Skip to main content

Wat moet er volgens jou veranderen bij NS en ProRail?

  • 25 July 2024
  • 72 reacties
  • 2017 Bekeken

Ik dacht, laat ik eens een leuke topic starten die vast en zeker GEEN problemen zal veroorzaken (kuch, kuch, hou het netjes).

Wat moet er volgens jou bij NS en ProRail veranderen om het reizen met de trein aantrekkelijker te maken, en dan wil ik niet alleen het probleem dat aangepakt moet worden horen, maar ook een mogelijke oplossing. Hou het realistisch, dingen zoals op elk traject een 10-minuten dienstregeling zijn NIET realistisch.

 

discussie's zijn welkom, maar hou het netjes en ga elkaar niet persoonlijk aanvallen (dat kunnen we als forumleden vast wel 1 keertje 😉😉).

Ik ben benieuwd naar jullie mooie ideeën!

72 reacties

Reputatie 7
Badge

Voorkeursroosters kunnen vanzelfsprekend pas indien in die roosters sprake is van ruimte. In de regel doet men alle diensten, daar tekend de werknemer ook voor.

Vaste dagen is bij dit soort werk in dubbele onregelmatigheid bij een continue bedrijf niet mogelijk. Dan werkt er straks niemand meer in bv het weekend of maandagochtend.

Dit bedoelde ik dus. Echte parttimers trek je zo niet en met een teruglopend aantal fulltimers zul je het dan nog sneller dan alleen al door de krimpende beroepsbevolking moeilijk krijgen om voldoende personeel te vinden voor arbeidsintensief werk als trein laten rijden met elk minstens een machinist en een conducteur aan boord.

Ik betwijfel of er wel zo weinig mensen op bijvoorbeeld maandagochtend vroeg willen werken als je het lef hebt om de stap te nemen dat dat niet dezelfde mensen hoeven zijn die soms ook vrijdagavond laat beschikbaar moeten zijn. Ik ken zat mensen die vroeg beginnen en vroeg naar huis heerlijk vinden.

In plaats van iedereen "dubbel onregelmatig" kun je oom meer mensen minder uren volledig regelmatig laten werken. Dat krijg je vast niet 100% rond maar dat howft natuurlijk miet. Ik denk alleen dat NS open zou moeten staan om werken in dat model óók toe te staan voor broodnodige, goede kandidaten die niet anders kunnen of willen.

Het probleem wat je een beetje negeert is dat als iedereen parttime gaat werken in combinatie met een torenhoog ziekteverzuim en een hoog aantal inactieven (door een enorm aantal gepensioneerden) er in zijn totaliteit nog maar zo weinig uren worden gemaakt dat arbeid kunstmatig schaars wordt en daarmee onbetaalbaar. Economisch is dat uiteindelijk niet meer vol te houden, noch op bedrijfsniveau noch macro economisch. Waarbij arbeidsintensieve sectoren als eerste onderuit zullen gaan.

Ik ben het er volkomen mee eens dat óók de totale arbeidsintensiteit bij NS omlaag moet, maar ik vrees juist dat dat niet genoeg en je dus óók iets moet verzinnen om mensen in te kunnen zetten die níet elke dag op elk tijdstip beschikbaar willen zijn om hun werkgever de volle vrijheid in zijn roosters te geven.

NS

  • Minder arbeidsintensief maken van het bedrijf. Door vergrijzing en parttime werken wordt arbeid in Nederland in hoog tempo onbetaalbaar.
  •  

 

Dat Parttime werken is helaas niet NS specifiek. Ik werk zelf in een bedrijf waar 36uur de norm is. ongeveer 30% van de mensen werkt tussen de 24uur per week of minder. En willen graag meer werken, maar doen het niet. Puur en alleen om de toeslagen te behouden.  Daarmee verdienen ze meer dan 36uur werken. Fulltime werken loont dus niet. Ahh daar komen we weer bij de al oude discussie over de toeslagendraak… De trigger om meer te werken is er niet.

