wanneer gaan jullie weer handhaven in de eerste klas?

  • 18 November 2023
  • 53 reacties
  • 1397 Bekeken

Reputatie 1

Hebben jullie al bedacht wanneer jullie weer eens gaan handhaven in de eerste klas?

 


53 reacties

Badge +3

Off-topic misschien, maar ik trek dat ‘handhaven’ (en de pakkans) even door naar het verkeer op de weg.

Als taxichauffeur (en zelf zeker geen voorbeeldige verkeersdeelnemer soms, uit noodzaak roep ik dan soms onterecht) maak ik dagelijks nogal wat mee aan volkomen aso's.

Dat ze vaak enorme risico’s durven te nemen is bizar, maar zij vinden zich de ‘koning’ op de weg (lees: ik reis gewoon zwart in bus/tram/metro en trein, wie maakt me wat of wat kan me gebeuren?) 🙄

Bovenstaande verschilt dan van iets simpels als fietsen zonder licht (60 euro) na een avondje stappen (geen boete, ga maar lopen) tot scholieren die gezellig met zijn drieën naast elkaar fietsen. Bij voorkeur natuurlijk met hun mobiel in hand, Boete 140 euro per persoon maar ‘who cares’ ⁉

En dan de ‘bezorgcowboys’ (pakketjes, maaltijden of boodschappen, u kent ze wel als u in een stad woont) die echt helemaal overal maling aan hebben…

Want ja “Hey ouwe, ik ben gewoon keihard aan het werk en jij (en alles) moet maar wijken!”

Zo’n 'discussie’ begon al terwijl we nog geen zinnig woord gewisseld hadden, maar als ik er beleefd en volkomen kalm iets van zei alsnog een grote bek dus.

Gevolg: als ik dan echt boos/creatief word en hun scooter/fiets op slot zet of zelfs de sleutel uit het contact van een auto trek (omdat het kán tijdens het zo vreselijk druk bezorgen) heeft diegene vette pech.

Die sleutel lever ik wel in bij je werkgever zodra ik minder boos ben (of zodra de politie of wie dan ook me belt, want ik laat natuurlijk netjes een telefoonnummer of e-mail adres achter voor een gesprekje over je weggedrag).

Hoe bozer hoe beter, misschien leren die ‘boefjes' er ooit van?

Vergelijk gerust 1e klas reizen en achteraf een correctietarief “waarom is mij dat niet meteen bij controle verteld, beste NS” ⁉

Dat is wel één van de voordelen van NS Flex! (ja, je zat daar ter jouw verdediging alleen maar even om je telefoon op te laden of zo, of had zogenaamd geen flauw idee dat het 1e klas was) 🤣😴 Dat is dan 20 euro graag, zie je factuur!

Of “het is best druk/vol in de 2e klas dus ga ik zomaar 1e klas zitten” (of staan, dat mag eigenlijk ook niet maar NS is geen Duitsland gelukkig dus waar je staat maakt niet zoveel veel uit) 🙄 Of toch wel (bij controle van reizigers die wegens drukte ergens moeten staan) 

Badge +3

Misschien moet bij keuze alleen de eerste klas gecontroleerd worden. Als er gehandhaafd zou worden in de eerste klas zou de eerste klas minder leeg zijn omdat veel mensen dan de meerprijs wèl de moeite waard zouden vinden. Ik denk dat er steeds meer latente eersteklas-gebruikers òf naar de tweede klas uitwijken òf uitwijken naar hun eigen auto. 

Die optie ‘veeg de 1e klas gewoon altijd eventjes schoon’ is al vaker geopperd, met ooit als reactie dat het dweilen met de kraan open zou zijn (volgens het ‘luie’treinpersoneel, met uizonderingen(

En waarom is dat? Tja, tussen twee (sprinter, maar blijkbaar ook geen IC) stations heeft een HC helemaal geen tijd (of zin) om al die UvB bonnen uit te schrijven, of heeft (wacht even, ik kom zo terug) dat bonnenboekje niet paraat zelfs 😎

En als ze er een paar ‘overduidelijke grijsrijders’ uit pikken en op de bon slingeren trekken ze de discriminatie-kaart “waarom ik altijd!?” Dus dan maar naar de 2e klas verwijzen… 😥

Dat ze daar denken te kunnen zitten zonder gevolgen (who cares? We worden hooguit weggestuurd bij controle joh!) geeft al aan dat er iets niet klopt.

