wanneer gaan jullie weer handhaven in de eerste klas?

  • 18 November 2023
  • 53 reacties
  • 1397 Bekeken

Reputatie 1

Hebben jullie al bedacht wanneer jullie weer eens gaan handhaven in de eerste klas?

 


53 reacties

Reputatie 5

Het is gewoon een vrijplaats. Elke keer als het maar een beetje druk wordt stroomt de eerste klas vol met mensen en kinderen die er overduidelijk niet voor betalen.

Zit op dit moment in een soort kinderkermis. Ze schreeuwen, schelden en lopen constant heen en weer. Opzich geen ramp of een dreiging. Maar het gebrek aan de minste autoriteit is het enige wat dit faciliteert. Ik moet er nu eentje aanspreken omdat hij tegen mijn stoel aan het trappen is. “Oh sorry meneer”. Het hoeft niet veel te zijn.

Je wordt heus niet meteen elke keer bespuugd of geslagen. Een beetje zichtbaarheid van personeel zorgt al dat men zich meer naar de regels gaat gedragen.

Of in je eentje in de machinistencabine om zo controle niet te doen is weer het andere kant van het spectrum. 

Dat is wat ik altijd zie. Weglopen en verstoppen. Dan word je alleen maar kwetsbaarder, als je dan een keer je neus laat zien ben je de uitzondering, en zijn “wij” met veel. Als je gewend bent dat er toch nooit iemand komt kijken op de speelplaats, kan je er doen wat je wil.

En nu zijn ze aan het lachen om het feit dat een deel van hen helemaal geen kaartje heeft. “Wat ook nog eerste klasse? Hoezo is dit eerste klas?”

...

Reputatie 7

In het grotere geheel zou het volgens mij meer sociaal zijn om de eerste klasse helemaal af te schaffen. Het is een ouderwets en gek systeem. Veel trajecten zijn namelijk zo ontzettend druk dat een groot deel van de reizigers de hele rit moeten staan. Vanuit de veiligheid voor reizigers is het daarom best een logische stap de eerste klas stoelen te gebruiken in plaats van deze leeg te laten.

Nee, de treinen moeten structureel langer zijn/frequenter rijden ipv de 1e klas op te offeren. 

 

Reputatie 7
Badge +4

  

Bommel droomt hier wel eens van

 

 

 
Reputatie 7

Want dat staat helemaal onderaan de prioriteitenlijst. Geen interesse! 

Reputatie 7
Badge +3

Wij zijn reizigers net als jij en hopen net als jij dat NS gaat handhaven, maar denken niet dat dat snel gaat gebeuren.

Reputatie 5

Wat bedoel je? Wees blij dat de trein rijdt. Binnen moet je het zelf maar uitzoeken.

Laatst gaf een moderator van NS hier aan dat er daadwerkelijk iets gebeurde met dergelijke signalen. Toen ik meerdere malen om een onderbouwing vroeg, werd daar een beetje erg omheen gedraaid en de discussie beëindigd. Dus: de eerste klasreiziger die controle willen moet opdonderen en accepteren dat anderen misbruik maken, want zo gaat dat in Nederland. ;)  

Reputatie 7
Badge +3

Als je een los enkeltje vol tarief koopt klopt dat, maar dat doen maar heel weinig mensen.

 

Waar haal jij die cijfers altijd vandaan?

Het is volgens mij wel zo dat veel mensen vanwege die vol tarief-prijzen dénken dat de trein heel duur is, omdat ze geen idee hebben van de mogelijkheden qua abonnementen. Dat merk ik om me heen best vaak. Als ik ze dan wijs op de mogelijkheid om voor een paar euro met korting te kunnen reizen, of voor een vast bedrag onbeperkt in weekenden of daluren, kijken ze daar toch best van op.

Reputatie 7

Dit omgaan met (en gedrag in) de 1e klas is echt iets typisch Nederlands volgens mij. Ik heb nog nooit zulke taferelen in het buitenland meegemaakt. Ik reis in het buitenland natuurlijk maar een beperkt aantal dagen per jaar, maar goed, in Nederland reis ik 4 à 5 dagen per week en bijna iedere keer is er wel iets aan de hand in de 1e klas. Toeval?

