezoekers zijn die met de trein gaan en niet met de fiets..

Op Bijlmer-Arena stoppen bij voetbalwedstrijden 8 intercity's per uur/per richting dus daar is standaard al veel meer capaciteit te meer daar ook nog een flink deel van de supporters met de metro of via Duivendrecht reist. Bij een wedstrijd in de avond is extra versterken dan vaak niet of slechts gedeeltelijk nodig.

Bij wedstrijden van Nederlands Elftal wordt overigens meestal wel versterkt omdat de toeschouwers dan overal vandaan komen. Bij wedstrijden van Ajax komt het grootste deel natuurlijk sowieso uit Amsterdam zelf.

 

Op zaterdagavond rijden er maar 4 intercity's per uur tussen Utrecht en Amsterdam. Voor zover ik nu kan herleiden hebben die alleen tussen 21:54 en 22:39u extra stops bij de Arena gemaakt, in totaal 4x een extra stop richting Amsterdam dus.

Reputatie 5

Het betrof deze trein overigens:

Ik kon de ellende gelukkig op Amsterdam ontvluchten, maar gezien de oplopende verdere vertraging vermoed ik dat de rit nog tot diep in Noord-Holland een groot feest moet zijn geweest.

Reputatie 7

Voor voetbalfans gelden in treinen geen regels. Het is even slikken en accepteren. Te gek voor woorden natuurlijk, maar ja wat kan je er tegen doen. 

Dat geldt natuurlijk net zo goed voor studenten, scholieren en uitgaanspubliek.

In NS HQ leeft men echter in een sprookjeswereld waarin iedereen zich aan de regels houdt, dus nergens rookt, stil is in de stiltecoupe, betaalt voor de eerste klas, etc.

Verder moet je niet onderschatten dat er een flinke groep mensen is die ook principiële bezwaren heeft tegen rookverboden, eerste klas en stiltecoupe.

Ik reis liever met de particuliere vervoerders die wat minder naïef zijn.

Die voetbalsupporters zijn toch nog van een andere orde. Ik voel me daarbij in de trein gezien vroegere ervaringen gewoon niet veilig. Het is voor een flink deel van die groep massaal, opgefokt machogedrag waarbij de meest vreselijke teksten je soms om de oren vliegen inclusief de woorden met een K.

Afgelopen donderdag reisde ik halverwege de middag van Den Haag HS naar Roosendaal en tot Rotterdam zat het ook vol supporters. Geen heel extreem gedrag maar wel trays vol met blikken bier in de 1e klas (want de trein zat zo vol dat er velen moesten staan en dus maar 1e klas gingen zitten, zoals inmiddels heel gewoon is) en daar werd dus flink gedronken en geboerd. Een hoop lawaai erbij. Leuk om zo te reizen 👎. Gelukkig rookten ze niet maar zag de sigaretten wel liggen. Geen conducteur gezien de hele rit tot Roosendaal, gelukkig werd het na Rotterdam rustig.

Dat er een groep mensen bezwaar heeft tegen meerdere regels en verboden in de trein onderschrijf ik. Maar dat betekent niet dat je ze maar aan je laars kan lappen. Toch gebeurt het, heel asociaal, en ze komen er mee weg.

 

 

Reputatie 6

+1

Je kunt het oneens zijn met regels, maar het gevolg daarvan moet zijn dat je afziet van de dienst, niet dat je de regel naast je neer legt. Dat schijnt een erg moeilijk concept te zijn.

@egh

U vergeet de intercity's Schiphol-Utrecht die ook stoppen op Amsterdam Bijlmer. Daarnaast zijn er ook nog sprinters.

Verder zie ik in de reisplanner dan vrijwel alle intercity's later op de avond ook in Bijlmer-Arena hebben gestopt. Zowel die van Eindhoven naar Enkhuizen als die van Arnhem naar Alkmaar 

+1

Je kunt het oneens zijn met regels, maar het gevolg daarvan moet zijn dat je afziet van de dienst, niet dat je de regel naast je neer legt. Dat schijnt een erg moeilijk concept te zijn.

Ja, dat is de theorie. Aan het rookverbod is NS natuurlijk wettelijk gebonden maar de huidige situatie met de eerste klas en de stiltecoupe zijn huisgemaakt. NS heeft daar geen visie op ondanks dat daar al jarenlang problemen mee zijn.