Patstelling dus, met als uitleg: handhaven is niet mogelijk (geen tijd om alle rotte appels eruit te halen!),

Dus de ene rotte appel zegt tegen een ander “daar komen we dus gewoon mee weg!” en dat klopt op zich, en de volgende appel rot gewoon mee… 

Maar… sinds NS Flex is het zo ontzettend simpel om een correctie uit te delen, totaal zonder agressie (dat zien ze vanzelf wel via een pushbericht of e-mail of in hun Reishistorie of op hun factuur)…

Waarom dan geen standaard ‘rondje 1e klas’ voor een HC?

Je maakt mij niet wijs dat die zich niet door een ‘stampvolle’ 2e klas wensen te worstelen… want de 1e klas heeft ook deuren dus je kunt daar buitenom op een station (tusen fluiten en sluiten) ook wel komen.

Handhaving dus!

Ik kan nu zomaar een (politieke, niet gewenst hier maar ik zeg het toch) vergelijking maken met ene Geert W. “het moet maar eens afgelopen zijn met dat softe gedoe” 😅

Uit een ouder tijdperk (Joop Den Uyl) iets met “je ziet maar” https://historiek.net/joop-den-uyl-1919-1987/1889/ en dat ging verder in de jaren 80 https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Je_ziet_maar 

Het programma loopt van 1983 tot en met 1985 en geeft een mooi beeld van de leefwereld van jongeren in de jaren tachtig.

Reputatie 7

De eerste klas zorgt voor best veel inkomsten voor NS

Hoeveel dan precies?

De meeste ‘eerste klas’ reizigers klagen hier steen en been dat de ‘eerste klasse’ altijd vol schijnt te zitten met reizigers, die geen ‘eerste klas’ kaartje hebben, terwijl dat best reizigers kunnen zijn die met gratis upgrades reizen, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Reputatie 2

Misschien moet bij keuze alleen de eerste klas gecontroleerd worden. Als er gehandhaafd zou worden in de eerste klas zou de eerste klas minder leeg zijn omdat veel mensen dan de meerprijs wèl de moeite waard zouden vinden. Ik denk dat er steeds meer latente eersteklas-gebruikers òf naar de tweede klas uitwijken òf uitwijken naar hun eigen auto. 

Reputatie 2

Ik reis graag 1e klas in het vliegtuig. Daar krijg je nog waar voor je geld.

Ik ook maar eerste klas is in het vliegtuig vaak 8x zo duur en dat kan bruin bij mij niet trekken. Een enkele keer businessclass op hele lange vluchten.

Is inderdaad peperduur. Maar soms zijn er aanbiedingen met gespaarde mijlen, upgrades bij check-in etc.

Maar ook business class is waanzinnig en super om mee te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Een vergelijk met het vliegtuig is wat vreemd, naar mijn idee. De trein en de bus (met andere woorden het openbaar vervoer) zou een voorziening moeten zijn voor iedereen. Ook als je minder hebt te besteden. Voor veel reizigers is dit namelijk de enige manier om van A naar B te komen. Voor de betrekkelijk korte afstanden in Nederland is het onderscheid van klassen niet broodnodig. Door het opheffen van de eerste klas ontstaat er veel meer ruimte in de trein, ruimte die veel reizigers op prijs zullen stellen en ook zeker ten goede komt aan de veiligheid. Het reizen in volgepropte treinen is echt geen pretje. Het zou toch een streven moeten zijn om de dagelijkse reizen voor iedereen zo prettig mogelijk maken?

Er ontstaat ook veel meer ruimte in de trein als er meer mensen voor de 1e klas willen betalen. Roepen dat het maar opgeheven moet worden is wel erg makkelijk. Iedereen kan met de trein reizen. Kun je of wil je 1e klas niet betalen dan reis je 2e klas. Met 1e klas opheffen zorg je voor duurdere vervoerbewijzen, waardoor de trein voor steeds minder mensen toegankelijk wordt.

Een vergelijk met het vliegtuig is wat vreemd, naar mijn idee. De trein en de bus (met andere woorden het openbaar vervoer) zou een voorziening moeten zijn voor iedereen. Ook als je minder hebt te besteden. Voor veel reizigers is dit namelijk de enige manier om van A naar B te komen. Voor de betrekkelijk korte afstanden in Nederland is het onderscheid van klassen niet broodnodig. Door het opheffen van de eerste klas ontstaat er veel meer ruimte in de trein, ruimte die veel reizigers op prijs zullen stellen en ook zeker ten goede komt aan de veiligheid. Het reizen in volgepropte treinen is echt geen pretje. Het zou toch een streven moeten zijn om de dagelijkse reizen voor iedereen zo prettig mogelijk maken?

Reputatie 7

Daarom reis ik al sinds corona geen 1e klasse bij binnenlandse reizen. Bevalt me prima. Geen stress meer.

