WCs in de sprinters zijn onbegrijpelijk voor iedereen

  • 5 May 2023
  • 54 reacties
  • 1245 Bekeken

Iedere keer dat ik in de sprinter zit, zie ik wel iemand de wc binnenlopen en dan verward om zich heen kijken. Ze kunnen de knoppen niet vinden. Soms probeert iemand de deur gewoon op brute kracht dicht te trekken, waardoor de deur een keer gewoon kapot ging. Ik roep natuurlijk altijd dat de knoppen onder de wasbak zitten, maar dat hoort niet iedereen. Dan gaan de deuren vanzelf dicht, en mensen doen hem dan niet op slot, waardoor een hele ongemakkelijke situatie kan ontstaan. Waarom hangt er niet in ieder geval een heel groot bord op de deur met ‘De knoppen zitten onder de wasbak’. Dat is toch niet zo moeilijk?


54 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik heb een hekel aan die nieuwe wc's. En daar heb ik zo mijn redenen voor. Super onduidelijk. Je weet nooit zeker of de deur nou echt daadwerkelijk op slot zit of niet (zo niet dan kunnen er hele genante situatie's door onstaan). 

En dan heb ik het nog niet eens over alle storingen die die wc's steeds maar weer hebben. Wat mij ook niks verbaast trouwens als ik het verhaal van TS zo lees. 

Waarom heeft de ns de wc's niet gewoon gelaten zoals het vroeger was? Met een gewone deur die je zelf open kan doen. En zelf handmatig op slot kan doen. Dat is toch veel gemakkelijker? Waarom is al dat tramalant nodig? Het is alleen maar duur en niet bepaald handig. Plus de storingen zijn ook een no no. Want als er dan weer eens een storing is met de wc dan heb helemaal geen wc meer in de betreffende trein.

En ik heb problemen met mijn alvleesklier en dus ook met mijn darmen, juist vanwege de alvleesklier. Dat betekent dus dat als ik nodig moet gaan. Dan moet ik ECHT gaan. Dan kan ik geen tijd verliezen. Dan moet er echt een wc in de buurt zijn. Een noodgeval. Ik moet met zulke noodgevallen echt in de buurt zijn van een wc anders gebeuren er ongelukken...namelijk dat ik het in mijn broek doe omdat ik het gewoonweg niet meer op kan houden.

Sorry voor de TMI. 

Reputatie 7
Badge

Dit “probleem” zal altijd blijven omdat het gros van de mensen niets anders verwacht dan precies zoals het thuis, met een grote draaiknop als slot (een haakje mag ook) en een flinke deurhendel.

 

De wc's in vliegtuigen werken ook anders dan de eigen wc thuis toch weet iedereen daar wel hoe die werken. Je moet niet doen alsof we allemaal achterlijk zijn. Want dat is niet het probleem. Het probleem is dat de wc's in de nieuwe treinen onwijs onlogisch ontworpen zijn. Daardoor ontstaat de verwarring. 

En de hoeveelheid storingen die die wc's hebben is ook een issue natuurlijk. Zeker voor mensen zoals mij. 

 

Ik heb diep lopen graven, maar ik kan echt niets vinden qua informatie over onze toiletten in de trein. Antwoorden kan ik helaas niet geven, maar alle signalen zal ik zoals gebruikelijk doorgeven. 

Reputatie 6

Dit “probleem” zal altijd blijven omdat het gros van de mensen niets anders verwacht dan precies zoals het thuis, met een grote draaiknop als slot (een haakje mag ook) en een flinke deurhendel.

De wc's in vliegtuigen werken ook anders dan de eigen wc thuis toch weet iedereen daar wel hoe die werken. Je moet niet doen alsof we allemaal achterlijk zijn. Want dat is niet het probleem. Het probleem is dat de wc's in de nieuwe treinen onwijs onlogisch ontworpen zijn. Daardoor ontstaat de verwarring. 

Ik heb nergens gezegd dat ook maar wie achterlijk is. Wat ik wel zeg is dat veel mensen ook hier geen moeite voor willen doen, dat alles maar aangedragen moet worden en ondertussen maar klagen, klagen, klagen. Niet alles kan altijd hetzelfde blijven of precies zoals bij je thuis zijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga best een heel eind met je mee. Maar iets zo triviaals als een wc, waar je moeite voor moet doen om te snappen hoe het werkt? Nee, dan toch echt terug naar de tekentafel.

