beantwoord

businesscard



Toon eerste bericht

54 reacties

Badge +3

De Samenreiskorting is inderdaad niet geldig morgen. Op de website staat nu ook aangegeven dat Koningsdag een uitzondering is en dus helaas de hele dag niet geldt.

Welkom in 2022… “we hebben vandaag besloten dat Koningsdag geen normale feestdag is, excuses voor de late bekendmaking en het eventuele ongemak.”

En wat doen jullie met iedereen die al een Samenreis e-ticket gekocht heeft voor morgen (of dat nu nog doet, want het kan gewoon).

Via de app bestellen geeft ook gewoon de optie voor 40% korting op 27 april.

 

Reputatie 6
Badge +2

En wat doen jullie met iedereen die al een Samenreis e-ticket gekocht heeft voor morgen (of dat nu nog doet, want het kan gewoon).

Als reizigers hierdoor nog een regulier ticket moeten aanschaffen, kunnen ze altijd contact opnemen met de klantenservice. Als het identieke tickets zijn (op de korting na), kunnen we deze kosten wel vergoeden. Het probleem met de Jongeren Dagkaart is inmiddels opgelost voor Koningsdag. Ik heb er ook maar direct een bericht achteraan gestuurd met de vraag of deze tickets ook geblokkeerd kunnen worden. Om zo hopelijk voor de reizigers extra kosten te besparen.

Badge +3

Welja, contact opnemen maar, alsof jullie het nog niet druk genoeg hebben 😥

Ik ga er gewoon vanuit dat (zoals Loes al aangaf) er niet moeilijk gedaan wordt over e-tickets in de ‘spits’, en dat een Samenreisticket gewoon geaccepteerd wordt, want met een ov-chipkaart is het ook geen enkel probleem.

Morgenochtend even checken in de app of Mijn NS. Ik vind het verbazend dat bepaalde zaken op IT gebied (afgezien van het wijzigen van een tekst op de website) op zo’n korte termijn doorgevoerd kunnen worden.

De Jongeren Dagkaart was sowieso al niet op 27 april te bestellen, dat is niets nieuws toch?

Reputatie 7
Badge +3

Het wordt steeds fraaier want nu staat het er alsof er helemaal niet meer met Samenreiskorting gereisd mag worden op Koningsdag? Gisteren mocht het nog wel.

De Samenreiskorting is inderdaad niet geldig morgen. Op de website staat nu ook aangegeven dat Koningsdag een uitzondering is en dus helaas de hele dag niet geldt.

Er staat alleen dat Samenreiskorting niet de hele dag geldt, zoals normaal wel in het weekend en op feestdagen. Verder staat er dat de Samenreiskorting geldig is van maandag tot en met vrijdag vóór 06.30 uur, van 9.00 - 16.00 uur en na 18.30 uur. Koningsdag is een woensdag en valt dus onder “van maandag tot en met vrijdag”. Als er helemaal niet met Samenreiskorting gereisd zou mogen op Koningsdag had de uitzondering (ook) moeten staan in het eerste deel wat slaat op de daluren van maandag t/m vrijdag en niet (alleen) zoals nu in het tweede deel wat slaat op weekend en feestdagen. 

 

En zoals al door anderen aangegeven, Samenreiskorting op 27 april Koningsdag is gewoon te bestellen als e-ticket. Als Samenreiskorting die dag in het geheel niet zou mogen worden gebruikt zou de mogelijkheid tot bestellen ervan er ook niet moeten zijn. 

Andere jaren waarin er actietickets werden verkocht die niet op Koningsdag/Koninginnedag geldig waren, was die datum niet te selecteren. 

Badge +3

Juist maar Lorena zegt:

Samenreiskorting is inderdaad niet geldig morgen. Op de website staat nu ook aangegeven dat Koningsdag een uitzondering is en dus helaas de hele dag niet geldt.

Lekker duidelijk, die eerste zin en die laatste woorden.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, en Laura zei gister

voor Samenreiskorting geldt geen feestdag-regeling 27 april. Met dit ticket hoort er wel rekening gehouden worden met de daluren op Koningsdag.

Rekening houden met daluren, houdt in dat je alleen in de daluren mag reizen, niet in de spits.

 

Verschil tussen “de hele dag niet ” en “niet de hele dag”

Dezelfde woorden in een andere volgorde, maar maakt wel een groot verschil.

 

Als NS opeens stieken de voorwaarden veranderd heeft dan is dan is dat zo, maar moet niet de ene moderator het ene zeggen en een andere moderator iets anders. Plus het moet duidelijk bij de voorwaarden staan. Zoals het er nu staat, lees ik het als dat Koningsdag voor de Samenreiskorting niet wordt gezien als een feestdag, maar gewoon een werkdag.

