Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden? | NS Community
beantwoord

Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden?


Hoe kan het eigenlijk dat zo lang ik leef (37) de trein van Amsterdam naar Maastricht 2,5 uur duurt? Wanner gaan we eindelijk sneller?
icon

Beste antwoord door Slidestops 25 March 2019, 23:18

Bekijk origineel

113 reacties

Zo zien we dat Nederland toch best een groot land is. Als we een doorrit niet meetellen ben ik zelf drie keer in Friesland geweest, twee keer in Groningen, één keer in Overijssel en één keer in Drenthe, en dan hebben we het over een periode van ruim twee decennia.

Veel Nederlanders komen weinig tot nooit in andere hoeken van het land en de vraag is of dit een gevolg is van lange reistijden, of een oorzaak voor die reistijden. Of is het een vicieuze cirkel? Wellicht zijn de reistijden zo lang omdat de vraag er niet is, en wellicht is de vraag er niet omdat de reistijden zo lang zijn. Een ritje Amsterdam-Maastricht mag echt wel sneller worden, vanuit de Randstad is het in bepaalde omstandigheden niet eens reëel om een dagje uit te gaan naar Limburg.
@MJL
De investeringen zijn vooral gericht op het verhogen van de betrouwbaarheid en de capaciteit van het spoorwegnet en niet op hogere snelheden. Hogere snelheden hebben los van de kosten het nadeel dat ze milieuonvriendelijk zijn en dat ze de capaciteit van het spoorwegnet verminderen omdat de snelheidsverschillen tussen treinen toenemen.
Reputatie 7
Veel Nederlanders komen weinig tot nooit in andere hoeken van het land en de vraag is of dit een gevolg is van lange reistijden, of een oorzaak voor die reistijden. Of is het een vicieuze cirkel?

Snelheid is op zich niet zo van belang denk ik. Mensen zijn vaak onbekend met hun eigen land en staan soms verbaasd als ze over een andere streek of hen onbekende plaats horen.
" O dat heb ik nooit geweten". Afstand (willen) afleggen is een gevoelsmatig iets. Je moet het ergens voor over willen hebben. Voor mensen uit de Randstad is vaak alles achter dan Amersfoort gevoelsmatig al ver. En men weet er weinig vanaf. Typisch voorbeeld is het feit dat een kennis uit Amsterdam was verhuisd naar regio Deventer en te horen kreeg van vrienden dat men nu "zo ver" moest gaan reizen.... Een uurtje over de A1.... 😔 Dat een filmploeg uit Amsterdam "maar liefst" 2 uur naar Twente moest rijden en dacht dat ze er bij Deventer al waren.... 😂
Is totaal een mentaliteitsdingetje. In het buitenland lachen ze ons keihard uit, daar is het gewoon normaal om verder te reizen.
Er moet nu eenmaal gestopt worden in Amsterdam Amstel, Utrecht, Den Bosch, en Roermond (zonder stoppen kan je net zo goed niet rijden). Daarnaast zijn stops nodig in Sittard en Weert ter overstap richting Heerlen en Vlaanderen.

Toch kan wel iets van tijdswinst gehaald worden. De stukken van nu 130 km/hr naar 140 km/hr verhogen lijkt niet al te moeilijk, en zou ~5 minuten schelen. Wanneer ERTMS is uitgerold zou je nog eens ~7 minuten kunnen pakken door te versnellen naar 160 km/hr (dat kan over grofweg tien jaar). Dan kom je op een reistijd van ~2:13 (nu 2:25). Men zou wellicht Weert kunnen overslaan, dan kom je op ongeveer 2:08. Maar dat is toch wel het snelst haalbare als je ook ergens wilt kunnen uitstappen...
In de verre toekomst kan je enkele stukken opvoeren naar 200 km/hr. Dat is echt iets voor over 20 a 30 jaar, en levert eigenlijk niet eens zoveel tijdswinst als je zou denken met al deze stops. Dan geraak je waarschijnlijk net onder de 2 uur.