.......Ik denk alleen dat NS open zou moeten staan om werken in dat model óók toe te staan voor broodnodige, goede kandidaten die niet anders kunnen of willen.......

.........óók iets moet verzinnen om mensen in te kunnen zetten die níet elke dag op elk tijdstip beschikbaar willen zijn om hun werkgever de volle vrijheid in zijn roosters te geven.

Leuk idee dat bepaalde werknemers dan de mooie en leuke diensten kunnen en mogen doen. Maar wie doet dan de diensten qua werktijden en inhoud welke niet zo populair zijn, komt dat allemaal op het bordje van een kleine groep werknemers ? Nou in die groep zal het verloop dan wel flink uit de hand lopen. In dit soort werk is het nu eenmaal zo dat in principe iedereen alles doet, met dubbele onregelmatigheid, en zeker de eerste jaren.

Maar ook dan is er best enig maatwerk mogelijk, de voorkeurs- en vervangersroosters en de oudere regelingen, zie ook de CAO. Een conducteur of machinist met 30/40 of meer dienstjaren doet echt niet alle diensten meer, maar die hebben het dan ook wel verdient in een zwaar beroep, lijkt me.

NS

  • Minder arbeidsintensief maken van het bedrijf. Door vergrijzing en parttime werken wordt arbeid in Nederland in hoog tempo onbetaalbaar.
  •  

 

Dat Parttime werken is helaas niet NS specifiek. Ik werk zelf in een bedrijf waar 36uur de norm is. ongeveer 30% van de mensen werkt tussen de 24uur per week of minder. En willen graag meer werken, maar doen het niet. Puur en alleen om de toeslagen te behouden.  Daarmee verdienen ze meer dan 36uur werken. Fulltime werken loont dus niet. Ahh daar komen we weer bij de al oude discussie over de toeslagendraak… De trigger om meer te werken is er niet.

Zeker mee eens. Ik denk dat het toeslagen circus zo snel mogelijk moet verdwijnen en moet plaatsmaken voor een belastingverlaging op arbeid. Toeslagen en belastingen stimuleren mensen nu om zo min mogelijk te werken.

Reputatie 7
Badge

.......Ik denk alleen dat NS open zou moeten staan om werken in dat model óók toe te staan voor broodnodige, goede kandidaten die niet anders kunnen of willen.......

.........óók iets moet verzinnen om mensen in te kunnen zetten die níet elke dag op elk tijdstip beschikbaar willen zijn om hun werkgever de volle vrijheid in zijn roosters te geven.

Leuk idee dat bepaalde werknemers dan de mooie en leuke diensten kunnen en mogen doen. Maar wie doet dan de diensten qua werktijden en inhoud welke niet zo populair zijn, komt dat allemaal op het bordje van een kleine groep werknemers

Dat zei ik niet. Er zijn ook mensen die juist op impopulaire tijden willen werken. Je zou in je personeelsbeleid zelfs dingen kunnen koppelen. Als je iemand aanneemt die geen nachtdiensten wil of kan doen, doe je dat niet nog eens tot je ook iemand hebt gevonden die juist graag 's nachts werkt ofzo.

Natuurlijk zullen niet alle tijdsloten even makkelijk te vullen zijn, maar als er meer personeel nodig is, vind ik iedereen die niet (de eerste 30 jaar) dan maar meteen alles wil en kan doen dan maar gewoon weigeren te makkelijk. Met stomweg te weinig personeel krijg je sowieso niet alle diensten gevuld en met het leggen van een lastigere puzzel met meer variatie in roosters maar in totaal meer is er in elk geval nog een kans dat het lukt.

Begrijp me niet verkeerd, zolang ik er als reiziger geen last van heb zal het mij worst wezen hoe NS het doen. Maar het zou niet voor het eerst zijn als een trein uitvalt omdat er geen machinist of conducteur voor is of vertraagd vertrekt omdat die te laat zijn (en er blijkbaar niemand eerder kan dus er op dat moment effectief ook te weinig mensen zijn). En de prijzen reizen met de stijgende lonen zo langzamerhand de pan uit doordat er zo veel personeel nodig is. Dus ik heb er wél last van dat NS met haar huidige aanpak onvoldoende aan personeel komt.

