beantwoord

businesscard


  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Goedeavond. Ik heb een vraag. Kan ik samenreiskorting aanzetten op mijn businesscard, als ik samen met een collega reis die flex met daluren abo heeft?

zo ja…. Hoe?

icon

Beste antwoord door Lorena NS 27 April 2022, 10:09

Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Mooi dat Samenreiskorting toch gewoon vandaag de hele dag geldig, maar dit is toch gepruts van de bovenste plank. Eerst bij hoog en laag beweren dat het niet geldig is vandaag of alleen in de daluren hier op de community en op Twitter, waarbij informatie op de website op het laatste moment nog wordt aangepast en dan blijkt het nu intern niet goed te zijn gecommuniceerd? Echt, mijn broek zakt hier van af. Dit is geen verwijt naar jou Lorena, want jij krijgt je informatie ook alleen maar van anderen, maar echt ongelooflijk dat zoals als dit gebeurt bij NS. Echt zo ongelooflijk knullig. 

 

Wordt bij het kopen van een Samenreisticket via de reisplanner de tekst ‘muv Koningsdag’ ook nog weggehaald? Want daar staat het nog wel. 

Badge +3

Op de door mij gelinkte pagina’s staat dat het Samenreisticket Dal op feestdagen de hele dag geldig is, zonder uitzondering voor Koningsdag. Ze zijn ook nog te koop voor morgen. Me dunkt dat iemand die ze koopt en er morgen mee gaat reizen, gewoon een geldig vervoerbewijs heeft.

Ik begrijp dat NS liever heeft dat men op Koningsdag tegen vol tarief reist, maar het gaat nergens over dat te willen realiseren door op deze community dat in een paar berichten te verkondigen en een dag van tevoren stiekem deze pagina op de website aan te passen. Dat is niet sjiek en NS zou dit niet op deze manier moeten willen doen.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Allen, 
Ik wil jullie even mededelen dat de Samenreiskorting toch wel geldig is op Koningsdag! Excuses voor al deze verwarring! Het is helaas bij ons intern allemaal niet goed gecommuniceerd. Ook op de website is de foutieve informatie inmiddels weggehaald. De Samenreiskorting is de gehele dag geldig op Koningsdag.

Reputatie 7
Badge +3

Ik woon dicht bij eens station dus zou dat even kunnen testen. Ik heb nog een kaart zonder Flex, zal misschien wel nog wat saldo moeten laden om te kijken of ik ook met 40% kan inchecken. Saldo krijg ik dan binnenkort wel terug, kaart verloopt 8 mei. 

Opeens samenreiskorting voor Koningsdag afschaffen is contractbreuk jegens de houders van abonnementen, en daarmee illegaal. Zie verder: http://voorbeterov.nl/tarieven-ov-chipkaart 

Reputatie 3

Wat ik zelf het meest belangrijke vind is dat het uiteindelijk netjes is teruggedraaid. 

Wie of wat daar voor verantwoordelijk is, zullen we hier vast niet horen maar dat hoeft ook niet.

Inside heb ik begrepen dat het om 1 groot misverstand gaat in de onderlinge communicatie, klein foutje met grote gevolgen (onnodige imagoschade)

Allen een mooie koningsdag gewenst!

Reputatie 7
Badge +3

Wordt bij het kopen van een Samenreisticket via de reisplanner de tekst ‘muv Koningsdag’ ook nog weggehaald? Want daar staat het nog wel. 

Ze hebben daar nog ruim 7 uur de tijd voor (screenshot 16:50):

 

Het is nu 28 april, Koningsdag is voorbij en het staat het nog steeds. Alvast voor volgend jaar of zal iemand nog voor die tijd het licht zien?

Badge +3

Samenreiskorting kan niet als product worden geladen op uw Business Card, noch kan het via de app of Mijn NS worden geactiveerd.

U kunt wel een Samenreisticket Dal (enkele reis of retour) aanschaffen als u met een abonnementhouder meereist. U gebruikt dan uw Business Card simpelweg niet.

