beantwoord

Klassewissel NS Flex Weekend vrij



Toon eerste bericht

59 reacties

Badge +3

Een klassewissel bij Flex doe je via de NS app of via Mijn NS (website), en kan tot 15 minuten na het inchecken. Bij een automaat heb je met NS Flex niets te zoeken, tenzij je een hond of fiets mee wilt nemen.

Vanaf dat moment mag je 1e klas reizen. In het weekend kost een rit/reis per trein je dan 50% van het 2e klas tarief.

Doordeweeks 63% bovenop wat je al voor 2e klas betaalt (eventueel met 40% korting bij een incheck buiten de spits als je een abonnement met dalurenkorting hebt).

Reputatie 2

Wat gebeurd er wanneer je met een NS Flex Weekend Vrij 

bij Arriva een klassewissel wilt uitvoeren van de 2e naar de 1e klas? 

Update: Ook de afdeling Pricing reageert niet.. wederom wat lijntjes uitgelegd.

Update: idem.

Update: Wel wat dichterbij een antwoord gekomen, maar vooralsnog geen update.

Update: Ik ben jullie niet vergeten heren. Dit loopt via een afdeling die bekend staat om de extreem lange reactietijd. Ik heb er zojuist weer een aantal mails tegenaan gegooid.

Badge +3

De persoon zelf bevestigde dat vandaag ook tegen mij, dus excuses.

Ik dacht natuurlijk dat het om een UPgrade ging en niet een DOWNgrade.

Wanneer ik met Dal Vrij in de spits reis, betaal ik de volle mep. Wanneer ik dan dus niet in de eerste klasse hoef te zitten, kan ik besparen door te wisselen naar tweede klasse. Maar kennelijk kan/mag dat niet meer...

Afgezien van of dat eerder wél mogelijk was (een klassewissel 1 → 2 voor goedkoper reizen in de spits) heb ik verwezen naar Flex, waar je buiten je vrij reizen periode ALTIJD standaard 2e klas reist (of in ieder geval de keuze hebt per reis of per dag).

Bij deze opgelost.

Reputatie 7
Badge +4

Mooi, dat gaf ik aan en veronderstelde ik al, dan is het helder. Het kon haast niet anders. Dank Maxime dat je even wilde kijken en het bevestigen.

Heb geen haast maar er zijn mensen met Flex dus regelmatig en nogal wanhopig (na werwijzingen van de NS naar de klassewissel pagina) op zoek.. Waar is die 2-1 upgrade dan? Nou ja, in de NS app of in Mijn NS...

Zojuist nog… https://twitter.com/Zwikkel/status/1222253018898468866

Nee, je hebt Flex! Dus wat kom je doen bij deze automaat?

Dit staat verder los van de ontbrekende klassewissel met een klassiek Weekend Vrij op vrijdag.

Edit: Deze persooon zegt zojuist dat hij geen Flex heeft maar een klassiek Dal Vrij, nog vreemder!

Overigens, op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html staat nog steeds 67% voor doordeweeks. Dat was altijd al 65% en per 2020 nog 63%.

 

Ik heb dit even opgezocht, maar dit ging om iemand met een regulier Dal Vrij eerste klas abonnement die soms in de spits tweede klas wil kunnen reizen. Dat is niet mogelijk.

Reputatie 7
Badge +4

De moderatoren moeten maar even uitsluitsel geven. Het lijkt me niet denkbaar dat een klassenwissel niet meer kan.

Badge +3

Precies, klassewissel (voor een dag) ontbreekt dus nu ook al op automaten, en volgens mij ging het niet om iemand die met een 1e klas abo een dagje 2e klas wilde reizen buiten de vrij reizen periode (dat ook gewoon zou moeten kunnen bij op saldo reizen).

Permanent wisselen was inderdaad een abonnementswissel (met Flex heel eenvoudig) en dan reisde je volgens mij bij klassieke abonnementen altijd 1e klas (óók buiten je vrij reizen periode, want op saldo).

Met Flex heb je dan de keuze.. maar de klassewissel voor klassieke abonnementen (voor een dag) op automaten schijnt dus helemaal niet meer te kunnen doordeweeks?

Op zaterdag en zondag schijnt het geen enkel probleem te zijn, €5 pinnen en klaar.

 

Reputatie 7
Badge +4

Met Klassiek Dalvrij tweede klas  was een 2 naar  1 klassewissel altijd mogelijk. Bij klassiek Dalvrij eerste klas kan en kon  de klasse niet worden veranderd.

Badge +3

Heb geen haast maar er zijn mensen met Flex dus regelmatig en nogal wanhopig (na verwijzingen van de NS naar de klassewissel pagina) op zoek.. Waar is die 2-1 upgrade dan? Nou ja, in de NS app of in Mijn NS...

Zojuist nog… https://twitter.com/Zwikkel/status/1222253018898468866

Nee, je hebt Flex! Dus wat kom je doen bij deze automaat?

Dit staat verder los van de ontbrekende klassewissel met een klassiek Weekend Vrij op vrijdag.

Edit: Deze persooon zegt zojuist dat hij geen Flex heeft maar een klassiek Dal Vrij, nog vreemder!

Overigens, op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html staat nog steeds 67% voor doordeweeks. Dat was altijd al 65% en per 2020 nog 63%.

Update: Wederom niets te melden. Ik zal wat harder gaan jagen.

Update: Nog geen reactie.

Update: Ik heb nog geen antwoord mogen ontvangen. Zodra ik meer weet plaats ik dit hier.

Jouke NS zal geen terugkoppeling hebben ontvangen omtrent zijn voorstel. Ik heb de volgende pagina gevonden waar staat hoe een eenmalige klassewissel in praktijk wordt berekend bij NS Flex: https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html . Ik ben het met je eens dat het verschil in kosten wel erg hoog is. Ik ga vragen om verheldering! Zodra ik meer weet plaats ik dit hier.

