beantwoord

Wat nu? - boete gekregen in de trein



Toon eerste bericht

54 reacties

Badge +3
@Tamzin iedereen raakt wel eens zijn/haar ID kwijt kan gebeuren toch?
Dat kan natuurlijk gebeuren maar vlak daarvoor saldo laden, je portemonnee met al je andere pasjes (dus ook bankpas en andere dingen met je naam er op e.d.) verliezen, toch niet kunnen inchecken met je kaart...

En vervolgens alsnog gaan reizen, een boete krijgen, iets van het gedrag van een conducteur vinden... die vervolgens de politie wil bellen?

En dan een klacht willen indienen en toch nog coulance krijgen voor die €50? Ik zie het niet gebeuren want dit lijkt sterk op heel iets anders dan alleen 'je ID kwijt zijn'...

Maar goed, we waren er niet bij.
@Tamzin iedereen raakt wel eens zijn/haar ID kwijt
Nou, de meeste mensen toch echt niet. Je kunt wel denken dat dat heel gebruikelijk is maar dat is niet zo.

Daarnaast had je ook geen geldig vervoersbewijs, ook al weer een ongelukje dat iedereen overkomt? En het mislukken van saldo opladen, weer een ongelukje dat iedereen overkomt?
@Tamzin iedereen raakt wel eens zijn/haar ID kwijt kan gebeuren toch?
Ik snap mijn positie zeker wel, er was gwn iets mis gegaan wat kan gebeuren heb netjes meegewerkt en mijn ov en gegevens gegeven, heb haar alleen netjes gezegd dat ze op een normale manier met mij kan om gaan meer niet.
Ja maar, je had daarnaast ook geen ID bij je en ook dat is gewoon strafbaar.

Daarnaast is het je eigen verantwoordelijkheid om een geldig vervoersbewijs te hebben. Je beroepen op "er was gewoon iets mis gegaan" is even iets te simpel. Als ik bij het Kruidvat of de AH niet afreken kan ik ook niet zeggen "er was gewoon iets mis gegaan" of "dat was ik vergeten".
Dus omdat zijn daar werkt mag ze zo met mij omgaan? Heb op een respectvolle manier aan haar verteld dat ik het niet zo fijn vind dat ze zo tegen me praat. Dat vond ze gwn niet leuk en dus wou ze de politie bellen heb haar niet aangeraakt ofso
Ik snap mijn positie zeker wel, er was gwn iets mis gegaan wat kan gebeuren heb netjes meegewerkt en mijn ov en gegevens gegeven, heb haar alleen netjes gezegd dat ze op een normale manier met mij kan om gaan meer niet.
Maar de kans is er wel, dus ik ga het proberen dankjewel. Heb netjes meegewerkt, heb zelf mijn indentiteit vastgelegd, en heb niemand iets aan gedaan, de enige die hier agressief was,was de conducteur.
Je lijkt je eigen positie niet helemaal te snappen en nog steeds te denken dat je niets verkeerds hebt gedaan en dat het allemaal de schuld is van de conductrice.
Ze was super dramatisch en brutaal, ze is gwn niet geschikt om te werken als conducteur, zo ga je niet met mensen om.
-ik heb geld op mijn ov gezet maar die was dus niet op mijn pasje gekomen, wat vaker gebeurd is.
-Mijn ov zit altijd los in mijn tas dus niet in mijn portomonee.
-Ik ben niet in discussie gegaan heb haar alleen aangesproken op der manieren.
-Heb netjes meegewerkt
-En ik ga zeker een klacht indienen.
Reputatie 7
Badge
Dus even samengevat:

-Je zet geld op je OV maar dat lukt niet.
-Je reist zonder te betalen
-Je raakt dezelfde dag al je pasjes kwijt behalve je OV
- Je kan je niet legitimeren, maar krijgt daar geen boete voor.
- Je gaat in discussie met de conducteur
- De conducteur gelooft jou verstrekte gegevens.
- Je wilt een klacht indienen tegen de conducteur.

Tsja, wat lijkt je nu het beste to do @Eerstekeereenboetex ?
en hoe kan ik een klacht indienen tegen de conducteur? Ze was ook niet bepaald vriendelijk en haar toon staat me ook niet waardoor we wel wat “ruzie” hebben gekregen omdat ik haar erop aan heb gesproken, ze vond het niet leuk dat ik haar erop aangesproken had en deed dus dramatisch dreigde ook de politie te bellen en noemde me agressief terwijl ik haar alleen netjes op haar gedrag heb aangesproken zonder uit te schelden etc. Nou heb ik ergens gelezen dat als de conducteur vermeld dat er niet netjes gehandeld is dat de boete mogelijk niet kwijtgescholden kan worden ookal is het de eerste keer.
Het advies van de conductrice bepaalt of je wel of geen coulance krijgt. Ruzie maken is dus niet zo handig, te meer daar je sowieso geen poot hebt om op te staan. Je bent immers dubbel in de fout gegaan: geen geldig vervoersbewijs en geen ID. Ik vrees dat je naar die coulance kunt fluiten in dit geval
Ik heb haar uitgelegd dat ik mijn portomonee dus kwijt was geraakt met al mijn pasjes erin, ik heb zelf mijn voornaam, tweedenaam en achternaam gegeven en mijn geboortedatum

