ov-begeleiderskaart vanaf 11/12/2022 geldig in Belgie!

  • 16 November 2022
  • 48 reacties
  • 1432 Bekeken

Ik ben een jaar aan het touwtrekken geweest via de ombudsrail met de NMBS. Veel bellen, geduld en emails. Tjah ik woon in (NL) de grensstreek en moet geregeld naar UZ Brussel met mijn gehandicapte partner.

We kunnen vanaf 11.12.2022 in België 1 treinkaartje kopen en de Nederlandse ov begeleiderskaart gebruiken zonder te starten in Nederland 🎊🎊🎊

Het ongemak is dus binnenkort van de baan 🎊🎊

 

Hoe het zit met De Lijn (bus en tram) dat weet ik niet. Wel is het zo dat de NMBS Belgische ov begeleiderskaarten uitgeeft en ook gebruikt worden in bus en tram en metro. 

Ik zou uitleggen dat het in de NMBS de kaart accepteert in de trein, dan zal de controle in bus of tram niet moeilijk moeten doen. 

Ik lees graag jullie bevindingen na 11 december 2022.

-------

Email van de directie nmbs:

Beste,

De voorbije maanden hebben we het nodige ondernomen om onze regels en processen aan te passen.

Vanaf 11 december 2022 volstaat het om uw Nederlandse OV-begeleiderskaart te tonen aan de treinbegeleider. Als houder van een Nederlandse kaart kan u vanaf dan op het NMBS-net kosteloos een begeleider meenemen (zowel bij een grensoverschrijdende als niet-grensoverschrijdende reis). U heeft vanaf dan geen bijkomende vervoerbewijzen of kaarten nodig (zoals het €0-biljet van NS).

In de hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,

Matthias Dubois

NMBS

 

ze referentie Uw referentie Brussel, 14 november 2022.

Referenrie: JDS/81957313 2021/04/273/01

 

Uw vraag m.b.t. de reactie van S*** Van N***
Geachte mevrouw,
Wij hebben uw vragen in het dossier van S*** Van N** goed ontvangen. Alvast onze oprechte excuses voor 
ons laattijdige antwoord. U vroeg ons of wij de Nederlandse kortingskaart Kosteloze Begeleider al kunnen 
erkennen zonder dat het omgekeerde het geval is. 
Intussen werd beslist dat de kaarten Kosteloze Begeleider van NS en van CFL vanaf 11 december 2022 zullen 
worden geaccepteerd op ons net. Vanaf die datum zal er dan ook geen 0€-biljet meer nodig zijn voor de 
begeleider van reizigers die vanuit Nederland of Luxemburg reizen met een kaart Kosteloze Begeleider.
Wij hopen u met deze informatie van dienst te zijn.
Met vriendelijke groeten.
Liesbeth Van Praet
NMBS Klantendienst

 


This topic has been closed for comments

48 reacties

Reputatie 7

Ik ben er wel klaar mee. Je hebt de links en de documentatie van mij gekregen.

Rij maar lekker zwart en voer de discussie met de Brusselse politie.

Badge +3

Even mitgeren (is dat een woord?) maar met @Ferdinand Delasoie eens dat de Nederlandse overheid niet kan/mag bepalen wat de regels zijn.

Benelux, bestaat dat eigenlijk nog wel? 🤣

Oei https://nl.wikipedia.org/wiki/Benelux#Europese_Unie artikel 350…

Er dient {immers} minstens aan een dubbele voorwaarde te worden voldaan

@Ferdinand Delasoie heeft natuurlijk groot gelijk dat de Nederlandse overheid maar niet even kan gaan bepalen dat een Nederlandse begeleiders kaart in België geldig is. Dat de Nederlandse overheid dat ergens op een website zet betekent nog niet dat België daar dan aan gebonden is, België is geen Nederlandse kolonie.

Nederland heeft de onhebbelijkheid om altijd andere landen te willen te willen voorschrijven wat ze wel en niet mogen en moeten. En zo zit de wereld niet in elkaar.