Reputatie 7
Badge

Ik heb nergens gezegd dat ook maar wie achterlijk is. Wat ik wel zeg is dat veel mensen ook hier geen moeite voor willen doen, dat alles maar aangedragen moet worden en ondertussen maar klagen, klagen, klagen. Niet alles kan altijd hetzelfde blijven of precies zoals bij je thuis zijn.

 

 

Okay maar de wc's hebben nog steeds vaak storingen. En dan kan ik dus niet naar de wc. In mijn (gezondheids)situatie zou dat dus fout af kunnen lopen als ik een aanval krijg. En wat dan?

NS heeft die hele nieuwe wc situatie nou eenmaal slecht geregeld klaar. Dus dan mag ik gewoon maar niet meer klagen klagen klagen over deze delecate kwestie? Dat is gewoon pertinent onzin zeg. Ik klaag trouwens wat ik wil. 

In de vliegtuigen werken de wc's ook anders dan thuis maar daar begrijpt men wel meteen hoe het werkt (zonder een robot die instructie's hoeft te geven). Dat laat zien dat men weldegelijk moeite doet om de fuctie te begrijpen. En dat niet alles maar aangedragen hoeft te worden (wat in het geval van de nieuwe wc's eigenlijk al gebeurd want een robot praat tegen je en geeft je instructie's(wat ik persoonlijk super irritant vind als ik in een drukke trein zit trouwens maar goed dat is persoonlijk) maar ondanks dat, dat men dus deze instructie's ontvangt van een robot blijven de problemen bestaan en begrijpen veel mensen nog steeds niet hoe het precies zit, en btw de knoppen zijn ook gewoon haast niet te vinden met de onduidelijke logo's erop. En/of waar ze voor dienen).

Niet alles hoeft honderd procent hetzelfde te blijven. Maar iets veranderen in negatieve zin wat voorheen wel gewoon goed werkte is zinloos en verspilling van tijd en geld. 

Reputatie 7
Badge

Weg met die wc's! Geef ze maar cadoo aan iemand. Ik hoef ze niet in de trein te hebben hoor.

Reputatie 7
Badge

Ja, dus jij wilt ook geen moeite doen wil je dus zeggen.

 

Waar het om gaat is dat de wc's niet duidelijk (zijn) ondanks te instructie's die gegeven worden door Mevrouw Robot. En wat ik ook heb gezegd is dat er te vaak storingen zijn met de nieuwe wc's. 

Ik vind het ook prettiger als ik geen kaartje hoef te kopen.

 

 

Dat heeft hier helemaal niks mee te maken. 

Niet alles wat “leuk” of “prettig” is, is altijd haalbaar (of voor iedereen zo).

 

Dit heeft niks te maken met iets leuk vinden of iets prettig vinden. Dit heeft wel alles te maken met goedwerkende sanitiare voorziningen. En ook te maken met...nou waar het gros van de reizigers behoefte aan heeft. 

Reputatie 5

Als er een robot stem nodig is om uit te leggen hoe je een alledaagse faciliteit moet gebruiken, dan is het niet goed ontworpen.

Tijdens het ontwerpen moet dit ter sprake zijn gekomen, toch hebben ze besloten de robotstem toe te voegen in plaats van het ontwerp aan te passen.

Reputatie 7
Badge +1

Waarom heeft de ns de wc's niet gewoon gelaten zoals het vroeger was? Met een gewone deur die je zelf open kan doen. En zelf handmatig op slot kan doen. Dat is toch veel gemakkelijker? Waarom is al dat tramalant nodig? Het is alleen maar duur en niet bepaald handig.

In het kader van de toegankelijkheid zijn deze type toiletten onstaan. Deze toiletten zijn namelijk beter toegankelijk voor mensen in die mindervalide zijn, omdat ze niet meer de deur handmatig moeten openen en sluiten.

En dat niet alles maar aangedragen hoeft te worden (wat in het geval van de nieuwe wc's eigenlijk al gebeurd want een robot praat tegen je en geeft je instructie's(wat ik persoonlijk super irritant vind als ik in een drukke trein zit trouwens maar goed dat is persoonlijk)...

De auditieve functies zijn vooral van belang voor blinde en slechtziende reizigers. Zij weten dan door te luisteren of een toilet bezet/defect is. En in het toilet weten ze ook precies wat er gebeurt met de deur (open/dicht/op slot/van het slot).

Uiteindelijk zijn al deze functies vooral bedoeld voor mensen met een beperking. Eigenlijk is het vergelijkbaar met de treindeuren van nieuwe treinen. Die geven ook een licht- en geluidssignaal af bij het openen/sluiten van de deur.

