beantwoord

Naam/omschrijving bij OV-chipkaart in Mijn NS?


Reputatie 1
Ik heb vier OV-chipkaarten. Lang verhaal kort; het is eenvoudiger met declareren etc. Ik heb ze allevier aan Mijn NS gekoppeld. Maar in de dropdown in Mijn Reishistorie is niet meteen duidelijk te zien wat welke kaart is. Het zijn nogal lange nummers en alleen de eerste vier van de twaalf cijfers zijn gelijk.

Bij de OV-chipsite heb ik deze kaarten allemaal een naam gegeven; (werkkaart/kortingspas/reservekaart etc.). Is die mogelijkheid er ook in Mijn NS? Ik kan me voorstellen dat dit ook handig is voor gezinnen met meerdere kaarten bijvoorbeeld.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 26 February 2019, 09:54

Bekijk origineel

35 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

In de NS app kan je elke gekoppelde kaart een naam geven. Zelfde als in de zwaar verouderde OV-chip app eigenlijk.

Mocht je dan op de website niet weten welk nummer welke kaart is dan pak je de app er even bij en weet je het meteen.

Reputatie 7
Badge +4
Het zou ook al mooi zijn als je een voorkeurkaart in het dropdownmenu kunt instellen. Ik ben ook rijkelijk gezegend met kaarten maar er is wel een die ik voornamelijk gebruik en die kaart als voorkeuze zou een onnodige handeling besparen. Het irriteert toch wat.

Een omschrijving met voorkeursinstelling is helemaal perfect.

Ik ben verbaasd dat deze topic al 7 (ZEVEN!) jaar bestaat. Ik werk graag online (en niet in de App). Het zou erg handig zijn als ik ook online elke kaart een aparte omschrijving kan geven. Blijkbaar gaat techniek boven gebruikersgemak :-(

Voor programmeurs is dit een ontzettend eenvoudige aanpassing.
In de app kan het al lang. Vraag mij af waarom na 5 jaar dit nog steeds niet in de web interface kan.
Waarschijnlijk omdat NS graag wil dat je de app gebruikt ipv de site?

Voor alle reizigers/ouders met een gezin is dit eigenlijk een must.

Kom op NS

Reputatie 3

Mij lukte het ook een tijd lang niet om mijn OV-chipkaarten een andere weergavenaam te geven in de NS-app. Vandaag heb ik de NS app geüpdatet en nu is het wel gelukt.

Edit: op Android.

Badge +3

Mij lukte het ook een tijd lang niet om mijn OV-chipkaarten een andere weergavenaam te geven in de NS-app. Vandaag heb ik de NS app geüpdatet en nu is het wel gelukt.

Edit: op Android.

Ja, bij mij werkt het ook na een update.

Het is blijkbaar niet mogelijk om in Mijn NS namen te geven aan de verschillende kaarten. Dit komt omdat wij de kaarten ophalen uit een backend systeem en als we hier verschillende namen aan gaan geven dan worden de kaarten niet herkend in Mijn NS. De site van OV chipkaart staat los van NS en daarom kan het daar wel.

We zouden dit eventueel als wens op kunnen nemen voor in de toekomst, maar op dit moment is er nog niet veel vraag naar. Mocht dit veranderen, dan gaan we dat alsnog op de wensenlijst zetten.
Reputatie 2
ik meld me dan bij deze aan als iemand die ook het geval van namen, of bijv het selecteren van een hoofdabonnement in MijnNS, in z'n wensenlijst heeft staan. Ik zit ook met meerdere OV-chipkaarten:
- kaart zakelijk
- kaart prive
- kaart met een busabonnement die niet bij een ander busabonnement op m'n privekaart kon (en waarom was de ovchipkaart nou ingevoerd.....)
- kaart met nog maar een jaar looptijd maar wel met tegoed voor de bus enzo er nog op, zat oud NS abo op
- kaart met nog 3.5jaar looptijd over, maar waar m'n vorige NS priveabonnement op stond
- anonieme kaart voor noodgevallen
al is het maar dat ik 1 ervan als hoofdabonnement in mijn NS kan selecteren voor oa GTBV zou dat er handig zijn en lijkt mij als programmeur toch dat dat onafhankelijk van het backend systeem moeten kunnen.

@ Robert B. Dank voor de snelle reactie. Ik ga zeker gebruik maken van de app incl het geven van namen aan de verschillende kaarten. 

