beantwoord

Dalvrij abonnement en internationaal reizen


Ik wil op korte termijn reizen op een vrijdag (doordeweekse dag dus) vanaf Rotterdam CS naar Gronau, net over de grens in Duitsland.

Ik ben in het bezit van een dalvrij abonnement en mijn idee was om net voor 16:00 uur in te checken, te reizen naar Enschede, en daar voor € 1,60 een kaartje te kopen naar Gronau.

Als ik echter de voorwaarden lees op https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen staat daar vermeld; Bij het maken van een internationale reis gelden andere kortingsregels voor NS-abonnementen dan bij het maken van een binnenlandse reis. En vervolgens staat er aangegeven in een tabel Dalperiode 09:00 – 04:00 met een kortingspercentage van 100% voor dalvrij. Zoals ik dit lees zou dat betekenen dat ik ook uit de automaat in Rotterdam een kaartje kan kopen met Rotterdam CS - Gronau en dan moet ik selecteren NS Traject gratis en dan komt ook de prijs van € 1,60. Er staat voorts aangegeven dat je niet moet inchecken met je NS Dal Vrij alleen bij je moet hebben om te tonen.

Mijn concrete vraag is, als ik voor 16:00 uur de reis begin dan is er geen conflict met mijn huidige dal vrij abonnement voorwaarden, immers als je voor 16:04 ingecheckt bent en binnen 30 minuten de trein neemt dan mag je de reis ook in de spits afmaken.
Maar wat nu als ik de trein neem van 17.05 mag ik dan ook reizen met 100% korting? Zoals ik de voorwaarden lees wel, bij de ene NS Servicebalie zegt men van wel, bij de andere weet men het niet, en weer een andere afdeling zegt het mag niet en heeft men het over een typefout in de voorwaarden maar men kan niet aangeven waar in de voorwaarden dan staat dat ik de regels van Dal Vrij weer moet aanhouden.

Iemand een idee?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 5 June 2018, 14:59

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zo'n vermoeden dat Ozzietukker de reis inmiddels wel gemaakt heeft 😉

Of check gewoon in of uit bij de OV-chippaal.

Als er geen vertraging is, staat de trein minstens 5 minuten stil.

Ik wil op korte termijn reizen op een vrijdag (doordeweekse dag dus) vanaf Rotterdam CS naar Gronau, net over de grens in Duitsland.

Ik ben in het bezit van een dalvrij abonnement en mijn idee was om net voor 16:00 uur in te checken, te reizen naar Enschede, en daar voor € 1,60 een kaartje te kopen naar Gronau.

Als ik echter de voorwaarden lees op https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen staat daar vermeld; Bij het maken van een internationale reis gelden andere kortingsregels voor NS-abonnementen dan bij het maken van een binnenlandse reis. En vervolgens staat er aangegeven in een tabel Dalperiode 09:00 – 04:00 met een kortingspercentage van 100% voor dalvrij. Zoals ik dit lees zou dat betekenen dat ik ook uit de automaat in Rotterdam een kaartje kan kopen met Rotterdam CS - Gronau en dan moet ik selecteren NS Traject gratis en dan komt ook de prijs van € 1,60. Er staat voorts aangegeven dat je niet moet inchecken met je NS Dal Vrij alleen bij je moet hebben om te tonen.

Mijn concrete vraag is, als ik voor 16:00 uur de reis begin dan is er geen conflict met mijn huidige dal vrij abonnement voorwaarden, immers als je voor 16:04 ingecheckt bent en binnen 30 minuten de trein neemt dan mag je de reis ook in de spits afmaken.
Maar wat nu als ik de trein neem van 17.05 mag ik dan ook reizen met 100% korting? Zoals ik de voorwaarden lees wel, bij de ene NS Servicebalie zegt men van wel, bij de andere weet men het niet, en weer een andere afdeling zegt het mag niet en heeft men het over een typefout in de voorwaarden maar men kan niet aangeven waar in de voorwaarden dan staat dat ik de regels van Dal Vrij weer moet aanhouden.

Iemand een idee?

