Skip to main content

Het probleem is dat vertraging van het ene project impact heeft op een ander project en dat er geen regie is om de gevolgen tijdig op te lossen. 


Het probleem is dat vertraging van het ene project impact heeft op een ander project en dat er geen regie is om de gevolgen tijdig op te lossen. 

Inderdaad, dit hele verhaal is ontstaan door de samenhang tussen de verbouwing en uitbreiding van Amsterdam Zuid en de verbouwing van Amsterdam Centraal.


Het is alleen niet zo dat dit uit de lucht is komen vallen, de kwestie is al jaren bekend en men is ook al jaren op zoek naar een oplossing. Voor een groot deel van de periode is er ook een oplossing gevonden, alleen voor de eerste paar maanden dus niet.


Eerste paar maanden? Er wordt over 11 maanden gesproken. Dat is niet acceptabel.


Tot 11 maanden, er is nog een onzekerheid hoe lang het precies gaat duren dus men gaat nu uit van het zwaarste scenario. Maar zelfs als het slechts 3 maanden was dan zal men dat ook niet acceptabel vinden, want dat is dan precies het zomerseizoen.


Het probleem was eerst 12 jaar en nu nog 7 tot 11 maanden, vandaar dat het als kort wordt neergezet.


"ProRail blokkeerde variant waarbij Eurostar in 2024 wél grotendeels blijft rijden”:

https://www.pzc.nl/binnenland/geheim-rapport-prorail-blokkeerde-variant-waarbij-eurostar-in-2024-wel-grotendeels-blijft-rijden~a451b9ec/


Helaas geen woord over de samenhang met de vertraagde verbouwing van Amsterdam Zuid. Maar verder een goede analyse van het AD (overgenomen door de PZC).

De draai van NS in dit hele verhaal is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk te noemen. Evenals de rol van de staatssecretaris. Veel beloftes maar op het cruciale moment de oren naar ProRail laten hangen.


Als dit straks toch de optie is waar door druk vanuit het ministerie voor wordt gekozen dan mag het ministerie meteen de bezem hanteren bij Prorail. Het begint toch ook een organisatie te worden die in veel dingen faalt.  Misschien is het wat om het geheel onder Rijkswaterstaat te laten vallen en het van daaruit opnieuw op te zetten met minder inhuur en meer eigen mensen die onder andere de ICT beheren.

De werkelijkheid zal helaas wel zijn dat iedereen mag blijven zitten, zoals het altijd gaat bij de regering en instanties die daar onder vallen zoals Prorail.


Is er inmiddels al meer bekend of er een oplossing gevonden is zodat Eurostar toch vanuit Nederland (desnoods vanaf Rotterdam) kan blijven vertrekken tijdens de werkzaamheden?


Er is nog niks beslist:

https://pvmagazine.nl/eurostar-stelt-onafhankelijke-consultant-aan-om-mogelijkheden-te-bekijken-voor-behoud-eurostar-op-amsterdam-centraal-tijdens-verbouwing/

https://www.railwaygazette.com/high-speed/swiss-help-sought-to-keep-eurostar-running-to-amsterdam/64529.article


Reageer