Badge +3

Bump omhoog voor dit topic.

Hoe gaat het met de interne voorstellen @Jouke NS

Naar mate meer mensen over moeten op Flex verwacht ik een boel telefoontjes of (niet al te vrolijke) berichtjes op social media. En de Klantenservice had het al niet zo druk toch? :sleeping:

“Moet ik met mijn 2e klas Flex Weekend Vrij ineens €13,25 (prijspeil 2019, 50% van het maximumtarief, is nu €27 oftewel €13,50 met Flex) aftikken voor een reis van Den Helder naar Groningen omdat ik graag die dag 1e klas wilde reizen? JA, zo werkt Flex!

En ik wil ook nog terug, dus wéér €13,25 (per 2020 dus €13,50) op mijn factuur! JA zo werkt Flex en wees blij dat er in het weekend geen 63% gerekend wordt maar slechts 50%.

Terwijl ik met een klassiek Weekend Vrij abonnement gewoon voor €5 die hele dag 1e klas kon reizen (toeslag even pinnen bij een automaat)?

Mjah, dan neem Flex Weekend Vrij 1e klas want voor €6 extra kan je (als je het goed uitkient) maar liefst 5 weekenden gratis 1e klas reizen.

Hartstikke leuk allemaal, maar wie weet dat? En je Flex moet maar toevallig net in een periode zitten dat je mág wisselen naar 1e klas.

Kort gezegd: Zonder Flex 1e klas met een Weekend Vrij van Den Helder naar Groningen retour kost je €5 (of €10 als je een andere dag terug gaat), en mét Flex kost exact hetzelfde je gewoon €27. 

 

Badge +3

Je zou het ook nog via de factuur kunnen aangeven/compenseren, 1e klas toeslag €6 (Weekenddag, Reis > 80 tariefeenheden), i.p.v. het tellertje door laten te laten lopen tot wel € 13,50 per (enkele) reis. Dat is hooguit te verantwoorden voor een reis in de spits (dagtoeslag € 25,- voor klassieke abonnementen).

Mensen met een 'vrij' abonnement die vaker (in ieder geval maandelijks) een lange reis 1e klas reis maken zullen dan wel inzien dat ze net zo goed een permanente klassewissel kunnen doen. Dat hoeft de NS dan niet voor je te doen.

Overigens komt uit de tabel van @Tochjo een heel ander bedrag (€ 7,95) dus hoe zit dat dan? Geen dalurenkorting doordeweeks misschien, dus dan ook maar 50% van het voltarief rekenen in het weekend? Dan is het gelijk aan zonder abonnement, en vind ik ook onterecht.

Het zou prachtig zijn als het kan. Volgens mij is het echter zo dat je als verkopende partij niet pro-actief abonnementen voor reizigers mag toevoegen aan het bestaande abonnement. Ik zie echter, net als dennistd wel de voordelen en ga het intern voorstellen.
Reputatie 5

Eigenlijk zou een 'intelligent' product als NS Flex het toch moeten herkennen dat je duurder uit bent op deze manier en je automatisch over moeten zetten op de goedkopere optie...Dat zou wellicht kunnen maar wordt niet gedaan omdat het ook betekent dat je de maanden erna automatisch 1e klas hebt. Omdat we reizigers de mogelijkheid geven om hun abonnement aan te passen, mits jij het minimaal 30 dagen hebt, had de reiziger dit ook gelijk kunnen doen. De keuze hierin ligt dus bij de reiziger, NS mag hierin niet proactief keuzes maken voor de reiziger omdat er ook kosten uit voort kunnen vloeien.


Het zou toch prima voor één maand geactiveerd kunnen worden? Heel simpel een mailtje naar de reizigers sturen: 'U heeft een reis gemaakt in de 1e klasse die u €13 euro kost. Een hele maand in de 1e klasse reizen kost u echter maar €6. Wij hebben daarom uw abonnement voor deze maand omgezet in een 1e klas-abonnement voor de prijs van €6. Met ingang van uw volgende maand (32 oktember) wordt dit automatisch weer teruggezet naar uw normale 2e klas-abonnement.'

Dat zou pas ècht de reiziger op 1,2,3 zetten zijn!
Dat is heel mooi gedacht. Deze reiziger dacht :Als een hele maand 1e Klas 6 euro extra kost. Dan kan één dagje toch niet zoveel zijn. Verkeerde been.
Eigenlijk zou een 'intelligent' product als NS Flex het toch moeten herkennen dat je duurder uit bent op deze manier en je automatisch over moeten zetten op de goedkopere optie...

Dat zou wellicht kunnen maar wordt niet gedaan omdat het ook betekent dat je de maanden erna automatisch 1e klas hebt. Omdat we reizigers de mogelijkheid geven om hun abonnement aan te passen, mits jij het minimaal 30 dagen hebt, had de reiziger dit ook gelijk kunnen doen. De keuze hierin ligt dus bij de reiziger, NS mag hierin niet proactief keuzes maken voor de reiziger omdat er ook kosten uit voort kunnen vloeien.
Reputatie 5
Eigenlijk zou een 'intelligent' product als NS Flex het toch moeten herkennen dat je duurder uit bent op deze manier en je automatisch over moeten zetten op de goedkopere optie...
Ik ben niet verder gereisd dan de stad Groningen. En zodra ik mn flex mag veranderen neem ik 1e klas. Ik reis vaak dit traject en het is een lange reis en de tweede klas zit vaak vol. De eerste klas was zelfs vol afgelopen zondag. Ik kon wel zitten. Groet.

Reageer