Hebben jullie al bedacht wanneer jullie weer eens gaan handhaven in de eerste klas?
Hebben jullie al bedacht wanneer jullie weer eens gaan handhaven in de eerste klas?
Voorlopig niet is mijn inschatting.
Want dat staat helemaal onderaan de prioriteitenlijst. Geen interesse!
Wij zijn reizigers net als jij en hopen net als jij dat NS gaat handhaven, maar denken niet dat dat snel gaat gebeuren.
Wat bedoel je? Wees blij dat de trein rijdt. Binnen moet je het zelf maar uitzoeken.
Laatst gaf een moderator van NS hier aan dat er daadwerkelijk iets gebeurde met dergelijke signalen. Toen ik meerdere malen om een onderbouwing vroeg, werd daar een beetje erg omheen gedraaid en de discussie beëindigd. Dus: de eerste klasreiziger die controle willen moet opdonderen en accepteren dat anderen misbruik maken, want zo gaat dat in Nederland. ;)
Helaas is dit het zoveelste topic erover sinds 5 jaar geleden (zover ik kon terugzien). Uiteindelijk blijkt dat NS niet dat gaat handhaven op eersteklas zolang de conducteurs er zelf voor kiezen niet te gaan controleren of mensen aanspreken. Dus ga er maar vanuit net als met alle andere topics erover dat er niet gehandhaafd zal worden door conducteurs. Ik snap het deels wel hoor. Meeste conducteurs hebben geen trek meer in geweld, gespuug, gescheld of zelfs mishandeld te worden om zulke controles. De zwartrijders hebben gewonnen en zullen vermoeddelijk geweld blijven gebruiken als een conducteur wel durft te controleren.
Maar. Om dan met zn tweeén-vieren gezellig in eersteklas te blijven zitten als conducteurs. Of in je eentje in de machinistencabine om zo controle niet te doen is weer het andere kant van het spectrum.
Het is gewoon een vrijplaats. Elke keer als het maar een beetje druk wordt stroomt de eerste klas vol met mensen en kinderen die er overduidelijk niet voor betalen.
Zit op dit moment in een soort kinderkermis. Ze schreeuwen, schelden en lopen constant heen en weer. Opzich geen ramp of een dreiging. Maar het gebrek aan de minste autoriteit is het enige wat dit faciliteert. Ik moet er nu eentje aanspreken omdat hij tegen mijn stoel aan het trappen is. “Oh sorry meneer”. Het hoeft niet veel te zijn.
Je wordt heus niet meteen elke keer bespuugd of geslagen. Een beetje zichtbaarheid van personeel zorgt al dat men zich meer naar de regels gaat gedragen.
Of in je eentje in de machinistencabine om zo controle niet te doen is weer het andere kant van het spectrum.
Dat is wat ik altijd zie. Weglopen en verstoppen. Dan word je alleen maar kwetsbaarder, als je dan een keer je neus laat zien ben je de uitzondering, en zijn “wij” met veel. Als je gewend bent dat er toch nooit iemand komt kijken op de speelplaats, kan je er doen wat je wil.
En nu zijn ze aan het lachen om het feit dat een deel van hen helemaal geen kaartje heeft. “Wat ook nog eerste klasse? Hoezo is dit eerste klas?”
...
Dit omgaan met (en gedrag in) de 1e klas is echt iets typisch Nederlands volgens mij. Ik heb nog nooit zulke taferelen in het buitenland meegemaakt. Ik reis in het buitenland natuurlijk maar een beperkt aantal dagen per jaar, maar goed, in Nederland reis ik 4 à 5 dagen per week en bijna iedere keer is er wel iets aan de hand in de 1e klas. Toeval?
Ik snap dat conducteurs ook angst hebben voor agressie, en dat willen vermijden, maar ja, dat komt toch in de opleiding aan de orde.
Een leraar op school moet toch ook overwicht/gezag hebben in een klas, en zich laten zien en uitspreken, anders walsen pubers er zo overheen en gaan doen wat ze zelf willen. Als je dat niet kan, niet durft of niet in je hebt, moet je het beroep niet kiezen lijkt me.
In het Verenigd Koninkrijk gebeurt dat ook is mijn ervaring. Ooit tussen Newcastle en Leeds gezien hoe acht personen terug gestuurd werden. En in Luxemburg ooit in een eerste klasse rijtuig vol joelende tieners gezeten die volgens een Luxemburgse medereiziger niet het juiste plaatsbewijs hadden.
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.