Ik snap dat conducteurs ook angst hebben voor agressie, en dat willen vermijden, maar ja, dat komt toch in de opleiding aan de orde.

Een leraar op school moet toch ook overwicht/gezag hebben in een klas, en zich laten zien en uitspreken, anders walsen pubers er zo overheen en gaan doen wat ze zelf willen. Als je dat niet kan, niet durft of niet in je hebt, moet je het beroep niet kiezen lijkt me. 

 

Reputatie 7
Badge

Daarom reis ik al sinds corona geen 1e klasse bij binnenlandse reizen. Bevalt me prima. Geen stress meer.

Reputatie 7

Over alle sentimenten in dit soort topics ten spijt, ik denk dat er een veel makkelijkere oplossing is om de verhuftering in de eerste klas (en in de trein in het algemeen) terug te dringen: maak de verhogingen en boetes hoger. Voor een zwartrijdend huftertje is het nu een simpele rekensom: krijg ik bij bijvoorbeeld 1 op de 3 treinritten de verhoging van 50 euro + ritprijs dan heb ik nog steeds winst als ik voor de andere twee ritten gewoon niet betaal. Treinkaartjes zijn te duur om slechts een verhoging van 50 euro op toe te passen. Maak de verhoging 150, of zelfs 250 euro + ritprijs en laat hardnekkige recidiven voorkomen met dreiging van een taakstraf + strafblad en de problemen zullen verminderen. Sowieso vind ik zwartrijden niet anders dan diefstal maar dat is een andere discussie. Bij 250 euro verhoging is zelfs een pakkans van 1 op 6 al voldoende om er geen winst meer uit te halen.

Voorlopig niet is mijn inschatting.

Reputatie 7
Badge +3

In vliegtuigen voor de langere afstanden gaan ze soms zelfs nog verder: Dan heb je zelfs vier klassen!

Maar de trein (het openbaar vervoer) zou juist voor iedereen toegankelijk moeten zijn, vandaar dat hier in mijn optiek geen verschillende klassen bij horen. Daarbij mag het veiligheidsaspect ook niet worden vergeten. Het is niet veilig om met overvolle treinen rond te rijden terwijl er vaak wel gewoon ruimte is in de eerste klas. De eerste klas stoelen zouden dus zo kunnen helpen aan een veiligere rit voor iedereen.

Wanneer je geen verschillende klassen  wilt hebben in de trein, dan zullen de treinen omgebouwd moeten worden. Aangezien er dan ook geen inkomsten zijn van 1e klas kaartjes zullen de treinkaartjes nog veel duurder moeten worden. Als je vindt dat het niet veilig genoeg is vanwege drukte kun je of jouw 2e klaskaartje upgraden of niet instappen.

Reputatie 7

10.38 Den Bosch intercity Maastricht. 4-delige VIRM. Flink vol. Ik kon niet zitten in 1e klas met mijn abonnement, wel meerdere jongeren/tieners onderuit hangend op de stoelen hier, waarvan ik zo inschat en eigenlijk wel zeker weet dat die géén 1e klas vervoerbewijs hebben. (O nee, dat mag ik niet denken want dat kan je niet zien). Ik ga ze niet aanspreken of bevragen. Nu sta ik maar in het gangpad. Fijn. Waardeloze 1e klas.

Ik reis graag 1e klas in het vliegtuig. Daar krijg je nog waar voor je geld.

Ik ook maar eerste klas is in het vliegtuig vaak 8x zo duur en dat kan bruin bij mij niet trekken. Een enkele keer businessclass op hele lange vluchten.

Een vergelijk met het vliegtuig is wat vreemd, naar mijn idee. De trein en de bus (met andere woorden het openbaar vervoer) zou een voorziening moeten zijn voor iedereen. Ook als je minder hebt te besteden. Voor veel reizigers is dit namelijk de enige manier om van A naar B te komen. Voor de betrekkelijk korte afstanden in Nederland is het onderscheid van klassen niet broodnodig. Door het opheffen van de eerste klas ontstaat er veel meer ruimte in de trein, ruimte die veel reizigers op prijs zullen stellen en ook zeker ten goede komt aan de veiligheid. Het reizen in volgepropte treinen is echt geen pretje. Het zou toch een streven moeten zijn om de dagelijkse reizen voor iedereen zo prettig mogelijk maken?

