Voor negen euro per kalendermaand veel mogelijkheden, ook voor Nederlanders. De actie is eigenlijk van de Duitse regering, die niet alleen in de zomermaanden de spoorwegen goedkoper maakt, maar ook het andere openbaar vervoer.
Duitsland kent stoptreinen, RB genoemd en ook Regionale treinen en die zitten grofweg een beetje tussen de Nederlandse intercity en de stoptrein in. Het schiet redelijk op in veel gevallen. Je kunt met deze treinen echt een heel eind komen. Naar Keulen duurt het een uurtje langer, dat is te overzien.
ICE valt buiten de regeling en ook IC, denk aan de trein naar Berlijn. Ik heb nog niets over de Duitse tariefpunten in Nederland kunnen vinden. Dan zouden de kaarten ook vanaf Hengelo, Arnhem, Venlo en Heerlen geldig zijn.
De Ländertickets zijn niet meer zo’n goed idee, het kan veel goedkoper. 9 euro is natuurlijk een schijntje als je ziet wat je ervoor krijgt. Ook verstandig die negen euro per maand nog wel te vragen, dat voorkomt mogelijk narigheid en nog grotere drukte.
Dit zal wel hele volle treinen geven Voor negen euro naar Miniatur Wonderland in Hamburg en dan kun je de rest van de maand nog overal naar toe. Geldig in juni, juli en augustus. Niet verkeerd, er is voor Duitsland nog maar één advies voor wie niet met de IC of ICE gaat. De negenuurgrens, zoals bij de Ländertickets, wordt niet genoemd.
Uitsluitend tweede klas en de Bahncard geeft geen reductie, maar dat ligt voor de hand. Het werkt met kalendermaanden die dus altijd op de eerste van de maand ingaan.
De honderd procent korting naar net over de grens bij Emmerich-Elten werkt echt nog gewoon, het is wel zaak een paar dagen vooruit te boeken, anders wil NSInternational dat je belt. Dit treitersysteempje bestaat al langer. Het is hier een kaartje met 100 procent korting in Nederland en een Bahncard in Duitsland. Zonder dat €1,70 schat ik.
Het is om over de grens te komen. Gezien het voordeel van de negeneuroticket niet iets om je druk over te maken imho.
1,70 kost het zonder bahncard. Ik kon dit ticket gewoon direct kopen op de reisdag zelf en binnen 2 minuten had ik het e-ticket in mijn app staan. Je kunt het bij wijze van spreken in de trein nog boeken tussen Arnhem en Zevenaar.
Gisteren werd wel duidelijk wat de consequenties van dat 9 euro ticket zijn. Overvolle treinen die zo vol waren dat niemand meer mee kon. Of niet verder gingen omdat zugpersonal het onverantwoord vonden.
Gisteren werd wel duidelijk wat de consequenties van dat 9 euro ticket zijn. Overvolle treinen die zo vol waren dat niemand meer mee kon. Of niet verder gingen omdat zugpersonal het onverantwoord vonden.
Het probleem met dit soort acties is dat iedereen naar een paar populaire bestemmingen gaat zoals in dit geval de Oostzee en enkele grote steden. Het blijft daarom een oliedomme, ondoordachte actie.
Het hielp gisteren ook niet echt dat op de lijn Enschede-Dortmund slechts één treinstel was ingezet. Met een uurdienst is die natuurlijk meteen vol.
Spannend, zo te zien kan het vanaf Arnhem gewoon gratis, en ook vanaf Venlo of Enschede:
Dan werken de Duitse tariefpunten zo te zien. Als je het met een negen euroticket kunt bestellen dan moet het zonder die bestelling ook geldig zijn.
U bestelt op Bahn.de een kaartje Arnhem Centraal Dusseldorf voor 7 juni
Dan verschijnt een scherm met VRR-tarif
Klik daarop, rode balkje.
De optie 9 euro ticket wordt zichtbaar. Dan is het gewoon te boeken, dus vanaf Arnhem met de neun euroticket. Geen aanvullend kaartje meer nodig. Desnoods even een Konto aanmaken.
Vanaf Venlo dus ook:
of vanaf Enschede:
En ik maar braaf een kaartje naar Emmerich-Elten gekocht.
Dat was volledig te verwachten en zal niemand verbazen, zeker met Pinksteren niet.
Het wordt alleen maar Nederlandser als het vanaf Venlo en Arnhem ook gratis kan.