.

 

Natuurlijk zullen niet alle tijdsloten even makkelijk te vullen zijn, maar als er meer personeel nodig is, vind ik iedereen die niet (de eerste 30 jaar) dan maar meteen alles wil en kan doen dan maar gewoon weigeren te makkelijk. Met stomweg te weinig personeel krijg je sowieso niet alle diensten gevuld en met het leggen van een lastigere puzzel met meer variatie in roosters maar in totaal meer is er in elk geval nog een kans dat het lukt.

Sorry maar een bedrijf is geen speeltuin waar iedereen alleen maar hoeft te komen als hij zin heeft of het hem goed uitkomt. Met werknemers met die mentaliteit kun je geen enkel bedrijf overeind houden.

 

Begrijp me niet verkeerd, zolang ik er als reiziger geen last van heb zal het mij worst wezen hoe NS het doen. Maar het zou niet voor het eerst zijn als een trein uitvalt omdat er geen machinist of conducteur voor is of vertraagd vertrekt omdat die te laat zijn (en er blijkbaar niemand eerder kan dus er op dat moment effectief ook te weinig mensen zijn). En de prijzen reizen met de stijgende lonen zo langzamerhand de pan uit doordat er zo veel personeel nodig is. Dus ik heb er wél last van dat NS met haar huidige aanpak onvoldoende aan personeel komt.

Het personeelstekort wordt niet veroorzaakt doordat het werk of de roosters onaantrekkelijk zijn maar doordat de overheid werken zoveel mogelijk ontmoedigt via het systeem van toeslagen gekoppeld aan torenhoge belastingen voor midden- en hogere inkomens. Het probleem is dat de nivelleringsdrang van de overheid is doorgeschoten.

Las gisteren een artikel over het tekort aan huisartsen. Er is een record aantal huisartsen maar een groot deel wil niet meer dan drie dagen per week werken omdat ze van een vierde en vijfde dag door de progressieve belastingtarieven netto vrijwel niets overhouden.

Sorry maar een bedrijf is geen speeltuin waar iedereen alleen maar hoeft te komen als hij zin heeft of het hem goed uitkomt. Met werknemers met die mentaliteit kun je geen enkel bedrijf overeind houden.

Precies, jammer dat @Olav93 dat even over het hoofd ziet. Immers dan heb je wel personeel voor @Olav93 zijn trein, maar dit personeel wil niet komen werken, nog mooier, hebben de afspraak om bv nooit in het weekend te hoeven werken. Zo kan je natuurlijk geen treindienst plannen, personeelsroosters maken. Of je hebt personeel dat alleen tussen 0900 en 1700 wil werken, jammer voor NS dat de dienst tot 1900 duurt, die laatste twee uur is er geen personeel voor @Olav93 zijn trein of moet er dan ander personeel opgeroepen worden ?

Personeel wil best op "onmogelijke" tijden beginnen, maar wil hier vanzelfsprekend ook voor beloond worden. Als een aantal medewerkers continue op onmogelijke tijden gaan werken, kunnen andere dit niet, waardoor ze fors minder gaan verdienen. Maar juist de jongere generatie wil maximaal verdienen, en vergeet niet, voor deze groep maken de onregelmatigheid vergoedingen een wezenlijk deel uit van hun inkomsten.

Reputatie 7
Badge

Sorry maar een bedrijf is geen speeltuin waar iedereen alleen maar hoeft te komen als hij zin heeft of het hem goed uitkomt. Met werknemers met die mentaliteit kun je geen enkel bedrijf overeind houden.

