beantwoord

nightjet zurich

  • 6 December 2021
  • 41 reacties
  • 5067 Bekeken

Hallo allemaal, de nieuwe NightJet naar Zurich zou als normale IC gezien worden in duitsland (dus je hoeft niet de reserveren). gaat dit ook in Nederland gebeuren? de slaaprijtuigen snap ik dat ze gereserveerd moeten worden maar de zitrijtuigen misschien niet?

icon

Beste antwoord door rvdborgt 6 December 2021, 22:22

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Interessant, Fedde N. Ik ben eens rond gaan snuffelen en kan dit verder nergens vinden.

De DB laat gewoon 2 treinen zien, NJ en IC:

De IC (dat zijn uiteraard gewoon zitrijtuigen in dezelfde trein) is zonder reserveringsplicht en daarvoor kunnen gewone, doorgaande tickets voor geboekt worden als je ervoor of erna nog moet overstappen.

Badge +3

Zou hij misschien via Venlo rijden en daarom niet in Arnhem komen?

Reputatie 7
Badge +4

Ja. Elders geef ik een voorbeeld dat je na middernacht vanaf Berlijn via Hamm en Duisburg nog met deze trein naar Nederland gaat. Vanuit Nederland kun je het ook als een late verbinding naar Keulen gebruiken. Dan gebruik je de zitplaatsen en reserveren hoeft niet.

Interessant, Fedde N. Ik ben eens rond gaan snuffelen en kan dit verder nergens vinden. 
Voor zover bekend geldt er voor de Nightjet een reserveringsplicht zowel in binnen- als buitenland.

Waar heb je deze informatie over geen reserveringsplicht binnen Duitsland precies gevonden? Nu maak je mij ook nieuwsgierig!

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik uit vergelijkbare vragen op het uitermate zeer grondige duitse forum van de drehscheibe heb begrepen, wordt enkel IN DE een stuk bijgeplaatst dat als IC wordt gezien, met dus de normale duitse regels voor gebruik IC. Dus van/naar NL ontkom je dan niet aan een extra dure REServering en idem dito als je zo verder CH in wil-tenzij je steeds overstapt..

In DE rijdt deze trein precies in het huidige pad van wat sinds een jaartje of wat een ICE is en tot daarvoor ook een gewone IC. De noord-ri. trein rijdt zelfs helemaal door tot Hamburg-Kiel. Heb hem zelf 2x benut tijdens een lange InterRail sept-nov, vanaf Basel SBB en beide keren was het zeer rustig, maar tot voor covid was het altijd een zeer goed bezette trein.

Dat is toch vreemd omdat de DB site zoals @rvdborgt laat zien toch echt uitgaat van een IC vanaf Amsterdam tot Zurich en daar ook kaartjes voor verkoopt. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik zo'n kaartje van €59.90 met Zugbindung en zonder reservering voor deze IC-trein koop en daarmee in Amsterdam wil instappen. 

Als het IC-deel niet mee zou rijden van/naar Amsterdam blijft er op het NL-stuk ook slechts een trein van 4 wagons over, het IC-deel zijn immers acht van de twaalf rijtuigen. Ook dat lijkt me wat vreemd.

Er is echter nog iets anders wat het verhaal onwaarschijnlijk maakt. De stops in Oberhausen,  Duisburg en Düsseldorf zijn slechts 2-3 minuten en dus niet berekend op aan/afkoppelen. Alleen in Köln Deutz wordt langer gestopt maar dat leent zich niet voor aan/afkoppelen aangezien daar beneden op de doorgaande sporen wordt gestopt.  

Een andere interessante vraag is of ik in Nederland zonder toeslag mee mag voor een binnenlandse rit tot Arnhem, immers een Duitse IC is in Nederland niet toeslagplichtig. 

Is het mogelijk om met je ov-chipkaart tussen arnhem en amsterdam te reizen met deze trein?

Reputatie 7
Badge +1

Is het mogelijk om met je ov-chipkaart tussen arnhem en amsterdam te reizen met deze trein?

Nee, binnenlandse reizen in Nederland zijn niet toegestaan. Richting Zürich alleen instappen; richting Amsterdam alleen uitstappen.

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik uit vergelijkbare vragen op het uitermate zeer grondige duitse forum van de drehscheibe heb begrepen, wordt enkel IN DE een stuk bijgeplaatst dat als IC wordt gezien, met dus de normale duitse regels voor gebruik IC. Dus van/naar NL ontkom je dan niet aan een extra dure REServering en idem dito als je zo verder CH in wil-tenzij je steeds overstapt..