Koop een e-ticket bij de Deutsch Bahn of bij NS International. Hiermee los het probleem op. Ns klantenservice adviseert om een kaartje Enschede naar Gronau te kopen. Dit is dus onnodig

Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt op een dodelijke combinatie van het niet luisteren naar de klant en het niet kunnen lezen van tabellen.
Ik ben blij dat het nu wel bevestigd is, ook inmiddels een reactie gehad op twitter dat dit is toegestaan conform de tabel. Mocht een conducteur in een (binnenlandse) trein niet op de hoogte zijn kan je hier naar verwijzen of gebruiken wanneer men toch een uitstel van betaling uitschrijft.

Ben het er wel mee eens dat een antwoord goed en zorgvuldig moet zijn. En een verkeerd antwoord kan natuurlijk maar als er dan argumenten worden aangedragen moet daar wel naar gekeken worden want de diverse antwoorden die ik kreeg waren allemaal gebasseetd op het standpunt dat het niet mocht zonder inhoudelijk op de aangereikte constateringen in te gaan...
Reputatie 7
Badge +3
Wat gaat NS doen om de basiskennis over dit onderwerp onder het personeel (van bijvoorbeeld Klantenservice) te verspreiden zodat er geen foute antwoorden meer gegeven worden? Wanneer ik die tabel van NS International op de website van NS International kan vinden dan moet een willekeurige NS-er die ook kunnen vinden.

Even terzijde. Dit is in korte tijd het vierde onderwerp waaruit blijkt dat de door NS-ers gegeven antwoorden in eerste instantie gewoon fout bleken te zijn.
Andere voorbeelden: het mogen meenemen van fietsen in de IC Berlijn in binnenlands verkeer, het onterecht boetes uitdelen aan reizigers met afgekocht reisrecht en natuurlijk het niet kennen van de regels met betrekking tot het mogen afmaken van een reis in de spitsuren wanneer in de daluren is ingecheckt.

Ik vind het een nogal zorgwekkende ontwikkeling. De antwoorden van NS hier op het forum moeten gewoon kloppen. Liever nog dat een antwoord een paar dagen op zich laat wachten dan dat er een fout gepubliceerd wordt. Dit topic is in dat verband helemaal vreemd omdat het een paar dagen geduurd heeft voordat het antwoord kwam dat de tabel op de pagina van NS International gewoon klopt!
Ik heb een antwoord. Je kan zowel via onze webshop, via de klantenservice en uit de automaat een ticket boeken met korting (40% - 100% korting) aanschaffen. De tabel die aangeeft dat de dal periode van 09:00 tot 04:00 loopt klopt ook en is van toepassing als je een reis naar het buitenland maakt. Indien je een kaartje uit de automaat aanschaft kan je niet uitchecken, maar het is wel de bedoeling dat je incheckt. Met elk gekocht kaartje staat een barcode waarmee je de poortjes kan openen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb net even contact gehad met Erryt hierover en hij is blijkbaar nog het een en ander aan het uitzoeken. Hij zal er dus nog op terug komen!
Ik verbaas me erover dat er nog het een en ander moet worden uitgezocht. De tekst op de website van NS International laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb me blijkbaar verkeerd herinnerd dat internationale kaartjes uit de automaat tegenwoordig wel op de eenmalige chipkaarten worden geprint. Voor het principe maakt het allemaal niet uit. De eenmalige chipkaart en het e-ticket worden alleen gebruikt om een poortje te openen.

Voor de zekerheid zou ik bij vertrek vanaf een station zonder poortjes met een eenmalige chipkaart voor een internationale reis toch maar inchecken. Ik heb echter geen idee of het kaartje ontwaard wordt door het bij een kaartlezer aan te bieden. Misschien maar een keer testen met een heel goedkoop kaartje. (Een enkele reis van een willekeurig station in Nederland naar Herzogenrath met 100% korting in NL en 50% Bahncardkorting in D voor €0,75. Dat is meteen een goedkoop perronkaartje!)
Reputatie 7
Badge
Met een retour kun je in Antwerpen inderdaad niet inchecken maar wel gewoon geldig reizen. Bij vertrek in NL: check in, bij aankomst in NL check uit.
Badge +3
Ik heb dit jaar volgens mij een weekendretour naar Antwerpen wel op een kaartje gekregen die hetzelfde eruit zag als een eenmalige chipkaart.
Ik heb het idee dat ik daarmee ook het poortje heb geopend, al weet ik dat niet zeker, want aangezien dit in het weekeinde was kan het ook best zijn dat ik dat met de dal vrij heb gedaan. Er zat in ieder geval geen Barcode op om het poortje te openen, dus het moet eigenlijk wel een chip zijn geweest.

