beantwoord

nightjet zurich

  • 6 December 2021
  • 41 reacties
  • 5099 Bekeken


Toon eerste bericht

41 reacties

Oostenrijkse spoorwegen toch? Aangezien Nightjet een onderdeel is van hun.

De NJ403 valt inderdaad onder de OBB maar hoe zit het met de IC60403? Je praat hier in feite over twee aparte treinen die gecombineerd rijden.

Er staat natuurlijk niet voor niets in de planner dat binnenlands gebruik in zowel Nederland als Zwitserland verboden is.

Reputatie 7

Maar de exploitant van de trein is NS International, of zie ik dat verkeerd. 🤔

Ja, maar die meneer die zegt dat het mag is niet een medewerker van NS International maar de eerste de beste inhuurkracht van de Klantenservice. Ik vraag me af waar die zijn info vandaan haalt. Persoonlijk vertrouw ik de info in de app van DB toch iets neer.

Verder is overigens de vraag wie de exploitant van het IC-gedeelte van de trein (IC60403) is. 

Als een medewerker die NS representeert iets zegt, mag je daar toch vanuit gaan. Althans, in de normale wereld werkt dat wel zo. 

Ik zou het wel even in een tweet of iets dergelijks vragen, zodat je iets hebt om mee te slaan. 

De zitplaatsen lijken niet te boeken zijn via de website van de Nightjet. Bij de nachttreinen naar Wenen en Innsbruck kun je wel zitplaatsen reserveren via de Nightjet en kun je ook een hele 6-persoonscoupé afhuren voor je eigen reisgezelschap, maar binnen Oostenrijk is het zitgedeelte volgens mij wel weer opengesteld voor binnenlandse reizigers.

De zitplaatsen lijken niet te boeken zijn via de website van de Nightjet. Bij de nachttreinen naar Wenen en Innsbruck kun je wel zitplaatsen reserveren via de Nightjet en kun je ook een hele 6-persoonscoupé afhuren voor je eigen reisgezelschap, maar binnen Oostenrijk is het zitgedeelte volgens mij wel weer opengesteld voor binnenlandse reizigers.

Er is een verschil tussen de trein naar Wenen en die naar Zürich. De Weense trein is alleen een NightJet, de Zwitserse trein is een gecombineerd rijdende NightJet en IC. Voor de Zwitserse trein verkoopt DB gewoon zelf zitplaatsen (met Spar- en Supersparpreis) voor het IC-gedeelte maar voor de Weense trein wordt voor zitplaatsen doorgeschakeld naar het systeem van de OBB.

Ik vermoed op grond van het bovenstaande dat er een verschil in de exploitatie verantwoordelijkheid zit tussen de zitgedeelten in beide treinen. Ook het aparte IC-nummer van de Zwitserse trein doet zoiets vermoeden.

Voor zover ik weet kun je alleen met de Nightjet als je die gereserveerd hebt plus je accomodatie. 

Reputatie 7
Badge +4

Binnen Duitsland wordt het overigens wel in een aantal gevallen als reisadvies aangegeven. Duitsland kent wat nachttreinen. Net na middernacht kun je vanaf Berlijn via Hamm en Duisburg nog naar Nederland, enne vanaf Duisburg overstappen op: inderdaad de slaaptrein met zitplaatsen.

Het is off-topic maar mogelijk een leuke tip voor mensen die in Berlijn de laatste trein naar Nederland misten. Het zijn zitplaatsen en overstappen in Hamm en Duisburg. De overstaptijden vallen mee en in Duitsland kan wat marge geen kwaad ;-)

Reputatie 7
Badge +1

Ik betwijfel of het nu als beste antwoord aangevinkte antwoord van bahnrider correct is (zoals Tamzin ook al suggereert).

Ik zag 2-3 weken terug op Arnhem Centraal een leeg-materieel-oefenrit van deze trein voorbijkomen: die was op maximale lengte, en met alle DB IC rijtuigen. Ik denk dus dat er niets onderweg bijgeplaatst wordt, maar dat deze trein gewoon in volledige samenstelling van en naar Amsterdam Centraal rijdt.

