Voorzover niet bekend: mooie actie van de Duitse spoorwegen | NS Community

Voorzover niet bekend: mooie actie van de Duitse spoorwegen



Toon eerste bericht

121 reacties

Reputatie 6

Je hebt natuurlijk gelijk als je stelt dat een recht om in het buitenland met OV chipkaart te mogen reizen er niet is. Maar de vervoerbedrijven/provincie komen zelf met dit idee, óf je begint er niet aan óf je maakt waar wat je de reiziger beloofd. En in het kader van de alom geprezen slogans die alle vervoerbedrijven hanteren: ‘we doen het voor de reiziger; de reiziger staat centraal enz..enz..’ zou je ook eens vanuit het perspectief van de reiziger kunnen handelen en vanaf Zevenaar het 9 euro ticket geldig te laten zijn. Zo bedoelde ik mijn opmerking. Maar ik zeg er gelijk bij: ik lig er niet wakker van, het 9 euro ticket is een fantastische mogelijkheid om bijna voor niks in Duitsland te kunnen reizen.

Reputatie 7

"Mehr Frust dann Lust" lees ik al op Duitse sites. Vooral Noord-Duitsland is al erg bang voor enorme stormloop op treinen naar de Oostzeekust. Hogere frequenties gaan er niet komen.

Duitsland hoopt zo veel meer mensen kennis te laten maken met het ov, zodat ze na de zomer (vaker) overstappen van auto naar Bahn und Bus. Een grote test, maar zou het niet averechts werken.... 

Las ook dat het ticket vooral gekocht wordt door mensen uit grote steden en agglomeratie. In landelijke gebieden blijft het wat achter: reden zou de infrequente dienstregeling en ontbrekende busverbindingen daar zijn. Zeker in de avonden en weekenden. Ondanks de goedkope ov-kaart, toch veel liever de auto daar....

Reputatie 7
Badge +4

De abonnementen worden aangepast, ik vraag me af wat er met het tarief van de Bahncard gebeurd. Er is dit jaar een mooie kortingsactie voor geweest en het minder kunnen gebruiken in de Coronatijd zou dat best eens hebben kunnen beinvloed. De Bahncard is natuurlijk nu wel drie maanden lang veel minder waard in de praktijk. Het zal wel een continuering van een wat lagere prijs opleveren, hoop ik als Bahncardbezitter dan maar, ;-)

Ik denk dat, gezien de stormloop mehr Lust dann Frust wordt verwacht.

In Niedersachsen speelt natuurlijk hetzelfde als bij ons in het Noorden van Friesland en Groningen. Mensen kunnen moeilijk zonder auto.

Reputatie 7
Badge +3

De BahnCard is typisch een kaart die voor het Fernverkehr gebruikt wordt. En daar is nu juist het 9-euro-ticket niet geldig.

In Niedersachsen speelt natuurlijk hetzelfde als bij ons in het Noorden van Friesland en Groningen. Mensen kunnen moeilijk zonder auto.

Niedersachsen is zeer verschillend. Enerzijds grote regio's als Hannover (met 1,16 mln inwoners), Brauwschweig en Osnabrück en anderzijds zeer dun bevolkt platteland zoals de Harz en de Lüneburger Heide.

Reputatie 7
Badge +4

Mijn vergelijking gaat natuurlijk niet over de sterk verstedelijkte delen, Noord Groningen lijkt niet zo op Hannover, wel op Ostfriesland, Emsland en andere relatief lege delen onder Bremen voor een deel. Niedersachsen is trouwens groter dan heel Nederland.

 Ik vind het ook volstrekt voor de hand liggend dat de meeste belangstelling uit de sterk geurbaniseerde gebieden komt. Daar wonen niet alleen veruit de meeste mensen, maar zijn ook de verbindingen aanwezig en vrijwel altijd goed. Het is dan zeer snel lonend. Je kunt er om de hoek gebruik van maken.

