beantwoord

(Niet) inchecken bij internationaal ticket

  • 29 March 2022
  • 46 reacties
  • 1810 Bekeken

Vraagje aan NS:

 

Nu controle op vervoersbewijzen opnieuw op de radar staat bij NS, merk ik dat ik steeds vaker aangesproken word op het ontbreken van een check-in bij reizen op een internationaal ticket in het voor-/navervoer. Blijkbaar weet, ruim 10 jaar na invoering van deze regeling, nog steeds lang niet iedere HC dat een incheck niet verplicht is (en ook niet wenselijk*) wanneer een OV-chipkaart enkel wordt gebruikt voor de korting in Nederland wanneer het internationaal vervoersbewijs de gehele reis binnen Nederland dekt.

 

Kan NS dit eindelijk eens fatsoenlijk communiceren onder haar personeel? Het is echt frustrerend om schaapachtig aangekeken te worden of beticht te worden van zwartreizen wanneer er een geldig vvb is.

 

Vanmiddag ook weer zo’n situatie gehad. Ik ben al gestopt met spontaan m’n kortingskaart te tonen, maar als men er toch om vraagt, begint het circus.

 

Xoxo Henk

 

* want geen middagspits bij internationaal

icon

Beste antwoord door iMark 29 March 2022, 19:30

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Beetje beeldvorming van gisteren, misschien leuk. Mijn eticket is altijd Oud-Heverlee - Heino; 1e klas, het volledige traject, met 100% korting NL.

Nog niet over een Rail Pass nagedacht? Bestaat ook in 1e klas.

Reputatie 7
Badge +1

Sterker nog, je krijgt het niet, die truc valt daarmee weg. De informatie die NSInternational geeft is ook weer geen sterke communicatie. Vanaf Visé moet je ruim van te voren boeken, anders krijg je een pseudofoutmelding

Bij een snelle test met Eindhoven - Visé (met 100% korting in NL) voor de eerstvolgende verbinding vandaag kwam ik tot de betaalpagina. Wat voor pseudofoutmelding komt er dan onder welke omstandigheden?

Beetje beeldvorming van gisteren, misschien leuk. Mijn eticket is altijd Oud-Heverlee - Heino; 1e klas, het volledige traject, met 100% korting NL.

Nog niet over een Rail Pass nagedacht? Bestaat ook in 1e klas.

Heb idd een Standaard Multi voor binnenlandse reizen. Voor internationaal vind ik het wel prima momenteel, sinds ik ook veel werk voor een Belgische opdrachtgever reis ik steeds minder naar Nederland. Geen zin om telkens de reis op te hakken in losse tickets.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom Naar België via Roosendaal of Visé werkt het nog steeds. Als ik morgen of overmorgen een kaartje koop van Amsterdam Centraal naar Visé kost dat €19,30 (40% korting). Vertrek in de middagspits.

Een enkele reis naar Essen (B) kost dan €17,00. Dat is minder dan vol tarief in de middagspits (€23,60) naar Roosendaal en je krijgt ook nog een keer de toeslag van €2,70 cadeau als je met de IC Direct reist tussen Amsterdam en Rotterdam omdat je een internationaal ticket hebt.

Naar Duitsland wordt de spoeling wel wat dun als je geen internationale tickets meer kunt kopen naar stations met in- en uitcheckpaaltjes.

Het werkt in ieder geval nog wel voor een reis naar Venlo in de middagspits door een kaartje met 40% korting te kopen naar Kaldenkirchen: €17.00 i.p.v. €25,70

Het merkwaardige is wel dat je ondanks de melding dat je je OV-chipkaart kunt gebruiken naar Duitse stations net over de grens je ook nog een kaartje met 40% korting kopen. En dan heb je de middagspitsbeperking dus niet.

@rvdborgt Je krijgt de volgende hulpvaardige mededeling:
 

Maar je kunt vervolgens gewoon online een kaartje kopen waarmee je niet hoeft in- en uit te checken met je OV-chipkaart. En ik neem aan ook bij de automaat op het station.

Reputatie 7
Badge +4

@iMark Probeer het eens kort voor vertrek te bestellen. Dan willen ze dat je belt. Zoals ik al aangaf moet je gewoon niet te laat zijn. Maar we werken er wel om heen. Punt is natuurlijk dat wij niet de gemiddelde reiziger zijn. Het is alleen vervelend en wat ontmoedigend. NS frustreert het een beetje. Ik maak al heel lang gebruik van deze truc, mis alleen Weener nu, lol. In Belgie altijd in combinatie met wat nu de Railpass is. Tien enkele reizen zo je maar wilt, heerlijk. Maar ja, opa is nu een senior, al ben ik wat ongelukkig met het feite dat dat altijd een retour moet zijn. Soms twee dan maar, kost nog bijna niks.

