Voor negen euro per kalendermaand veel mogelijkheden, ook voor Nederlanders. De actie is eigenlijk van de Duitse regering, die niet alleen in de zomermaanden de spoorwegen goedkoper maakt, maar ook het andere openbaar vervoer.
Duitsland kent stoptreinen, RB genoemd en ook Regionale treinen en die zitten grofweg een beetje tussen de Nederlandse intercity en de stoptrein in. Het schiet redelijk op in veel gevallen. Je kunt met deze treinen echt een heel eind komen. Naar Keulen duurt het een uurtje langer, dat is te overzien.
ICE valt buiten de regeling en ook IC, denk aan de trein naar Berlijn. Ik heb nog niets over de Duitse tariefpunten in Nederland kunnen vinden. Dan zouden de kaarten ook vanaf Hengelo, Arnhem, Venlo en Heerlen geldig zijn.
De Ländertickets zijn niet meer zo’n goed idee, het kan veel goedkoper. 9 euro is natuurlijk een schijntje als je ziet wat je ervoor krijgt. Ook verstandig die negen euro per maand nog wel te vragen, dat voorkomt mogelijk narigheid en nog grotere drukte.
Dit zal wel hele volle treinen geven Voor negen euro naar Miniatur Wonderland in Hamburg en dan kun je de rest van de maand nog overal naar toe. Geldig in juni, juli en augustus. Niet verkeerd, er is voor Duitsland nog maar één advies voor wie niet met de IC of ICE gaat. De negenuurgrens, zoals bij de Ländertickets, wordt niet genoemd.
Uitsluitend tweede klas en de Bahncard geeft geen reductie, maar dat ligt voor de hand. Het werkt met kalendermaanden die dus altijd op de eerste van de maand ingaan.
Bladzijde 4 / 5
Het valt alleen niet te boeken, mijn postcode wordt continu als fout geregistreerd. Heeft iemand misschien een alternatieve site gevonden om zo’n 9 eur ticket te boeken? alvast dank.
De honderd procent korting naar net over de grens bij Emmerich-Elten werkt echt nog gewoon, het is wel zaak een paar dagen vooruit te boeken, anders wil NSInternational dat je belt. Dit treitersysteempje bestaat al langer. Het is hier een kaartje met 100 procent korting in Nederland en een Bahncard in Duitsland. Zonder dat €1,70 schat ik.
Het is om over de grens te komen. Gezien het voordeel van de negeneuroticket niet iets om je druk over te maken imho.
Een woordvoerder bevestigde deze week dat het spoorbedrijf al ‘ruim een miljoen’ tickets had verkocht. ,,We bereiden alles voor en alles wat we hebben zetten we letterlijk in beweging – treinen, bussen, servicemedewerkers’, verklaarde Sandvoß eerder. Dat komt neer op vijftig extra treinen met dagelijks 60.000 zitplaatsen erbij.
Bron AD, 27 mei 2022.
1,70 kost het zonder bahncard. Ik kon dit ticket gewoon direct kopen op de reisdag zelf en binnen 2 minuten had ik het e-ticket in mijn app staan. Je kunt het bij wijze van spreken in de trein nog boeken tussen Arnhem en Zevenaar.
Een woordvoerder bevestigde deze week dat het spoorbedrijf al ‘ruim een miljoen’ tickets had verkocht. ,,,
Dat is niet zoveel op zo'n 80 miljoen inwoners.
In de Autobundesrepubliek haal je dat aantal nooit. Het loopt storm Tamzin, elk Reisezentrum heeft het druk.
Hoe de spoorwegen het in goede sporen kunnen leiden, vraag ik me wel af. De autorijders krijgen overigens een flinke korting op de benzineprijs, dus de grensbewoners in Nederland en ook een stuk daar vandaan weten waar ze moeten tanken ;-)
Maar goed we raken off-topic.
Het valt alleen niet te boeken, mijn postcode wordt continu als fout geregistreerd. Heeft iemand misschien een alternatieve site gevonden om zo’n 9 eur ticket te boeken? alvast dank.