@iMark je weet uit mijn berichten wel dat ik een ICE en IC-reiziger ben 😉, maar elke keer een klein voordeel van 25 of 50  procent in de RE of RB tikt toch ook snel aan. Het is niet voor niets dat er zoveel Bahncards zijn uitgegeven. Het Duitse systeem is ook anders. 

Reputatie 4

korte aanvulling-hoewel dit NLer met toch al vrij reizen weinig biedt;

9€ geldt OOK op Ensch-Gronau, waarbij NB Westfalentarif toevoegt dat dit binnen het NRW-Tarif valt! Dito voor de bussen naar bvb Aalten, Dinxperlo (vanaf Bocholt) and Winterswijk (vanaf Vreden-anschluss Direktbus Münster-leuke rit). Deze toevoeging is dus precies andersom als VRR meedeelt. Daarom betwijfel ik nogal of het op de 58-bus naar Nimwegen geldt.

Heb je hier ergens een bron van, @bahnrider?

Badge +3

Bij mijn weten geldt het alleen van/naar Hengelo en op voorwaarde dat je via Oldenzaal de grens over gaat (niet met de IC Berlijn maar met de RB61 uiteraard).

Over Enschede-Grounau heb ik nergens iets gezien. Is ook niet nodig want van/naar Gronau kan je met een ov-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +1

korte aanvulling-hoewel dit NLer met toch al vrij reizen weinig biedt;

9€ geldt OOK op Ensch-Gronau, waarbij NB Westfalentarif toevoegt dat dit binnen het NRW-Tarif valt! Dito voor de bussen naar bvb Aalten, Dinxperlo (vanaf Bocholt) and Winterswijk (vanaf Vreden-anschluss Direktbus Münster-leuke rit). Deze toevoeging is dus precies andersom als VRR meedeelt. Daarom betwijfel ik nogal of het op de 58-bus naar Nimwegen geldt.

Heb je hier ergens een bron van, @bahnrider?

Dat vroeg ik me ook net af. Op https://www.westfalentarif.de/9-euro-ticket lees ik:

Dus GEEN geldigheid naar Enschede.

Reputatie 3

Volgens Deutsche Bahn en ook hun app is het 9 euro ticket geldig van Enschede naar Gronau. 

Westfalentarif geeft zelf ook als antwoord wat @bahnrider al aangeeft: voor ritten die binnen het NRW-Tarif vallen is het 9 euro ticket ook geldig van en naar Nederland. Dus inderdaad ook op een aantal buslijnen, bijvoorbeeld van en naar Winterswijk.

Verder goed om te lezen dat de bus naar Kerkarde er ook bijzit. 😅

 

Reputatie 5

Ik snap dat gezeur hier niet of je eventueel dat stukje over de grens nog extra moet betalen. Je kan nagenoeg gratis door heel Duitsland met de regionale treinen (en bussen) rijden komende maanden (waarbij het nog maar de vraag is of het de kwaliteit van het vervoer ten goede komt), en dan zijn er nog mensen die klagen dat het te duur is. 

Reputatie 3

Via de DB site krijg ik via Hengelo/Oldenzaal nog een hoger tarief dan 9 euro. Echter staat ergens anders dat het wel via Hengelo kan. Is dit ticket nu echt via Hengelo geldig?

Reputatie 6

@dorae_mon Nou, zo’n gezeur is het niet hoor. De reiziger is het beste gebaat met duidelijkheid. De ene grensovergang wel geldig, de andere overgang weer niet, en bij VRR weer dit en een andere vervoerder weer dat…en er zijn conducteurs die het zelf ook niet weten. Zo ontstaat er gewoon onduidelijkheid en logisch dat er vragen over komen. Heeft niks met klagen te maken. 

https://cafeweltschmerz.nl/vakantietip-per-1-juni-heel-duitsland-door-voor-maar-9-euro-per-maand/

https://speld.nl/2022/06/01/discrimineert-de-overheid-hogere-sigarettenprijs-treft-vooral-rokers/

of zoiets? 😉

 

ga maar ff een muziekje luisteren. ;)

Reputatie 7
Badge +1

Via de DB site krijg ik via Hengelo/Oldenzaal nog een hoger tarief dan 9 euro. Echter staat ergens anders dat het wel via Hengelo kan. Is dit ticket nu echt via Hengelo geldig?