Wel grappig, ik heb het de toenmalige moderatoren nog uitgelegd indertijd. Van hen is er al lang niemand meer, al blijven ze nu gelukkig veel langer. De kwaliteit van de moderatoren nu is ook veel en veel hoger, gelukkig maar. 

 

Naar Duitsland wordt de spoeling wel wat dun als je geen internationale tickets meer kunt kopen naar stations met in- en uitcheckpaaltjes.

Ik gaf een oplossing, ;-)

Reputatie 7
Badge +1

@iMark Probeer het eens kort voor vertrek te bestellen. Dan willen ze dat je belt.

Ja, daar heb ik het een paar jaar geleden met NSI al eens over gehad. Ze willen niet dat je te kort voor vertrek online nog een kaartje kunt kopen want er zou iets mis kunnen lopen met de betaling of ticketafgifte. Met vertraging van de trein wordt overigens geen rekening gehouden. Ze vonden de verkorting naar 15 minuten al een forse verbetering en zien geen signalen dat die termijn nog korter zou moeten. Dus: er zijn te weinig klachten over.

Naar Duitsland wordt de spoeling wel wat dun als je geen internationale tickets meer kunt kopen naar stations met in- en uitcheckpaaltjes.

Kaartjes van/naar Weener (of Herzogenrath) zijn toch gewoon online te koop, ondanks de melding dat je ook met de chipkaart kunt reizen? Ik kan tot de betaalpagina komen.

Ze willen niet dat je te kort voor vertrek online nog een kaartje kunt kopen want er zou iets mis kunnen lopen met de betaling of ticketafgifte.

Als NSH moet stoppen met alles dat mogelijkerwijs fout zou kunnen lopen, dan rijdt er geen trein meer. Maar ik snap het wel, oei, reizigers zouden toch eens netjes een kaartje kopen. Moeten we niet willen.

Reputatie 7
Badge +1

Ze willen niet dat je te kort voor vertrek online nog een kaartje kunt kopen want er zou iets mis kunnen lopen met de betaling of ticketafgifte.

Als NSH moet stoppen met alles dat mogelijkerwijs fout zou kunnen lopen, dan rijdt er geen trein meer. Maar ik snap het wel, oei, reizigers zouden toch eens netjes een kaartje kopen. Moeten we niet willen.

Precies. In Duits heet dat zo mooi: "Hilfe! Kunde droht mit Auftrag!"

Aangezien NSI impliceert dat er weinig of geen klachten over zijn, moeten we er denk ik gewoon wat genereren.

Precies. In Duits heet dat zo mooi: "Hilfe! Kunde droht mit Auftrag!"

Aangezien NSI impliceert dat er weinig of geen klachten over zijn, moeten we er denk ik gewoon wat genereren.

Het vervelende is dat de controle wordt gedaan door NMBS personeel. Zou er met veel plezier gaan zwartrijden anders en in verzet gaan n.a.v. uvb. Je kunt natuurlijk een automaatkaartje halen, maar dan krijg je de korting waar je recht op hebt niet. Te idioot voor woorden. Zwartrijden aangemoedigd door het gepruts van NSH.

Reputatie 7
Badge +3

Is NSH hetzelfde als NSI? 🙃

Of doet de autocorrectie van @Henk_NL moeilijk?

Macht der gewoonte van vroeger, sorry. NS HiSpeed, NSH. Noemt nu inderdaad NS Internationaal.

Reputatie 7
Badge +3

Meestal zijn het ouderen die vasthouden aan oude termen of namen. Mijn moeder heeft het nu nog steeds over de Nieuwe Vaart terwijl die straat hier zo lang ik weet de Kanaalweg heet (en volgens mij alleen heel vroeger en mogelijk alleen in de volksmond Nieuwe Vaart genoemd werd na het graven van het nieuwe Rijn-Schiekanaal in 1919). Zo oud ben je toch nog niet Henk? 

Nee, maar destijds ben ik wel erg actief bezig geweest met werkzaamheden waar deze namen/codes/materieelsoorten en nog wat dingen continu in voorkwamen. Het is zo blijven hangen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben uit de tijd van NS Internationaal, dus van voor het HiSpeed/Fyra debacle.

Nu is het in geheel onnodig Engels NS International.

Reputatie 7

Creatief idee om de middagspits te omzeilen door een kaartje naar 1 station verder - in het buitenland - te kopen. Voorwaar… dan is zo’n NS-forum toch nog ergens goed voor.

 

Maar als dat vervolgens in het honderd loopt, omdat NS Internationaal het saboteert, wat houdt je dan tegen om dat kaartje te kopen op de site van DB ? Zijn die alsnog duurder ?

Reputatie 7
Badge +3

Dat lukt van Nederland naar Duitsland maar niet van Nederland naar België (geen kaartjes te koop voor reizen die geheel buiten Duitsland worden gemaakt).