Alleen komen wanneer je zin hebt en bijvoorbeeld vast werkdagen willen zijn in mijn optiek twee totaal verschillende dingen en de vergelijking met een speeltuin is m.i. ronduit beledigend voor iedereen die werkt in sectoren die parttime werken op vaste dagen al lang mogelijk hebben gemaakt. Bijvoorbeeld in het onderwijs zijn er al zowel fulltimers (hoewel steeds minder) waarvoor lessen worden ingeroosterd wanneer dat het beste past en vele parttimers waarvoor de school alleen op bepaalde dagen lessen kan plannen. Overigens is daar gewoon in de CAO geregeld op hoeveel vrije dagen iemand een baan van een bepaalde omvang bijvoorbeeld recht heeft.

Redenen daarvoor zijn overigens bijvoorbeeld dat sommige mensen meerdere kleine parttime banen hebben en op andere dagen dus elders werken. Of dat ze een partner hebben die ook parttime werkt in een andere sector waar minder eisen qua beschikbaarheid gelden en die dus ook vaste dagen werkt, terwijl die partners samen bijvoorbeeld kinderen grootbrengen. Zeker in gezinnen is het meer parttime werken een vrij rechtstreeks gevolg van de emancipatie. Als vroeger in een gezin de man fulltime werkte en de vrouw fulltime voor de kinderen en het huishouden zorgde en nu beide partners werken, kan dat niet allebei fulltime omdat er dan niemand meer is voor die kinderen en hoeft het niet allebei fulltime omdat er niet opeens twee keer zo veel uren gewerkt hoeven te worden om rond te kunnen komen.

Precies, jammer dat @Olav93 dat even over het hoofd ziet. Immers dan heb je wel personeel voor @Olav93 zijn trein, maar dit personeel wil niet komen werken, nog mooier, hebben de afspraak om bv nooit in het weekend te hoeven werken. Zo kan je natuurlijk geen treindienst plannen, personeelsroosters maken.

Deze mentaliteit op dit onderwerp bij NS is m.i. dus precies het probleem. Je neemt vast aan dat het niet kan zonder dat het ook maar serieus is bekeken en weigert te onderkennen dat het huidige model niet meer voldoet en er dus íets zal moeten veranderen.

Of je hebt personeel dat alleen tussen 0900 en 1700 wil werken, jammer voor NS dat de dienst tot 1900 duurt, die laatste twee uur is er geen personeel voor @Olav93 zijn trein of moet er dan ander personeel opgeroepen worden ?

Mogelijk, ja. Wat is er mis mee om diensten aan te laten sluiten bij wensen en mogelijkheden van het personeel in plaats van te proberen iedereen in hetzelfde keurslijf te persen. Bijvoorbeeld in de verpleging hanteert men nog wel vaste tijden voor een dienst omdat patiënten dan op een moment kunnen worden overgedragen etc. maar met treinpersoneel op allerlei verschillende plekken in het land zie ik daar niet direct reden voor.

Maar goed, een bepaalde dienst wel voor iedereen tot 19:00 laten duren kan een meer gematigde oplossing zijn als je mensen dan wel de mogelijkheid biedt om bijvoorbeeld overeen te komen dat ze die diensten niet op woensdagen kunnen werken.

Personeel wil best op "onmogelijke" tijden beginnen, maar wil hier vanzelfsprekend ook voor beloond worden. Als een aantal medewerkers continue op onmogelijke tijden gaan werken, kunnen andere dit niet, waardoor ze fors minder gaan verdienen. Maar juist de jongere generatie wil maximaal verdienen, en vergeet niet, voor deze groep maken de onregelmatigheid vergoedingen een wezenlijk deel uit van hun inkomsten.

Als je te veel mensen krijgt voor de 'onmogelijke' tijden dan zou ik zeggen dat het verschil in salaris daarvoor blijkbaar te groot is. Dat is nou juist een practig voorbeeld van een parameter waar je mee kunt spelen om voor alle tijdstippen voldoende personeel te blijven krijgen. Eigenlijk is dat precies wat NS richting klanten ook probeert met variabele (vroegboek)tarieven afhankelijk van verwachte drukte (t.o.v. capaciteit). Je zou de toeslag voor werken op bepaalde tijden m.i. moeten baseren op de hoeveelheid personeel die op die tijden nodig is t.o.v. het aantal mensen dat dan toch al wil werken en niet op een verzonnen beeld van op welke tijden werk 'onmogelijk' zou zijn.