Badge +3

Misschien moet bij keuze alleen de eerste klas gecontroleerd worden. Als er gehandhaafd zou worden in de eerste klas zou de eerste klas minder leeg zijn omdat veel mensen dan de meerprijs wèl de moeite waard zouden vinden. Ik denk dat er steeds meer latente eersteklas-gebruikers òf naar de tweede klas uitwijken òf uitwijken naar hun eigen auto. 

Die optie ‘veeg de 1e klas gewoon altijd eventjes schoon’ is al vaker geopperd, met ooit als reactie dat het dweilen met de kraan open zou zijn (volgens het ‘luie’treinpersoneel, met uizonderingen(

En waarom is dat? Tja, tussen twee (sprinter, maar blijkbaar ook geen IC) stations heeft een HC helemaal geen tijd (of zin) om al die UvB bonnen uit te schrijven, of heeft (wacht even, ik kom zo terug) dat bonnenboekje niet paraat zelfs 😎

En als ze er een paar ‘overduidelijke grijsrijders’ uit pikken en op de bon slingeren trekken ze de discriminatie-kaart “waarom ik altijd!?” Dus dan maar naar de 2e klas verwijzen… 😥

Dat ze daar denken te kunnen zitten zonder gevolgen (who cares? We worden hooguit weggestuurd bij controle joh!) geeft al aan dat er iets niet klopt.

Patstelling dus, met als uitleg: handhaven is niet mogelijk (geen tijd om alle rotte appels eruit te halen!),

Dus de ene rotte appel zegt tegen een ander “daar komen we dus gewoon mee weg!” en dat klopt op zich, en de volgende appel rot gewoon mee… 

Maar… sinds NS Flex is het zo ontzettend simpel om een correctie uit te delen, totaal zonder agressie (dat zien ze vanzelf wel via een pushbericht of e-mail of in hun Reishistorie of op hun factuur)…

Waarom dan geen standaard ‘rondje 1e klas’ voor een HC?

Je maakt mij niet wijs dat die zich niet door een ‘stampvolle’ 2e klas wensen te worstelen… want de 1e klas heeft ook deuren dus je kunt daar buitenom op een station (tusen fluiten en sluiten) ook wel komen.

Handhaving dus!

Ik kan nu zomaar een (politieke, niet gewenst hier maar ik zeg het toch) vergelijking maken met ene Geert W. “het moet maar eens afgelopen zijn met dat softe gedoe” 😅

Uit een ouder tijdperk (Joop Den Uyl) iets met “je ziet maar” https://historiek.net/joop-den-uyl-1919-1987/1889/ en dat ging verder in de jaren 80 https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Je_ziet_maar 

Het programma loopt van 1983 tot en met 1985 en geeft een mooi beeld van de leefwereld van jongeren in de jaren tachtig.

Reputatie 7
Badge +4

Je moet de pakkans gewoon verhogen, dan maken de hufterburgers een andere berekening, zeker als de boetes omhoog gaan. Een hogere boete werkt niet als je toch niet gepakt wordt.

Opa leest voor uit eigen werk maar de kans dat zwartrijden indertijd loonde, was echt geringer. Het schaamrood op de kaken zal er niet meer zijn, maar een aanslag op de portemonnee heeft een duidelijke werking, zeker bij mensen voor wie alleen het eigenbelang telt. Het bevordert ook de rechtvaardigheidsgevoelens bij mensen die wel sociaal en maatschappelijk inzicht hebben en gewoon betalen voor een dienst, net zoals ze zelf betaald worden voor de dienst, de eigen baan dus, die ze zelf verrichten.

Het is niet zo ingewikkeld: de samenleving moet zich wapenen tegen deze mentaliteit van niet betalen en zich nog intelligent voelen ook. Het verdient een structurele oplossing waarbij niet gekeken wordt naar wat iets aan salaris kost, maar ook wat het voor de maatschappij oplevert.

 

We moeten af van de neoliberale benadering van het probleem, het bezuinigen op arbeidskosten en dus controle  heeft dit mede veroorzaakt.

In vliegtuigen voor de langere afstanden gaan ze soms zelfs nog verder: Dan heb je zelfs vier klassen!