Het antwoord van bahnrider is inderdaad niet correct. Er worden onderweg geen rijtuigen afgehaald of bijgeplaatst en in de rijtuigen die als IC rijden is er geen reserveringsplicht.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad een andere opzet dan indertijd de CityNightLine (CNL). Die had een heel rangeercircus in Koblenz.

Het is een stuk comfortabeler voor de reizigers wanneer er ‘s nachts niet wordt gerangeerd met de rijtuigen. Maar er zijn nog steeds veel stops op tussengelegen stations waardoor de slaapervaring niet optimaal zal zijn. En dan wordt er ook nog een keer kopgemaakt in Frankfurt (Main) Hbf. 

Voor de lichte slapers onder ons lijkt het me niet bepaald een feestreis waarna je goed uitgeslapen op je bestemming aankomt.

Overigens lijkt het me niet dat het de bedoeling is om de trein binnen Nederland te gebruiken. Het is niet voor niets dat er geen aankomsttijden in Utrecht en Arnhem worden vermeld. Dat voorkomt dat de trein in reisinformatiesystemen terechtkomt als reismogelijkheid. 

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +1

Voor zover ik weet kun je alleen met de Nightjet als je die gereserveerd hebt plus je accomodatie. 

In de IC-zitrijtuigen in de nachttrein naar Zürich is reserveren niet verplicht.

Badge +3

Iemand op Twitter is erg blij met deze, dat kan dus gewoon?

 

Het is inderdaad een andere opzet dan indertijd de CityNightLine (CNL). Die had een heel rangeercircus in Koblenz.

Het is een stuk comfortabeler voor de reizigers wanneer er ‘s nachts niet wordt gerangeerd met de rijtuigen. Maar er zijn nog steeds veel stops op tussengelegen stations waardoor de slaapervaring niet optimaal zal zijn. En dan wordt er ook nog een keer kopgemaakt in Frankfurt (Main) Hbf. 

De combinatie met een IC is waarschijnlijk een compromis omdat het anders helemaal niet kostendekkend te maken is. Hoeveel reizigers zullen er buiten de vakantieperioden dagelijks van Nederland naar Zwitserland zijn?

Reputatie 7
Badge +2

Ik vermoed op grond van het bovenstaande dat er een verschil in de exploitatie verantwoordelijkheid zit tussen de zitgedeelten in beide treinen. Ook het aparte IC-nummer van de Zwitserse trein doet zoiets vermoeden.

Eenvoudig vast te stellen via de DB planner door de reis te plannen en dan bij de bewuste trein op het knopje "Beförderer” te klikken. Bij de IC 60403 naar Zürich krijg je dan dit…

 

Kies je de NJ403 dan staat de OeBB als eerste genoemd en bij de trein naar Wenen/Innsbruck staat alleen de OeBB vermeld als vervoerder.

Reputatie 7
Badge +1

De combinatie met een IC is waarschijnlijk een compromis omdat het anders helemaal niet kostendekkend te maken is. Hoeveel reizigers zullen er buiten de vakantieperioden dagelijks van Nederland naar Zwitserland zijn?

De CNL Amsterdam - Zürich was een van de best bezette CNL's. Ook buiten de klassieke vakantieperioden zijn er redelijk wat reizigers. Het helpt natuurlijk ook dat er t/m Keulen nog een aantal grote steden met veel potentieel worden bediend.

Maar de combinatie met IC helpt inderdaad om kostendekkend te worden. Dat stelde DB ook al vast in de laatste paar jaar van de CNL.

Kennelijk zit DB dus ook op een of andere in het exploitatie complot. 

Reputatie 7
Badge

Alleen in Basel SBB worden rijtuigen bijgeplaatst/afgekoppeld.

Reputatie 7
Badge +2

Mja, de IC heeft hun nacht-ICE vervangen dus vandaar dat zij het IC-deel zullen zijn blijven runnen. SBB doet ook nog wat qua rijtuigen beschikbaar stellen.

Verwarrend is wel dat ik bij de rit van vandaag juist bij de NJ403 in de DB-planner een melding zag dat een tweede klas zitrijtuig vervangen is door een 1e klas zitrijtuig, maar dat de 60403 daar geen melding over had.

Reageer