Voorzover niet bekend: mooie actie van de Duitse spoorwegen



Toon eerste bericht

121 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik kom inderdaad nergens tegen dat het naar alle Duitse tariefpunten is, vandaar ook de reserve die ik aangaf. 

Dat is wel in het begin genoemd toen de actie voor het eerst werd aangekondigd. Later is daar verwarring over ontstaan. Het lijkt er nu op dat iedere deelstaat, Verkehrsverbund of vervoerder dat zelf gaat bepalen.

https://www.24rhein.de/leben-im-westen/verkehr/bus-bahn-9-euro-ticket-ausland-bundesweit-niederlande-oesterreich-belgien-polen-vbb-vrr-avv-alex-brb-db-91535233.html

Daar lijkt het inderdaad sterk op:

https://www.24rhein.de/leben-im-westen/verkehr/neun-euro-ticket-ausland-niederlande-belgien-deutsche-bahn-ausland-grenze-91554945.html

In DSO zijn er ook al uiteenlopende berichten uit de verschillende regio's. De tekst van het VRR, dat je in hele het land maar tot de laatste halte voor de grens kunt reizen, klopt niet.

Reputatie 7
Badge +4

Spannend, zo te zien kan het vanaf Arnhem gewoon gratis, en ook vanaf Venlo of Enschede:

Dan werken de Duitse tariefpunten zo te zien. Als je het met een negen euroticket kunt bestellen dan moet het zonder die bestelling ook geldig zijn.

U bestelt op Bahn.de een kaartje Arnhem Centraal Dusseldorf voor 7 juni

Dan verschijnt een scherm met VRR-tarif

 

Klik daarop, rode balkje.

 

 

De optie 9 euro ticket wordt zichtbaar. Dan is het gewoon te boeken, dus vanaf Arnhem met de neun  euroticket. Geen aanvullend kaartje meer nodig. Desnoods even een Konto aanmaken.

 

Vanaf Venlo dus ook:

of vanaf Enschede:

 

Duitsland is een federale staat en het regionale OV valt net als bijv. onderwijs, feestdagen en gezondheidszorg onder de bevoegdheid van de deelstaten waardoor de regels overal anders zijn. Het is met zestien deelstaten allemaal nogal verwarrend. 

Reputatie 7
Badge

En ik maar braaf een kaartje naar Emmerich-Elten gekocht.

Reputatie 7
Badge

VRR zegt op hun website dat de geldigheid begint/ophoudt bij het laatste Duitse station voor de grens.

VRR zegt op hun website dat de geldigheid begint/ophoudt bij het laatste Duitse station voor de grens.

Dat kunnen ze bij het VRR zelf bepalen, het probleem is echter wel dat Beieren of Sachsen niets met NRW te schaften hebben. En de landelijke overheid kan de regels niet uniform vaststellen simpelweg omdat ze daar niet toe bevoegd is omdat het regionale OV de bevoegdheid van de deelstaten is. 

Overigens kan uitbreiding op buitenlands grondgebied formeel alleen met goedkeuring van het andere land dat medeopdrachtgever is. Ik kan me bijv. voorstellen dat Gelderland geen geldigheid tot Arnhem wil toestaan omdat het €9 ticket dan ook als goedkope maandkaart Zevenaar-Arnhem gebruikt zou kunnen worden en dat in strijd is met de met Arriva/Breng afgesproken concessievoorwaarden 

Reputatie 7
Badge +4

Dat was volledig te verwachten en zal niemand verbazen, zeker met Pinksteren niet.

Het wordt alleen maar Nederlandser als het vanaf Venlo en Arnhem ook gratis kan.

Reputatie 7
Badge

Dat worden interessante discussies met controlerend personeel. 🤔

Reputatie 6

Spannend, zo te zien kan het vanaf Arnhem gewoon gratis, en ook vanaf Venlo of Enschede:

Dan werken de Duitse tariefpunten zo te zien. Als je het met een negen euroticket kunt bestellen dan moet het zonder die bestelling ook geldig zijn.

