beantwoord

Wat is de goedkoopste manier om een trip van Eindhoven CS naar Napoli te boeken?

  • 31 March 2024
  • 64 reacties
  • 892 Bekeken

Reputatie 3

Hallo NS community, ik heb een vraag over een internationale reis boeken. Helaas blijkt dit wat ingewikkelder dan ik dacht.

Mijn ouders willen graag met mij op vakantie naar Napoli in Italie, zij wilden aanvankelijk met het vliegtuig, maar ik heb als randvoorwaarde gesteld dat ik niet meega als we met het vliegtuig gaan. Vliegen binnen Europa vind ik namelijk onnodig en is ontzettend slecht voor het klimaat (als de bestemming nou bijvoorbeeld in India zou zijn is het een ander geval), en ik zou het hypocriet vinden als ik als iemand die milieuvriendelijk zijn hoog in het vaandel heeft staan en ook een studie doet waarin dit ook als belangrijk punt wordt gezien, ik alsnog met het vliegtuig naar Italie zou gaan.

We willen graag vertrekken richting Italie op 17 Juli (mag ook een dag eerder of later) en een week later terugkomen. Hier kan nog een beetje mee geschommeld worden, want we hebben alle drie twee weken vrij van 16 Juli tot 28 Juli. Behalve Napoli willen we ook graag naar Pompeii en misschien Salerno, maar dit gaan we waarschijnlijk met lokaal gekochte tickets doen, aangezien we een beetje flexibel willen kunnen zijn met ons reisschema.

Na een korte zoektocht via trainline lijkt er een optie te zijn met een nachttrein die eindigt in Zwitserland, 4 keer overstappen. Hiermee zouden we in de avond vertrekken (19:47) en de volgende dag in de avond (18:03) aankomen. De overstappen geven genoeg tijd voor een ontbijt in Zurich, lunch in Milaan. Misschien kunnen we ook nog avondeten in Utrecht maar dat wordt krap, misschien een trein eerder nemen zodat het wel kan of thuis eten. Voor de terugreis heb ik geen resultaten kunnen vinden, maar ervanuit gaande dat dit een error is en we hetzelfde kunnen doen als de heenreis maar dan omgekeerd, zou een retourticket ons per persoon iets van 315 euro kosten, wat ongeveer 80 euro duurder is als een vliegticket (retour) van een fatsoenlijke vliegmaatschappij zoals bijvoorbeeld Lufthansa. Misschien kan het nog net iets goedkoper aangezien ik een abonnement heb en mijn ouders met samenreiskorting mee zouden kunnen reizen op het Nederlandse deel van het traject.

Er was volgens mijn vader ook nog een optie via Frankrijk maar ik kon hier niets over vinden. Verder kreeg ik geen resultaten over of er ook dagtrein mogelijkheden zijn. Volgens mij is er ook een optie met een overstap minder, dat zou voor mijn moeder de voorkeur hebben want die vind overstappen maar stressvol.

Ik dacht eraan om hier een post te maken omdat jullie waarschijnlijk meer ervaring hebben met internationale reizen als ik. Ik ben tot nu toe een keer naar Praag, Rome en Koln met de trein geweest, dus dat valt qua ervaring wel mee. Hieonder mijn vragen:

  1. Is mijn idee dom en moet ik gewoon niet zo zeuren en toch met het vliegtuig gaan?
  2. Waar kan ik het beste tickets boeken? Moet ik echt op de website van iedere vervoerder individueel de tickets gaan boeken en dan goed kijken of het aansluit?
  3. Kan het goedkoper dan wat ik heb gevonden?
  4. Zijn er trajecten/treinen/overstappen die ik moet vermijden?
  5. Is interrail voordelig of valt het wel mee? Vorige keer dat we naar Italie gingen hebben we interrail passen genomen, maar toen zijn we ook voor enkele dagen in Venetie en Florence verbleven.
  6. Ik weet uit ervaring van mijn reis naar Praag dat het belangrijk is om de stoelreserveringen te doen en dat je je eigen eten en snacks mee moet nemen, maar niet te veel, omdat het dan moeilijk wordt om te dragen. Hebben jullie nog andere tips voor het internationaal reizen?
  7. Een nachttrein zou voor mijn moeder de voorkeur hebben, al is er volgens mij geen directe nachttrein van Nederland, Belgie of NRW naar Italie, of heb ik het fout?
  8. Is er geen app waarop ik (in het geval dat ik iedere vervoerder apart moet betalen) alle tickets kan bundelen of is het beter om alles gewoon fysiek op papier uit te printen?