Reputatie 7
Badge +3

Maar op de website en bij het kopen van een kaartje via de reisplanner staat de uitzondering wat betreft Koningsdag alleen achter de tekst dat Samenreiskorting op weekend- en feestdagen de hele dag geldig is en niet achter de tekst dat het van maandag t/m vrijdag in de daluren geldig is. Dan lees ik daar toch echt uit dat de uitzondering de feestdagregeling betreft (dus niet de hele dag ermee reizen, en dus alleen in de daluren) en niet gewone regeling qua werkdagen. Als Koningsdag voor de Samenreiskorting geen feestdag is, is het een gewone doordeweekse woensdag en gelden de daluren.

Nogmaals, als de voorwaarden nu opeens anders zijn dan is dat zo, maar dit moet dan wel klip en klaar vermeld staan overal. En dat had al veel langer van tevoren vermeld moeten worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Vergelijk even de Jongerendagkaart en de geldigheid op Koningsdag.

 

Vorig jaar werd het in eerste instantie zo vermeld op de website:

https://web.archive.org/web/20210301202748/https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html
 

Dat werd later veranderd naar:

https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html

Hier was vorig jaar nog een discussie over.

 

Nu maakt NS gewoon weer dezelfde fout (als besloten is dat Samenreiskorting inderdaad helemaal niet gebruikt kan worden op Koningsdag).

Reputatie 7
Badge +3

En waarom kun je dan nog steeds een Samenreisticket online kopen?

 

Reputatie 7
Badge +1

En wat doen jullie met iedereen die al een Samenreis e-ticket gekocht heeft voor morgen (of dat nu nog doet, want het kan gewoon).

Als reizigers hierdoor nog een regulier ticket moeten aanschaffen, kunnen ze altijd contact opnemen met de klantenservice.

Zo werkt dat uiteraard niet. Reizigers die hun samenreisticket al gekocht hadden, hebben gewoon een geldig ticket en kunnen dat gewoon gebruiken. De voorwaarden die van toepassing waren op het moment van aankoop zijn van toepassing.

Badge +3

Zo werkt dat uiteraard niet. Reizigers die hun samenreisticket al gekocht hadden, hebben gewoon een geldig ticket en kunnen dat gewoon gebruiken. Dee voorwaarden die van toepassing waren op het moment van aankoop zijn van toepassing.

Buiten dat denk ik dat het me even na middernacht ook nog wel lukt om Samenreiskorting in de NS app of via Mijn NS aan te zetten (voor een kaart met Flex Basis).

Daar krijg je dan een e-mail van als bevestiging “U reist op 27 april buiten de spits met iemand mee die…” Wedden dat het lukt?

Ik mis daar iets over feestdagen, dus als Koningsdag een werkdag is….

 

Badge +3

Test er ook nog iemand hoe het morgen werkt met op saldo reizen en samenreiskorting? Ik ben helaas niet in de buurt :)

Ja, goeie. Ik heb ook nog een kaart op saldo en ga toch de stad in. Kijken of Samenreiskorting bij een automaat ook gewoon lukt.

Wat@Lorena NS ook mag zeggen...

Ik heb er ook maar direct een bericht achteraan gestuurd met de vraag of deze tickets ook geblokkeerd kunnen worden. Om zo hopelijk voor de reizigers extra kosten te besparen.

 

Het enige dat men bereikt met deze supersnelle ‘actie’ is meer verbazing, verontwaardiging en drukte bij de Klantenservice voor restitutie/compenstatie.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, maar er staat nog maar €3,87 op. En dat is toch echt niet genoeg. 

Badge +3

Ik ga ze nu op Twitter even met elkaar confronteren.