Maar de trein (het openbaar vervoer) zou juist voor iedereen toegankelijk moeten zijn, vandaar dat hier in mijn optiek geen verschillende klassen bij horen. Daarbij mag het veiligheidsaspect ook niet worden vergeten. Het is niet veilig om met overvolle treinen rond te rijden terwijl er vaak wel gewoon ruimte is in de eerste klas. De eerste klas stoelen zouden dus zo kunnen helpen aan een veiligere rit voor iedereen.

 

Daarbij mag het veiligheidsaspect ook niet worden vergeten. Het is niet veilig om met overvolle treinen rond te rijden terwijl er vaak wel gewoon ruimte is in de eerste klas. 

Dat veiligheidsargument is schijnheilig, staan in de trein is helemaal niet onveilig. Dat mensen daar geen zin in hebben is iets anders.

Voor het maximale aantal reizigers dat in een trein mag zijn er wettelijke normen. Per m2 mogen er 4 passagiers staan.

 

Ook de 2e klas is met losse kaartjes niet echt goedkoop. Ik hoor wel van mensen dat ze dat ook te prijzig vinden voor wat je ervoor krijgt. 

Als je een los enkeltje vol tarief koopt klopt dat, maar dat doen maar heel weinig mensen. Een zeer groot deel van reizigers reist op een studenten-OV, keuzedagen, jongerendagkaart, weekendvrij, groepsticket, etc. Al die reizigers betalen bitter weinig waardoor de gemiddelde opbrengst per reiziger erg laag uitpakt. Die hoge tarieven zijn vooral een theoretisch verhaal.

Je moet daarnaast bedenken dat je niet zo zeer voor de trein betaalt maar vooral voor het personeel, daar gaat het grootste deel van het geld aan op.

Helaas is dit het zoveelste topic erover sinds 5 jaar geleden (zover ik kon terugzien). Uiteindelijk blijkt dat NS niet dat gaat handhaven op eersteklas zolang de conducteurs er zelf voor kiezen niet te gaan controleren of mensen aanspreken. Dus ga er maar vanuit net als met alle andere topics erover dat er niet gehandhaafd zal worden door conducteurs. Ik snap het deels wel hoor. Meeste conducteurs hebben geen trek meer in geweld, gespuug, gescheld of zelfs mishandeld te worden om zulke controles. De zwartrijders hebben gewonnen en zullen vermoeddelijk geweld blijven gebruiken als een conducteur wel durft te controleren. 

Maar. Om dan met zn tweeén-vieren gezellig in eersteklas te blijven zitten als conducteurs. Of in je eentje in de machinistencabine om zo controle niet te doen is weer het andere kant van het spectrum. 

Badge +3

Het is volgens mij wel zo dat veel mensen vanwege die vol tarief-prijzen dénken dat de trein heel duur is, omdat ze geen idee hebben van de mogelijkheden qua abonnementen. Dat merk ik om me heen best vaak. Als ik ze dan wijs op de mogelijkheid om voor een paar euro met korting te kunnen reizen, of voor een vast bedrag onbeperkt in weekenden of daluren, kijken ze daar toch best van op.

Ja, onlangs nog iemand (plus partner) aangeraden om hun VDU (zonder Keuzedagen) in te ruilen voor Flex Weekend Voordeel (eventueel Dal Voordeel voor doordeweeks in vakanties), en dat te pauzeren als ze een tijdje niet reisden. Ging een wereld voor ze open.

Reputatie 7

 

Nee, de treinen moeten structureel langer zijn/frequenter rijden ipv de 1e klas op te offeren. 

Voor langere en frequentere treinen heeft NS geen geld meer. Het is roeien met de riemen die men heeft. Staan zal steeds meer de norm worden.

En dat betekent dus steeds meer ontevreden en weglopende reizigers. En dat betekent wederom minder inkomsten. Enzovoort, enzovoort.

Reputatie 7
Badge

In het Verenigd Koninkrijk gebeurt dat ook is mijn ervaring. Ooit tussen Newcastle en Leeds gezien hoe acht personen terug gestuurd werden. En in Luxemburg ooit in een eerste klasse rijtuig vol joelende tieners gezeten die volgens een Luxemburgse medereiziger niet het juiste plaatsbewijs hadden.

Reageer