Overigens is het niet zo dat NS de enige is die deze toiletten heeft. Zo'n beetje elke moderne trein wordt uitgerust met minimaal 1 van dit soort toiletten aan boord van de trein overal in de wereld.

Vroeger waren er inderdaad minder storingen aan een toilet. Maar toen ging er ook enkel maar een klepje open waarbij alles op het spoor gestort werd, veel techniek had je daarbij ook weer niet echt nodig. En of er nu wel of geen spoelwater was, was ook niet echt van belang, zwaartekracht deed toch al het meeste werk. 

Badge +3

Als er een robot stem nodig is om uit te leggen hoe je een alledaagse faciliteit moet gebruiken, dan is het niet goed ontworpen.

Tijdens het ontwerpen moet dit ter sprake zijn gekomen, toch hebben ze besloten de robotstem toe te voegen in plaats van het ontwerp aan te passen.

Een Flirt heeft geen stem, dus daarvoor heb je iemand nodig die vanuit de coupé even roept “onder de wasbak!”

En dan is het super duidelijk (voor de meesten). 😥

Misschien is het toch een goed idee om zo'n boekje te maken over:

Trein toiletten voor DUMMIES 😁

Ik heb zelf werkelijk waar nooit problemen gehad met een treintoliet.

Reputatie 7
Badge

Op de faculteit natuurwetenschappen, wiskunde en informatica van de UvA zaten in ieder geval toen ik er studeerde ook moderne elektronische sloten op de deuren van lokalen. Die werkten ook zo intuïtief... dat er bij elk slot een geplastificeerde kaart met instructies hing. Mijn docent requirements engineering gebruikte dat altijd als voorbeeld van gefaald design.

Met automatisering heeft men doelen als gemak en efficiëntie. Als gebruikers het niet snappen, bereik je die doelen niet. Dan heb je dus gefaald.

Men lijkt te blijven proberen het aloude concept van een slot te vernieuwen met automatisering en men lijkt er in te blijven falen het ook te verbeteren.

Reputatie 7
Badge

Misschien is het toch een goed idee om zo'n boekje te maken over:

Trein toiletten voor DUMMIES 😁

Ik heb zelf werkelijk waar nooit problemen gehad met een treintoliet.

 

Nou ten eerste ben ik niet dom hoor. Noch de andere duizende mensen die problemen ondervinden met de nieuwe wc's. 

Wat ben je trouwens beledigend naar anderen toe hier de laatste tijd. Dat staat een medewerker van de NS totaal niet. Misschien moet je eens een tijdje meelopen met de NS klantenservice zodat je opnieuw kan leren hoe je met mensen om moet gaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Begin nou niet weer met die kleuterklas 🤔

Reputatie 7
Badge

In het kader van de toegankelijkheid zijn deze type toiletten onstaan. Deze toiletten zijn namelijk beter toegankelijk voor mensen in die mindervalide zijn, omdat ze niet meer de deur handmatig moeten openen en sluiten.

 

Maar als ook zij dezelfde problemen ondervinden dan is dat alleen nog maar een groter drama. Lekker dan, sta je daar met je rolstoel. 🤦

De auditieve functies zijn vooral van belang voor blinde en slechtziende reizigers. Zij weten dan door te luisteren of een toilet bezet/defect is. En in het toilet weten ze ook precies wat er gebeurt met de deur (open/dicht/op slot/van het slot).

 

 

Een medereiziger kan hen dat ook gewoon vertellen. 

Uiteindelijk zijn al deze functies vooral bedoeld voor mensen met een beperking. Eigenlijk is het vergelijkbaar met de treindeuren van nieuwe treinen. Die geven ook een licht- en geluidssignaal af bij het openen/sluiten van de deur.

 

Maar dat is geen robot stem die tegen je aan loopt te praten (ik meen het echt serieus het is ontzettend ongemaklelijk als je in een volle trein zit en een robotstem staat tegen je aan te praten terwijl iedereen naar je staat te kijken als je naar de wc wilt gaan)

Overigens is het niet zo dat NS de enige is die deze toiletten heeft. Zo'n beetje elke moderne trein wordt uitgerust met minimaal 1 van dit soort toiletten aan boord van de trein overal in de wereld.

 

Nou dat lijkt me heel sterk. Welke landen zijn dat dan? 

Vroeger waren er inderdaad minder storingen aan een toilet. Maar toen ging er ook enkel maar een klepje open waarbij alles op het spoor gestort werd, veel techniek had je daarbij ook weer niet echt nodig. En of er nu wel of geen spoelwater was, was ook niet echt van belang, zwaartekracht deed toch al het meeste werk. 