Alvast bedankt voor de reacties!

icon

Beste antwoord door Bemined 31 March 2024, 20:39

Bekijk origineel

64 reacties

Reputatie 2

Er was tot vorig jaar een rechtstreekse, relatief snelle dagverbinding tussen Parijs en Milaan (via Lyon en Turijn), maar die rijdt al een hele tijd niet meer door een stremming van het spoor ergens in de Alpen. Ik weet niet hoe lang die stremming nog duurt, maar als die weer rijdt is dat denk ik de snelste (en betrouwbaarste) route. 

Volgens bahn.de rijdt deze verbinding half juli (weer). Hij staat tenminste in de reisplanner. Gare de Lyon 14.48 vertrek. Er staat bij dat deze trein rijdt van 6 juli tot 25 augustus 2024. Jaren geleden deze verbinding een keer genomen. Mooie rit door de groene Alpen en rijstvelden bij Turijn.

Toen overnacht in Milaan en de volgende dag rechtstreeks met de Frecciarossa naar Rome / Napels.

Probleem met zulke mooie Europese treinritten blijft (o.a.) de meestal veel hogere prijs in verhouding tot vliegen. Gewoon te duur!

Zelf aan het kijken om eind mei naar Zuidwest Engeland te gaan. Eurostar ontzettend duur (tussen 111 en bijna 300 euro voor een enkele rit Brussel-Londen), trein vanaf Londen verder erg duur. Oplossing: vlucht NL - Londen - Exeter (90 euro met bagage) en klein stukje met trein verder. Eindprijs nog geen 130 euro. Ja, dat internationaal Europees treinvervoer.…

Knap dat mensen als jij @snailgirl principieel zijn/blijven wat betreft groener reizen, het vergt denk ik vaak wel uithoudingsvermogen.

Bij de SNCF staat er de volgende teks mbt TGVs 9250 en 9255 in juli: 

“Information

TGV INOUI between France and Italy

Due to the landslide that occurred in Maurienne, France on August 27, 2023, rail traffic between Modane and Saint-Michel-Valloire is completely interrupted in both directions for direct journeys with TGV INOUI to Italy. Therefore, for travels between France and Italy using TGV INOUI, part of the journey will be by bus between Saint-Jean de Maurienne and Oulx.”

Verder heb ik wat preciezer gekeken naar de mogelijke treinen en prijzen. En oh wat valt dat weer tegen, zeg. Sommige treinen zijn nog niet te boeken (nachttrein naar Beieren, nachttrein Stuttgart - Venetië, Parijs - Zürich). En dan inderdaad ieder land zijn eigen gelimiteerde bestemmingen en kortingkaarten. Bahn.de is duidelijk de beste.

Mijn ervaring is dat je na 15 uur treinen behoorlijk gaar bent. De dagtrein via Parijs naar Milaan kost ca EUR 140 enkel pp en duurt 15 uur. Dan even uitblazen in Noord Italië lijkt me inderdaad een serieus alternatief voor de nachttrein. Checken of https://www.sncf-connect.com/app/en-en/catalogue/description/carte-avantage-adulte interessant is. Voor mensen boven de 60 en onder de 26 zijn de (samenreis-)condities anders.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de verbinding van Eindhoven naar Napels zou ik kijken naar de NightJet 295 van München naar Rome. Vertrek op de meeste dagen om 20.10, aankomst 09.10. Het is een populaire trein die vaak vol is. Dus vroeg boeken is aan te raden.
Helaas wil de vertrektijd uit München nogal eens vervroegd worden vanwege werkzaamheden aan het spoor. Wanneer de tijden nog niet bevestigd zijn kun je de 295 niet boeken via NS of DB. Wel via NightJet zelf:https://www.nightjet.com/nl/#/home
Op sommige dagen kun je een volledig compartiment voor 3 personen reserveren in het slaaprijtuig voor rond de 455 euro.
Een alternatief om over na denken is InterRail. Er komen dan nog wel reserveringskosten bij maar op de NJ kun je ook boeken met InterRail korting. De volledige slaapcoupé afhuren kost dan 270 euro. 
Let overigens niet op hel slecht vertaalde Duits bij NightJet. ‘Platz’ wordt daar automatisch vertaald naar ‘zitplaats’. Wat natuurlijk onzin voor een ligplaats of bedplaats.