Als de VBN zegt dat het naar Hengelo geldig is, dan is dat zo. Zij stellen het tarief vast.

Reputatie 7
Badge +4

Weiterhin gelten die „9-Euro-Ticket“ und „9-Euro-Ticket für Stammkunden“ zur Fahrt in den Verkehrsmitteln des öffentlichen Personennahverkehrs (ÖPNV) der folgenden Landestarife, und Verkehrsverbünde. Dies schließt grds. auch ggf. im Ausland liegende Tarifgebiete und Strecken mit ein. Näheres regeln die Geltungsbereiche der betroffenen Landestarife und Verkehrsverbünde.

Verder zijn de "9-Euro-Ticket" en "9-Euro-Ticket voor vaste klanten" geldig voor reizen in het lokale openbaar vervoer (ÖPNV) van de volgende nationale tarieven en vervoersverenigingen. Hieronder vallen ook tariefzones en routes die zich in het buitenland kunnen bevinden. De toepassingsgebieden van de betrokken rijkstarieven en transportverenigingen regelen de details.

De Bentheimer en de VRR worden er onder genoemd.

Reputatie 7
Badge +3

Nog een aanvulling op mijn vorige bericht. Het 9-Euro-Ticket is ook bij de buschauffeur te koop als je bijvoorbeeld van Sittard naar Geilenkirchen reist met lijn SB3.
https://www.west-verkehr.de/index.php/de/tickets/9-euro-ticket

Reputatie 2

Voor de Vrij-reizigers en keuzedaghouders is het naar de Nederlandse tariefpunten in Dld natuurlijk al wel opgelost, ze reizen gewoon met de negeneuroticket verder, maar ja nu de Duitse tariefpunten in Nederland nog, en dan hebben we te maken met de VRR in NRW.

Wat zijn de Nederlandse tariefpunten in Duitsland? 

Zijn dat alle haltes met een Nederlandse chipkaartpaal? 

Op welke buitenlandse stations staan momenteel Nederlandse chipkaartpalen?

gelderlander.nl/achterhoek/op-een-duits-station-en-moet-je-je-ov-kaart-opladen-vanaf-volgend-voorjaar-hopelijk-mogelijk~a1ec7dc7/

Reputatie 2

Tijd voor een bericht aan het VRR!

Het volledige overzicht van de geldigheid van het 9-euroticket in Duitsland en op de grensbaanvakken is te vinden op https://deutschlandtarifverbund.de/wp-content/uploads/2022/05/20220523_GB_9-Euro-Ticket_Neu_Stammkunden.pdf
 

 

Het lijkt erop dat het €9 biljet geldig is op lijn 58 tussen Nijmegen en Kleef / Emmerich 

deutschlandtarifverbund.de/wp-content/uploads/2022/05/20220523_GB_9-Euro-Ticket_Neu_Stammkunden.pdf

https://assets.static-bahn.de/dam/jcr:673067a3-133b-4d86-b0d9-399db92915f4/20220523_BB_9-Euro-Ticket_f%C3%BCr-bahn-de_neu.pdf

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat kun je daar niet uit opmaken omdat er geen aparte paragraaf is opgenomen over grenstrajecten.

“im Ausland liegende Tarifgebiete und Strecken mit ein. Näheres regeln die Geltungsbereiche der betroffenen Landestarife und Verkehrsverbünde. Abweichungen bzgl. der Nutzung von Sonderverkehrsmitteln (z.B. Bergbahnen, Schwebebahnen, Fähren, Ausflugslinien o.ä.) regeln die Beförderungsbedingungen der jeweiligen Verkehrsunternehmen.”

