beantwoord

(Niet) inchecken bij internationaal ticket

  • 29 March 2022
  • 46 reacties
  • 1816 Bekeken

Vraagje aan NS:

 

Nu controle op vervoersbewijzen opnieuw op de radar staat bij NS, merk ik dat ik steeds vaker aangesproken word op het ontbreken van een check-in bij reizen op een internationaal ticket in het voor-/navervoer. Blijkbaar weet, ruim 10 jaar na invoering van deze regeling, nog steeds lang niet iedere HC dat een incheck niet verplicht is (en ook niet wenselijk*) wanneer een OV-chipkaart enkel wordt gebruikt voor de korting in Nederland wanneer het internationaal vervoersbewijs de gehele reis binnen Nederland dekt.

 

Kan NS dit eindelijk eens fatsoenlijk communiceren onder haar personeel? Het is echt frustrerend om schaapachtig aangekeken te worden of beticht te worden van zwartreizen wanneer er een geldig vvb is.

 

Vanmiddag ook weer zo’n situatie gehad. Ik ben al gestopt met spontaan m’n kortingskaart te tonen, maar als men er toch om vraagt, begint het circus.

 

Xoxo Henk

 

* want geen middagspits bij internationaal

icon

Beste antwoord door iMark 29 March 2022, 19:30

Bekijk origineel

46 reacties

De controleapparatuur in Nederland geeft bij een internationaal ticket met 40 of 100% korting in Nederland een melding dat dit kortingsproduct moet worden gevraagd. Zodoende wordt de OVCP bekeken, waarna gepiept wordt over een missende incheck.

 

Ging vandaag fout in trein 555 tussen Gouda en Utrecht CS. Drie man sterk, heb hardop verzucht er klaar mee te zijn. Toen werd maar doorgelopen na een hoop verwarde blikken.

 

Het is echt enorm frustrerend en ik ben het beu te pas en te onpas een cursus kaartsoorten te moeten aanbieden omdat ik beticht word van zwartrijden. Als NS mij als opleider wil inhuren, dan mag men gerust mailen. Mijn uurtarief is bekend.

 

(op dit soort momenten mis ik de Businesscard met een spoorbedrijf als werkgever er op)

Wat mij stoort is dat het gesprek aangaan ook steeds lastiger wordt en het toch niet geloofd wordt, of de vergissing niet toegegeven. Als een korte uitleg zou volstaan vind ik het prima, maar het wordt zo’n discussie, door heel de coupe te aanschouwen. Dat steekt me.

Reputatie 2

Herkenbaar verhaal. Ik heb een vergelijkbaar probleem. Ik reis regelmatig op Arriva Flow (reizen op rekening met of zonder treinabonnement) en bij controle ziet de controleur dan een check-in op 'GVB 1e klas' (ik reis meestal 1e klas). Waarom? Omdat NS en Arriva dat zo met elkaar hebben afgesproken! Het is wat het is en het gaat, in ieder geval voorlopig, niet veranderen.

5-10% van de medewerkers van NS is niet in staat om vast te stellen dat ik met een geldig vervoersbewijs onderweg ben. Wat mij inderdaad ook opvalt is de verbale agressie van de medewerkers van NS, hoe ze koppig langdurig bij hun standpunt blijven, maar uiteindelijk ALTIJD aftaaien en nooit een UvB uitschrijven. Ze weten uiteindelijk dus dondersgoed dat ze fout zitten. Iemand luid beschuldigen van zwartrijden, terwijl dit niet terecht is, is trouwens te kwalificeren als laster en dat is in Nederland (en ook in de meeste andere landen) een misdrijf. Ik neem dit soort onprettige gesprekken tegenwoordig altijd op, om ervoor te zorgen dat de waarheid later niet wordt verdraaid. Het is natuurlijk bedroevend dat dit nodig is, terwijl je gewoon netjes betaalt voor je reis. :(

Opvallend: bij V&S is er nooit een probleem, alle problemen bij controle beperken zich tot conducteurs. V&S-medewerkers zijn, als het om mijn product gaat, blijkbaar aanzienlijk beter getraind/geschoold dan conducteurs. 