Het verbaast me echter wel dat dit in Mijn NS (online) (nog) niet kan. Ik ben geen IT-specialist, maar ik kan me voorstellen dat dat niet het moeilijkste is om aan te passen. Het tonen van de foto's die afgebeeld zijn op de OV-chipkaarten zou ook een optie kunnen zijn. Voor zover de OV-chipkaarten bij NS zijn aangevraagd (bij aanvraag van een abonnement) zijn die door NS zelfs als opgeslagen bij de verschillende OV-chipkaartnummers. 

Dankjewel, het is inderdaad nog steeds niet doorgevoerd, ik zal contact opnemen met app support (of gewoon de nummers van de kaarten uit m’n hoofd leren, dat is waarschijnlijk sneller 😉)

Dat is wel erg jammer om te lezen! Mocht app support met een oplossing komen, kan je deze hier dan laten weten?

Helaas, ik heb net geprobeerd om contact op te nemen, maar als ik op de contact knop klik, moet ik eerst mijn “mail” app herinstalleren en die had ik juist van mijn telefoon verwijderd omdat ik alleen mijn Gmail app nog gebruik. Ze geven helaas niet gewoon een e-mailadres. Ik laat het vanaf nu verder gewoon zitten. 

Het e-mailadres is app@ns.nl! Mocht dit niet lukken, dan kan je support@nsmlab.zendesk.com proberen.

Ik zou ook graag namen toevoegen aan de verschillende OV-chipkaart-nummers die ik voor mijn gezin beheer in mijn account in Mijn NS (op dezelfde wijze als in de OV-chipkaart - app) , zodat ik kan zien welke kaart van mijzelf is en welke van mijn kinderen, zeker nu door NS-Flex abonnementen steeds via Mijn NS gewijzigd worden. En zo te zien ben ik niet de enige die dit graag zou willen. 

 

Blijkbaar bestaat deze vraag al lang, aangezien dit topic al 4 jaar geleden is gestart!

Ik zie dat dit een heel oud bericht is, maar de afgelopen jaren heb ik zonder problemen drie kaarten in mijn NS app gehad die ik alle drie een specifieke naam kon geven… tot ongeveer een maand geleden 😭 Nu zijn mijn specifieke namen plotseling allemaal weer teruggezet naar “consumentenkaart”, zonder de mogelijkheid dit nog aan te passen. Heel jammer!

Hoi LizBo. Dat is best slim bedacht van Translink! Ik zal eens navraag doen bij de beheerders van Mijn NS, hoe het in elkaar zit en wat er mogelijk is.

Ik kom erop terug!
Genoteerd, Seravee!

Hi, toch nog een bericht: het updaten van mijn app was een van de eerste dingen waar ik aan dacht, maar hij was bij mij al helemaal up-to-date, dus dat was hier niet het probleem (iPhone ). Hoewel ik er verder niets meer aan heb gedaan, ook geen contact meer opgenomen met app support, worden sinds afgelopen weekend de namen van mijn kaarten opeens toch weer  weergegeven met de namen die ik er ooit aan heb gegeven, ik kan ze ook veranderen als ik dat wil. 

Reputatie 1
Het is blijkbaar niet mogelijk om in Mijn NS namen te geven aan de verschillende kaarten. Dit komt omdat wij de kaarten ophalen uit een backend systeem en als we hier verschillende namen aan gaan geven dan worden de kaarten niet herkend in Mijn NS. De site van OV chipkaart staat los van NS en daarom kan het daar wel.
Oh, jammer.

Overigens, bij OV-chip (Translink) is de naam/omschrijving er niet in plaats van het kaartnummer. Het is een omschrijving die je bij het kaartnummer kunt opgeven, puur voor de eigen administratie. Dit is niet iets dat Translink verder ergens voor gebruikt.
Reputatie 1
ik meld me dan bij deze aan als iemand die ook het geval van namen, of bijv het selecteren van een hoofdabonnement in MijnNS, in z'n wensenlijst heeft staan. Ik zit ook met meerdere OV-chipkaarten:
- kaart zakelijk
- kaart prive
- kaart met een busabonnement die niet bij een ander busabonnement op m'n privekaart kon (en waarom was de ovchipkaart nou ingevoerd.....)
- kaart met nog maar een jaar looptijd maar wel met tegoed voor de bus enzo er nog op, zat oud NS abo op
- kaart met nog 3.5jaar looptijd over, maar waar m'n vorige NS priveabonnement op stond
- anonieme kaart voor noodgevallen
al is het maar dat ik 1 ervan als hoofdabonnement in mijn NS kan selecteren voor oa GTBV zou dat er handig zijn en lijkt mij als programmeur toch dat dat onafhankelijk van het backend systeem moeten kunnen.


Haha! Heel herkenbaar dit. Ik heb ook een werk- en privékaart. Ik wil gewoon in één keer een factuur draaien en dan niet weer eerst door al mijn reistransactie spitten om te zien wat werk en wat privé was.