Frappant is dat je bij DB een kaartje van NL naar D kunt kopen met 40% korting zonder dat er naar de grens van 09.00 uur wordt gekeken. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Creatief idee om de middagspits te omzeilen door een kaartje naar 1 station verder - in het buitenland - te kopen. Voorwaar… dan is zo’n NS-forum toch nog ergens goed voor.

 

Maar als dat vervolgens in het honderd loopt, omdat NS Internationaal het saboteert, wat houdt je dan tegen om dat kaartje te kopen op de site van DB ? Zijn die alsnog duurder ?

Dat kan ik je ontraden als je 100 procent korting in Nederland hebt. DB geeft die niet.

 

Het hoeft ook niet altijd oneigenlijk te zijn. Mijn schoonzus woont in Weener, zoals de oude hap hier weet. Inchecken daar geeft geen korting in de middagspits maar je betaalt het grensdeel ook niet. Als ik vandaar weer naar de Randstad moet ga ik ook niet te laat weg, voor vier uur. Het bespaart op die manier weer de kosten voor het grensdeel.De andere truc vertel ik nu al een jaar of zes, maar kennelijk las u er over heen. Het is creatief en kan besparen. Ik heb het nog aan de toenmalige moderatoren uitgelegd.  Dat kan nog steeds, ook al hebben ze die mededeling over kortingskaarten en inchecken in Weener. Het is de vraag of het zo blijft, het is geen goed voorteken, maar zie het ook nog niet afgeschaft worden.

Ik doe dit al jaren zo. het is voor Belgie veel belangrijker dan voor Duitsland omdat de Belgen veel kaarten hebben van elk Belgisch station naar elk Belgisch station. Het was voor mij ideaal in combinatie met de Railpass en nu met het seniorenkaartje. De truc in Duitsland kan nog en als incheckpaaltjes er ook zijn kan dat een voordeel zijn. Ik gaf al eerder de grap met Alt-Merkstein aan Het geeft me de mogelijkheid in de spits toch zonder verdere kosten te reizen. Ik zie deze mogelijkheid nog niet verdwijnen, er worden door conducteurs wel meer vragen over gesteld. Het is legaal en bespaart. Ik vraag me af of er wel heel veel gebruik van wordt gemaakt in het verkeer met de oosterburen.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Die kaartjes met 40% korting naar stations net over de grens in België en Duitsland zijn in de automaat te koop. Gewoon in de middagspits. Ik had wat tijd over op het station omdat ik op de bus moest wachten en dit te testen. Vervelend is dat je wel een euro extra automaattoeslag kwijt bent. Maar in ieder geval een alternatief als je geen tijd meer hebt om het online te regelen.

Reputatie 2

Herkenbaar verhaal. Ik heb een vergelijkbaar probleem. Ik reis regelmatig op Arriva Flow (reizen op rekening met of zonder treinabonnement) en bij controle ziet de controleur dan een check-in op 'GVB 1e klas' (ik reis meestal 1e klas). Waarom? Omdat NS en Arriva dat zo met elkaar hebben afgesproken! Het is wat het is en het gaat, in ieder geval voorlopig, niet veranderen.

5-10% van de medewerkers van NS is niet in staat om vast te stellen dat ik met een geldig vervoersbewijs onderweg ben. Wat mij inderdaad ook opvalt is de verbale agressie van de medewerkers van NS, hoe ze koppig langdurig bij hun standpunt blijven, maar uiteindelijk ALTIJD aftaaien en nooit een UvB uitschrijven. Ze weten uiteindelijk dus dondersgoed dat ze fout zitten. Iemand luid beschuldigen van zwartrijden, terwijl dit niet terecht is, is trouwens te kwalificeren als laster en dat is in Nederland (en ook in de meeste andere landen) een misdrijf. Ik neem dit soort onprettige gesprekken tegenwoordig altijd op, om ervoor te zorgen dat de waarheid later niet wordt verdraaid. Het is natuurlijk bedroevend dat dit nodig is, terwijl je gewoon netjes betaalt voor je reis. :(

Opvallend: bij V&S is er nooit een probleem, alle problemen bij controle beperken zich tot conducteurs. V&S-medewerkers zijn, als het om mijn product gaat, blijkbaar aanzienlijk beter getraind/geschoold dan conducteurs. 

Dank voor het delen van je ervaring, ik ben dus niet de enige. Treurig wel dat NS weer zo met de klant omgaat…

Reputatie 2

Dank voor het delen van je ervaring, ik ben dus niet de enige. 

Het is vooral jammer om te constateren dat de mensen met de minste kennis de grootste mond hebben en hier keer op keer mee weg komen. NS toont ook geen enkele intentie om hier iets aan te veranderen.

En de les dat reizen zonder vervoersbewijs, in ieder geval in mijn geval, een vooruitgang is. Ik ben dan A. goedkoper uit per reis en B. ik heb geen gezeur omdat de situatie dan vrij simpel is. Bij geen controle reis ik gratis en als er wel controle is en betaal ik de ritprijs + 50 euro. 

Reageer