Reputatie 7

Als je dit toch allemaal zo leest….. hoeveel mensen zullen wel niet denken, laat maar. Je moet het allemaal maar weten. Vaak blijven vragen open, onduidelijke/incomplete of tegenstrijdige informatie, het antwoord is nergens te vinden en dat moet je dan maar weer zien te achterhalen. Dankzij een forum als dit waarop veel mensen met kennis hiervan vinden zijn kom je dan wat verder. Want aan de vervoersbedrijven zelf heb je meestal niet zoveel.

Zo jammer; er is zoveel meer uit internationaal treinreizen te halen. Moeten de bedrijven wél de handen ineenslaan en samen de schouders eronder zetten.

Zie ook altijd weer tal van verbindingen op bahn.de waarbij geen prijs staat, wel de knop “Preis ermitteln” Dan wordt je verder geleid en uiteindelijk blijk je de verbinding (nog) niet te kunnen boeken. Of niet via DB. Dan weer over naar de site van de treinvervoerder waar het om gaat. Zoeken, typen, invullen. Soms inclusief je naam, adres, geboortedatum enzovoorts, voordat je überhaupt een prijs vindt. Vind je vaak inderdaad dat de trein nog niet te boeken is - en ook geen informatie wanneer dan wél. Ja hallo…. alles weer voor niets ingevuld en nog niks. Ik ben al bezig met mijn vakantie plannen… dat moet vroeg als je nog een beetje betaalbare prijs wilt…. dus dan knip je de reis maar in losse tickets die je al wel kan boeken…. nog meer werk. 

In Spanje en Italië ontbreken vaak tot relatief kort tevoren lokale treinen in de reisplanner. Dan lijkt het alsof er helemaal geen verbinding is. Daar is toch niet op te plannen als vakantieganger die maanden tevoren wil weten waar hij aan toe is.

In het VK staat vele maanden te voren al in de planner dat er waarschijnlijk werkzaamheden op de route zijn. De details volgen later nog, maar er staat in ieder geval dat je iets kan verwachten. Ik zou willen dat men dat in ieder land al zo vermeld in de planner. Maar vaak is het boeken en dan een paar weken later kort via een mailtje vernemen dat er werkzaamheden blijken te zijn, de reis niet zoals gepland uitgevoerd kan worden, overstappen niet gehaald kunnen worden, de trein uitvalt etc, zoek maar een andere verbinding (in Duitsland is dit vaak zo). Had dat weken eerder eerder gezegd; dan had ik niet geboekt! 

In de luchtvaart kan ik al voor eind 2025 in een paar minuten een vlucht van Amsterdam naar Bangkok boeken, maar één treinticket voor half december 2024 naar een stadje in zuidoost- Oostenrijk…………. 🤔 Eerst maar eens wachten tot half oktober en dan aan het uitzoeken en puzzelen.

Reputatie 7
Badge +3

Luchtvaart valt niet te vergelijken met het spoor. Je maakt alleen gebruik van infrastructuur bij vertrek en aankomst. Logisch dat vluchten voor 2025 al aangeboden kunnen worden. Als de luchtvaartmaatschappij dan nog bestaat…..

Reputatie 7

Luchtvaart valt niet te vergelijken met het spoor. Je maakt alleen gebruik van infrastructuur bij vertrek en aankomst. Logisch dat vluchten voor 2025 al aangeboden kunnen worden. Als de luchtvaartmaatschappij dan nog bestaat…..

@iMark Het spoor zou veel meer inzet moeten plegen om zover mogelijk te voren boeken mogelijk te maken als je meer mensen naar de trein wilt hebben. Dat wil ik er mee zeggen. Dat vraagt van hen een andere mindset en intensievere samenwerking.

Natuurlijk is vliegen iets heel anders, maar ik vind dat spoorvervoerders er veel te weinig aan doen om het de reizigers makkelijk(er) te maken…. willen ze niet méér mensen via spoor vervoeren, als gezamenlijke Europese ambitie? - met de klimaatgedachte in achterhoofd. Het lijkt alsof ze denken: het is nu eenmaal zo het is.