Badge +3

En tussen ‘niet geldig morgen’ en ‘niet geldig in de spits’ (die een feestdag niet kent, althans niet voor ov-chipkaarthouders) zit ook nogal een verschil.

Maar voor e-tickets is er dus ineens wél een spits. Onverdedigbaar, het spijt me.😥

Reputatie 6
Badge +2

Er is inderdaad onduidelijkheid over geweest. Toen stond dit ook nog niet op de website vermeld. Omdat er veel drukte wordt verwacht, is de Samenreiskorting uitgesloten voor de hele dag.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Badge +3

Omdat er veel drukte wordt verwacht, is de Samenreiskorting uitgesloten voor de hele dag.

Goh, dan neem ik in plaats van Samenreizigers wel een paar mensen die als fiets verkleed zijn mee (in de ‘spits’) 🤣

  • Je mag je fiets alleen meenemen op maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 16.00 en van 18.30 – 04.00, en in het weekend de hele dag. Op feestdagen en in de maanden juli en augustus mag je fiets ook de hele dag mee.
Badge +3

En volgens mij had ik ook nog iets gepost over ^AU die de memo van vandaag (we schrappen  Samenreiskorting op Koningsdag maar in zijn geheel!) misschien gemist had, maar die reactie is spontaan verdwenen?

Met in die reactie de vraag aan @Loes of @Slidestops of ze die memo ook gekregen hadden. 🤔

 

Reputatie 7
Badge +1

Test er ook nog iemand hoe het morgen werkt met op saldo reizen en samenreiskorting? Ik ben helaas niet in de buurt :)

Badge +3

Ik woon dicht bij eens station dus zou dat even kunnen testen. Ik heb nog een kaart zonder Flex, zal misschien wel nog wat saldo moeten laden om te kijken of ik ook met 40% kan inchecken. Saldo krijg ik dan binnenkort wel terug, kaart verloopt 8 mei. 

Voor reizen op saldo is 6 euro saldo genoeg om in te kunnen checken. https://www.ov-chipkaart.nl/kopie-van-saldo-terugvragen/saldochecker.htm

Online wat saldo bestellen kan ook nog (ophalen als bestelling) als het druk is bij de automaat. Dat wordt tegenwoordig meteen op je kaart geladen bij een eerstvolgende NS incheck.

En je hebt dus (met Samenreiskorting actief) 6 euro saldo nodig, maar dat wist je al 😂

Badge +3

Op de mijne staat € 0,00 maar ben vooral benieuwd of de optie Samenreiskorting morgen op een NS kaartautomaat beschikbaar is. Andere vervoerders laat ik maar even buiten beschouwing, haha)

Dat is eigenlijk al voldoende bewijs dat het hele verhaal over Samenreiskorting geschrapt op 27 april 2022 gewoon totaal niet klopt.

Reputatie 5
Badge

De klantenservice op Twitter weet het zelf ook. Hoe kun je nu als reiziger weten wat er wel en niet klopt?
 

 

Reputatie 7
Badge +1

Op de mijne staat € 0,00 maar ben vooral benieuwd of de optie Samenreiskorting morgen op een automaat beschikbaar is.

Maak dan ook vooral even een bewijsfoto.

Automaten krijgen dacht ik maar af en toe een update dus bij zo'n late beslissing zou het me verbazen als die optie op de automaten morgen niet beschikbaar was.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga ze nu op Twitter even met elkaar confronteren.

Ik heb nu variaties gezien op Twitter van hele dag geldig, niet geldig op Koningsdag en (jouw screenprint) alleen geldig in de daluren. Wat het ook is, geheid dat de HC's het morgen ook niet allemaal weten.

Badge +3

Dat zie je bij het inchechen wel op het schermpje. Vol tarief of Samenreiskorting.

Ik zou het juist in de ‘spits’ (die er niet is) proberen. 😂

Niets tegen Lorena (die het allemaal snel wil laten blokkeren?) of NS maar het is gewoon te laat als je die wijzigingen vandaag pas op je website publiceert.

En dan mensen die tegen een boete aanlopen (die krijgen ze niet, personeel weet ook wel dat het onzin is) verwijst naar “neem maar contact op voor het verschil”

Badge +3

Ik ga ze nu op Twitter even met elkaar confronteren.

Ik heb nu variaties gezien op Twitter van hele dag geldig, niet geldig op Koningsdag en (jouw screenprint) alleen geldig in de daluren. Wat het ook is, geheid dat de HC's het morgen ook niet allemaal weten.

Ik vertrouw blind op @Loes en die zei al Feestdag dus alles geldig (althans geen verschil tussen e-tickets en ov-chipkaart, want geen spits).

Bij Flex Basis of Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder korting doordeweeks (maar Samenreiskorting aan) zoekt het systeem later wel uit wat je moet betalen.