 

Voor welk openbaar vervoer geldt de OV-begeleiderskaart? Uw begeleider reist met de OV-begeleiderskaart gratis: in de trein, bus, tram en metro in Nederland, België en Luxemburg;

Als de Nederlandse overheid nepnieuws op zijn website zet waardoor u op het verkeerde been wordt gezet moet u bij de Nederlandse overheid gaan klagen en vragen om de website aan te passen. Zie onderstaand emailadres.

Kunt u informatie niet vinden, mist u informatie of klopt iets niet? Neem dan contact op met het ministerie van VWS via regelhulp@minvws.nl

Reputatie 7
Badge +1

 

Voor welk openbaar vervoer geldt de OV-begeleiderskaart? Uw begeleider reist met de OV-begeleiderskaart gratis: in de trein, bus, tram en metro in Nederland, België en Luxemburg;

Als de Nederlandse overheid nepnieuws op zijn website zet

Waardoor denk je dat zo zeker te weten? Wat mij betreft is het op dit moment onbepaald en de rest is speculatie.

Voor de trein klopt het wat de overheid schrijft (NMBS-website bevestigt het), maar het NMBS-personeel weet er hoegenaamd niks van. Lijkt me een intern NMBS-probleem.

Voor het andere OV in België weten we het niet. Is daar ook iets afgesproken en is er een ook een intern informatieprobleem, of staat het verkeerd op de website van de Nederlandse overheid en geldt het alleen voor de spoorwegen?

@rvdborgt 

Aangezien het niet op Belgische sites staat vrees ik dat het een Nederlandse verzinsel is. 

Reputatie 7
Badge +1

Aangezien het niet op Belgische sites staat vrees ik dat het een Nederlandse verzinsel is. 

Dus je weet het ook niet.

Wie er wel feiten heeft, die moge zich melden.

Op de NMBS pagina Kosteloze begeleider staat geen woord over de OV-begeleiderskaart.

Onderstaande wordt wel vermeld. 

Onderaan deze pagina vind je het document waar @Ferdinand Delasoie maanden terug al linkte.

In dit document staat onderstaande met "geldig vanaf 11.12.2022".

Zoals ik het lees, wordt de OV-begeleiderskaart gelijkgesteld met de kaart Kosteloze begeleider.

Of de MIVB, TEC en De Lijn hiermee akkoord gegaan zijn, weet ik niet. Of ze hiervoor gecompenseerd worden, weet ik ook niet. 

Het kan zijn dat de schrijver dit alleen voor de NMBS bedoelde, maar zo staat het er dus niet. 

Als je begeleider van de MIVB, TEC en De Lijn niet gratis mee mag, neem dan schriftelijk contact op met de NMBS. Zij kunnen het dan bij de directie navragen. Hoe zit het net? 

Val hier geen individuele medewerkers voor lastig, want tenzij het ergens in hun documentatie/kennisbank staat gaan ze toch geen ander antwoord geven dan "mag niet". 

Reputatie 7

Maar dat lees je dan wel helemaal verkeerd. 

Het staat er namelijk ultra-duidelijk.

 

Indien je in het bezit van de OV-begeleiderskaart (...) reist je begeleider eveneens gratis op Het Belgisch Net

(hoofdletters van mij)

Er is maar 1 Belgisch net, namelijk dat van de Nationale Maatschappij voor de Belgische Spoorwegen.

De andere zijn ‘regionale vervoersnetten’. Die staan er net boven. En daar is alleen de Kaart Kosteloze Begeleider geldig. 

 

Ik ben het overigens roerend eens met je laatste zin. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Het staat er namelijk ultra-duidelijk.

Indien je in het bezit van de OV-begeleiderskaart (...) reist je begeleider eveneens gratis op Het Belgisch Net

(hoofdletters van mij)

Er is maar 1 Belgisch net, namelijk dat van de Nationale Maatschappij voor de Belgische Spoorwegen.

En dan staat er "volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kostenloze Begeleider”.

Het totaal is het tegendeel van ultra-duidelijk en alleen eventueel te begrijpen voor mensen die alle details weten van hoe het OV in België in elkaar zit. Van de gemiddelde gebruiker moet je dat niet verwachten.