Dat is interessant. Want met een retourtje kan je in Antwerpen helemaal niet inchecken!
Geen Aztec code en géén chip dus? #hoedan of had je die in Roosendaal uit een automaat gekocht? Dan reis je binnen NL inderdaad op je Dal Vrij (uit- en inchecken in Roosendaal verplicht eigenlijk, maar coulance als je dat niet doet). Of het is een e-ticket en dan staat er een barcode op!
Bij mijn weten worden internationale tickets uit de automaat op papier geprint en niet op eenmalige chipkaarten. Dat heeft ook helemaal geen zin omdat er niet mee kan worden uitgecheckt in het buitenland. Zonde om die op chipkaarten te printen.

Ik heb dit jaar volgens mij een weekendretour naar Antwerpen wel op een kaartje gekregen die hetzelfde eruit zag als een eenmalige chipkaart.
Ik heb het idee dat ik daarmee ook het poortje heb geopend, al weet ik dat niet zeker, want aangezien dit in het weekeinde was kan het ook best zijn dat ik dat met de dal vrij heb gedaan. Er zat in ieder geval geen Barcode op om het poortje te openen, dus het moet eigenlijk wel een chip zijn geweest.
Ik heb net even contact gehad met Erryt hierover en hij is blijkbaar nog het een en ander aan het uitzoeken. Hij zal er dus nog op terug komen!
Badge +3
Ja, maar dan moet daar via webcare of telefonisch ook wel eenduidigheid over zijn, met name omdat het overduidelijk op de site van NS Internationaal staat!

Tenzij die info op de site niet klopt en stamt uit de tijd dat er nog geen middagspits bestond (voor 2012), en dat lijkt me onwaarschijnlijk :P

Aan medewerkers die verdeeld zijn (mag niet/mag wel/sorry ik weet het niet) hebben we namelijk zo weinig 😃
Ik kan me voorstellen dat het enigszins verwarrend is wanneer je van verschillende kanalen verschillende antwoorden krijgt, Ozzietukker. Ook ik moet toegeven dat de eerste reactie van mijn collega Erryt mij ook enigszins verwarde, maar mogelijk komt dat omdat ik de context van Twitter niet heb meegekregen.

De situatie wordt, m.i., het beste aangegeven door deze reactie van iMark. Dit is, voor zover ik weet, ook hoe het werkt met Internationale tickets.
Wat men in het voorbeeld naar Gronau maar niet schijnt te begrijpen is dat er een fundamenteel verschil is tussen het maken van een binnenlandse reis waarbij moet worden in- en uitgecheckt en een internationale reis waarbij een internationaal kaartje voor het gehele traject wordt gebruikt. Dat is een ticket met 100% korting in Nederland waarbij het Dalvrij abonnement slechts behoeft te worden meegenomen als bewijs dat er recht is op korting. Poortjes worden geopend met de Aztec-code op het vervoerbewijs en er hoeft uiteraard niet te worden uitgecheckt in het buitenland. Dergelijke internationale kaartjes met 100% korting in NL zijn in dalperiode (09.00 tot 04.00 uur) geldig. Dat betekent dat in de praktijk de middagspitsbeperking met Dalvrij niet geldt bij een reis naar het buitenland. Ik vermoed dat de verschillende antwoorden die je hebt gekregen komen door het verschil tussen een binnenlandse reis en een Internationale reis. Veel duidelijker dan hoe iMark het al heeft uitgelegd krijg ik niet voor elkaar denk ik. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Bij mijn weten worden internationale tickets uit de automaat op papier geprint en niet op eenmalige chipkaarten. Dat heeft ook helemaal geen zin omdat er niet mee kan worden uitgecheckt in het buitenland. Zonde om die op chipkaarten te printen.