Spannend, zo te zien kan het vanaf Arnhem gewoon gratis, en ook vanaf Venlo of Enschede:
Dan werken de Duitse tariefpunten zo te zien. Als je het met een negen euroticket kunt bestellen dan moet het zonder die bestelling ook geldig zijn.
U bestelt op Bahn.de een kaartje Arnhem Centraal Dusseldorf voor 7 juni
Dan verschijnt een scherm met VRR-tarif
Klik daarop, rode balkje.
De optie 9 euro ticket wordt zichtbaar. Dan is het gewoon te boeken, dus vanaf Arnhem met de neun euroticket. Geen aanvullend kaartje meer nodig. Desnoods even een Konto aanmaken.
Vanaf Venlo dus ook:
of vanaf Enschede:
Maar betekent dit niet dat je iedere keer dat je een reis boekt 9 euro moet betalen? Anders krijg je het ticket toch niet? Het 9 euro ticket is een hele maand geldig, dus als ik meerdere keren in dezelfde maand boek, werkt deze optie niet. Of zie ik iets over het hoofd?
Het is erg verwarrend. Ik denk dat DB er gemakshalve van uit gaat dat het VRR tarief ook geldig is met het 9 euro ticket vanaf Arnhem. VRR zelf zegt dat het pas geldig is vanaf het 1e Duitse station, Emmerich-Elten dus. Dit zal wel tot discussie met de reiziger leiden. Ik heb toch de indruk dat de conducteur geen genoegen neemt met de interpretatie van DB, tenzij je een ticket van DB kan tonen, want dan kunnen ze er niet omheen. Maar dan heb je wel 9 euro betaald voor één reis.
We kunnen er donder op zeggen dat de conducteurs het niet zullen weten en ik hou niet van discussiereizen, maar toch.
Overigens: Wel altijd ‘Nur Nahverkehr’ aanklikken als er een reis moet worden uitgezocht.
Het wordt helaas nog verwarrender, want ook als je zoekt op 'Nur Nahverker' verschijnen er dus verbindingen waarvoor het 9 euro ticket niet geldig is. Bij Flixbus had ik zelf dat vermoeden al, maar het kan ook gelden voor DB.
Weil die genannten Verbindungen aber etwa auf bahn.de und im DB Navigator auch dann angezeigt werden, wenn der Nutzer die Option „Nur Nahverkehr“ anwählt, kommt Kritik vom Fahrgastverband Pro Bahn. Der stellvertretende Bundesvorsitzende Lukas Iffländer sagt laut BR.de: „Wenn die Auskunftssysteme – trotz der Beschränkung auf den Nahverkehr – Züge anzeigen, die nicht mit dem Neun-Euro-Ticket nutzbar sind, lockt dies die Fahrgäste in die Falle, unverschuldet des Schwarzfahrens beschuldigt zu werden.“
En ja, het is een mooie actie. Maar of een ticket nu 9 of 900 euro kost, het is natuurlijk fijn als duidelijk is waar het ticket geldig is en waar niet. Wel zo fijn voor reizigers en personeel.
„Wenn die Auskunftssysteme – trotz der Beschränkung auf den Nahverkehr – Züge anzeigen, die nicht mit dem Neun-Euro-Ticket nutzbar sind, lockt dies die Fahrgäste in die Falle, unverschuldet des Schwarzfahrens beschuldigt zu werden.“
Sowieso een punt, maar bedenk dat meer dan vijf keer zwartrijden in Duitsland de gang naar de rechter betekent. Niet dat ik dat erg vind, maar dan moet de wetgeving wel duidelijk zijn.
Het is erg verwarrend. Ik denk dat DB er gemakshalve van uit gaat dat het VRR tarief ook geldig is met het 9 euro ticket vanaf Arnhem. VRR zelf zegt dat het pas geldig is vanaf het 1e Duitse station, Emmerich-Elten dus. Dit zal wel tot discussie met de reiziger leiden. Ik heb toch de indruk dat de conducteur geen genoegen neemt met de interpretatie van DB, tenzij je een ticket van DB kan tonen, want dan kunnen ze er niet omheen. Maar dan heb je wel 9 euro betaald voor één reis.
