Veel Nederlanders komen weinig tot nooit in andere hoeken van het land en de vraag is of dit een gevolg is van lange reistijden, of een oorzaak voor die reistijden. Of is het een vicieuze cirkel? Wellicht zijn de reistijden zo lang omdat de vraag er niet is, en wellicht is de vraag er niet omdat de reistijden zo lang zijn. Een ritje Amsterdam-Maastricht mag echt wel sneller worden, vanuit de Randstad is het in bepaalde omstandigheden niet eens reëel om een dagje uit te gaan naar Limburg.
De investeringen zijn vooral gericht op het verhogen van de betrouwbaarheid en de capaciteit van het spoorwegnet en niet op hogere snelheden. Hogere snelheden hebben los van de kosten het nadeel dat ze milieuonvriendelijk zijn en dat ze de capaciteit van het spoorwegnet verminderen omdat de snelheidsverschillen tussen treinen toenemen.
Snelheid is op zich niet zo van belang denk ik. Mensen zijn vaak onbekend met hun eigen land en staan soms verbaasd als ze over een andere streek of hen onbekende plaats horen.
" O dat heb ik nooit geweten". Afstand (willen) afleggen is een gevoelsmatig iets. Je moet het ergens voor over willen hebben. Voor mensen uit de Randstad is vaak alles achter dan Amersfoort gevoelsmatig al ver. En men weet er weinig vanaf. Typisch voorbeeld is het feit dat een kennis uit Amsterdam was verhuisd naar regio Deventer en te horen kreeg van vrienden dat men nu "zo ver" moest gaan reizen.... Een uurtje over de A1.... Dat een filmploeg uit Amsterdam "maar liefst" 2 uur naar Twente moest rijden en dacht dat ze er bij Deventer al waren....
Toch kan wel iets van tijdswinst gehaald worden. De stukken van nu 130 km/hr naar 140 km/hr verhogen lijkt niet al te moeilijk, en zou ~5 minuten schelen. Wanneer ERTMS is uitgerold zou je nog eens ~7 minuten kunnen pakken door te versnellen naar 160 km/hr (dat kan over grofweg tien jaar). Dan kom je op een reistijd van ~2:13 (nu 2:25). Men zou wellicht Weert kunnen overslaan, dan kom je op ongeveer 2:08. Maar dat is toch wel het snelst haalbare als je ook ergens wilt kunnen uitstappen...
In de verre toekomst kan je enkele stukken opvoeren naar 200 km/hr. Dat is echt iets voor over 20 a 30 jaar, en levert eigenlijk niet eens zoveel tijdswinst als je zou denken met al deze stops. Dan geraak je waarschijnlijk net onder de 2 uur.
Om de schets van hierboven rendabel te krijgen moet Maastricht aanzienlijk groeien in populatie. Ook zou een betere verbinding met Luik (of Aken) kunnen helpen om de route naar Maastricht (of Heerlen) rendabel te maken. Dan kan je wellicht wat weekendtoeristen naar Ardennen (en Eiffel) uit de auto trekken. Maar het gros zal toch moeten komen vanuit woon/werk vervoer, en die vraag is nu nog te klein. Ik schat in dat een reistijd naar Maastricht van onder de 2 uur niet gehaald wordt in de komende 25 jaar, maar een winst van 10 minuten zou haalbaar moeten zijn.
Met het doortrekken van de drielandentrein en het toenemende aantal studenten in Nederland wordt Maastricht in de toekomst belangrijker dan het nu al is. Ondanks het feit dat Maastricht geen bijzonder grote stad is, is het door de ligging toch zonder twijfel de belangrijkste bestemming in Limburg en een van de belangrijkste steden in het zuiden. Al met al moet een reistijd van 2:15 in 2025 mogelijk zijn en een reistijd van 2:05 in 2035.
Ha ha, met 160 kmh krijg je in de plaatsen langs dit traject overal opstand vanwege de geluidsoverlast.
Hooguit als daar de mega-kermis is een IC laten stoppen dan maar, zoals op Amsterdam RAI met evenementen (en dan niet Duivendrecht overslaan) ?
Weert heeft al sinds 1971 geen sprinterverbinding meer met Roermond. Tussen Weert en Roermond rijden uitsluitend intercity's.
NS had Weert in 1969 als intercity-station geschrapt, dat werd een faliekante mislukking en is in 1971 weer teruggedraaid. Gezien de extreme drukte tussen Weert en Eindhoven zeker in de spits zal NS deze vergissing niet nog een keer maken.
Dan is er nog een probleem. De intercity's bezuiden Eindhoven zijn nu veelal mager bezet en het schrappen van haltes als Weert of Sittard zal dit probleem alleen maar groter maken. Als je niet meer in Weert stopt krijg je dan hetzelfde probleem als tussen Den Bosch en Nijmegen: halflege intercity's en overvolle sprinters.
Want als er verder niets naar Roermond rijdt dan houdt het natuurlijk snel op. zie Zeist - De Klomp of neem Maarn of zo.. Dank voor de info, Mr. T!
Weet iemand al wat de trajecten zullen zijn voor de ICNG. Ik begreep Amsterdam - Breda en er zijn allerlei geluiden over het noorden, maar ook nog iets tussen Amsterdam en Maastricht hopelijk?
In eerste aanleg Breda - Amsterdam, dan Den Haag - Eindhoven, dan Amsterdam - Brussel en daarna wordt er weer verder gekeken. Zoals het er nu naar uitziet wordt dat Breda - noorden van het land.
Voor zover ik weet is dit niet van toepassing voor de richting Maastricht. Dat zou ook niet logisch zijn omdat het spoor daar niet geschikt is voor hogere snelheden als nu.
De HSL is tot 300 km/u en op de Hanzelijn kan 200 gereden worden.
De NOS meldt nu dat er concrete plannen zijn om in 2023 sneller naar het noorden te rijden, en toont daarbij afbeeldingen van de ICNG. De plannen lijken veranderd te zijn, er is nu geen sprake meer van een versnelde IC Den Haag - Groningen zoals voorheen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.