Als we het op deze manier moeten interpreteren, en als de schrijver van de tekst op de regelhulp.nl een dergelijke tekst heeft gekregen als input, dan kan ik me helemaal voorstellen hoe een misverstand kan ontstaan.

Reputatie 7

Als de Spoorwegen het over 'het net' hebben, dan bedoelen ze daar natuurlijk de treintjes mee.

 

Dus als je dan bij de metro komt aankachelen, dan zit je verkeerd.

 

Simpel.

Reputatie 7
Badge +1

Als de Spoorwegen het over 'het net' hebben, dan bedoelen ze daar natuurlijk de treintjes mee.

Dus als je dan bij de metro komt aankachelen, dan zit je verkeerd.

Maar als je dan de de rest van de zin leest, wordt het allemaal veel minder duidelijk. Simpel.

Als die kaart alleen bij de NMBS geldt, dan zijn er echt wel duidelijker manieren om dat op te schrijven.

Reputatie 7

Neen, leg jij het maar uit.

 

De website is van de Spoorwegen. Die gaan over de treintjes.

De zin is.

Indien je in het bezit van de OV-begeleiderskaart (...) reist je begeleider eveneens gratis op Het Belgisch Net.

Waarom zou je dan een kwartier lang trammelant maken bij een loket van de metro ?

 

 

Als de Spoorwegen het over 'het net' hebben, dan bedoelen ze daar natuurlijk de treintjes mee.

Dus als je dan bij de metro komt aankachelen, dan zit je verkeerd.

Maar als je dan de de rest van de zin leest, wordt het allemaal veel minder duidelijk. Simpel.

Als die kaart alleen bij de NMBS geldt, dan zijn er echt wel duidelijker manieren om dat op te schrijven.

De NMBS gaat niet over bussen, trams en metro. Ook de NMBS kan op hun site van alles zetten maar ze gaan alleen over treinen.

 

 

De NMBS gaat niet over bussen, trams en metro. Ook die kunnen op hun site van alles zetten maar ze gaan alleen over treinen.

@Tamzin,

Ik merk dat je goed ingelezen bent over de Belgische situatie. 😒🙄

De NMBS verdeelt de Belgische kaart Kosteloze Begeleider. Ergens op die kaart of in een begeleidende brief zou dus (een link naar) de voorwaarden moeten staan en wat er al dan niet inbegrepen is.

Ik vermoed dat de link van @Ferdinand Delasoie de info is die ze mee krijgen. Deze werd in standaard NMBS-taal opgemaakt, waarbij er bij enkele termen een verwijzing naar het lexicon is. 

Volgens het lexicon is "het net" 

Naar aanleiding van de kapotte grammofoonplaat van @Sanny werden deze voorwaarden aangepast. 

Voor zover ik het kan afleiden, werd de tekst grotendeels behouden. Enkel het gedeelte van de geldigheid van de OV-Begeleiderskaart en de Carte d’invalidité C werd toegevoegd.

Ik vermoed dat "net" ook een verwijzing naar het lexicon had gekregen als er geen "Belgisch" voor stond.

"Indien je in het bezit bent van de OV-begeleiderskaart ... of de Carte d’invalidité C ..., reist je begeleider eveneens gratis op het Belgische net, volgens dezelfde 
gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kosteloze Begeleider." kan zowel als "enkel NMBS" of "NMBS en regionale vervoersnetten van de MIVB, TEC en De Lijn" gelezen worden.

Wie gaat bij de NMBS navragen hoe het net zit?