U bestelt op Bahn.de een kaartje Arnhem Centraal Dusseldorf voor 7 juni

Dan verschijnt een scherm met VRR-tarif

 

Klik daarop, rode balkje.

 

 

De optie 9 euro ticket wordt zichtbaar. Dan is het gewoon te boeken, dus vanaf Arnhem met de neun  euroticket. Geen aanvullend kaartje meer nodig. Desnoods even een Konto aanmaken.

 

Vanaf Venlo dus ook:

of vanaf Enschede:

 

Maar betekent dit niet dat je iedere keer dat je een reis boekt 9 euro moet betalen? Anders krijg je het ticket toch niet? Het 9 euro ticket is een hele maand geldig, dus als ik meerdere keren in dezelfde maand boek, werkt deze optie niet. Of zie ik iets over het hoofd?

Reputatie 6

Het is erg verwarrend. Ik denk dat DB er gemakshalve van uit gaat dat het VRR tarief ook geldig is met het 9 euro ticket vanaf Arnhem. VRR zelf zegt dat het pas geldig is vanaf het 1e Duitse station, Emmerich-Elten dus. Dit zal wel tot discussie met de reiziger leiden. Ik heb toch de indruk dat de conducteur geen genoegen neemt met de interpretatie van DB, tenzij je een ticket van DB kan tonen, want dan kunnen ze er niet omheen. Maar dan heb je wel 9 euro betaald voor één reis.

Reputatie 3

We kunnen er donder op zeggen dat de conducteurs het niet zullen weten en ik hou niet van discussiereizen, maar toch.

 

Overigens: Wel altijd ‘Nur Nahverkehr’ aanklikken als er een reis moet worden uitgezocht.

Het wordt helaas nog verwarrender, want ook als je zoekt op 'Nur Nahverker' verschijnen er dus verbindingen waarvoor het 9 euro ticket niet geldig is. Bij Flixbus had ik zelf dat vermoeden al, maar het kan ook gelden voor DB.

https://www.merkur.de/verbraucher/neun-euro-ticket-geltungsbereich-gueltigkeit-regionalverbindungen-schwarzfahrer-db-regio-fernverkehr-news-91580250.html

Weil die genannten Verbindungen aber etwa auf bahn.de und im DB Navigator auch dann angezeigt werden, wenn der Nutzer die Option „Nur Nahverkehr“ anwählt, kommt Kritik vom Fahrgastverband Pro Bahn. Der stellvertretende Bundesvorsitzende Lukas Iffländer sagt laut BR.de: „Wenn die Auskunftssysteme – trotz der Beschränkung auf den Nahverkehr – Züge anzeigen, die nicht mit dem Neun-Euro-Ticket nutzbar sind, lockt dies die Fahrgäste in die Falle, unverschuldet des Schwarzfahrens beschuldigt zu werden.“

En ja, het is een mooie actie. Maar of een ticket nu 9 of 900 euro kost, het is natuurlijk fijn als duidelijk is waar het ticket geldig is en waar niet. Wel zo fijn voor reizigers en personeel. 

Reputatie 7
Badge +4

„Wenn die Auskunftssysteme – trotz der Beschränkung auf den Nahverkehr – Züge anzeigen, die nicht mit dem Neun-Euro-Ticket nutzbar sind, lockt dies die Fahrgäste in die Falle, unverschuldet des Schwarzfahrens beschuldigt zu werden.“

 

Sowieso een punt, maar bedenk dat meer dan vijf keer zwartrijden in Duitsland de gang naar de rechter betekent. Niet dat ik dat erg vind, maar dan moet de wetgeving wel duidelijk zijn.