Het zou de NS sieren om voor deze last-minute beslissing niet de Klantenservice lastig te moeten vallen, maar dat hoeft ook helemaal niet want het treinpersoneel vindt het (zover ik weet) allemaal prima dus!

Reputatie 7
Badge +3

Opeens samenreiskorting voor Koningsdag afschaffen is contractbreuk jegens de houders van abonnementen, en daarmee illegaal. Zie verder: http://voorbeterov.nl/tarieven-ov-chipkaart 

Het advies om desnoods een poortje open te trappen om het station in of uit te gaan als Samenreiskorting niet werkt en dan zwart te rijden vind ik veel te ver gaan. 

Reputatie 7
Badge +1

Samenreiskorting is online nog steeds te koop. En zonder opmerking dat dat vandaag niet of beperkt zou gelden. Dus is het gewoon de hele dag geldig.

Op twitter beweert NS nu "Koningsdag is hiervan uitgezonderd. Dit is al een langere periode het geval.”

Weet "^AC” niet beter of is dat gewoon gelogen?

Reputatie 7
Badge +1

Er is inderdaad onduidelijkheid over geweest. Toen stond dit ook nog niet op de website vermeld. Omdat er veel drukte wordt verwacht, is de Samenreiskorting uitgesloten voor de hele dag.

Ik vind dit schandelijk gedrag van NS. Doet mij heel sterk denken aan het topic over oudjaarsdag 2020 toen dat ook op het laatste moment werd gewijzigd.

Echt NS is gewoon haar fatsoen kwijt. Reizigers staan helemaal niet op 1, 2 en 3 maar worden gezien als melkkoe.  

 

Edit: Ik lees nu verder dat het weer is ingetrokken, ik zou toch wel graag willen weten hoe men überhaupt met in het achterhoofd het topic van oudjaarsdag dit nu weer heeft kunnen bedenken.

 

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat NS gezwicht is voor de druk van @rikusspithorst 

Badge +3

Er is inderdaad onduidelijkheid over geweest. Toen stond dit ook nog niet op de website vermeld. Omdat er veel drukte wordt verwacht, is de Samenreiskorting uitgesloten voor de hele dag.

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat NS gezwicht is voor de druk van @rikusspithorst 

Haha, daarvan is Rikus ook overtuigd😅

SAMENREISKORTING TOCH GELDIG

Onder zware druk van Voor Beter OV heeft de NS besloten, het intrekken van de samenreiskorting voor vandaag alsnog ongedaan te maken. De samenreiskorting is vandaag dus geldig.

Voor Beter OV heeft grof geschut moeten gebruiken om dit gedaan te krijgen. Zelfs een oproep aan reizigers om dan maar te gaan tailgaten of desnoods OV-chipkaartpoortjes open te duwen of trappen was hiervoor noodzakelijk. Ook moest de NS publiekelijk worden gewezen op de contractbreuk die de maatregel inhield alsmede het negeren van de wettelijke plicht om advies te vragen aan de consumentenorganisaties in het LOCOV.

Voor Beter OV betreurt het, dat zulk grof geschut noodzakelijk was om de NS de schandalige maatregel terug te laten draaien. Maar dat het zover moest komen, valt de NS te verwijten, en niet de Maatschappij Voor Beter OV, die door de zeer late aankondiging werd overvallen.

Voor Beter OV nodigt de NS uit, mee te denken over maatregelen die in de toekomst dit soort geharrewar kunnen voorkomen. Duidelijke en tijdige communicatie richting stakeholders moet daarbij voorop staan.

Ik geloof echt niet dat NS gezwicht is voor de zware druk van Voor Beter OV (vallen die eigenlijk wel onder LOCOV?), maar goed… Gerechtigheid (en een boel minder werk voor de Klantenservice, want geen UvB’s)!

Badge +3

Dit is geen verwijt naar jou Lorena, want jij krijgt je informatie ook alleen maar van anderen, maar echt ongelooflijk dat zoals als dit gebeurt bij NS. Echt zo ongelooflijk knullig. 

Wordt bij het kopen van een Samenreisticket via de reisplanner de tekst ‘muv Koningsdag’ ook nog weggehaald? Want daar staat het nog wel. 

Ze hebben daar nog ruim 7 uur de tijd voor (screenshot 16:50):

 

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik zelf het meest belangrijke vind is dat het uiteindelijk netjes is teruggedraaid. 

Wie of wat daar voor verantwoordelijk is, zullen we hier vast niet horen maar dat hoeft ook niet.

Inside heb ik begrepen dat het om 1 groot misverstand gaat in de onderlinge communicatie, klein foutje met grote gevolgen (onnodige imagoschade)

Allen een mooie koningsdag gewenst!

Aangezien dit niet de eerste keer is, dat NS dit soort dingen aan de hand heeft gehad, gelijk niet in miscommunicatie in dit geval.

Reageer