Sorry Henk, het is voor mij gesneden koek en ik schrik ervan dat veel collega's hier niet van op de hoogte zijn. Moet ik toch vaker op jouw treinen dienstdoen of jij kiest mijn treinen. Kom je alleen niet waar je wil uitkomen vrees ik.....

Dank voor het delen van je ervaring, ik ben dus niet de enige. Treurig wel dat NS weer zo met de klant omgaat…

Reputatie 2

Dank voor het delen van je ervaring, ik ben dus niet de enige. 

Het is vooral jammer om te constateren dat de mensen met de minste kennis de grootste mond hebben en hier keer op keer mee weg komen. NS toont ook geen enkele intentie om hier iets aan te veranderen.

En de les dat reizen zonder vervoersbewijs, in ieder geval in mijn geval, een vooruitgang is. Ik ben dan A. goedkoper uit per reis en B. ik heb geen gezeur omdat de situatie dan vrij simpel is. Bij geen controle reis ik gratis en als er wel controle is en betaal ik de ritprijs + 50 euro. 

Reputatie 7
Badge +1

@iMark Probeer het eens kort voor vertrek te bestellen. Dan willen ze dat je belt.

Ja, daar heb ik het een paar jaar geleden met NSI al eens over gehad. Ze willen niet dat je te kort voor vertrek online nog een kaartje kunt kopen want er zou iets mis kunnen lopen met de betaling of ticketafgifte. Met vertraging van de trein wordt overigens geen rekening gehouden. Ze vonden de verkorting naar 15 minuten al een forse verbetering en zien geen signalen dat die termijn nog korter zou moeten. Dus: er zijn te weinig klachten over.

Naar Duitsland wordt de spoeling wel wat dun als je geen internationale tickets meer kunt kopen naar stations met in- en uitcheckpaaltjes.

Kaartjes van/naar Weener (of Herzogenrath) zijn toch gewoon online te koop, ondanks de melding dat je ook met de chipkaart kunt reizen? Ik kan tot de betaalpagina komen.

Macht der gewoonte van vroeger, sorry. NS HiSpeed, NSH. Noemt nu inderdaad NS Internationaal.

Thanks, probeer het vanaf een aantal kanten in ieder geval in de molen te krijgen. Heb het idee dat, sinds NS heeft aangegeven controle terug op te pakken en prioriteit te geven, het dweilen met de kraan open is. In het verleden waren het altijd plezierige gesprekken met wederzijds begrip, maar de laatste tijd wordt het steeds vervelender en onvriendelijker.

Op de IC Brussel nooit gedoe, men weet precies hoe het werkt, zowel de Belgen als de Nederlanders. Verder bij de grens vandaan wordt het spannender.

Reputatie 7
Badge +1

Wat mij stoort is dat het gesprek aangaan ook steeds lastiger wordt en het toch niet geloofd wordt, of de vergissing niet toegegeven. Als een korte uitleg zou volstaan vind ik het prima, maar het wordt zo’n discussie, door heel de coupe te aanschouwen. Dat steekt me.

Ik geloof het graag. Ik heb in de eerste ca. 5 jaar (kan ook meer zijn) na de algemene invoering van de OV-chipkaart bij NS veel klachten hierover gezien en me beziggehouden met het veelvuldig mailen van mensen bij NSI hierover. Die weten wel precies hoe het werkt maar hun behulpzame instructies drongen blijkbaar ook maar zeer langzaam tot het NSR-personeel door. Het hielp daarbij ook niet bepaald dat de invoering van de OV-chipkaart bij NS gepaard ging met de leugen "iedereen moet nu inchecken”. En wat nu ook nog steeds niet helpt, is dat er op verschillende stations paaltjes met misleidende teksten staan.