Ook in mijn kennissenkring van hele normale mensen zien de meesten het nut van een eerste klas bijv. totaal niet in. Het vreet ruimte die 80-90% van de tijd leeg rondrijdt zo is mening.

Zelfde t.a.v. de stiltecoupe: wie wil werken moet dat maar thuis of op kantoor doen en daarvoor niet anderen allerlei restricties in de trein willen opleggen is de reactie die ik vaak hoor. Het valt me op dat vooral ook veel 50/60+'ers bezwaar tegen de stiltecoupe hebben.

Die redenatie is verkeerdom. Het probleem is niet de eerste klas, het probleem is de tweede klas die (kennelijk) te weinig stoelen aanbiedt.

De eerste klas is natuurlijk bedrijfsmatig een probleem, het kost 25% van alle ruimte in de meeste treinen en dat is nutteloze verspilling. Geen enkel normaal bedrijf zou hier nog mee doorgaan bij de huidige gemiddelde bezettingsgraad. De KLM vliegt ook niet door met een lege businessclass.

 

Het probleem is niet de stilte-coupe, het probleem is te weinig stoelen voor mensen die herrie willen maken (of tenminste, zo wordt het ervaren). 

Het probleem is dat NS steeds meer ruimte in de trein reserveert voor allerlei doelgroepen. Daar OV is niet voor bedoelt.

Reputatie 7

Het probleem is dat NS steeds meer ruimte in de trein reserveert voor allerlei doelgroepen. Daar OV is niet voor bedoelt.

Zo gaat dat niet alleen hier. Zo gaat dat in andere landen ook. Voor elke doelgroepen wat wils. Zie de SBB - kinderafdeling, rustzone, werkrijtuig, gezinscoupé, allemaal in één intercity. Alleen : daar werkt het wel! 

Het probleem is dat NS steeds meer ruimte in de trein reserveert voor allerlei doelgroepen. Daar OV is niet voor bedoelt.

Zo gaat dat niet alleen hier. Zo gaat dat in andere landen ook. Voor elke doelgroepen wat wils. Zie de SBB. Alleen : daar werkt het wel! 

De SBB zit ondanks alle coronasubsidies inmiddels financieel aan de grond en moet de komende jaren 6 miljard Sfr bezuinigingen. Zo goed gaat het daar niet.

Reputatie 7
Badge +3

De trein die ik bewust had uitgekozen vanwege de melding dat deze “gemiddeld druk” was, werd in mum van tijd getransformeerd tot een soort rijdende F-Side…

Voor voetbalfans gelden in treinen geen regels. Het is even slikken en accepteren. Te gek voor woorden natuurlijk, maar ja wat kan je er tegen doen. 

Dat geldt natuurlijk net zo goed voor studenten, scholieren en uitgaanspubliek.

In NS HQ leeft men echter in een sprookjeswereld waarin iedereen zich aan de regels houdt, dus nergens rookt, stil is in de stiltecoupe, betaalt voor de eerste klas, etc.

Verder moet je niet onderschatten dat er een flinke groep mensen is die ook principiële bezwaren heeft tegen rookverboden, eerste klas en stiltecoupe.

Ik reis liever met de particuliere vervoerders die wat minder naïef zijn.

De mensen die nu roken in de treinen zijn vaak mensen die na het rookverbod in OV zijn geboren. Toen ik de eerste keer dat ik 1e klas ging reizen tijdens de pandemie meerdere sigaretten peuken op de vloer zag en dit via Twitter de NS meldde, kreeg ik te horen dat er niet gerookt mag worden in de treinen. De peuken zouden onder de schoen zijn meegenomen. Meerdere peuken dus, zelfde filter.

Reputatie 7
Badge +3

Die redenatie is verkeerdom. Het probleem is niet de eerste klas, het probleem is de tweede klas die (kennelijk) te weinig stoelen aanbiedt.

De eerste klas is natuurlijk bedrijfsmatig een probleem, het kost 25% van alle ruimte in de meeste treinen en dat is nutteloze verspilling. Geen enkel normaal bedrijf zou hier nog mee doorgaan bij de huidige gemiddelde bezettingsgraad. De KLM vliegt ook niet door met een lege businessclass.