Reputatie 7
Badge

Dan moeten we concluderen dat het No Planes But Trains niet gaat werken. Heel jammer voor mensen die de trein verkiezen maar tegen allerlei hindernissen aanlopen. 

Reputatie 5

Luchtvaart valt niet te vergelijken met het spoor. Je maakt alleen gebruik van infrastructuur bij vertrek en aankomst. Logisch dat vluchten voor 2025 al aangeboden kunnen worden. Als de luchtvaartmaatschappij dan nog bestaat…..

@iMark Het spoor zou veel meer inzet moeten plegen om zover mogelijk te voren boeken mogelijk te maken als je meer mensen naar de trein wilt hebben. Dat wil ik er mee zeggen. Dat vraagt van hen een andere mindset en intensievere samenwerking.

Natuurlijk is vliegen iets heel anders, maar ik vind dat spoorvervoerders er veel te weinig aan doen om het de reizigers makkelijk(er) te maken…. willen ze niet méér mensen via spoor vervoeren, als gezamenlijke Europese ambitie? - met de klimaatgedachte in achterhoofd. Het lijkt alsof ze denken: het is nu eenmaal zo het is.

 

Zolang vliegen zo absurd goedkoop blijft, wordt de trein voor de meeste mensen nooit een serieus alternatief. Treinreizen zal altijd langzamer (en omslachtiger) zijn over langere afstanden, vooral wanneer meer landen doorkruist moeten worden.

Wil het spoor internationaal echt meer reizigers vervoeren zal er europawijd veel meer geïnvesteerd moeten worden in nieuw spoor en materieel en het zal gebruiksvriendelijker moeten worden. Tot die tijd zal de trein als vakantievervoermiddel vooral tot de liefhebberscategorie beperkt blijven.

 

@iMark 

Natuurlijk is vliegen iets heel anders, maar ik vind dat spoorvervoerders er veel te weinig aan doen om het de reizigers makkelijk(er) te maken…. willen ze niet méér mensen via spoor vervoeren, als gezamenlijke Europese ambitie? - met de klimaatgedachte in achterhoofd. Het lijkt alsof ze denken: het is nu eenmaal zo het is.

Spoorwegen zijn in Europa nationaal georganiseerd via vooral staatsbedrijven en lenen zich daardoor slecht voor lange reizen waarbij (meerdere) grenzen worden overschreden. Gezien de belangen van deze bedrijven en hun personeel zal dat ook niet snel veranderen want die belangen hebben een veel hogere prioriteit dan de reiziger.

Laat de trein zich richten op korte en middellange afstanden tot max.500-600 km maar laat de lange afstanden liever over aan de luchtvaart. Met de trein van Nederland naar bijv. landen als Spanje, Italië of Oost-Europa of Scandinavië is trekken aan een dood paard.

 

 

@iMark

​​​​​

Wil het spoor internationaal echt meer reizigers vervoeren zal er europawijd veel meer geïnvesteerd moeten worden in nieuw spoor en materieel en het zal gebruiksvriendelijker moeten worden. 

Zolang het spoor niet gereorganiseerd wordt en afscheid genomen worden van alle territoriale staatsmaatschappijen is dat investeren weggegooid geld.

@iMark Het spoor zou veel meer inzet moeten plegen om zover mogelijk te voren boeken mogelijk te maken als je meer mensen naar de trein wilt hebben. Dat wil ik er mee zeggen. Dat vraagt van hen een andere mindset en intensievere samenwerking.

Daar is men ook mee bezig, per december 2029 gaat er nieuwe Europese regelgeving in om de capaciteitsverdeling op het spoor te moderniseren en standaardiseren.

Reputatie 7
Badge +3

In Nederland wordt het vooral een probleem voor capaciteitsverdeling van ProRail om alle aangevraagde paden ingepland te krijgen. Voor je het weet regent het weer klachten dat er minder binnenlandse treinen kunnen rijden omdat er capaciteit is toebedeeld aan een internationaal opererende vervoerder.

Dat is overigens helemaal geen nieuw probleem. Ik kan me de tijd nog herinneren van de boottreinen tussen Harwich en London Liverpool Street. Na vertrek uit Harwich kwam er een boottrein midden in de Londense ochtendspits aan. Dat gaf toen al capaciteitsproblemen.