Reputatie 7
Badge +3

Op de mijne staat € 0,00 maar ben vooral benieuwd of de optie Samenreiskorting morgen op een NS kaartautomaat beschikbaar is. Andere vervoerders laat ik maar even buiten beschouwing, haha)

Dat is eigenlijk al voldoende bewijs dat het hele verhaal over Samenreiskorting geschrapt op 27 april 2022 gewoon totaal niet klopt.

Inderdaad dit, checken of de optie beschikbaar is op de automaat. Maar als ik het kan laden, wil ik denk ik ook checken wat het doet met inchecken. Normaal kun je volgens mij gewoon Samenreiskorting laden tijdens de spits, je krijgt dan alleen geen 40% korting bij inchecken tijdens de spits. Maar je kunt het dan wel bv om 8:50 laden en pas om 8:55 (of later) inchecken. Dus het zou morgen ook nog zo kunnen zijn dat je het wel kan laden, maar dat je er bij inchecken geen korting mee krijgt. 

Reputatie 3

Opeens samenreiskorting voor Koningsdag afschaffen is contractbreuk jegens de houders van abonnementen, en daarmee illegaal. Zie verder: http://voorbeterov.nl/tarieven-ov-chipkaart 

Het advies om desnoods een poortje open te trappen om het station in of uit te gaan als Samenreiskorting niet werkt en dan zwart te rijden vind ik veel te ver gaan. 

Iedereen mag vinden wat hij of zij vind natuurlijk, maar vlak voor een voetbalwedstrijd ineens buitenspel afschaffen levert ook gelazer op. Ik ben het volkomen eens met Rikus in dit geval, dan maar wat ver gaan….

 

Badge +3

 

.

Reputatie 7
Badge +3

Samenreiskorting is online nog steeds te koop. En zonder opmerking dat dat vandaag niet of beperkt zou gelden. Dus is het gewoon de hele dag geldig.

Op twitter beweert NS nu "Koningsdag is hiervan uitgezonderd. Dit is al een langere periode het geval.”

Weet "^AC” niet beter of is dat gewoon gelogen?

In een latere tweet geeft ^AC aan dat hij/zij het eerder dit jaar uitgezocht had voor een klant en toen is hem/haar dit zo uitgelegd. Net als de rest loog ^AC dus in commissie. 

Reputatie 7
Badge +3

Nu nog de twitteraars die door deze miscommunicatie op vol tarief zijn gaan reizen 40% terug betalen.

Hallo Ine.r en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor het gegeven antwoord, Tochjo. Als aanvulling wil ik nog wel aangeven dat je morgen geen gebruik kan maken van Samenreiskorting.

Reputatie 7
Badge +3

Afgezien daarvan, gister werd aangegeven dat op Koningsdag wel rekening gehouden moet worden met daluren met Samenreiskorting. Voor Samenreiskorting zou Koningsdag dan als een gewone doordeweeks dag gelden met spitsbeperking. Dus je kunt dan wel gebruik van Samenreiskorting, maar niet tussen 6:30 en 9:00 of tussen 16:00 en 18:30.

 

 

Badge +3

Het wordt steeds fraaier want nu staat het er alsof er helemaal niet meer met Samenreiskorting gereisd mag worden op Koningsdag? Gisteren mocht het nog wel (buiten de ‘spits’).

Ondertussen zijn e-tickets met korting gewoon te koop voor 27 april, en het zou me niets verbazen als je Samenreiskorting morgen bij automaten ook gewoon kunt laden.

En Loes zei het ook al, een feestdag kent geen spits dus die vindt het prima (althans, dat er voor e-tickets geen spitsbeperkingen zijn wat haar betreft, als die er ook niet zijn voor reizen met een ov-chipkaart).

Reputatie 6
Badge +2

Het wordt steeds fraaier want nu staat het er alsof er helemaal niet meer met Samenreiskorting gereisd mag worden op Koningsdag? Gisteren mocht het nog wel.

De Samenreiskorting is inderdaad niet geldig morgen. Op de website staat nu ook aangegeven dat Koningsdag een uitzondering is en dus helaas de hele dag niet geldt.

Reageer