Om de schets van hierboven rendabel te krijgen moet Maastricht aanzienlijk groeien in populatie. Ook zou een betere verbinding met Luik (of Aken) kunnen helpen om de route naar Maastricht (of Heerlen) rendabel te maken. Dan kan je wellicht wat weekendtoeristen naar Ardennen (en Eiffel) uit de auto trekken. Maar het gros zal toch moeten komen vanuit woon/werk vervoer, en die vraag is nu nog te klein. Ik schat in dat een reistijd naar Maastricht van onder de 2 uur niet gehaald wordt in de komende 25 jaar, maar een winst van 10 minuten zou haalbaar moeten zijn.
Goed begin. 10 minuten eraf na 2025 is een stap. Ik zou Weert alleen niet overslaan, gezien de relatief grote afstand tot de dichtstbijzijnde IC-stations zou Weert dan aangewezen zijn op Sprinters. Daar is het te groot voor. Richting Maastricht is het wellicht ook denkbaar om Sittard over te slaan. Waarom Amsterdam Amstel dan nog zo belangrijk is, zou ik niet weten. Het is binnen een aantal minuten met zowel metro als Sprinter te bereiken. Waarom moet daar zo nodig gestopt worden?

Met het doortrekken van de drielandentrein en het toenemende aantal studenten in Nederland wordt Maastricht in de toekomst belangrijker dan het nu al is. Ondanks het feit dat Maastricht geen bijzonder grote stad is, is het door de ligging toch zonder twijfel de belangrijkste bestemming in Limburg en een van de belangrijkste steden in het zuiden. Al met al moet een reistijd van 2:15 in 2025 mogelijk zijn en een reistijd van 2:05 in 2035.
Wanneer ERTMS is uitgerold zou je nog eens ~7 minuten kunnen pakken door te versnellen naar 160 km/hr (dat kan over grofweg tien jaar).
Ha ha, met 160 kmh krijg je in de plaatsen langs dit traject overal opstand vanwege de geluidsoverlast.
Badge +3
Weert heeft leuke sprinterverbindingen toch? Naar Tilburg Universiteit, of via Roermond en dan met Arriva naar Venlo en Nijmegen (Heyendaal, veel studenten) en zo... 🤔

Hooguit als daar de mega-kermis is een IC laten stoppen dan maar, zoals op Amsterdam RAI met evenementen (en dan niet Duivendrecht overslaan) ?
@Robert B
Weert heeft al sinds 1971 geen sprinterverbinding meer met Roermond. Tussen Weert en Roermond rijden uitsluitend intercity's.

NS had Weert in 1969 als intercity-station geschrapt, dat werd een faliekante mislukking en is in 1971 weer teruggedraaid. Gezien de extreme drukte tussen Weert en Eindhoven zeker in de spits zal NS deze vergissing niet nog een keer maken.

Dan is er nog een probleem. De intercity's bezuiden Eindhoven zijn nu veelal mager bezet en het schrappen van haltes als Weert of Sittard zal dit probleem alleen maar groter maken. Als je niet meer in Weert stopt krijg je dan hetzelfde probleem als tussen Den Bosch en Nijmegen: halflege intercity's en overvolle sprinters.
Badge +3
Ik had mijn vorige reactie nog wat aangepast... Eindhoven - (Weert) - Roermond - Nijmegen Heyendaal vaak gedaan vroeger (ik sluit me bij @Thom aan, verouderde info maar dat ging prima vroeger)

Want als er verder niets naar Roermond rijdt dan houdt het natuurlijk snel op. zie Zeist - De Klomp of neem Maarn of zo.. Dank voor de info, Mr. T! 😆

Weet iemand al wat de trajecten zullen zijn voor de ICNG. Ik begreep Amsterdam - Breda en er zijn allerlei geluiden over het noorden, maar ook nog iets tussen Amsterdam en Maastricht hopelijk?

In eerste aanleg Breda - Amsterdam, dan Den Haag - Eindhoven, dan Amsterdam - Brussel en daarna wordt er weer verder gekeken. Zoals het er nu naar uitziet wordt dat Breda - noorden van het land.

Voor zover ik weet is dit niet van toepassing voor de richting Maastricht. Dat zou ook niet logisch zijn omdat het spoor daar niet geschikt is voor hogere snelheden als nu.

 

De HSL is tot 300 km/u en op de Hanzelijn kan 200 gereden worden.

De NOS meldt nu dat er concrete plannen zijn om in 2023 sneller naar het noorden te rijden, en toont daarbij afbeeldingen van de ICNG. De plannen lijken veranderd te zijn, er is nu geen sprake meer van een versnelde IC Den Haag - Groningen zoals voorheen.

Reageer