Skip to main content

ICNG België & NMBS Intercity

  • 12 May 2024
  • 30 reacties
  • 1249 Bekeken

ICNG België rijdt straks als serie 9500 tussen Brussel Zuid - Amsterdam Zuid/Lelystad. Dat staat wel vast. 

Maar heb nog wel een aantal vragen 

- zal voor de binnenlandse treinreizigers toeslag nodig zijn op HSL Schiphol - Rotterdam? Net als nu. Of moet er gereserveerd worden voor deze snelle Intercity die qua rijpatroon grotendeels vergelijkbaar is met Eurostar Parijs? Als 1 achtdelige ICNG (410 zitplaatsen) rijdt kan sommige (inter) nationale treinreizigers soms geen zitplaats hebben. 

- zal de ICNG België definitief vanaf december 2024 (dienstregeling 2025) rijden? Nog geen definitieve bevestiging ervan. Hopelijk in dit najaar. 

- wat zijn de verschillen tussen ICNG België en ICNG (Nederland)? Afgezien van extra beveiligingssysteem, rijden onder 3000 volt en iets minder zitplaatsen. Meer bagageruimte schijnt er te zijn. Ontbreekt in de gewone ICNG bepaald niet aan. 

- Zijn de stoelen in ICNG België hetzelfde zijn als ICNG? 

- Zal de ICNG België in vergelijking met Eurostar een budgettrein zijn? Hebben de treinreizigers geen Ouigo nodig. En als niet gereserveerd hoeft te worden zal het ook flexibel gebruikt kunnen worden. 

Van de NMBS geen nieuwe update gelezen over de nieuwe IC Brussel - Breda/Rotterdam (serie 9200). Zelfs niet op Groot Belgisch Treinen Forum (GBTF).

Zie af en toe berichten over inzet van I - 11 rijtuigen in via speciale (test)ritten in Nederland. Maar geen andere details zoals 

- hoe de samenstelling zal zijn. NMBS reeks 28 met (7) rijtuigen in sandwichformatie? Later reeks 17 met I - 11 rijtuigen en stuurstandrijtuig? 

- of de inzet van de NMBS Intercity Brussel - Breda/Rotterdam definitief is vanaf december 2024 (dienstregeling 2025) is? 

- de tarieven van deze IC? Zal de NMBS Intercity goedkoper zijn dan ICNG België? Zal reserveren niet nodig zijn? 

 

  •  

30 reacties

Reputatie 5

In adviesaanvraag staat nog niet de treinmaterieel aangegeven. Maar in Belgische spoor tijdschrift Spoorwegjournaal wordt wel gespeculeerd op Traxx + I - 11.

Op de Brussel-Rotterdam via Breda komt normaliter I11+ reeks 17. Reeks 17 is ook een Traxx-afgeleide, maar die loc is er nog niet dus tot die tijd is het de Traxx die we nu kennen.

Één enkele ICNG België (410 zitplaatsen + klapstoelen) zal in spitsuren en vooral de zomer krap zijn. Hoop dat in zomer 2025 dan twee gekoppelde ICNG België kunnen rijden. 

Dat mogen we inderdaad hopen. Ze mogen wel gekoppeld rijden, ook in België.

Welke boekingssysteem zal NS gebruiken voor reizen met ICNG België? Reserveren? Of kun je het net als de huidige Beneluxtrein gewoon direct nemen?

Verplicht reserveren mag volgens de concessie niet. Er komen dus hoogstens optionele reserveringen.

De vraag is verder of allerlei NMBS "pauschal" aanbiedingen naar Noorderkempen straks nog wel geldig zijn in deze trein als die daar niet meer stopt. In principe zijn die aanbiedingen geldig voor "een reis tussen twee aangegeven stations" maar daar is strikt genomen geen sprake meer van als hij daar niet stopt.

Al die aanbiedingen zijn ook geldig als de trein niet op het aangegeven station stops, op voorwaarde dat je een aansluitend kaartje hebt dat de rest van je reis denkt.

De vraag is eerder welke binnenlandse tickets er überhaupt in de snelle Benelux zullen gelden, en zo ja, onder wat voor voorwaarden. Ik kan me een toeslag tussen Antwerpen en Brussel indenken, maar dat is momenteel slechts speculatie.

200 km p/u met reeks 17 kan tussen Antwerpen - Breda - Noorderkempen t o.v. reeks 28 voor een aantal minuten tijdswinst zorgen. Maar ze kunnen het ook gebruiken voor een grotere marge in de dienstregeling. De punctualiteit van de huidige Beneluxtrein is niet hoog. 

Nu rijdt alleen de huidige Beneluxtrein als serie 9200. In de zomerperiode is het op bepaalde uren niet voldoende. Het is gênant om te zien hoe (inter) nationale treinreizigers met koffers in de trein moet zitten. Maar straks hebben we ICNG België en NMBS Traxx 28/17 met I - 11 rijtuigen. Heb al video's van testritten van Traxx 28 met 3 NMBS I - 11 rijtuigen gezien tussen Meppel - Lelystad. Met 2 gekoppelde ICNG België en NMBS Traxx 28/17 met I - 11 rijtuigen zal er waarschijnlijk voldoende zitplaatsen zijn. 

ICNG België al eens op station Schiphol bekeken..Zag geen nummers bij stoelen en bij bagageruimte. Ga daarom vanuit dat er geen reserveringen komen. Wel zag je op de displays diverse talen. Inclusief Duits. 

Toeslag tussen Antwerpen - Brussel? Was dat al niet afgeschaft tussen Antwerpen - Noorderkempen (Breda)? 

Reputatie 3

De Fyra had ook geen display voor de reserveringen bij de stoelen, terwijl reserveren voor internationale reizen verplicht was. Ook de Eurostar Red naar Brussel en Parijs heeft geen displays voor de reserveringen en ook hier is reserveren verplicht.  Het wel of niet verplicht zijn van een reservering kan niet worden afgeleid aan de aan of afwezigheid van displays.

Reputatie 7
Badge +3

Displays hebben eigenlijk alleen zin voor treinen zonder verplichte reservering waarvoor wel gereserveerd kan worden. Zoals treinen naar/van/in/door Duitsland.

Reputatie 5

ICNG België vandaag gezien op HSL Rotterdam - Antwerpen ter hoogte van Breda - Prinsenbeek met hoge snelheid. Op dat deel van de HSL rijden alleen de Eurostars. 

Zien of de eerste ICNG België vanaf september in de 9200 gaat worden ingezet. 

Inderdaad, we gaan het (wel/niet) zien in september of eventueel eerder / later @Hanzeboog 

Reageer