En inderdaad, toen ik erachter kwam dat ik geen maandtrajectkaart én een kortingsabonnement op één pas kon hebben, maar ik mijn kortingskaart niet wilde beëindigen, omdat ik niet wist hoe lang ik daar zou werken. Het is echt een heel gedoe allemaal.

En ik heb ook een paar extra kaarten toen er acties waren om voor €2 een OV-chip te bestellen. Kan altijd van pas komen voor bezoek uit het buitenland ofzo. Of als ik mijn kaart even kwijt ben. Ik heb er met stift op geschreven wat wat is, en mijn kaarten hebben ook andere foto's. Nu Mijn NS nog!
Hallo, Ik ben erg benieuwd naar de status m.b.t. dit topic. Ook ik beheer drie kaarten en wil ze binnen mijn NS een eigen naam / omschrijving geven. Inmiddels is dit al wel mogelijk bij de NS reisapp op mijn mobiel. Waarom nog niet binnen mijn NS op mijn laptop? Verder zag ik dat deze vraag veel vaker gesteld wordt binnen het forum alleen op verschillende manieren en daardoor niet geclusterd wordt waardoor wellicht de urgentie om er wat aan te doen mijn inziens uitblijft. Heeft NS wel goed in beeld dat deze wens speelt bij veel meer klanten?

Dank voor de aandacht en ik verneem graag,
Hallo, Ik ben erg benieuwd naar de status m.b.t. dit topic. Ook ik beheer drie kaarten en wil ze binnen mijn NS een eigen naam / omschrijving geven. Inmiddels is dit al wel mogelijk bij de NS reisapp op mijn mobiel. Waarom nog niet binnen mijn NS op mijn laptop? Verder zag ik dat deze vraag veel vaker gesteld wordt binnen het forum alleen op verschillende manieren en daardoor niet geclusterd wordt waardoor wellicht de urgentie om er wat aan te doen mijn inziens uitblijft. Heeft NS wel goed in beeld dat deze wens speelt bij veel meer klanten?

Dank voor de aandacht en ik verneem graag,


Dit topic is redelijk oud, bijna 3 jaar. Wat de mogelijkheden inmiddels zijn weet ik helaas niet. Vooralsnog ga ik ervan uit dat de reactie van Sivan NS nog steeds klopt maar ga het wel navragen.

Hallo, Ik ben erg benieuwd naar de status m.b.t. dit topic. Ook ik beheer drie kaarten en wil ze binnen mijn NS een eigen naam / omschrijving geven. Inmiddels is dit al wel mogelijk bij de NS reisapp op mijn mobiel. Waarom nog niet binnen mijn NS op mijn laptop? Verder zag ik dat deze vraag veel vaker gesteld wordt binnen het forum alleen op verschillende manieren en daardoor niet geclusterd wordt waardoor wellicht de urgentie om er wat aan te doen mijn inziens uitblijft. Heeft NS wel goed in beeld dat deze wens speelt bij veel meer klanten?

Dank voor de aandacht en ik verneem graag,
Dit topic is redelijk oud, bijna 3 jaar. Wat de mogelijkheden inmiddels zijn weet ik helaas niet. Vooralsnog ga ik ervan uit dat de reactie van Sivan NS nog steeds klopt maar ga het wel navragen.

Hallo Jouke,

Dank voor je vlotte reply. Juist omdat het topic zo oud is ben ik verbaasd dat programmeurs er nog géén oplossing voor hebben gevonden. Technisch moet het gewoon mogelijk zijn en dus op te lossen zijn. Om de zoveel tijd check ik of het al kan. In de telefoon app (android) is het al wel gelukt dus ik had goede hoop. Nu dacht ik: "ik ga toch eens op het forum kijken". Hieruit blijkt dat dit onderwerp over meerdere topics is verdeeld waardoor de informatie niet bij elkaar staat en de indruk gewekt wordt dat het misschien niet bij veel klanten van NS zou spelen. Ik denk dat dit wel het geval is en een wens is die gedeeld wordt door veel meer klanten dan alleen die paar enkelen. Ik hoop dan ook dat je met goed nieuws kan komen als je antwoord hebt gehad.

Dank voor de genomen moeite in elk geval,
Hartelijke groet,
Joost Punte
Vooralsnog helaas geen inhoudelijke reactie. Ik heb het uitgezet en hoop zo snel mogelijk met een inhoudelijke reactie te kunnen komen.
Helaas ben ik nog niet verder gekomen met dit topic. Ik wacht nog op een reactie.

Reageer