Het lijkt me overduidelijk dat er geen middagspits is omdat je met een internationaal e-ticket geen incheck hebt en dus nooit bepaald kan worden of je voor of na 16:00 bent begonnen aan je reis.Het gaat om een kaartje uit de automaat, niet om een e-ticket.


Het kan hier gaan om een kaartje uit de automaat, je kan dit ticket namelijk met 100% korting uit de automaat halen, maar je kan dit ticket ook aanschaffen online via NS internationaal als E-ticket.

Oh, okee maar is dat een chipkaartje dan? Ik las iets over een Aztec code en dan geldt alsnog dat er geen aantoonbare incheck is.

En als het een chipkaartje is dan zou ik het raar vinden dat er verschillende voorwaarden zijn voor hetzelfde kaartje als e-ticket, en al helemaal omdat die tabel aangeeft dat er na 9:00 mee gereisd mag worden i.c.m. Dal Vrij.


Met een wegwerp OV Chipkaart kan je alleen één of twee laatste transacties zien voor zover ik heb begrepen. Maar dan zou je een incheckmoment wel kunnen zien.

Maar ik ga er zelf ook niet vanuit dat er verschillende voorwaarden voor E-ticket of een ticket uit de automaat zouden gelden voor een zelfde reis.

@Loes Het staat duidelijk op de site: https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizenHet probleem is dat dat allerlei NS-ers de tekst niet schijnen te begrijpen en daardoor met ondeugdelijke, onduidelijke, onjuiste en onvolledige antwoorden komen. Ik zou daar een klacht over indienen.

Ik krijg inderdaad het idee dat de kennis over dit onderwerp niet heel goed is. Een duidelijk antwoord schept wel mogelijkheden voor andere buitenlandse reizen.
Badge +3
Oh, okee maar is dat een chipkaartje dan? Ik las namelijk iets over een Aztec code en dan geldt alsnog dat er geen aantoonbare incheck is, toch?

En zelfs als het een chipkaartje is dan zou ik het raar vinden als er verschillende voorwaarden zijn voor hetzelfde kaartje als e-ticket, en al helemaal omdat die tabel aangeeft dat er na 9:00 mee gereisd mag worden i.c.m. Dal Vrij.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me overduidelijk dat er geen middagspits is omdat je met een internationaal e-ticket geen incheck hebt en dus nooit bepaald kan worden of je voor of na 16:00 bent begonnen aan je reis.
Het gaat om een kaartje uit de automaat, niet om een e-ticket.
Badge +3
Het lijkt me overduidelijk dat er geen middagspits is omdat je met een internationaal e-ticket geen incheck hebt en dus nooit bepaald kan worden of je voor of na 16:00 bent begonnen aan je reis (althans na het eerste station na het vertrekpunt dat op je ticket staat kan dat niet meer).
Reputatie 7
Badge +3
Sorry, ik dacht dat je ook bedoelde dat je voor die euro extra de hele reis 1e klas mocht reizen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Bij de Lounge meld je je met je internationale vervoerbewijs. Daar staat in het voorbeeld 1e klas naar Gronau op met 100% korting in NL. Daarmee voldoe je aan de voorwaarden om toegang tot de Lounge te krijgen. Ik zie geen aanvullende voorwaarden staan:


https://www.nsinternational.nl/nl/stations-informatie/nsinternational-lounge
Reputatie 7
Badge +3

Het volgende voorbeeld is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Opgevraagd de prijs van ticket van Amsterdam Centraal naar Gronau met 100% korting in NL:


Voor een euro extra krijg je zelfs toegang tot de Lounges. Dat lijkt me een mooie aanbieding.

Dat kan denk ik niet volgens de voorwaarden:

Let op: de klasse van een NS-abonnement voor Vrij Reizen bepaalt de klasse van de reis binnen Nederland.
@iMark

Ik moet nu toegeven dat ik het niet op de site had opgezocht 😅. Bedankt voor de link.
Reputatie 7
Badge +3
@Loes Het staat duidelijk op de site: https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen
Het probleem is dat dat allerlei NS-ers de tekst niet schijnen te begrijpen en daardoor met ondeugdelijke, onduidelijke, onjuiste en onvolledige antwoorden komen. Ik zou daar een klacht over indienen.

Reageer