Heb je daar een link bij? Als DB dit doorgaand van Amsterdam naar Zürich als IC zonder reserveringsplicht verkoopt, dan is dat duidelijk, lijkt me.

Dat is toch vreemd omdat de DB site zoals @rvdborgt laat zien toch echt uitgaat van een IC vanaf Amsterdam tot Zurich en daar ook kaartjes voor verkoopt. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik zo'n kaartje van €59.90 met Zugbindung en zonder reservering voor deze IC-trein koop en daarmee in Amsterdam wil instappen. 

Als het IC-deel niet mee zou rijden van/naar Amsterdam blijft er op het NL-stuk ook slechts een trein van 4 wagons over, het IC-deel zijn immers acht van de twaalf rijtuigen. Ook dat lijkt me wat vreemd.

Er is echter nog iets anders wat het verhaal onwaarschijnlijk maakt. De stops in Oberhausen,  Duisburg en Düsseldorf zijn slechts 2-3 minuten en dus niet berekend op aan/afkoppelen. Alleen in Köln Deutz wordt langer gestopt maar dat leent zich niet voor aan/afkoppelen aangezien daar beneden op de doorgaande sporen wordt gestopt.  

Een andere interessante vraag is of ik in Nederland zonder toeslag mee mag voor een binnenlandse rit tot Arnhem, immers een Duitse IC is in Nederland niet toeslagplichtig. 

Dat is dus de verwarring, misschien weet het personeel het wel

Ik heb verder geen idee van deze trein maar zou me uit jullie verhalen kunnen voorstellen dat het IC deel in Nederland niet toegangelijk is.

Reputatie 5

Ik betwijfel of het nu als beste antwoord aangevinkte antwoord van bahnrider correct is (zoals Tamzin ook al suggereert).

Ik zag 2-3 weken terug op Arnhem Centraal een leeg-materieel-oefenrit van deze trein voorbijkomen: die was op maximale lengte, en met alle DB IC rijtuigen. Ik denk dus dat er niets onderweg bijgeplaatst wordt, maar dat deze trein gewoon in volledige samenstelling van en naar Amsterdam Centraal rijdt.

En, met een dag te gaan voor de start van deze dienst, lijkt het me toch dat er binnen NS een protocol/richtlijn/besluit is omtrent de reserveringsplicht van deze IC/NJ? Al was het alleen maar om het makkelijker te maken voor het personeel.

 

Edit: ik was niet de enige die deze testrit voorbij zag komen. Dit moet 16 november geweest zijn, zie het volgende filmpje:

https://youtu.be/Yh7mMJh1P3I

Reputatie 7
Badge

Er zitten ook zitrijtuigen van de SBB tussen. Die gaan we ook elke dag zien in Nederland?

Reputatie 7
Badge +3

Het is een interessant geval die NJ 403/IC 60403.

Voor Utrecht Centraal wordt geen aankomsttijd vermeld. Voor de IC 60403 worden meer tussenstops getoond dan voor de NJ403. Waarschijnlijk omdat ÖBB geen in- en uitstappers wil in de couchettes en en de slaaprijtuigen tussen Keulen en Offenburg.

Voor de zitplaatsen in de IC 60403 is geen reserveringsplicht. De gecombineerde trein stopt blijkbaar helemaal niet in Arnhem. De DB geeft de suggestie om van Arnhem naar Utrecht te reizen en daar op te stappen.
 

 

 
 
×
 
 
 
Reputatie 5

Bovenstaande reisschema’s zijn de omleidingsroutes via Venlo (als er werkzaamheden zijn tussen Arnhem en Oberhausen, zoals een deel van volgende week). Zie ook de kruisjes onderaan met Verkehrstage. Als er geen werkzaamheden rijdt deze trein gewoon via Arnhem (v. 22.02).

Er zijn (weer) werkzaamheden op het Duitse stuk, de regionale treinen rijden ook slechts van Arnhem tot Sterkrade:

Streckensperrung zwischen Oberhausen Hbf und Oberhausen-Sterkrade aufgrund von Weichen- und Ausbauarbeiten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij deze de screenshots screenshots van de andere verkeersdagen via de normale route via Emmerich. :grinning:

Nog steeds geen aankomsttijden in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. De trein is niet bedoeld voor verkeer binnen Nederland.

Als eerste de IC60403


En de NJ403: 


 

Is het mogelijk om met je ov-chipkaart tussen arnhem en amsterdam te reizen met deze trein?

Nee, binnenlandse reizen in Nederland zijn niet toegestaan. Richting Zürich alleen instappen; richting Amsterdam alleen uitstappen.

