Voorzover niet bekend: mooie actie van de Duitse spoorwegen



Toon eerste bericht

121 reacties

Reputatie 2

Voor een bedrag van €8,90 schijn je een supplement te kunnen kopen, waarmee je fiets gratis 30 dagen in VRR treinen mag vervoeren..

www.vrr.de/fileadmin/user_upload/pdf/service/downloads/Broschueren/Tarif_im_Ueberblick_VRR.pdf

 

Badge +3

Volgens Deutsche Bahn en ook hun app is het 9 euro ticket geldig van Enschede naar Gronau. 

Westfalentarif geeft zelf ook als antwoord wat @bahnrider al aangeeft: voor ritten die binnen het NRW-Tarif vallen is het 9 euro ticket ook geldig van en naar Nederland.

 

Ter aanvulling las ik het volgende nog (Ruben):

Tijdens de controle vroeg iemand dat, conducteur zei "als ‘t op de DB site staat dan zal het wel zo zijn", terwijl ik vanochtend nog gehoord heb van een VIAS conducteur dat de DB het fout heeft.

En (Cas):

Volgens de officiële documenten en de info op de website van het Westfalentarif is het ticket niet geldig tussen Gronau en Enschede. Het ticket is voor internationale reizen wel geldig in de RB 61 tussen Hengelo en Bad Bentheim aldus de website van het Niedersachsen tarif.

Let daarmee op dus, maar Gronau heeft een werkend ov-chip paaltje dus is ook geen probleem.

Reputatie 6

Ik heb aan een conducteur van de VIAS trein die van Arnhem naar Düsseldorf rijdt gevraagd of het 9-euro ticket geldig is vanaf Arnhem of vanaf Emmerich-Elten (het 1e Duitse station) Welnu, zoals ik al een beetje verwacht had: ze weten het niet! Dat kan nog leuk worden volgende week.

Reputatie 7
Badge +3

Merkwaardig dat er nog zwartrijders zijn wanneer je voor 9 euro een maand kunt reizen. Rare jongens, die zwartrijders.

Reputatie 7
Badge +4

Dan ben je dus inderdaad niet goed wijs. Bovendien kom je in Duitsland voor de rechter na meer dan vijf keer zwartrijden. De volksaard weerspiegelt zich in de wetgeving. De Duitse mentaliteit is doorgaans er eentje van minachting voor de zwartrijder, het is voor de Duitsers zonder meer diefstal.

Reputatie 7
Badge +4

Lijkt me een verstandige actie, Cornelis. Drie maanden dit aanbod is goedkoper dan een Landesticket NRW voor één dag. Dat er drukte zal zijn is onvermijdelijk. Vanuit Aken zullen er naar Monschau wat meer bussen ingezet moeten worden. ;-)

Reputatie 7

Ik heb de afgelopen weken via de NS al flink leren omgaan met drukte en enige chaos dus het zal wel lukken.

Ik kom inderdaad nergens tegen dat het naar alle Duitse tariefpunten is, vandaar ook de reserve die ik aangaf. 

Dat is wel in het begin genoemd toen de actie voor het eerst werd aangekondigd. Later is daar verwarring over ontstaan. Het lijkt er nu op dat iedere deelstaat, Verkehrsverbund of vervoerder dat zelf gaat bepalen.

https://www.24rhein.de/leben-im-westen/verkehr/bus-bahn-9-euro-ticket-ausland-bundesweit-niederlande-oesterreich-belgien-polen-vbb-vrr-avv-alex-brb-db-91535233.html

Reputatie 7
Badge +4

Het geeft aan dat de reis met het ticket geldig is. Het klan niet anders zijn dat dat ook zo is als je hem al hebt. Het negen euro ticket is altijd een kalendermaand geldig, dus het mag ook met een bestaand ticket. Ze wijzen er op dat het met de negen euro ticket ook kan. Het is Duits gebruik om bij de prijsstelling ook bijvoorbeeld een Länderticket aan te bieden als dat relevant is voor een grotere afstand. Zo werkt men in Duitsland.

Cryptisch is het allemaal wel, want VRR heeft de site niet aangepast. Niedersachsen gaf Hengelo ook vrij maar dat was alleen bij een FAQ af te leiden.

Het is natuurlijk wel een beetje beschamend het zo te doen. Maar het wordt wel zo vermeld op Bahn.de, ook al gaat het om VRR gebied. Een ticket dat bij Bahn.de wordt gekocht, is gewoon geldig en een negen euroticket hoeft niet perse bij de betreffende vervoerder gekocht te worden. Het is overal in Duitsland in te zetten.

We kunnen er donder op zeggen dat de conducteurs het niet zullen weten en ik hou niet van discussiereizen, maar toch.

 

Overigens: Wel altijd ‘Nur Nahverkehr’ aanklikken als er een reis moet worden uitgezocht.

Neem de app van DB Navigator voor de dienstregeling.