Ik denk er ook over om toch weer te switchen naar 2e klas (nadat ik al eerder van 1e naar 2e en toen weer 1e was gegaan). En stress... die probeerde ik juist te ontwijken door 1e klas te reizen. Wat een land.

Ik reis graag 1e klas in het vliegtuig. Daar krijg je nog waar voor je geld.

Ik ook maar eerste klas is in het vliegtuig vaak 8x zo duur en dat kan bruin bij mij niet trekken. Een enkele keer businessclass op hele lange vluchten.

Reputatie 2

Ik reis graag 1e klas in het vliegtuig. Daar krijg je nog waar voor je geld.

Reputatie 7
Badge

Daarom reis ik al sinds corona geen 1e klasse bij binnenlandse reizen. Bevalt me prima. Geen stress meer.

Reputatie 7

10.38 Den Bosch intercity Maastricht. 4-delige VIRM. Flink vol. Ik kon niet zitten in 1e klas met mijn abonnement, wel meerdere jongeren/tieners onderuit hangend op de stoelen hier, waarvan ik zo inschat en eigenlijk wel zeker weet dat die géén 1e klas vervoerbewijs hebben. (O nee, dat mag ik niet denken want dat kan je niet zien). Ik ga ze niet aanspreken of bevragen. Nu sta ik maar in het gangpad. Fijn. Waardeloze 1e klas.

Reputatie 7

Als je een los enkeltje vol tarief koopt klopt dat, maar dat doen maar heel weinig mensen.

Het is volgens mij wel zo dat veel mensen vanwege die vol tarief-prijzen dénken dat de trein heel duur is, omdat ze geen idee hebben van de mogelijkheden qua abonnementen. Dat merk ik om me heen best vaak. Als ik ze dan wijs op de mogelijkheid om voor een paar euro met korting te kunnen reizen, of voor een vast bedrag onbeperkt in weekenden of daluren, kijken ze daar toch best van op.

Inderdaad. Als mensen vragen waarom ik geen auto heb en altijd met dat dure openbaar vervoer ga, verklaren ze me voor gek. Waarom zou je jezelf die ellende met het ov aandoen, is de teneur.

Dan leg ik het Dal Vrij abonnement uit, dat ik het hele land ermee door kom, en hoor ik vaak ‘oh dat is wel goedkoop en makkelijk dan”. 

Reputatie 7

 

Nee, de treinen moeten structureel langer zijn/frequenter rijden ipv de 1e klas op te offeren. 

Voor langere en frequentere treinen heeft NS geen geld meer. Het is roeien met de riemen die men heeft. Staan zal steeds meer de norm worden.

En dat betekent dus steeds meer ontevreden en weglopende reizigers. En dat betekent wederom minder inkomsten. Enzovoort, enzovoort.

Badge +3

Het is volgens mij wel zo dat veel mensen vanwege die vol tarief-prijzen dénken dat de trein heel duur is, omdat ze geen idee hebben van de mogelijkheden qua abonnementen. Dat merk ik om me heen best vaak. Als ik ze dan wijs op de mogelijkheid om voor een paar euro met korting te kunnen reizen, of voor een vast bedrag onbeperkt in weekenden of daluren, kijken ze daar toch best van op.

Ja, onlangs nog iemand (plus partner) aangeraden om hun VDU (zonder Keuzedagen) in te ruilen voor Flex Weekend Voordeel (eventueel Dal Voordeel voor doordeweeks in vakanties), en dat te pauzeren als ze een tijdje niet reisden. Ging een wereld voor ze open.

Reputatie 7
Badge +3

Als je een los enkeltje vol tarief koopt klopt dat, maar dat doen maar heel weinig mensen.

 

Waar haal jij die cijfers altijd vandaan?

Het is volgens mij wel zo dat veel mensen vanwege die vol tarief-prijzen dénken dat de trein heel duur is, omdat ze geen idee hebben van de mogelijkheden qua abonnementen. Dat merk ik om me heen best vaak. Als ik ze dan wijs op de mogelijkheid om voor een paar euro met korting te kunnen reizen, of voor een vast bedrag onbeperkt in weekenden of daluren, kijken ze daar toch best van op.

 

Ook de 2e klas is met losse kaartjes niet echt goedkoop. Ik hoor wel van mensen dat ze dat ook te prijzig vinden voor wat je ervoor krijgt. 

Als je een los enkeltje vol tarief koopt klopt dat, maar dat doen maar heel weinig mensen. Een zeer groot deel van reizigers reist op een studenten-OV, keuzedagen, jongerendagkaart, weekendvrij, groepsticket, etc. Al die reizigers betalen bitter weinig waardoor de gemiddelde opbrengst per reiziger erg laag uitpakt. Die hoge tarieven zijn vooral een theoretisch verhaal.