Och jeetje, ik kom er nu achter dat, als je via de site van DB een ticket koopt van Arnhem Centraal naar bijv. Düsseldorf, je dan een 9 euro ticket krijgt, dus geen ticket waarop het traject genoemd wordt. Dat dacht ik eerst en dan zou de conducteur bij controle er niet omheen kunnen. Maar nu je dus alleen een 9 euro ticket hebt hoeft de VRR conducteur dit niet te accepteren. Dit kan wel eens tot veel gedonder leiden. DB mag deze optie helemaal niet aanbieden als je reis in Arnhem begint!
Cornelis, ik heb Interrail en gebruik de negeneuroticket voor stadsverkeer, dat is nog steeds voordelig. Normaal kost een Cityticket in combinatie met een Bahncardreis ook extra. Zo maken we er allemaal toch gebruik van. Het zal druk blijven vrees ik.
De Duitsers zijn overwegend pünktlich maar de spoorwegen zijn dat niet.
Wat ook opviel is dat mond neus masker in het OV goed nageleefd werd en ook wel nodig in de overvolle treinen.
Hier in Nederland in de eerste klas vindt ik het meestal niet nodig. Want voldoende afstand.
Maar nu is een beetje zelf bescherming best raadzaam in deze omstandigheden.
Dat snap ik nou ook niet, kan je voor 9 euro een maand lang het hele Duitsland rond reizen en dan nog reis je zwart. De nood moet dan toch wel heel erg hoog zijn…..ongelofelijk. Of zou het een nieuw soort sport zijn voor die mensen, voor de kick ofzo?
Uit de eerste data blijkt dat slechts 3 procent van de automobilisten in München de auto daadwerkelijk heeft ingeruild voor een ritje met de bus of trein. Het goedkope ticket lijkt vooral gebruikt te worden voor reizen die anders niet gemaakt zouden worden, zoals een dagje uit. Het gaat om een kwart van de reizen.
Wat opvalt, is dat de treinen in juni 42 procent drukker waren dan in juni 2019. Dat zou dus vooral komen door reizigers die anders helemaal niet waren weggegaan. Volgens de cijfers hadden 30 miljoen mensen het maandticket in juni.
Zo'n ticket is even leuk maar je komt er niet overal mee waar je wilt. Ook heeft de auto nog altijd status en je hebt hem toch voor de deur staan, de kosten voor het autobezit lopen gewoon door. De auto helemaal wegdoen zullen maar weinigen doen. Velen hebben ook simpelweg een antipathie/vooroordeel tegen ov, dat is in Nederland ook zo. Dat het ticket niet geldig is in snellere treinen helpt ook niet mee natuurlijk. Niet verbazend dat het ticket vooral gebruikt wordt voor uitstapjes en plezierreisjes in de vakantietijd. Voor het klimaat is het ticket een minuscule druppel op een gloeiende plaat.
Volgens mij is het ticket bedoeld als lastenverlichting en niet om mensen uit de auto te krijgen. München is verder zoals @Thom al aangeeft als peperdure en rijke stad niet helemaal representatief. Compleet onvergelijkbaar met bijv. het Ruhrgebied, (grote delen van) Oost-Duitsland etc
In Duitsland krijg je normaal gesproken geen reiskostenvergoeding of abonnement van je werkgever, dus zeker mensen met een relatief laag inkomen sparen veel geld uit. Miljoenen Duitsers houden per maand amper iets over met een nettoloon van vaak (ver) onder de 1000 euro of zelfs een Minijob. Dan helpt het ontzettend om tientallen of 100+ euro's per maand op OV te besparen, het voorkomt mede dat grote groepen mensen door de ondergrens zakken. En dan kun je het ticket ook nog in je vrije tijd gebruiken
Daarom zijn, in tegenstelling tot wat sommigen op deze community volledig onterecht beweren, de vervoersbedrijven blij met dit 9 euro ticket en willen ze dolgraag een verlenging. Of zien ze dat eigenlijk vanwege gestegen (energie)prijzen als noodzakelijk
Volgens mij is het ticket bedoeld als lastenverlichting en niet om mensen uit de auto te krijgen.
Her klopt dat het ticket bedoeld is ter compensatie van de gestegen energieprijzen. Maar het is tevens ook een pilot als opmaat naar een klimaatkaartje. De regering wil graag als vervolg op het 9-euro ticket een Klimaticket invoeren. Eigenlijk eenzelfde kaartje met een andere naam, flink gesubsidieerd uit het klimaatbudget van de regering. Over invoering moet nog besloten worden begreep ik.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.