Edit: er zijn natuurlijk metrostations en busstations, maar er zijn ook veel "haltes". Mag je begeleider dan wel kosteloos mee tussen metrostations en/of busstations? Maar niet tussen metrostations en bus- of tramhaltes? 🙂

Daarnaast slaapt de NMBS  de ov-begeleiderskaart is niet uitgegeven voor de NS maar door ARGONAUT. Dat had ik al een paar keer aan de NMBS doorgegeven maar die hebben oogkleppen op.

ik heb nu wederom een email gestuurd naar diverse personen bij de NMBS om de informatie aan te passen wat betreft de ov-begeleiderskaart 'uitgegeven door NS in Nederland' moet zijn "uitgegeven door ARGONAUT in Nederland'

zoals ik het nu lees, lees ik het goed?  Het belgische net….

https://www.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/productfiches/nl/kaart-kosteloze-begeleider-20221211.ashx?v=f199d762cbe04f37a7fe56699a707541

WAAR GEBRUIKEN? Voor binnenlands verkeer: voor een traject* tussen twee Belgische stations* of stopplaatsen*. Ook geldig op de regionale vervoersnetten van de MIVB, TEC en De Lijn. Indien je in het bezit bent van de OV-Begeleiderskaart (uitgegeven door NS in Nederland), reist je begeleider eveneens gratis op het Belgische net, volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kosteloze Begeleider.

 

ER STAAT ‘DE LIJN” De lijn is tram en bus oa in Antwerpen. Dus met de Nederlandse OV-begeleiderskaart kunnen we ook de tram en bus gebruiken in België ?!

Nou dat is dan mooi, dat ook weer opgelost.

ik heb inmiddels naar De LIJN een uitgebreide email gestuurd met diverse documenten over de Nederlandse ov-begeleiderskaart. Ook een paar controleurs heb ik een email gestuurd. Ben benieuwd of ik de komende week reacties krijg.

Reputatie 7

Je bent te kwader trouw.

Dat citaat gaat over de Kaart Kosteloze Begeleider.

Heb jij die ?

zoals ik het nu lees, lees ik het goed?  Het belgische net….

https://www.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/productfiches/nl/kaart-kosteloze-begeleider-20221211.ashx?v=f199d762cbe04f37a7fe56699a707541

WAAR GEBRUIKEN? Voor binnenlands verkeer: voor een traject* tussen twee Belgische stations* of stopplaatsen*. Ook geldig op de regionale vervoersnetten van de MIVB, TEC en De Lijn. Indien je in het bezit bent van de OV-Begeleiderskaart (uitgegeven door NS in Nederland), reist je begeleider eveneens gratis op het Belgische net, volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kosteloze Begeleider.

ER STAAT ‘DE LIJN” De lijn is tram en bus oa in Antwerpen. Dus met de Nederlandse OV-begeleiderskaart kunnen we ook de tram en bus gebruiken in België ?!

Nee. De NMBS heeft helemaal niets te vertellen over bus, tram en metro. Die kunnen van alles op hun site zetten maar dat heeft geen enkele waarde want ze gaan daar helemaal niet over.

Ik kan op mijn site ook zetten dat u gratis koffie bij McDonalds kunt krijgen maar dat betekent nog niet dat McDonalds dan verplicht is u gratis koffie te geven 

Als u met de MIVB of De Lijn wil reizen moet u gewoon op hun site kijken. Niet op de site van de NMBS. Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan te begrijpen is.

zoals ik het nu lees, lees ik het goed?  Het belgische net….

https://www.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/productfiches/nl/kaart-kosteloze-begeleider-20221211.ashx?v=f199d762cbe04f37a7fe56699a707541

WAAR GEBRUIKEN? Voor binnenlands verkeer: voor een traject* tussen twee Belgische stations* of stopplaatsen*. Ook geldig op de regionale vervoersnetten van de MIVB, TEC en De Lijn. Indien je in het bezit bent van de OV-Begeleiderskaart (uitgegeven door NS in Nederland), reist je begeleider eveneens gratis op het Belgische net, volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kosteloze Begeleider.

ER STAAT ‘DE LIJN” De lijn is tram en bus oa in Antwerpen. Dus met de Nederlandse OV-begeleiderskaart kunnen we ook de tram en bus gebruiken in België ?!

Nee. De NMBS heeft helemaal niets te vertellen over bus, tram en metro. Die kunnen van alles op hun site zetten maar dat heeft geen enkele waarde want ze gaan daar helemaal niet over.

Ik kan op mijn site ook zetten dat u gratis koffie bij McDonalds kunt krijgen maar dat betekent nog niet dat McDonalds dan verplicht is u gratis koffie te geven 

Als u met de MIVB of De Lijn wil reizen moet u gewoon op hun site kijken. Niet op de site van de NMBS. Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan te begrijpen is.