Je moet daarnaast bedenken dat je niet zo zeer voor de trein betaalt maar vooral voor het personeel, daar gaat het grootste deel van het geld aan op.

 

Daarbij mag het veiligheidsaspect ook niet worden vergeten. Het is niet veilig om met overvolle treinen rond te rijden terwijl er vaak wel gewoon ruimte is in de eerste klas. 

Dat veiligheidsargument is schijnheilig, staan in de trein is helemaal niet onveilig. Dat mensen daar geen zin in hebben is iets anders.

Voor het maximale aantal reizigers dat in een trein mag zijn er wettelijke normen. Per m2 mogen er 4 passagiers staan.

 

Nee, de treinen moeten structureel langer zijn/frequenter rijden ipv de 1e klas op te offeren. 

Voor langere en frequentere treinen heeft NS geen geld meer. Het is roeien met de riemen die men heeft. Staan zal steeds meer de norm worden.

Reputatie 7

Maar de trein (het openbaar vervoer) zou juist voor iedereen toegankelijk moeten zijn, vandaar dat hier in mijn optiek geen verschillende klassen bij horen. 

Ook de 2e klas is met losse kaartjes niet echt goedkoop. Ik hoor wel van mensen dat ze dat ook te prijzig vinden voor wat je ervoor krijgt. Dus gaan ze niet met de trein. In hoeverre is treinvervoer dan voor iedereen “toegankelijk”? Het is maar net wat je kan betalen of ervoor over hebt. Goedkoop voor iedereen gaat het niet worden. 

Reputatie 7
Badge +3

In vliegtuigen voor de langere afstanden gaan ze soms zelfs nog verder: Dan heb je zelfs vier klassen!

Maar de trein (het openbaar vervoer) zou juist voor iedereen toegankelijk moeten zijn, vandaar dat hier in mijn optiek geen verschillende klassen bij horen. Daarbij mag het veiligheidsaspect ook niet worden vergeten. Het is niet veilig om met overvolle treinen rond te rijden terwijl er vaak wel gewoon ruimte is in de eerste klas. De eerste klas stoelen zouden dus zo kunnen helpen aan een veiligere rit voor iedereen.

Wanneer je geen verschillende klassen  wilt hebben in de trein, dan zullen de treinen omgebouwd moeten worden. Aangezien er dan ook geen inkomsten zijn van 1e klas kaartjes zullen de treinkaartjes nog veel duurder moeten worden. Als je vindt dat het niet veilig genoeg is vanwege drukte kun je of jouw 2e klaskaartje upgraden of niet instappen.

Reputatie 5

In vliegtuigen voor de langere afstanden gaan ze soms zelfs nog verder: Dan heb je zelfs vier klassen!

Maar de trein (het openbaar vervoer) zou juist voor iedereen toegankelijk moeten zijn, vandaar dat hier in mijn optiek geen verschillende klassen bij horen. Daarbij mag het veiligheidsaspect ook niet worden vergeten. Het is niet veilig om met overvolle treinen rond te rijden terwijl er vaak wel gewoon ruimte is in de eerste klas. De eerste klas stoelen zouden dus zo kunnen helpen aan een veiligere rit voor iedereen.

En tja, het is uw eigen keuze om te gaan staan in de tweede klas, of bij te betalen en gaan zitten in de eerste klas.

Reputatie 5

De eerste klas zorgt voor best veel inkomsten voor NS

In vliegtuigen voor de langere afstanden gaan ze soms zelfs nog verder: Dan heb je zelfs vier klassen!

Maar de trein (het openbaar vervoer) zou juist voor iedereen toegankelijk moeten zijn, vandaar dat hier in mijn optiek geen verschillende klassen bij horen. Daarbij mag het veiligheidsaspect ook niet worden vergeten. Het is niet veilig om met overvolle treinen rond te rijden terwijl er vaak wel gewoon ruimte is in de eerste klas. De eerste klas stoelen zouden dus zo kunnen helpen aan een veiligere rit voor iedereen.

Reputatie 7

In Spanje rijden intercitybussen tussen sommige plaatsen die per spoor alleen met enorme omwegen te bereiken zijn (in de praktijk dus niet te doen). Veel van deze busroutes hebben ook klassen. De duurdere bus is luxer en stopt veel minder, de goedkopere is basaler ingericht en stopt vaker. Maar ja, staan in de bus mag niet, je moet tevoren boeken, dus op = op. Als de goedkope plekken op zijn, kan je niet voor dezelfde prijs met de duurdere bus…..

Reageer