Reputatie 7

Personeelstekort: Ik werk in de zorg en doe dat 32-36 uur per week. Veel van mijn ook wat oudere collega's, ook vijftigers, werken ook minimaal 32 uur. Vaak in de praktijk zelfs meer omdat diensten open blijven staan en wij die dus invullen. Er zijn altijd veel vacatures. Werkgever ziet graag jonge nieuwe collega's: deze zouden flexibeler ingesteld zijn, minder vaak ziek zijn (ha, de praktijk laat anders zien...), meer van digitale zaken weten en veel weten van de nieuwste methodieken en inzichten. In de praktijk wordt er weinig gesolliciteerd, maar als er gesprekken zijn is dat veelal met jongere mensen. Twintigers. De praktijk laat zien dat een flink deel ervan veel eisen hebben - vaak blijkt dat ze op woensdag vrij willen, dat breekt de week zo lekker. Ook vrijdag vast vrij is erg populair. Liefst beide dagen vrij! Graag ook max. 1 weekend per maand werken, ze willen immers wel graag op vrijdag en zaterdag uitgaan en bijna wekelijks is er wel een festival. Daardoor ook niet zo snel geneigd open diensten in het rooster over te nemen of te ruilen (nee ik kan niet, heb een feestje). Ook hebben ze vaak tal van andere bezigheden en hobby's, waarvoor allemaal tijd over moet blijven. En dan nog een uitgebreid sociaal leven dat onderhouden moet worden.Wél graag genoeg uren om ruim rond te komen, en die uren moeten dan wel om hun bezigheden heen gebreid worden. Ja... dat kan dus niet. Veel vallen er gelijk al af, van degenen die wel aangenomen worden horen we dan vaak na niet al te lange tijd dat ze weer vertrekken. Hierdoor zijn er steeds weer opnieuw vacatures. Natuurlijk geldt dit niet voor alle twintigers, maar het is wel zeer opvallend hoe vaak dit in deze leeftijdsgroep voorkomt 

Verder heb ik in de loop der tijd al vele jonge collega's na een jaar, soms twee jaar, zien vertrekken " omdat ze weer toe zijn aan wat anders". Jobhoppen. Opvallend dat de oudere garde, vaak al wel 25 tot 30 jaar bij dezelfde werkgever, veel trouwer is. Ze komen uit een andere tijd, zijn sneller tevreden en hebben niet zoveel luxe en aanvullende eisen. Ik behoor daartoe. Ik kan normaal/goed rondkomen, zet wanneer nodig de tering naar de nering, en verder maak ik geen problemen.

Ik vraag me af of dit bij NS ook zo het geval is.

Ik vraag me af of dit bij NS ook zo het geval is.

Bij NS specifiek heb ik daar niet zo'n kijk op, maar overal speelt een bepaalde verandering in werkmentaliteit. Vaak geen enkele binding of liefde voor het werk, maar noodgedwongen werken om zo veel mogelijk geld te verdienen op een liefst zo makkelijk mogelijke manier. Nog maar amper begonnen met werken en al eisen stellen over de werktijden en omstandigheden alsof alles om hun draait een heel gewoon is. Nog geen maand binnen en praten alsof ze er al 40 jaar rondlopen. En wat vooral opvalt, werken en vooral "hier" is het vreselijk. Dan denk ik, hoe ga je dit 45 jaar vol houden, geen enkel plezier in het werk, met enorme tegenzin elke dag weer naar het werk....... Geen wonder, zoals @Rene74 ook al opmerkt, het verloop onder jong personeel is veel groter dan vroeger, met een flinke kostenpost voor de werkgever.

Reputatie 7
Badge

In deze tijden van personeelstekorten is jobhoppen ook aantrekkelijk. Vroegere zei de baas voor jou 10 anderen. Nu zegt de werknemer dat. 