Ik ben het niet met je eens, want de NMBS geeft de belgische begeleiderskaarten uit en heeft wel degelijk afspraken met andere vervoerders. Dit is nou eenmaal afgesproken en staat vast in de wetgeving in België. En de Nederlandse kaart is gelijkgesteld.

Wat u schrijft en het voorbeeld met mac donalds is flauwekul. Als het (nog) niet op de website van een andere vervoerder staat zegt helemaal niets. De meeste bedrijven zijn niet zo vlot met het aanpassen van de website. Net zo goed toen de NMBS had besloten om de Nederlandse kaart toe te laten, heb ik een paar keer aangegeven dat de begeleiderskaart niet afkomstig is van de NS maar van Argonaut. Nog steeds staat op de website ‘NS’ vermeld.

Net zoals ik hier lees, wie betaald het allemaal als iemand met een begeleiderskaart in De Lijn stapt, weer een onzin opmerking, deze vraag is helemaal niet interessant.  Wat wel interessant is, dat iemand schrijft ik ga een email sturen naar De LIJN en ik laat jullie weten.

Toevallig ben ik deze ochtend in De Lijn gestapt in Gent, ik had een kopie van de NMBS informatie folder meegenomen, mocht gewoon als begeleider met mijn partner in de tram.

Dus je kan hier wel lopen schreeuwen op afstand, al die onzinnige (wijze) teksten die sommige mensen schrijven helpt niemand verder in dit forum. 

Ook een andere wijsneus valt mij met privé berichten lastig dat ik mijn prive emailadres hier niet moet vermelden, Waar bemoeien mensen zich mee op het forum. Als ik mijn emailadres hier plaats dan is dat een privé zaak van mij en heeft een ander zich niet mee te bemoeien.

 

De meeste lezers in op dit forum vergeten één ding;

Ik ben met Ombudsrail en de NMBS maanden bezig geweest om de Nederlandse kaart er doorheen te krijgen.  December 2022 was het moment dat de kaart gebruikt mocht worden bij de NMBS. Voordat het op de website van de NMBS stond vermeld, ging enkele maanden overheen. Je moet je voorstellen dat de NMBS het onderwerp van de Nederlandse kaart doorgeeft aan de andere vervoerders. Dit heeft maanden nodig voordat iedereen van allerlei diensten binnen de vervoersbedrijven op de hoogte zijn. We leven in Juli 2023, nog lang geen jaar dat de kaart gebruikt mag worden bij de NMBS. Jullie denken dat alles binnen 6 maanden geregeld is …. in België bij alle vervoersbedrijven? Zo werkt het niet. Het heeft tijd nodig en soms kan je tegen een probleempje aanlopen. Niet boos worden, betaal gewoon en je kan mij een email sturen met de betaalbewijzen en de begeleiderskaart. Dan kan ik voor de persoon contact opnemen met de NMBS.

Als jullie blijven piepen en klagen op het forum, bereiken we helemaal NIETS mee. Als ik de NMBS met lege handen moet benaderen, bereik je niets. Betalen en naar mij sturen of ZELF een email sturen naar het management.  Ik heb al vaker geschreven, ik heb voor ieder het adres van de directie NMBS, beter is om alles via 1 persoon (mij dus) te laten gaan.

Ik zet dit topic op slot.

Een gezonde discussie over de OV-begeleiderskaart is hier natuurlijk meer dan welkom, maar het is nadrukkelijk niet het platform om een hetze te starten tegen de Belgische collega's. De kaart wordt niet door NS uitgegeven.

Verder heb ik inderdaad berichten met e-mailadressen van functionarissen in België verwijderd, alsmede het persoonlijke e-mailadres. Het staat ook in de huisregels dat dit niet de bedoeling is, net als dat we respectvol omgaan met elkaar en dat zie ik hier niet terug. We nodigen eenieder uit om op een respectvolle manier in discussie te treden, en deze discussie raakt dusdanig verhit dat ik besluit om deze te beëindigen.