Reputatie 6

Het is erg verwarrend. Ik denk dat DB er gemakshalve van uit gaat dat het VRR tarief ook geldig is met het 9 euro ticket vanaf Arnhem. VRR zelf zegt dat het pas geldig is vanaf het 1e Duitse station, Emmerich-Elten dus. Dit zal wel tot discussie met de reiziger leiden. Ik heb toch de indruk dat de conducteur geen genoegen neemt met de interpretatie van DB, tenzij je een ticket van DB kan tonen, want dan kunnen ze er niet omheen. Maar dan heb je wel 9 euro betaald voor één reis.

Och jeetje, ik kom er nu achter dat, als je via de site van DB een ticket koopt van Arnhem Centraal naar bijv. Düsseldorf, je dan een 9 euro ticket krijgt, dus geen ticket waarop het traject genoemd wordt. Dat dacht ik eerst en dan zou de conducteur bij controle er niet omheen kunnen. Maar nu je dus alleen een 9 euro ticket hebt hoeft de VRR conducteur dit niet te accepteren. Dit kan wel eens tot veel gedonder leiden. DB mag deze optie helemaal niet aanbieden als je reis in Arnhem begint!

Reputatie 6

Er is veel aandacht voor, ook bericht op nu.nl. Hoop niet dat de site eruit klapt als we straks gaan kopen 😀

Reputatie 7
Badge +4

Cornelis,  ik heb Interrail en gebruik de negeneuroticket voor stadsverkeer, dat is nog steeds voordelig. Normaal kost een Cityticket in combinatie met een Bahncardreis ook extra. Zo maken we er allemaal toch gebruik van. Het zal druk blijven vrees ik.

De Duitsers zijn overwegend pünktlich maar de spoorwegen zijn dat niet.

Reputatie 7

Wat ook opviel is dat mond neus masker in het OV goed nageleefd werd en ook wel nodig in de overvolle treinen.

Hier in Nederland in de eerste klas vindt ik het meestal niet nodig. Want voldoende afstand.

Maar nu is een beetje zelf bescherming best raadzaam in deze omstandigheden.

Reputatie 4

We hebben het hier nu steeds over de grens over gaan bij Arnhem, maar is de grens over bij Venlo niet een veel beter idee? Dan hoef je (naast een reis naar Venlo) geen extra ticket te kopen: je reist bijvoorbeeld met Weekend Vrij tot de grens, en vanaf de grens met het 9-euro-ticket!

 

Overigens een zeer goede actie van de DB (NS mag dat ook wel doen ;), ik ga er zeker gebruik van maken! 

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/economie/6216582/duitse-treinen-voller-door-goedkoop-ov-kaartje-maar-autogebruik-neemt-niet-af.html

Uit de eerste data blijkt dat slechts 3 procent van de automobilisten in München de auto daadwerkelijk heeft ingeruild voor een ritje met de bus of trein. Het goedkope ticket lijkt vooral gebruikt te worden voor reizen die anders niet gemaakt zouden worden, zoals een dagje uit. Het gaat om een kwart van de reizen.

Wat opvalt, is dat de treinen in juni 42 procent drukker waren dan in juni 2019. Dat zou dus vooral komen door reizigers die anders helemaal niet waren weggegaan. Volgens de cijfers hadden 30 miljoen mensen het maandticket in juni.

Reputatie 6
Badge +2

Hinweis

Sehr geehrte Kundin, sehr geehrter Kunde,

im Moment greifen zu viele Nutzer gleichzeitig auf unser Buchungssystem zu.

Bitte versuchen Sie es zu einem späteren Zeitpunkt erneut.

Vielen Dank

Ihr Team von www.bahn.de

→ Beste klant, op dit moment gebruiken te veel gebruikers ons boekingssysteem tegelijkertijd. Probeer het later opnieuw.

Reputatie 4

 Een dagkaart in Berlijn voor zone AB kost al €8,80.

Voor gebruik in Berlijn zelf lijkt het me juist niet handig, je hebt alleen S-Bahn en geen U-Bahn of bus. Het is net waar je zit, niet heel Berlijn is per S-Bahn bereikbaar!

Reageer