Dit klinkt niet als een identiteit die is vastgesteld. Maak je gebruik van een persoonlijke of een anonieme OV-kaart?
en hoe kan ik een klacht indienen tegen de conducteur? Ze was ook niet bepaald vriendelijk en haar toon staat me ook niet waardoor we wel wat “ruzie” hebben gekregen omdat ik haar erop aan heb gesproken, ze vond het niet leuk dat ik haar erop aangesproken had en deed dus dramatisch dreigde ook de politie te bellen en noemde me agressief terwijl ik haar alleen netjes op haar gedrag heb aangesproken zonder uit te schelden etc. Nou heb ik ergens gelezen dat als de conducteur vermeld dat er niet netjes gehandeld is dat de boete mogelijk niet kwijtgescholden kan worden ookal is het de eerste keer.

Dit is natuurlijk allemaal niet zo handig met het oog op (eventuele) coulance.

Goed inchecken is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid en niet die van de conducteur. Een conducteur heeft natuurlijk geen enkel inzicht in jouw verleden als het gaat om zwartrijden. Incasseer dan gewoon de boete en neem er later contact over op met de klantenservice, maar ga geen ruzie maken in de trein.
@Stijn NS de chat werkt helaas niet
Maar de kans is er wel, dus ik ga het proberen dankjewel.
heb netjes meegewerkt, heb zelf mijn indentiteit vastgelegd, en heb niemand iets aan gedaan, de enige die hier agressief was,was de conducteur.
Ik zou de moeite niet eens nemen 😉 De kans dat je coulance krijgt lijkt me minder dan 1%
Bellen kan inderdaad, of een berichtje sturen via Chat of Social Media.
Ja dat snap ik zeker, dus ik hoef niet persee een brief te schrijven ofso gwn bellen?
Een klacht over treinpersoneel kun je ook achterlaten via de Klantenservice.

Wat betreft de coulance, de uitschrijver van de boete kan een advies achter laten gebaseerd op de situatie. Dat advies is voor de Klantenservice bindend. Sowieso is kwijtschelden nooit vanzelfsprekend, ook al is het de eerste keer. Het is altijd een coulance, afhankelijk van verschillende facturon.
en hoe kan ik een klacht indienen tegen de conducteur? Ze was ook niet bepaald vriendelijk en haar toon staat me ook niet waardoor we wel wat “ruzie” hebben gekregen omdat ik haar erop aan heb gesproken, ze vond het niet leuk dat ik haar erop aangesproken had en deed dus dramatisch dreigde ook de politie te bellen en noemde me agressief terwijl ik haar alleen netjes op haar gedrag heb aangesproken zonder uit te schelden etc. Nou heb ik ergens gelezen dat als de conducteur vermeld dat er niet netjes gehandeld is dat de boete mogelijk niet kwijtgescholden kan worden ookal is het de eerste keer.
Ik heb geen waarschuwing gekregen want heb netjes meegewerkt. @Slidestops
Ik heb haar uitgelegd dat ik mijn portomonee dus kwijt was geraakt met al mijn pasjes erin, ik heb zelf mijn voornaam, tweedenaam en achternaam gegeven en mijn geboortedatum
ik ben vandaag dezelfde dag mijn portomonee kwijt geraakt met een hele boel pasjes en dus ook mijn ID, dus kon het ook niet aantonen \

Hoe is je identiteit dan vastgesteld?
Of coulance hier mogelijk is, is maar de vraag. Als je ook al een waarschuwing krijgt voor het niet tonen van een id €95 + €9, ipv een boete, denk ik dat het al coulant genoeg is 🙂
Goedenavond Eerstekeereenboetex en welkom bij de NS Community!

In hoeverre er nog administratiekosten bij komen is afhankelijk van hoe snel je de boete betaalt. In eerste instantie krijg je een acceptgiro met de ritprijs plus €50 wettelijke verhoging. Indien je niet aan de gestelde termijn voldoet, ontvang je een herinnering met verhoging.

Overigens, als dit de eerste boete is die je ooit hebt gekregen is het verstandig om contact op te nemen met mijn collega's bij de Klantenservice. Mogelijk kan de wettelijke verhoging uit coulance worden kwijtgescholden. Tevens kunnen zij ook even mee kijken wat er precies is gebeurd met de transacties, gezien er daar mogelijk ook iets is misgegaan. Telefonisch en via Social Media zijn we 24/7 bereikbaar.

Reageer