 

Ik had het over de storingen met die deuren steeds. De toiletten zelf werken prima. 

Reputatie 7
Badge +1

Een medereiziger kan hen dat ook gewoon vertellen. 

... 

Maar dat is geen robot stem die tegen je aan loopt te praten (ik meen het echt serieus het is ontzettend ongemaklelijk als je in een volle trein zit en een robotstem staat tegen je aan te praten terwijl iedereen naar je staat te kijken als je naar de wc wilt gaan)

 

Deze opmerkingen snap ik even niet. Je vindt het ongemakkelijk dat een stem tegen je praat als je het toilet gebruikt, omdat medereizigers dan naar je kijken. Maar je vindt het dan weer geen probleem als mensen even aan een medereiziger vragen of zij even kunnen helpen met het toilet. Dus je wilt geen interactie met medereizigers en tegelijk is het weer geen probleem om het wel te hebben?

Het gaat er hierbij om dat mensen zelfstandig willen kunnen reizen en dus niet constant afhankelijk willen zijn van andere mensen.

En als er nu niemand in de buurt zit, moeten zij dan door de hele trein lopen om aan iemand te vragen of zij even kunnen helpen met het toilet? Alsof dat niet ongemakkelijk is. 

 

loklok8 schreef:

Overigens is het niet zo dat NS de enige is die deze toiletten heeft. Zo'n beetje elke moderne trein wordt uitgerust met minimaal 1 van dit soort toiletten aan boord van de trein overal in de wereld.

Nou dat lijkt me heel sterk. Welke landen zijn dat dan? 

België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Canada, Verenigde Staten, Australië en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Reputatie 7
Badge

 

Deze opmerkingen snap ik even niet. Je vindt het ongemakkelijk dat een stem tegen je praat als je het toilet gebruikt, omdat medereizigers dan naar je kijken. Maar je vindt het dan weer geen probleem als mensen even aan een medereiziger vragen of zij even kunnen helpen met het toilet. Dus je wilt geen interactie met medereizigers en tegelijk is het weer geen probleem om het wel te hebben?

Het gaat er hierbij om dat mensen zelfstandig willen kunnen reizen en dus niet constant afhankelijk willen zijn van andere mensen.

En als er nu niemand in de buurt zit, moeten zij dan door de hele trein lopen om aan iemand te vragen of zij even kunnen helpen met het toilet? Alsof dat niet ongemakkelijk is. 

 

Ik weet niet hoe mindervalide mensen hier tegenaan kijken. Ik zit zelf niet in een rolstoel Dus dat zou je aan hen moeten vragen dan. 

Ik vertelde alleen mijn eigen ervaring ivm met de nieuwe wc's.. Als een harde robotstem loopt te kakalen dan trekt dat de aandacht van iedereen terwijl ik gewoon naar de wc wil gaan. 

 

België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Canada, Verenigde Staten, Australië en zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

Jeetje... je bent in een hoop landen geweest dan.  ✈

Reputatie 6

Ik heb nergens gezegd dat ook maar wie achterlijk is. Wat ik wel zeg is dat veel mensen ook hier geen moeite voor willen doen, dat alles maar aangedragen moet worden en ondertussen maar klagen, klagen, klagen. Niet alles kan altijd hetzelfde blijven of precies zoals bij je thuis zijn.

 

 

Okay maar de wc's hebben nog steeds vaak storingen. En dan kan ik dus niet naar de wc. In mijn (gezondheids)situatie zou dat dus fout af kunnen lopen als ik een aanval krijg. En wat dan?

NS heeft die hele nieuwe wc situatie nou eenmaal slecht geregeld klaar. Dus dan mag ik gewoon maar niet meer klagen klagen klagen over deze delecate kwestie? Dat is gewoon pertinent onzin zeg. Ik klaag trouwens wat ik wil. 

In de vliegtuigen werken de wc's ook anders dan thuis maar daar begrijpt men wel meteen hoe het werkt (zonder een robot die instructie's hoeft te geven). Dat laat zien dat men weldegelijk moeite doet om de fuctie te begrijpen. En dat niet alles maar aangedragen hoeft te worden (wat in het geval van de nieuwe wc's eigenlijk al gebeurd want een robot praat tegen je en geeft je instructie's(wat ik persoonlijk super irritant vind als ik in een drukke trein zit trouwens maar goed dat is persoonlijk) maar ondanks dat, dat men dus deze instructie's ontvangt van een robot blijven de problemen bestaan en begrijpen veel mensen nog steeds niet hoe het precies zit, en btw de knoppen zijn ook gewoon haast niet te vinden met de onduidelijke logo's erop. En/of waar ze voor dienen).