Naar het Reisezentrum gaan lijkt op dit moment ook geen goed idee ;-)
Het is er erg druk.
Het valt alleen niet te boeken, mijn postcode wordt continu als fout geregistreerd.
Ervan uitgaande dat je het via DB probeert: zet je het land wel op Nederland? Ik kom daarmee tot de betaalpagina. Als ik het land op Duitsland laat staan, dan klaagt hij inderdaad over een postcode in Nederlands formaat.
Gisteren werd wel duidelijk wat de consequenties van dat 9 euro ticket zijn. Overvolle treinen die zo vol waren dat niemand meer mee kon. Of niet verder gingen omdat zugpersonal het onverantwoord vonden.
Gisteren werd wel duidelijk wat de consequenties van dat 9 euro ticket zijn. Overvolle treinen die zo vol waren dat niemand meer mee kon. Of niet verder gingen omdat zugpersonal het onverantwoord vonden.
Het probleem met dit soort acties is dat iedereen naar een paar populaire bestemmingen gaat zoals in dit geval de Oostzee en enkele grote steden. Het blijft daarom een oliedomme, ondoordachte actie.
Het hielp gisteren ook niet echt dat op de lijn Enschede-Dortmund slechts één treinstel was ingezet. Met een uurdienst is die natuurlijk meteen vol.
Er is een pijnpunt voor reizigers uit Groningen: Het 9 euro-ticket geldt niet in de voor regionale reizigers vrijgegeven IC-treinen van DB Fernverkehr Norddeich - Emden - Leer - Bremen.
Van Leer naar Bremen kun je daardoor maar één keer in de twee uur. Met de DB reisplanner op “alleen regionaal” krijg je ze wel voorgeschoteld, maar bij doorklikken verschijnt de melding dat het 9 euro-ticket daar niet geldig is. Je kunt het ook aan de prijs zien.
Ook op vergelijkbare routes zijn er beperkingen, maar er zijn ook compromissen.
Belangrijk punt @henkputs. Je zou verwachten dat deze niet onbelangrijke uitzondering ook voor het negen euro ticket zou gelden. Dat je er mee niet naar de Duitse waddeneilanden Juist en Norderney via Norddeich kan, is met name voor het Noorden vervelend. Dank voor de oplettendheid. Waddenfanaat Bommel zal Interrail aanspreken, ;-)
Dan heeft het Niedersachsenticket dus toch nog nut in dit geval.
Het is wel een indicatie dat we heel voorzichtig moeten zijn met eventuele niet-verwachte uitzonderingen.
Met de RE-trein Hannover - Bremen - Leer - Norddeich Mole, die om de twee uur gaat, zou je nog wel waddenhaven Norddeich Mole kunnen bereiken, Thom, ook al staat daar om nog onbekende redenen niet de 9-euro-prijs bij. Ik ga dat zeker testen.
Zou mooi zijn, even kijken in hoeverre deze verbinding aansluit op de snelbus naar Leer. Ik heb mijn Interrail voor drie maanden nog niet geactiveerd, dat kan altijd ook nog en dan kan ik eventueel nog via Rheine. Ik woon in de Randstad. Dank voor je meedenken.
Het valt alleen niet te boeken, mijn postcode wordt continu als fout geregistreerd. Heeft iemand misschien een alternatieve site gevonden om zo’n 9 eur ticket te boeken? alvast dank.
Als u de app DB Navigator heeft, boekt u hem zo.
Dit is inderdaad een hele mooie actie.
Ik vraag me wel af hoe dit nu precies werkt voor ons Nederlanders. Ik neem aan dat wij, net als Duitsers, op het gehele Duitse net deze kaart kunnen gebruiken. Maar dan zit je, in mijn geval, nog met het stukje Arnhem- eerste Duitse station = Emmerich-Elten. Ik heb een Nederlands abonnement, dus klopt het dat ik dan alleen nog een aanvullend kaartje Zevenaar-Grens tot Emmerich-Elten nodig heb? Een kippestukje.