Reputatie 7

Nog geen maand binnen en praten alsof ze er al 40 jaar rondlopen. En wat vooral opvalt, werken en vooral "hier" is het vreselijk. Dan denk ik, hoe ga je dit 45 jaar vol houden, geen enkel plezier in het werk, met enorme tegenzin elke dag weer naar het werk....... Geen wonder, zoals @Rene74 ook al opmerkt, het verloop onder jong personeel is veel groter dan vroeger, met een flinke kostenpost voor de werkgever.

Tis maar net wat je wil zien (en horen), persoonlijk hoor ik geen enkele andere generatie zoveel zeuren en klagen als de oudere groep collega's. Dan hádden ze maar moeten wisselen van baan, zoals nu de jongere collega dat blijkbaar graag doet 😉

Reputatie 7

Tis maar net wat je wil zien (en horen), persoonlijk hoor ik geen enkele andere generatie zoveel zeuren en klagen als de oudere groep collega's. Dan hádden ze maar moeten wisselen van baan, zoals nu de jongere collega dat blijkbaar graag doet 😉

Veel van mijn wat oudere collega's peinzen niet over wisselen van baan. Hart voor de zaak. Ik hoor geen of weinig geklaag over het werk zelf, of arbeidsvoorwaarden, wel over het gemak waarmee (jongere) collega's vaak ook snel weer weg zijn. Dat is zonde van de energie die erin gestoken is om ze in te werken. Kan je weer opnieuw beginnen.... 

Ik werk al 21 jaar bij dezelfde werkgever, mijn partner werkt al bijna 40 jaar bij hetzelfde bedrijf. Door de wol geverfd in het werk.... Jobhoppen, vreselijk.... Je weet wat je hebt en als je tevreden bent, waarom dan om de zoveel tijd weer iets anders gaan doen? Dat is echt iets van de laatste jaren. Mensen zijn snel verveeld! Het moet allemaal steeds weer spannend zijn kennelijk..... ach.... laat ons lekker ouderwets zijn 😉 

Reputatie 7
Badge

Hart voor de zaak? Of angst om iets nieuws te doen? Er zijn ook mensen die het als een schrikbeeld zien om lang bij één werkgever te zitten. Of omdat werkgevers zelf niet flexibel zijn. 

Reputatie 6

Ik dacht, laat ik eens een leuke topic starten die vast en zeker GEEN problemen zal veroorzaken (kuch, kuch, hou het netjes).

Wat moet er volgens jou bij NS en ProRail veranderen om het reizen met de trein aantrekkelijker te maken, en dan wil ik niet alleen het probleem dat aangepakt moet worden horen, maar ook een mogelijke oplossing. Hou het realistisch, dingen zoals op elk traject een 10-minuten dienstregeling zijn NIET realistisch.

 

discussie's zijn welkom, maar hou het netjes en ga elkaar niet persoonlijk aanvallen (dat kunnen we als forumleden vast wel 1 keertje 😉😉).

Ik ben benieuwd naar jullie mooie ideeën!

Afschaffen eerste klas, dus meer plaats voor tweede klas.

Elk station OV-fietsen, uitbreiding OV-fietsen op stations waar ze snel verhuurd zijn.

Begin van het jaar overzicht van alle werkzaamheden aan het spoor zoals voorheen, in plaats van drie weken van tevoren voor verrassingen komen te staan.

Uurdienst voor alle stations in het weekend met minder dan 1.000 in- en uitstappers per dag (bijvoorbeeld Arnemuiden, Rilland-Bath) indien mogelijk. Station Soest is bijvoorbeeld een station waar treinen elkaar kruisen op enkelspoor.

Meer controle in de trein.

 .....Station Soest is bijvoorbeeld een station waar treinen elkaar kruisen op enkelspoor.....

Je wilt daar niet meer kruisen, of juist meer ?

Tis juist een wat apart kruisingsstation, er wordt rechts gekruist, terwijl andere stations zoals Boskoop, Waddinxveen, Den Helder Zuid, Anna Paulowna en Obdam juist links wordt gekruist.