Nog even terugkomend op dit. Hier staat het volgende: 'Met een geldig binnenlands vervoerbewijs kun je binnen Nederland meereizen op een internationale trein, behalve op de Eurostar. In sommige gevallen betaal je een toeslag.'

Betekent dat dat je dan ook met de Nightjet van Amsterdam naar Arnhem mag en v.v., of moet de site eigenlijk aangepast worden?

 

 

Betekent dat dat je dan ook met de Nightjet van Amsterdam naar Arnhem mag en v.v., of moet de site eigenlijk aangepast worden?

Voor de lig- en slaaprijtuigen is een reservering verplicht en daar mag je dus sowieso niet in mee.

De trein naar Zürich (niet die naar Wenen) heeft ook zitrijtuigen (die zijn bedoeld voor reizigers van Nederland naar Duitsland en voor binnenlands IC-nachtvervoer in Duitsland) en daar zou je volgens NS in principe dus mee moeten kunnen.

Echter het is de vraag of het veelal buitenlandse personeel van de trein dat ook vindt. De app van DB geeft namelijk aan dat richting Duitsland uitstappen in Utrecht en Arnhem niet is toegestaan, in de richting Amsterdam is idem dito instappen in Arnhem en Utrecht niet toegestaan. Anders gezegd, volgens DB is binnenlands vervoer in Nederland verboden.

Overigens is er ook geen enkele noodzaak voor, er rijdt ieder halfuur een intercity van Amsterdam naar Arnhem, dus waarom de problemen opzoeken?

Reputatie 7
Badge +2

Die intercity van Amsterdam naar Arnhem is ook nog eens sneller, want door de snelheidsbeperking die de Vectron locomotief tussen Utrecht en Arnhem heeft wordt de Nightjet/Nacht-IC naar Zürich bij Maarn aan de kant gezet om de reguliere IC voorbij te laten.

(Er mogen maar twee treinen met Vectron op volle snelheid over dat baanvak, die ontheffing gebruikt de Nightjet naar Wenen/Innsbruck al)

 

 

Betekent dat dat je dan ook met de Nightjet van Amsterdam naar Arnhem mag en v.v., of moet de site eigenlijk aangepast worden?

Voor de lig- en slaaprijtuigen is een reservering verplicht en daar mag je dus sowieso niet in mee.

De trein naar Zürich (niet die naar Wenen) heeft ook zitrijtuigen (die zijn bedoeld voor reizigers van Nederland naar Duitsland en voor binnenlands IC-nachtvervoer in Duitsland) en daar zou je volgens NS in principe dus mee moeten kunnen.

Echter het is de vraag of het veelal buitenlandse personeel van de trein dat ook vindt. De app van DB geeft namelijk aan dat richting Duitsland uitstappen in Utrecht en Arnhem niet is toegestaan, in de richting Amsterdam is idem dito instappen in Arnhem en Utrecht niet toegestaan. Anders gezegd, volgens DB is binnenlands vervoer in Nederland verboden.

Overigens is er ook geen enkele noodzaak voor, er rijdt ieder halfuur een intercity van Amsterdam naar Arnhem, dus waarom de problemen opzoeken?

Volgens de klantenservice van NS International mag je in ieder geval mee met de zitrijtuigen, zonder toeslag of reservering. Mits je natuurlijk bent ingecheckt.

Het klopt dat de normale IC sneller is, maar ergens lijkt het me een leuke ervaring om een keertje de Nightjet voor een binnenlands reisje te gebruiken.

 

 

Volgens de klantenservice van NS International mag je in ieder geval mee met de zitrijtuigen, zonder toeslag of reservering. Mits je natuurlijk bent ingecheckt.

Dat kan een of andere medewerker van de klantenservice van NS wel vinden maar als de exploitant van de trein dat niet vindt heeft die het laatste woord.

Maar de exploitant van de trein is NS International, of zie ik dat verkeerd. 🤔

Reputatie 7
Badge

Oostenrijkse spoorwegen toch? Aangezien Nightjet een onderdeel is van hun.

Maar de exploitant van de trein is NS International, of zie ik dat verkeerd. 🤔

Ja, maar die meneer die zegt dat het mag is niet een medewerker van NS International maar de eerste de beste inhuurkracht van de Klantenservice. Ik vraag me af waar die zijn info vandaan haalt. Persoonlijk vertrouw ik de info in de app van DB toch iets neer.

Verder is overigens de vraag wie de exploitant van het IC-gedeelte van de trein (IC60403) is. 

Reageer