In Nederland zijn de afgelopen decennia zoveel meer treinen gaan rijden dat het nauwelijks mogelijk is om meer internationale treinen te laten rijden met de bestaande infrastructuur.

Reputatie 7
Badge +3

In Nederland wordt het vooral een probleem voor capaciteitsverdeling van ProRail om alle aangevraagde paden ingepland te krijgen. Voor je het weet regent het weer klachten dat er minder binnenlandse treinen kunnen rijden omdat er capaciteit is toebedeeld aan een internationaal opererende vervoerder.

Dat is overigens helemaal geen nieuw probleem. Ik kan me de tijd nog herinneren van de boottreinen tussen Harwich en London Liverpool Street. Na vertrek uit Harwich kwam er een boottrein midden in de Londense ochtendspits aan. Dat gaf toen al capaciteitsproblemen.

In Nederland zijn de afgelopen decennia zoveel meer treinen gaan rijden dat het nauwelijks mogelijk is om meer internationale treinen te laten rijden met de bestaande infrastructuur.

Toevallig las ik vandaag een artikel over internationale treinen in de Telegraaf waarin het o.a. gaat over het krijgen van de spoorcapaciteit. 

Reputatie 7
Badge +3

Datzelfde artikel heb ik gisteren in de Gooi- en Eemlander gelezen. Het meest ontluisterende element in het aanvragen van spoorcapaciteit is misschien nog wel dat je als bedrijf(je) geen rechten kunt opbouwen. In jaar 1 krijg je misschien treinpaden maar het is zeer de vraag of je die in jaar 2 ook nog krijgt. Zie daar maar eens een plan op te maken wanneer je materieel wilt leasen of kopen.

Dat is een van de zaken die in de nieuwe Europese regelgeving zou moeten veranderen, capaciteit kan dan voor meerdere jaren opeenvolgend toegekend worden. De exacte dienstregeling kan wel per jaar veranderen, maar ProRail moet dan nastreven om zo veel mogelijk rond de oorspronkelijke tijden een nieuwe verdeling te maken voor het volgende jaar. Maar de regering zal dat wel eerst op moeten nemen in de regelgeving voor dat toegepast kan gaan worden. 

 

Toevallig las ik vandaag een artikel over internationale treinen in de Telegraaf waarin het o.a. gaat over het krijgen van de spoorcapaciteit. 

Protectionisme is een Europese uitvinding. Had je in de middeleeuwen al met overal tolhuizen 

Badge +3

Vind dit wel allesomvattend (uit het Telegraaf artikel): 

Maar wie goed kijkt, merkt dat in Europa meer hobbels dan rails liggen.

Reputatie 7
Badge +1

Voor de verbinding van Eindhoven naar Napels zou ik kijken naar de NightJet 295 van München naar Rome. Vertrek op de meeste dagen om 20.10, aankomst 09.10. Het is een populaire trein die vaak vol is. Dus vroeg boeken is aan te raden.

Normaliter een goed advies maar ÖBB meldt:

Hinweis: Wegen einer Streckensperre in Italien können die Nightjets NJ 40233/40294 (ab/bis Wien) und NJ 295/294 (ab/bis München) von 8. Juni bis 7. September 2024 leider nicht fahren und entfallen daher im gesamten Streckenverlauf.

Er wordt nog wel een dienstregeling gegevens (zonder prijzen) maar deze waarschuwing lijkt me wel duidelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Alle werkzaamheden in het voorjaar en de zomer maken het zeer lastig lange(re) reizen te boeken. Het wordt nog een tikkeltje lastiger als je ook nog een fiets wilt meenemen…..

 

Reputatie 7
Badge

Dan maar via Zürich. Maar ja, die onbetrouwbare Nightjet plus dat er geen rechtstreekse ICE naar Basel gaat. Ik zou dan er twee dagreizen van maken met overnachting ertussen.

Reputatie 3

Ik zit te denken aan de nachttrein (ÖBB Nightjet) naar Wien. Vanaf Wien rijden dag en nachttrein naar Roma. Vanaf Roma moet Napoli bereikbaar zijn.

 

Op www.treinreiswinkel.nl is het mogelijk om voor alle treinen in Europa tickets te kopen.

www.night-trains.com/ is een overzicht van alle nachttreinen (met bed) in de wereld (dus ook in Europa) 

https://rail.cc/train/amsterdam-to-naples kan je een overzicht vinden van verschillende treinroutes (dag en nacht) en waar u tickets kunt kopen. Door de afstand te verkleinen (bijvoorbeeld te beginnen in Wien/Paris/Köln en te eindigen in Roma) kunt u misschien meer verbindingen vinden.