Reputatie 7

Uurdienst voor alle stations in het weekend met minder dan 1.000 in- en uitstappers per dag (bijvoorbeeld Arnemuiden, Rilland-Bath) indien mogelijk. Station Soest is bijvoorbeeld een station waar treinen elkaar kruisen op enkelspoor.

Ik denk niet dat een uursdienst iets zal veranderen, er zijn volgens mij niet heel veel stations met minder dan 1000 in- en uitstappers... 

 

nou ja... alle stations in Zeeland naast Vlissingen, Middelburg en Goes 😁 is toch al 6.

Reputatie 7
Badge +1

Voor mij is de communicatie van essentieel belang. Ik zie nu net op het journaal dat er vanochtend geen treinen rijden naar en van Amersfoort en ook dit is weer slecht gecommuniceerd. Bij grote verstoringen is er altijd één gemeenschappelijk punt en dat is de beroerde communicatie vanuit NS. Dat hebben we gezien bij eigenlijk alle grote verstoringen in het verleden.  

Reputatie 7

Voor mij is de communicatie van essentieel belang. Ik zie nu net op het journaal dat er vanochtend geen treinen rijden naar en van Amersfoort en ook dit is weer slecht gecommuniceerd. Bij grote verstoringen is er altijd één gemeenschappelijk punt en dat is de beroerde communicatie vanuit NS. Dat hebben we gezien bij eigenlijk alle grote verstoringen in het verleden.  

Ik keur het absoluut niet goed, maar het is ook een kunstje om alles perfect te laten verlopen bij grote werkzaamheden / storingen. Dat betekent natuurlijk niet dat ze niet hun uiterste best moeten doen om het perfect te laten verlopen, want streven naar perfect is in dit geval het beste voor de reiziger.

 

Communicatie is inderdaad een zwakke punt van zowel ProRail als NS waarbij ze soms zelfs niet eens goed communiceren met elkaar, als het daar al mis gaat heeft het geen nut om te proberen de rest wel perfect te laten lopen. Communcatie is het allerbelangerijkste bij storingen / werkzaamheden, als dat niet op orde is dan zal de rest ook niet op orde zijn. 

 

Als voorbeeld (een vrij oude voorbeeld)

https://nos.nl/artikel/2129568-geen-treinen-in-zeeland-door-fout-prorail

Er zullen vast recentere gevallen zijn, dit is alleen de enige waar ik zo snel op kwam.

Uurdienst voor alle stations in het weekend met minder dan 1.000 in- en uitstappers per dag (bijvoorbeeld Arnemuiden, Rilland-Bath) indien mogelijk. Station Soest is bijvoorbeeld een station waar treinen elkaar kruisen op enkelspoor.

Ik denk niet dat een uursdienst iets zal veranderen, er zijn volgens mij niet heel veel stations met minder dan 1000 in- en uitstappers... 

nou ja... alle stations in Zeeland naast Vlissingen, Middelburg en Goes 😁 is toch al 6.

Ik heb het gevoel dat sommige Zeeuwen niet zo goed snappen dat als het vervoer van de kleine stations ook nog wegvalt er op de Zeeuwse lijn weinig reizigers meer overblijven. Met alleen Vlissingen, Middelburg en Goes kun je misschien nog net ieder halfuur een lokaal treintje laten rijden net als tussen Groningen en Delfzijl.

Reputatie 7

Uurdienst voor alle stations in het weekend met minder dan 1.000 in- en uitstappers per dag (bijvoorbeeld Arnemuiden, Rilland-Bath) indien mogelijk. Station Soest is bijvoorbeeld een station waar treinen elkaar kruisen op enkelspoor.

Ik denk niet dat een uursdienst iets zal veranderen, er zijn volgens mij niet heel veel stations met minder dan 1000 in- en uitstappers... 

nou ja... alle stations in Zeeland naast Vlissingen, Middelburg en Goes 😁 is toch al 6.