Reputatie 2

Dat kun je daar niet uit opmaken omdat er geen aparte paragraaf is opgenomen over grenstrajecten.

Als je momenteel vanuit Nijmegen of Arnhem gebruik maakt van een NRW biljet,

zou deze €9 maandkaart ook kunnen gelden.

Uitzondering: lokaal verkeer tussen Nijmegen en de laatste bushalte in Nederland of

lokaal verkeer tussen station Arnhem en station Zevenaar

mobil.nrw/tickets/tickets-im-nrw-tarif.html

 

Het 9-Euro-Ticket rubriceer ik onder PauschalpreisTickets

 

Geltungsbereich von PauschalpreisTickets (op NRW treintrajecten)

infoportal.mobil.nrw/nrw-tarif/nrw-tarif-von-a-z/geltungsbereich-von-tickets-im-nrw-tarif/geltungsbereich-von-pauschalpreistickets.html

 

Algemene Voorwaarden 9-Euro-Tickets

assets.static-bahn.de/dam/jcr:673067a3-133b-4d86-b0d9-399db92915f4/20220523_BB_9-Euro-Ticket_f%C3%BCr-bahn-de_neu.pdf

 

Brochure Der Tarif im Überblick (Stand: Mai 2022)

https://www.vrr.de/fileadmin/user_upload/pdf/service/downloads/Broschueren/Tarif_im_Ueberblick_VRR.pdf

Brochure Tickets & Preise (Stand: Mai 2022)

www.vrr.de/fileadmin/user_upload/pdf/service/downloads/Broschueren/Tickets_und_Preise_Fuer_regelmaessige_oder_gelegentliche_Fahrten.pdf

 

Met een 9-Euro-Ticket als Pauschalpreis Ticket zou ik het wel aandurven om óók op Nederlandse trajecten waarop het NRW-tarief van toepassing is het 9-Euro-Ticket gebruiken 

Reputatie 2

 

Bij VRR kun je voor een toeslag van €70,20 per maand ook reizen met IC of EC treinen.

www.vrr.de/fileadmin/user_upload/pdf/service/downloads/Broschueren/Tarif_im_Ueberblick_VRR.pdf

 

Reputatie 7
Badge +3

@Mib Dat jij het 9-Euro-Ticket als Pauschalticket rubriceert is in dit verband minder relevant. Er staat uitdrukkelijk in de voorwaarden van het 9-Euro-Ticket dat het niet mogelijk is om het te upgraden naar Fernverkehr. Het ticket kan natuurlijk wel gebruikt worden voor voor- en natransport in combinatie met een kaartje voor het Fernverkehr.

 

https://www.bahn.de/angebot/regio/9-euro-ticket

In NRW is er een uitzondering dat je in het kader van de mobiliteitsgarantie bij treinuitval van RE en RB gebruik mag maken van het Fernverkehr.

Reputatie 6

@Mib Het 9-Euro-Ticket rubriceer ik onder PauschalpreisTickets

Dit is toch een heel speciaal ticket met eigen speciale voorwaarden? Dus op grond waarvan rubriceer jij het 9-euro ticket als Pauschalpreis ticket? Het zou mooi zijn als je met dit ticket ook op het Nederlandse deel waar het NRW tarief van toepassing is kon reizen, maar ik betwijfel het. En ik niet alleen, zelfs medewerkers van de vervoerder zelf weten het niet. Erg verwarrend allemaal.

Reputatie 6

Dat snap ik nou ook niet, kan je voor 9 euro een maand lang het hele Duitsland rond reizen en dan nog reis je zwart. De nood moet dan toch wel heel erg hoog zijn…..ongelofelijk. Of zou het een nieuw soort sport zijn voor die mensen, voor de kick ofzo?

Reageer