Reputatie 5

Ik weet niet wat er mooi zou moeten zijn aan deze actie. Het gaat natuurlijk voor overvolle treinen zorgen, vooral in de vakanties en weekenden. Het is nu vaak in het weekend al druk in het Regionalverkehr door allerlei bestaande kortingen. Bovendien is de treinfrequentie op veel trajecten veel lager dan in Nederland wat snel tot capaciteitsproblemen gaat leiden. 

Ik denk ook niet dat het mensen uit de auto gaat lokken, maar vooral voor veel (onnodige) treinritjes gaat zorgen. En het is ook een totaal overbodige actie: er zijn immers buiten de spits al veel goedkope reismogelijkheden (Laendertickets etc.), die vooral als je met meerderen reist al zeer voordelig zijn. 

Reputatie 7
Badge +4

München is een zeer rijke stad en niet helemaal representatief denk ik. Het verschijnsel dat mensen die normaal niet zouden reizen er gebruik van maken, is conform de verwachting. In Nederland geldt dat ook voor goedkope actiekaartjes. Overigens werden de abonnementsprijzen ook enorm verlaagd. Bedenk verder dat voor nogal wat Duitsers een trein not done is. Een arts reist doorgaans niet per trein.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg benieuwd ben naar de effecten op langere termijn.

Reputatie 7
Badge +3

Zelfs als je met Fernverkehr (IC of ICE) naar Duitsland reist is het interessant om zo'n maandkaart te kopen. je krijgt immers een maandkaart voor al het lokale openbare vervoer in heel Duitsland voor €9. Een dagkaart in Berlijn voor zone AB kost al €8,80.

Reputatie 7
Badge +3

@Treinspotter Ruben 
Het is juist wel een heel handige tip. Het 9-euro ticket is behalve in de regionale trein ook in al het andere reguliere OV geldig.
“Gültig bundesweit in Nahverkehrszügen sowie allen Verbundverkehrsmitteln.”

Of kijk op de pagina in het Engels: https://www.bahn.com/en/offers/regional/9-euro-ticket-en

Reputatie 7
Badge +3

Wat bedoel je met "weekendticket”? Het weekendretour bestond al in de jaren zestig. Dagretour met toeslagkaartje. 

Reputatie 7
Badge

Een kaartje waarmee je twee dagen op zaterdag en zondag al het regionale verkeer in heel Duitsland kon gebruiken. Werd rond 1995 ingevoerd en kostte 15 DM. 

Reputatie 7
Badge +1

Wat bedoel je met "weekendticket”? Het weekendretour bestond al in de jaren zestig. Dagretour met toeslagkaartje. 

Het SWT: Schönes-Wochenende-Ticket.

Helemaal aan het begin 15 mark voor 5 personen voor 1 weekend.

Reputatie 7

Zo'n ticket is even leuk maar je komt er niet overal mee waar je wilt. Ook heeft de auto nog altijd status en je hebt hem toch voor de deur staan, de kosten voor het autobezit lopen gewoon door. De auto helemaal wegdoen zullen maar weinigen doen. Velen hebben ook simpelweg een antipathie/vooroordeel tegen ov, dat is in Nederland ook zo. Dat het ticket niet geldig is in snellere treinen helpt ook niet mee natuurlijk. Niet verbazend dat het ticket vooral gebruikt wordt voor uitstapjes en plezierreisjes in de vakantietijd. Voor het klimaat is het ticket een minuscule druppel op een gloeiende plaat.

Reputatie 5

Het systeem om te boeken ligt momenteel nog steeds plat. Op den duur zal het wel lukken. Een bezoek aan Karlsruhe ligt in de planning.

Voor 9 euro naar München of zo (en Salzburg of Kufstein is dan ook goedkoop te bereiken met een aanvullend los kaartje) is geweldig. Maar als je grote kans loopt met je bagage als haringen in een ton te moeten staan voor langere tijd.... Nee....

Als je een tijd vooraf boekt kun je met sparpreisen vaak ook al redelijk goedkoop met IC/ICE reizen. Dan heb je wel treinbinding, maar lijkt me wel een stuk aangenamer reizen over het algemeen. zeker als het in de regionale treinen heel druk zou worden.

Volgens mij is het ticket bedoeld als lastenverlichting en niet om mensen uit de auto te krijgen. München is verder zoals @Thom al aangeeft als peperdure en rijke stad niet helemaal representatief. Compleet onvergelijkbaar met bijv. het Ruhrgebied, (grote delen van) Oost-Duitsland etc 

In Duitsland krijg je normaal gesproken geen reiskostenvergoeding of abonnement van je werkgever, dus zeker mensen met een relatief laag inkomen sparen veel geld uit. Miljoenen Duitsers houden per maand amper iets over met een nettoloon van vaak (ver) onder de 1000 euro of zelfs een Minijob. Dan helpt het ontzettend om tientallen of 100+ euro's per maand op OV te besparen, het voorkomt mede dat grote groepen mensen door de ondergrens zakken. En dan kun je het ticket ook nog in je vrije tijd gebruiken 

Daarom zijn, in tegenstelling tot wat sommigen op deze community volledig onterecht beweren, de vervoersbedrijven blij met dit 9 euro ticket en willen ze dolgraag een verlenging. Of zien ze dat eigenlijk vanwege gestegen (energie)prijzen als noodzakelijk

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/verbraucher/neun-euro-ticket-bahn-verkehrsbetriebe-101.html

Reputatie 7

Volgens mij is het ticket bedoeld als lastenverlichting en niet om mensen uit de auto te krijgen.  