Ik verwacht eigenlijk - maar weet niet zeker - dat het geldig is vanaf de Duitse tariefpunten in Nederland en dan zou het in uw geval vanaf Arnhem al zo zijn. Ik heb hier echter zo snel nog geen volledig uitsluitsel over kunnen vinden, en de informatie die we hier geven moet kloppen. Het zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.
Losse kaartjes voor Zevenaar-grens naar Emmerich-(Elten) bestaan niet meer en een kippestukje maakt uit ;-), maar dat terzijde.
Dat zou helemaal mooi zijn. Ik kom regelmatig op Arnhem Centraal en ga dit binnenkort eens vragen bij een Duitse conducteur van de trein naar Düsseldorf.
Leuke actie. Bedankt voor het delen, Thom!
Ik heb even op VRR.de gekeken en heb het antwoord al gevonden:
Sind Fahrten nach Venlo, Arnhem, Millingen und Nijmegen möglich?
Das 9-Euro-Ticket gilt deutschlandweit bis zur letzten Station/Haltestelle vor der Landesgrenze und somit nicht in angrenzenden Ländern.
Dit betekent dus dat je, uitgaande dat je in het bezit bent van een NS abonnement, een aanvullende ticket moet hebben van NL-grens tot 1e Duits treinstation. In mijn geval zou dat dus Zevenaar-Grens tot Emmerich-Elten zijn.
Ik ga het voor de zekerheid nog navragen, maar volgens mij zit het dus zo.
Dit zou voor de reizigers met vrijabonnementen of een keuzedag betekenen dat er een internationaal kaartje naar Elten bij komt, met 100 procent korting in Nederland. Ik kom inderdaad nergens tegen dat het naar alle Duitse tariefpunten is, vandaar ook de reserve die ik aangaf. We speuren nog even door, . Het zou niet consistent zijn, wel begrijpelijk. Het is bedoeld voor Duitsland. Het belendende deel van Dld wordt voor veel reizigers verzorgd door de VRR.
Precies, dat meende ik ook te weten. NRW en VRR zijn voor ons belangrijk.
Maar ja je kent me, alle informatie die we hier geven moet kloppen, in ieder geval zoveel mogelijk.
Ik vind het ook onlogisch dat het vanaf de Duitse tariefpunten niet zou gelden, maar vanuit het standpunt van de Duitse politiek snap ik het.
Belangrijke informatie, Tamzin. Het is bei unseren Nachbarn auch noch im Frage. ;-)
Je kan dus wel met je chip naar Leer/Gronau en Aachen via Herz.rath.
Heb ik al enkele keren gemeld. Is inmiddels al te koop bij de meeste bedrijven-soms zelfs gewoon bij de bussjofeur. Is WEL persönlich dus je moet je naam erop schrijven-net als bij Ländertickets.
Enkeltje tot Elten kost 1,70, 1,45 met nog Rail+.
Het zal de vraag zijn hoe gericht hier überhaupt gecontroleerd gaat worden, maar dit zijn wel de regels dus al dat NL gemecker dat dit+dat etc gooi je maar in de prullenbak (Abfalleimer).
Voor mij zal de vraag een beetje zijn hoe de Sparpreise zich gaan ontwikkelen met ICE-als de vraag flink wegvalt omdat het prijsverschil te groot wordt,
Ook in DK=Denemarken en en zoals elke zomer weer bij CD=Tsjechische spoorwegen komt er ook een week of 8-dagenkaart voor rond de 50/40€, in DK ook geldig op alle OV.
Voor de Vrij-reizigers en keuzedaghouders is het naar de Nederlandse tariefpunten in Dld natuurlijk al wel opgelost, ze reizen gewoon met de negeneuroticket verder, maar ja nu de Duitse tariefpunten in Nederland nog, en dan hebben we te maken met de VRR in NRW.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.