 

Het probleem is niet de stilte-coupe, het probleem is te weinig stoelen voor mensen die herrie willen maken (of tenminste, zo wordt het ervaren). 

Het probleem is dat NS steeds meer ruimte in de trein reserveert voor allerlei doelgroepen. Daar OV is niet voor bedoelt.

De KLM heeft in coronatijd met vrijwel lege vliegtuigen gevlogen om tijdsloten te behouden 😉

Hoewel er vraag naar is, is er nog geen mondkapjescoupe.

Op de borden en schermen kan dit als het een vaste route is, niet altijd aangepast worden.

Huh? Waarom zou dat niet kunnen?

Omdat zoiets nogal zeer complex is? of zoiets...

Reputatie 5

Oei, het topic ontspoort 😏 een beetje. Er zijn ongetwijfeld allerlei algemene maatschappelijke kwesties die dit soort situaties verklaren en in de hand werken. Mijn voornaamste klacht in deze, is dat NS niet beter zijn best doet om normale, wél betalende reizigers voor dit soort ongein te behoeden. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat kennelijk prioriteit wordt gegeven aan zwart-/grijsrijdende voetbalfans.

Zoals gezegd, als ik van tevoren zou zijn gewaarschuwd had ik uiteraard geprobeerd een andere reisroute en/of tijdstip te kiezen. Je kan toch niet serieus verwachten dat treinreizigers zelf allemaal voetbalkalenders gaan bijhouden om te zien of er toevallig ergens op hun route zoiets dreigt? Desnoods nog lastminute in Utrecht met een omroepberichtje door de conducteur in de trein zelf ("Let op, we gaan straks extra stoppen bij de Arena om honderden Ajax-fans op te pikken!"), maar sowieso kan een memo ofzo in de reisplanner/app toch niet zo moeilijk zijn?! Ik zie daar bijvoorbeeld wel telkens waarschuwingen als er sprinter-materieel op een intercitylijn wordt ingezet (en vice versa).

Daarenboven neem ik NS kwalijk dat uitgerekend een trein die extra stopt vanwege zo'n voetbalwedstrijd zo kort was. Dit is des te idioter als je bedenkt dat er dit weekend werkzaamheden tussen Apeldoorn en Amersfoort zijn, waardoor reizigers vanuit delen van Twente en de Achterhoek werd aangeraden om te reizen via Arnhem. Dus sowieso al extra vraag op die route.

Nu maak je zelf een veronderstelling die je niet kunt bewijzen, want die voetbalfans kunnen gewoon een vervoersbewijs hebben en zijn derhalve ook gewoon reizigers net als u en hebben daardoor dezelfde rechten en plichten als u.

U discrimineert feitelijk de voetbalfans door ze te willen uitsluiten van het gebruik van het openbaar vervoer.

Nu heb ik in mijn tijd bij de NS ook wel treinen gereden met voetbalfans en de informatie die ik van de Hc kreeg na de rit gaf mij niet het idee dat het nu zo ontspoorde qua gedrag.  Ja ze zijn wat geluidruchtig omdat ze alvast of nog een feestje vieren, maar dat doen carnaval vierders ook of mensen na een concert.

En een trein wordt niet verlengd om supporters van Amsterdam Arena mee te nemen naar Amsterdam CS, dat is een te klein stuk om een trein gedurende een lang traject te verlengen waarbij het voor nog geen 10 minuten nodig is.

Mar misschien moet de NS een volgende keer de trein op Utrecht opheffen voor de reizigers en deze dan door laten rijden naar de Amsterdam Arena en alleen die voetbalsupporters ophalen, dan heeft u er in ieder geval geen last van dat u met voetbalsupporters in een trein terecht komt.

Reputatie 5

@egh

U vergeet de intercity's Schiphol-Utrecht die ook stoppen op Amsterdam Bijlmer. Daarnaast zijn er ook nog sprinters.

Verder zie ik in de reisplanner dan vrijwel alle intercity's later op de avond ook in Bijlmer-Arena hebben gestopt. Zowel die van Eindhoven naar Enkhuizen als die van Arnhem naar Alkmaar 

@Tamzin 

De meute leek vooral dieper Noord-Holland in te willen. Diegenen die binnen Amsterdam wonen pakken vermoedelijk gewoon de fiets of het GVB (afgeladen metro's zag ik ook voorbij komen). Dus de intercity's naar Schiphol (die sowieso standaard al op Bijlmer-Arena stoppen) waren niet zo relevant.