Niet alles hoeft honderd procent hetzelfde te blijven. Maar iets veranderen in negatieve zin wat voorheen wel gewoon goed werkte is zinloos en verspilling van tijd en geld. 

De WC’s in de mat’64 (vroeger...) waren heel vaak “stuk”, wat dat betreft denk ik alleen maar verbetering. En als ze niet stuk waren, dan waren ze wel zodanig goor dat je het liever even ophieldt. Sprinters hadden grotendeels helemaal geen WC’s. En ja ik vind dat treinen gewoon allemaal een goede WC moeten hebben. Alleen al die mensen die roepen “niemand begrijpt er wat van” omdat het allemaal net iets anders gaat dan ze verwachten, dat irriteert me mateloos.

Reputatie 6

Als er een robot stem nodig is om uit te leggen hoe je een alledaagse faciliteit moet gebruiken, dan is het niet goed ontworpen.

Dat is ook helemaal niet nodig, maar voor sommige mensen helpt het kennelijk qua acceptie. Ik vind het tenenkrommend.

*EDIT* ik word er net terecht op gewezen dat het voor mensen met een audiovisuele beperking is. Dat is dan heel terecht (maar ik ben er nog steeds geen fan van).

Reputatie 7
Badge +3

Afgezien van de Sprinters op de Zoetermeerlijn hadden alle oorspronkelijke Sprinters (SGM) een toilet. 

Het is misgegaan toen NS de SLT zonder toilet heeft besteld.

@eriksl Voor de volledigheid nog de aanvulling dat de dat de gesproken teksten voor mensen met een visuele beperking zijn. Mensen met gehoorproblemen kunnen de teksten helaas niet (goed) horen.

Reputatie 6

Het was de eerste serie van de sprinters (2001-2015). Die reden voornamelijk, maar niet alléén op de Zoetermeer Stadslijn. Maar dat is niet mijn punt. Mijn punt is dat een WC zoals je thuis hebt, om allerlei redenen niet te doen is in een trein. In mat’64 had je iets wat er op leek, met een haakje op de deur en gat richting rails. Daar was het altijd smerig, de ruimte werd vaak gebruikt om controle om te vermijden, was ook gewoon vaak “defect” en last but not least, totaal niet bereikbaar voor mensen met een beperking. Daar heeft men lering uit getrokken en daar is dit uitgekomen. Het is niet perfect voor iedereen (!) maar ik denk niet dat dat mogelijk is. Het compromis is nog helemaal niet zo slecht.

En als echte Nederlander komen we dan niet verder dan “het slaat nergens op” en “niemand begrijpt het” in plaats van redelijk aangeven waar volgens iedereen persoonlijk de knelpunten zitten en ook inzien dat er allemaal slimme en goede dingen in zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het meeste onbegrip nog niet eens is dat de toilet deur dicht gaat dmv knoppen ipv eenzelfde draaislot wat je thuis hebt, maar gaat het vooral om de plaats waar die knoppen zitten in het toilet. Je verwacht die knoppen op of direct naast de deur zelf, niet onder de wasbak. Aan de buitenkant van het toilet zit de knop om de deur te openen wel daar, dus de logische gedacht is dat het aan de binnenkant ook daar zal zitten. Als dezelfde knoppen die nu bij een Flirt onder de wasbak zitten op de zijwand waar de deur sluit geplaatst zouden zijn, zou er minder verwarring zijn volgens mij. Wat betreft de andere sprinters waarbij de deur ook sluit dmv knoppen hoor en lees ik in ieder geval niet dit soort dingen. 

Badge +3

Die knoppen op ‘zithoogte’ zal vast en zeker gewaardeerd worden door reizigers in een rolstoel, maar dan zou er aan de buitenkant ook een knop moeten zijn op die hoogte… 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Aan de buitenkant zit de knop om de deur te openen toch op de hoogte waar bij normale deuren de deurknop zit en slot? Die deuren krijgen mensen in rolstoel toch ook open? Anders zouden het toilet niet eens inkunnen. Dan kunnen ze aan de binnenkant ook op die hoogte direct naast de deur. In de SLT en SNG zitten ze toch ook daar?

Maar ja, het zal wel komen omdat de Flirt zo uit de catalogus heeft gekocht ivm snel kunnen leveren, waarbij NS bij andere treinen meer naar wens kon bestellen. 

Reageer