beantwoord

Zonnepanelen op dak treinen

  • 31 January 2023
  • 34 reacties
  • 976 Bekeken


Toon eerste bericht

34 reacties

Reputatie 7

Ik denk het wel. maar dat dat de grootste kostenpost is zegt nog weinig over hoeveel energie kost ;) 

Tegenwoordig zijn er dunne film zonnepanelen beschikbaar. Ze zijn zo dun dat ze gewoon gebogen kunnen worden. Deze zijn ook een stuk lichter.

Volgens ome google weegt een regulier zonnepaneel 40 á 50 kilo. Dat is best een hoop extra gewicht voor een trein.

Ome google vertrelt echter ook dat een dunne film zonnepaneel 12 kilo weegt. Nog steeds best zwaar, maar een stuk minder gewicht. Als je het staal van het dak dan wat dunner maakt en het verschil vervangt met zo'n paneel, dan zal dat behoorlijk uitmaken.

Aangaande vonken: die zullen (neem ik aan) alleen maar in de buurt van de pantograaf voorkomen. Als je tot zo'n (zeg) 5 meter van de pantograaf af geen zonnepanelen insalleert, zullen die ook niet beschadigd raken.

En dan het schoonmaken: misschien kunnen ze beweegbare rollers voor het dak insalleren in de wasstraat, zodat de pantograaf niet beschadigd raakt? Het hele idee is dat de roller van het dak af komt op het moment dat die in de buurt van de pantograaf komt (nog een reden om geen zonnepanelen te installeren binnen (zeg) 5 meter van de pantograaf) en weer omlaag komt als de pantograaf voorbij is gekomen. Je kan er twee nemen (voor links- en rechtsboven) om te voorkomen dat de bovenleiding onderbroken moet worden… of je kan een technologie gebruiken die in auto's nogal vaak gebruikt wordt: ruitenwissers. :)

Misschien kun je beter zonnepanelen tussen de rails leggen 🤣

De meeste treinen in NL gebruiken 1500V gelijkspanning via de bovenleiding. Een zonnepaneel levert zo’n 30V gelijkspanning. Dus om de 50 panelen even een draad naar boven en je bent er 🤣

Reputatie 3

@Jeroen ik ben mij bewust van de zonnepanelen bij Utrecht en ook Rotterdam bijv. Mogelijk had ik beter moeten aanduiden dat je gewoon meer op de daken zal moeten gooien dan op treinen.

 

Op heel wat stations zitten namelijk vooralsnog vélé m2 ongebruikt en kunnen er echt wel meer bij. Dit is mijn bijdrage aan de discussie waar het origineel over ging. (Mits de daken het daar ook houden)

Reputatie 7
Badge +1

Of in de geluidsschermen langs het spoor, zoals bijvoorbeeld dit voorbeeld: https://www.solarhighways.eu/nl/

Reputatie 7
Badge +1

Daarnaast zit je met het gewicht wat extra aan het dak wordt toegevoegd wat een trein instabieler kan maken.

Het lijkt mij dat als zoiets ontwikkeld zou gaan worden, het ontwerp van de trein hierop aangepast zal worden. Dat is net zoiets als dat de apparatuur van treinen nu op de daken van de trein wordt gemonteerd in plaats van eronder. Dat lijkt me ook een behoorlijke toename aan gewicht op het dak van de trein.

Ik vind het een leuk idee, zonnepanelen op de daken van treinen. Of het heel haalbaar is, dat weet ik niet. Maar de ontwikkeling van zonnepanelen staat niet stil. Wie weet wat er in de toekomst allemaal mogelijk is.

Al vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is bij treinen die hun stroom van de bovenleiding halen. Het lijkt mij eenvoudiger om iets met zonnepanelen langs de routes te maken, of zoals dat al gebeurt, op de stations.

Het is in ieder geval interessante materie om over na te denken. 🙂

Reputatie 7
Badge +1

Dat zou bij nieuw te bouwen geluidsschermen (mits daar niet ook vanalles overheen gaat groeien) geen probleem moeten zijn. Al moet ik zeggen dat ik groene geluidsschermen wel mooier vind.

Ander probleem is graffiti. Daar hebben ze ook in het voorbeeld mee te maken gehad.

Reputatie 7

het lijkt me vooral interessant om in te zetten op capacitors of iets dergelijksbij stations, welke bij aankomst energie uit het remmen kunnen opslaan om het weer terug te geven bij vertrek. 

Badge +3

het lijkt me vooral interessant om in te zetten op capacitors of iets dergelijksbij stations, welke bij aankomst energie uit het remmen kunnen opslaan om het weer terug te geven bij vertrek. 

In feite gebeurt dat al, maar dan aan ‘het net’ (in dit geval het 1,5 kV DC net, dus de bovenleiding) of deels in de trein zelf (boordnet accu’s).

Lokale opslag nabij stations is met de benodigde vermogens (megawatts om een trein te laten ‘vertrekken’) niet echt een optie, en als het al zou kunnen is het duur.

Bij zonneweides/windmolenparken is men daar overigens wel mee bezig, en op kleine schaal ook voor ‘thuisgebruik’ (dus wassen/drogen of je auto opladen van de overcapaciteit van je zonnepanelen).

Maar je hebt gelijk, alle beetjes helpen.

Reageer