Mijn reconstructie in de reisplanner geeft overigens qua extra stops echt alleen maar de genoemde 4 intercity's aan.

Reputatie 7
Badge

Supporters van Ajax komen uit het hele land, dus ze komen uit alle richtingen. Zelfs uit Limburg en Groningen.

Reputatie 5

Nu maak je zelf een veronderstelling die je niet kunt bewijzen, want die voetbalfans kunnen gewoon een vervoersbewijs hebben en zijn derhalve ook gewoon reizigers net als u en hebben daardoor dezelfde rechten en plichten als u.

U discrimineert feitelijk de voetbalfans door ze te willen uitsluiten van het gebruik van het openbaar vervoer.

Nu heb ik in mijn tijd bij de NS ook wel treinen gereden met voetbalfans en de informatie die ik van de Hc kreeg na de rit gaf mij niet het idee dat het nu zo ontspoorde qua gedrag.  Ja ze zijn wat geluidruchtig omdat ze alvast of nog een feestje vieren, maar dat doen carnaval vierders ook of mensen na een concert.

En een trein wordt niet verlengd om supporters van Amsterdam Arena mee te nemen naar Amsterdam CS, dat is een te klein stuk om een trein gedurende een lang traject te verlengen waarbij het voor nog geen 10 minuten nodig is.

Mar misschien moet de NS een volgende keer de trein op Utrecht opheffen voor de reizigers en deze dan door laten rijden naar de Amsterdam Arena en alleen die voetbalsupporters ophalen, dan heeft u er in ieder geval geen last van dat u met voetbalsupporters in een trein terecht komt.

Pardon? Ik discrimineer?!

Zoals ik eerder al schreef verkondigden meerdere van de voetbalfans in de coupé waar ik in zat luid en trots dat ze helemaal geen kaartje hadden. Een mede-reiziger die ze daarop aansprak werd keihard uitgelachen.

“Dezelfde rechten en plichten”? Dat is een mooie. Beweert u nu dat iedereen die een vervoerbewijs heeft, het recht heeft om stomdronken te gaan schreeuwen in een 1e klas stiltecoupé? En even op het balkon een peuk opsteken is ook een recht, zolang je maar een kaartje hebt… ?

Mijn sterke vermoeden is dat het merendeel van die voetbalfans niet slechts naar A'dam CS wilde (dan namen ze wel de metro), maar juist veel verder Noord-Holland in. Van “een te klein stuk” is dus ook niet echt sprake.

Hád NS die trein maar opgeheven! Ik was zielsgraag van deze ellende bespaard gebleven.

 

PS, nogmaals voor alle duidelijkheid: het is vermoedelijk onvermijdelijk dat soms dit soort excessen ontstaan. Ik zou als ‘normale’ reiziger vooral graag even van tevoren duidelijk gewaarschuwd willen worden, zodat ik kan proberen het te ontwijken.

Zoals aangegeven als ze een vervoersbewijs hebben  zijn het reizigers en hebben ze recht om vervoerd te worden en de plicht om zich aan de regels te houden net als u.

En als u hiermee niet geconfronteerd wilt worden moet u dus de reisplanner goed in de gaten houden of er niet een extra stop in staat bij een voetbalstadion, de NS geeft daarmee feitelijk aan dat er voetbalsupporters in de trein zitten of komen te zitten/staan.

Het zijn voor de NS gewoon reizigers net als u en alle anderen die met de trein reizen.

Op de borden en schermen kan dit als het een vaste route is, niet altijd aangepast worden.

Huh? Waarom zou dat niet kunnen?

Omdat zoiets nogal zeer complex is? of zoiets...

Vast niet, want NS is er in geslaagd dit al jaren als code te implementeren. 
 

Sterker nog, ProRail al voordat NS de reisinformatie opeiste. 

Reputatie 5

 

 

Kijk nou! Bij een simpel regionaal vervoerdertje als Blauwnet kan dus wel wat voor “het systeem” van NS onmogelijk is.

Reputatie 7

Dat zal denk ik makkelijker zijn omdat deze treinen slechts regionaal rijden op één vast traject (Zwolle - Enschede). Blauwnet heeft wel vaker van deze regionaal toegespitste mededelingen en acties. 

Reageer