 

Wat goedkoper is (interrail of normale tickets) kan verschillen per trein, leeftijd en wanneer er geboekt wordt. Alle internationale nachttreinen en sommige dag-treinen moet bovenop de interrail een toeslag betaalt worden. Soms is de toeslag meer dan een ticket die vroeg geboekt wordt. Vroeg boeken is bijna altijd voordeliger.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik zit te denken aan de nachttrein (ÖBB Nightjet) naar Wenen. Vanaf Wenen rijden dag en nachttrein naar Rome. Vanaf Rome moet Napoli bereikbaar zijn.

Via Wenen is een omweg. Dan beter via München; de beide nachttreinen worden in Oostenrijk gecombineerd. Maar ze rijden niet deze zomer, zie boven.

Reputatie 7
Badge +1

Aangezien prijs een criterium is, is dit ook een overweging:

Overdag naar Milaan reizen en daar 's avonds de nachttrein naar Napels nemen.

Vertrek zo vroeg mogelijk. Vanuit Eindhoven de trein van 6:19 richting Venlo. Boek via DB een ticket tot Chiasso (momenteel €56,90). Gebruik van Chiasso de regionale trein naar Milaan, aangezien dat veel goedkoper is dan de EC.

Boek via Trenitalia dan de nachttrein van Milaan naar Napels. Die vertrekt om 21:35 vanaf Milano Porta Garibaldi. Daarin is een gewone stoel het goedkoopste (€25,80), maar ik zou toch minimaal een couchette boeken. Je kunt een 4-persoonscouchette voor zijn drieën boeken ("Uso esclusivo”, €40,20), of een 3-persoons slaapcoupé.

Normaliter zou je van Chiasso tot Napels in 1 keer kunnen boeken, maar dat werkt nu nog niet want Trenitalia heeft de zomerdienstregeling van de regionale treinen nog niet gepubliceerd. De nachttrein is al wel boekbaar en heeft nog behoorlijk goede prijzen beschikbaar (zie boven). De regionale trein Chiasso-Milaan boek je er dan later bij; de prijs daarvan blijft verder hetzelfde (€6).

In Milaan vertrekt de nachttrein van Porta Garibaldi. Je kunt daar vanaf Centrale met de metro komen, of als je tijd genoeg hebt ook wandelen. Je kunt ook, komende vanuit Chiasso, in Monza overstappen op een trein die wel naar Porta Garibaldi gaat. Er rijden vanaf Monza redelijk veel treinen.

Reputatie 3

Voor wat het waard is: ik heb recentelijk voor mijn eigen reizen wat geworsteld met de website van Bahn.de (Deutsche Bahn dus). Uiteindelijk met resultaat.

Als ik dat nu doe voor het traject Eindhoven-Napels. Op 17 juli kom ik daar onder meer een route Eindhoven-Venlo-Düsseldorf-Bologna-Napels tegen. Vertrek 10.19 of 12.19 uit Eindhoven, aankomst 10.03 op de volgende dag in Napels. Die kan alleen nog niet gereserveerd worden omdat het traject München-Bologna nog niet boekbaar is.

Dankjewel alleen wel vervelend dat sommige trajecten nog niet boekbaar zijn, bij de trein wil je juist zo vroeg mogelijk boeken lijkt me.

Reputatie 3

Met Easyjet vanaf Schiphol naar Napels, compleet stressvrij in krap 2,5 uur.

Ja maar dit is dus precies wat ik wil vermijden. Easyjet is ook een van de vliegmaatschappijen die een stuk minder fijn zijn om mee te vliegen van wat ik van mijn kennissen heb gehoord.

Reputatie 3

Met Easyjet vanaf Schiphol naar Napels, compleet stressvrij in krap 2,5 uur.

RyanAir vliegt zelfs rechtstreeks van Eindhoven naar Napels in 2:15 uur

Een treinreis is natuurlijk een stuk avontuurlijker maar het is wel een erg groot verschil.

Dat is natuurlijk wel waar, maar aangezien ik niet heel erg tijdsgebonden ben kan ik best wel een dagje missen.

Reageer