Ik had eigenlijk gehoopt dat het na 10 jaar wel ongeveer was uitgekristalliseerd (met zoals altijd enkele uitzonderingen) maar dat blijkt dus helaas niet zo te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Het staat duidelijk genoeg op de site van NS International dat je NIET in of uit moet checken met je OV-chipkaart als je met een internationaal ticket met 40% of 100% korting reist. 

https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Uitprinten, meenemen, overhandigen, laten lezen, heeft men nog vragen / commentaar dan zelf hardop voorlezen. Sla ze ermee om de oren. 

Herkenbaar.

Een bijkomend problem is dan nog dat nog steeds-naar het schijnt althans- voor INT de oude regeling vwb middagspits geldt, met als tegenprestatie dat dan het recht vóór 6.30 te reizen niet geldt.

Staat gewoon op de website van NSH: https://www.nsinternational.com/en/buying-train-tickets/ns-subscriptions-and-international-travel

 

  • Pay attention! Are you traveling with an international ticket with a 40 or 100% discount on the Dutch route? In that case, take the OV-chipkaart with your NS subscription (eg NS-Business Card Trein Vrij) with you during the trip, so that you can demonstrate that you are entitled to a discount when travelling. But DO NOT check in or out with this OV chip card.

Die laatste zin zegt genoeg.

 

Mag rvdborgt bij iedere Hollander die hij in Leuven spot oppassen dat ik het niet ben, lol. Loop daar ook dagelijks rond tegenwoordig haha.

Reputatie 7
Badge +3

Zullen we die pagina in het Nederlands doen? Dan hebben we geen last van eventuele vertaalfouten: https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

 

 

Dat moet toch voor de gemiddelde Hc niet te moeilijk zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Is NSH hetzelfde als NSI? 🙃

Of doet de autocorrectie van @Henk_NL moeilijk?

Reputatie 7

Creatief idee om de middagspits te omzeilen door een kaartje naar 1 station verder - in het buitenland - te kopen. Voorwaar… dan is zo’n NS-forum toch nog ergens goed voor.

 

Maar als dat vervolgens in het honderd loopt, omdat NS Internationaal het saboteert, wat houdt je dan tegen om dat kaartje te kopen op de site van DB ? Zijn die alsnog duurder ?

Reputatie 7
Badge +3

Die kaartjes met 40% korting naar stations net over de grens in België en Duitsland zijn in de automaat te koop. Gewoon in de middagspits. Ik had wat tijd over op het station omdat ik op de bus moest wachten en dit te testen. Vervelend is dat je wel een euro extra automaattoeslag kwijt bent. Maar in ieder geval een alternatief als je geen tijd meer hebt om het online te regelen.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar hebben de NS-ers een gedeelte van de vakkennis diep laten wegzakken in de tijd dat er niet of nauwelijks gecontroleerd werd. Je mag hopen dat dit snel wordt aangepakt.

Badge +3

Ook (lang geleden) iets soortgelijks meegemaakt, twee jongedames (studentes?) met een e-ticket in de middagspits tussen Utrecht en Arnhem (IC Nijmegen). Toon je SRP en het is in orde zou je zeggen.

Twee man sterk inderdaad, totdat er een derde bij kwam die terloops vroeg waar de reis heen ging? Köln… 🤣

Die andere twee nog “dan moet je met de ICE”… Dat klopt, die nemen we later na een etentje in Arnhem!

Reputatie 7

Het staat duidelijk genoeg op de site van NS International dat je NIET in of uit moet checken met je OV-chipkaart als je met een internationaal ticket met 40% of 100% korting reist. 

https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Uitprinten, meenemen, overhandigen, laten lezen, heeft men nog vragen / commentaar dan zelf hardop voorlezen. Sla ze ermee om de oren. 

 

Misschien moet die tekst op het e-ticket worden afgedrukt ?

Niet voor de reiziger - aangepast door moderator - maar voor de NS-controleur.