Her klopt dat het ticket bedoeld is ter compensatie van de gestegen energieprijzen. Maar het is tevens ook een pilot als opmaat naar een klimaatkaartje. De regering wil graag als vervolg op het 9-euro ticket een Klimaticket invoeren. Eigenlijk eenzelfde kaartje met een andere naam, flink gesubsidieerd uit het klimaatbudget van de regering. Over invoering moet nog besloten worden begreep ik.

Reputatie 6

Niedersachsen neemt dus de geldigheid van het NiederSachsen Landesticket over. Heel mooi! Niet naar Groningen omdat dat samenhangt met een Niedersachsenticket met een toeslag. Vrij-rijders en keuzedaghouders konden natuurlijk al zonder verdere kosten naar Leer.

 Goed gevonden @rvdborgt. Dit helpt, nu NRW nog, ;-)

 


Nu NRW nog….zou heel mooi zijn, maar ik ga er vanuit dat dit niet gaat gebeuren. Ik heb het al eerder opgemerkt: het zou een mooie geste zijn als de geldigheid richting Emmerich vanaf Zevenaar zou gelden. Dit vanwege het feit dat er allang incheckpaaltjes in Emmerich hadden moeten staan. Nu wordt door deze traagheid en met veel bombarie aangekondigde maar niet waargemaakte beloftes de reiziger benadeeld. Het gaat niet om die 1,70 euro enkele reis die je als abonnementhouder van de grens tot Emmerich-Elten moet betalen, maar het is toch een gedoe. Er zijn nu eenmaal verwachtingen gewekt. 
Maar los hiervan: feit blijft dat het een super mooie actie is, iets dat naar mijn stellige overtuiging in Nederland absoluut onmogelijk zou zijn.

 

Badge +3

Een mooie opsomming via Cas op Twitter,zie https://docs.google.com/document/d/1xEsS7ANArd5ywXplc1KLJMWAas6a_4xHBij7WNdHjEw/edit

Interresant..

Kopen internationaal vervoersbewijs via NS International
Het kopen van een grensoverschrijdend internationaal ticket via NS is bij regionale treinen alleen mogelijk vanaf stations waar geen treinen van die grensoverschrijdende vervoerder komen (Hengelo uitgezonderd, maar dan niet de IC Berlijn natuurlijk?)

Dit omdat NS International geen kaartjes voor die trajecten mag verkopen, omdat de Verkehrsverbunden hier het alleenrecht op hebben.

Reputatie 6

Zover ik weet kan je in Aken en Gronau met de OV chipkaart reizen, dus abonnementhouders kunnen dan verder reizen met het 9 euro ticket zonder extra kosten. Vanaf Arnhem moet er nog wel een aanvullend kaartje (tot Emmerich-Elten) worden gekocht, want daar zijn nog steeds geen uitcheckpaaltjes, hoewel dit al maanden geleden zou gebeuren. Maar we klagen niet, het blijft natuurlijk een uitzonderlijke actie, dit zou volgens mij in Nederland ondenkbaar zijn.

Het blijft een oliedomme, potverterende actie. Het kost liefst 3.5 miljard euro (bijna de kosten van de Betuweroute), dat geld had je beter kunnen investeren in de deels nog steeds zeer ouderwetse Duitse spoorinfra. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is op zijn zachtst gezegd een wonderlijke actie. Als experiment is het natuurlijk wel interessant. Want hoeveel mensen zou deze actie uit de auto krijgen? Gaan de treinen, metro’s, trams en bussen echt zo vol worden?

Ook interessant: de Verkehrsverbünde hebben gedurende 3 maanden nauwelijks inkomsten uit de reguliere kaartjes. Ik kan me niet voorstellen dat daar rekening mee is gehouden toen de budgetten werden vastgesteld.

Wat ook interessant is: abonnementhouders krijgen automatisch compensatie voor de periode van 3 maanden en de geldigheid van hun regionale abonnement wordt gedurende 3 maanden automatisch uitgebreid naar de hele Bondsrepubliek.
Zie bijvoorbeeld deze pagina van het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR): https://www.vrr.de/de/tickets-tarife/9-euro-ticket/

Op de website van de VRR ook nog een keer de uitdrukkelijke bevestiging dat het 9-euroticket geldig is van/naar het laatste station voor de grens:
 

 

Reageer