Ik heb het gevoel dat sommige Zeeuwen niet zo goed snappen dat als het vervoer van de kleine stations ook nog wegvalt er op de Zeeuwse lijn weinig reizigers meer overblijven. Met alleen Vlissingen, Middelburg en Goes kun je misschien nog net ieder halfuur een lokaal treintje laten rijden net als tussen Groningen en Delfzijl.

Ik zit dagelijks in die trein en het valt echt wel mee met hoeveel mensen er in- en uitstappen op de kleinere stations, vanuit Arnemuiden ben je zo in Middelburg, vanuit Kapelle-Biezelinge ben je zo in Goes en vanuit Vlissingen Souburg ben je zo in Middelburg of Vlissingen. Allemaal zonder trein. Dan heb je alleen nog Krabbendijke en Rilland-Bath waar het wat moeilijk is.

 

Kapelle-Biezelinge is vooral druk vanwege de Isaac Beeckman Academie (die vanaf nu gesloten is), Krabbedijke vanwege Calvijn College en Kruiningen-Yerseke vanwege werk. 's weekends heb je dus helemaal niks aan die kleinere stations. Het Zeeuwse Spoor is alleen 'druk' vanwege scholieren en mensen die werken en in de zomervakantie dan toeristen

 

 

 

Het Zeeuwse Spoor is alleen 'druk' vanwege scholieren en mensen die werken en in de zomervakantie dan toeristen

Dan hoef je buiten juli en augustus in het weekend dus helemaal niet meer te rijden en kun je 's avonds om 20 uur stoppen. Kun je de treinen laten eindigen in Bergen op Zoom. 

Maar alle gekheid op een stokje, ik denk dat je de Zeeuwse lijn uit het HRN moet halen en moet aanbesteden. De lijn is hooguit vergelijkbaar met bijv. Zwolle-Emmen en voor dat soort lijnen heeft NS een veel te dure huishouding.

Nu worden er om prestigeredenen bakken geld uit het compensatiefonds door het toilet gespoeld voor een totaal oversized dienstregeling met dubbeldekkers. Als dat geld straks op is komt de ontnuchtering. Het wordt tijd voor minder hoogdravende ambities.

 ....voor dat soort lijnen heeft NS een veel te dure huishouding.....

Ha, daar is ie weer. Een dag niet benoemd, een dag niet geleefd. Die Zeeuwse lijn lijkt me overigens  een zo saai traject, daar moet wel een redelijke vergoeding tegenover staan om daar überhaupt te willen werken.......

Reputatie 7

Goh, de negativiteit springt er weer vanaf vandaag.

 

Nu worden er om prestigeredenen bakken geld uit het compensatiefonds door het toilet gespoeld voor een totaal oversized dienstregeling met dubbeldekkers. Als dat geld straks op is komt de ontnuchtering. Het wordt tijd voor minder hoogdravende ambities.

Als het aan jou lag was er al op het halve HRN en personeel bespaard.

 

Bakken met geld valt ook behoorlijk mee, 4.5 miljoen voor 1 jaar van 650 miljoen is maar 0.69%

 

2022: €4.5 miljoen + €9 miljoen

2023: €4.5 miljoen

2024: €4.5 miljoen

2025: €5.3 miljoen + €5 miljoen verwacht

2026 en verder: €4.5 miljoen structueel + €30 miljoen voor infrastructuele aanpassingen

Komt neer op zo'n € 85.3 miljoen verdeeld over 8 jaar. wat maar 13.12% van de beschikbare €650 miljoen is. En dan is ruim € 45 miljoen voor verbetering van de infrastructuur (en dus de toekomst).

Naar aanleiding van de problemen bij Delft misschien wel een interessant discussieonderwerp voor hier: moet ProRail het onderhoud zelf gaan uitvoeren i.p.v. dit werk aan te besteden aan marktpartijen? Voordeel lijkt me dat je makkelijker kan schuiven met personeel tussen verschillende projecten om zo'n achterstand in te lopen. Nadeel is het risico op dat er een organisatie ontstaat dat geen noodzaak ziet om concurrerend te blijven.

Reageer