Ik had eigenlijk gehoopt dat het na 10 jaar wel ongeveer was uitgekristalliseerd (met zoals altijd enkele uitzonderingen) maar dat blijkt dus helaas niet zo te zijn.

Met de OV-jaarkaart is het in het begin ook een hoop gedoe geweest inderdaad, zie bijvoorbeeld de vele topics van Niek op dit forum. Maar precies zoals je schrijft, ik had ook verwacht dat het inmiddels wel klaar zou zijn. En het ging zo goed, al was dat misschien door het gebrek aan controle, lol.

En voor de rest, tsja. De tekst hoeft van mij niet op een eTicket, want een eTicket in de app bevat al die uitleg ook niet, maar zou op de terminal van de HC moeten verschijnen. Die gele balk kan prima aangepast worden met de tekst “check-in is niet vereist”, of noem het maar.

 

De pagina van NSH printen en tonen is een optie idd. Ik ken NS gelukkig goed genoeg van binnen om me, uiteindelijk, wel te kunnen “verdedigen”. Maar het is van de zotte dat het uberhaupt nodig is. De sfeer wordt er niet beter van, we gaan uiteindelijk toch beiden gefrustreerd uit elkaar, en het slaat nergens op dat men de kaartsoorten niet kent. Het is niet voor niets een opleidingsonderdeel!

 

--

Beetje beeldvorming van gisteren, misschien leuk. Mijn eticket is altijd Oud-Heverlee - Heino; 1e klas, het volledige traject, met 100% korting NL. Binnen NL gedekt door Dal Vrij. Overstap in Rotterdam, zit in een ICM in een cabine voor 6. In de naastgelegen cabine nemen 3 HC plaats, eentje vraagt nog of het me stoort als ze praten met elkaar: nee geen probleem. Een van de twee heren wil de dame duidelijk inpakken, roept naar mij nog iets van “pas op wat je zegt, ze moet altijd het woord hebben” (hij is vast de leukste thuis). Prima, reis vervolgt, ik focus terug op m’n game. Na Gouda lopen twee een rondje door de trein, de leukste thuis blijft zitten. Controle, dame vraagt mij om vvb. Laat enkel eticket zien. Na enig twijfelen dan toch de vraag om kortingskaart. Getoond, “volgende keer wel even inchecken he”. Discussie gevoerd, afgesloten, en daarna tegen mezelf nog gezucht dat ik het na 10 jaar NS echt beu ben. De leukste thuis die bleef zitten aan de andere kant van het glas heeft overduidelijk meegeluisterd. In plaats van, met elkaar of naderhand, nog even het gesprek aan te gaan, stappen ze op Utrecht CS af en roept de leukste thuis nog naar me “nou ik neem haar mee hoor, heb je weer rust”.

 

Nou kom ik expliciet niet om te klagen over de desbetreffende mensen in persoon, maar het was, laat ons zeggen, typerend.

 

Google gaf me vervelend genoeg enkel de Engelstalige pagina, kon de Nederlandse zo snel niet vinden. Dank.

Reputatie 7
Badge +3

Op de pagina zit rechtsboven een knop waarmee je van taal kunt wisselen. 😀

Wanneer je bijvoorbeeld Dal Voordeel en dus 40% korting krijgt biedt het interessante besparingsmogelijkheden wanneer je in de middagspits vertrekt.

Een enkele reis van Amsterdam Centraal naar Maastricht kost bij vertrek om 17.05 uur €27,90. Een enkele reis van Amsterdam Centraal naar Visé met 40% korting kost €19,30.

En zo zijn er meer mogelijkheden wanneer je een internationaal ticket koopt naar het eerste station na de grens. Van Noord naar Zuid zijn dat: Weener, Bad Bentheim, Gronau, Emmerich, Kaldenkirchen, Herzogenrath, Visé en Essen. 

Ik zie overigens dat bij Weener er gezegd wordt dat je geen internationaal vvb nodig hebt. 

Ah, die had ik niet gezien 😂

Reageer