Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 september 2018
  • 385 reacties
  • 101901 Bekeken

Update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

385 reacties

Update 8 oktober 2019

Pas alsjeblieft op met NS Flex. NS weigert dingen op te lossen, helaas doen ze helemaal niks en blijven ze te hoge facturen incasseren. Je kunt kiezen zoals ik al meer dan een half jaar te hoge facturen te betalen, maar dat is echt je eigen keuze.

Openingstopic een half jaar geleden: https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664

Pas dus op en denk na over dit behoorlijke risico. Helaas lijkt NS Flex steeds meer op oplichting 😞 Recht hebben en recht krijgen zijn bij NS echt 2 verschillende dingen 😞
Badge +3
Welnee, niet alleen de NS want iemand stapte in een bus maar ging er ook weer uit (naar de WC of in de verkeerde bus gestapt, weet niet meer).

Kosten € 0,96 (basistarief). Als je dan binnen 35 minuten een andere bus neemt geen probleem natuurlijk, dan is het een overstap. Maar als je volgende bus pas een uur later gaat...

Dan mag je een formulier gaan invullen. Diegene was al kwaad dat het niet hetzelfde werkte als een station, maar ja een 'buspassage' bestaat niet. 😂
Ik zou iedereen die dit product overweegt, eerst eens dit topic door te nemen: https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664

Op zich gaat het in veel gevallen niet om heel veel euro's extra, maar ga even na hoeveel moeite en geld het kost om uberhaupt je recht te krijgen...

De NS is helaas geld van eerlijke reizigers aan het stelen...

Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober.


Tel voor de aardigheid eens het aantal kalenderdagen die die periode heeft. Vergelijk dan deze met de allereerste maand toen je een flex-abonnement nam. Dan valt je iets op. Probeer dan nog eens om op ns.nl een antwoord te vinden op deze vraag.
Vertel dan hier je bevindingen, als je wilt.
Badge +3
Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober. De oude factuurdatum lijkt dus weer te worden gehanteerd en in Mijn NS staat ook 5 oktober genoemd als eerstvolgende factuurdatum.

Enkele busreizen die ik op 22 augustus maakte, zijn niet op de nieuwe factuur te vinden, hoewel ze toch al een dag of tien in Mijn NS staan.

Ik heb vandaag toch een factuur ontvangen voor de busreizen van 22 augustus. Maar kosten voor een reis in de spits op 13 september staan er nog niet op. Uiteindelijk wordt alles wel correct in rekening gebracht, maar het wordt er allemaal niet duidelijker op met meerdere facturen per maand en reiskosten die niet op de eerstvolgende factuur staan.
Badge +3
Het is redelijk simpel. Omdat op facturen van (begin) augustus de abonnementskosten ontbraken zijn die later met een tussentijdse factuur/incasso alsnog verrekend.

In Mijn NS stond dan als volgende factuurdatum die van de tussentijdse factuur, maar dat was dus onterecht want de volgende factuur komt dus gewoon op de normale datum.

Daarmee is alles opgelost en weer recht getrokken. Zie hier de verwarring bij @Tochjo (en anderen).

Als het over een NS Flex abonnement gaat dan zou dat moeten kloppen. Die betaal je vooraf.Dat weet ik. Het was een aanvulling op een vorig bericht; de abonnementskosten voor de voorafgaande periode stonden niet op de factuur van 6 augustus, maar werden op een extra factuur met datum 26 augustus pas in rekening gebracht. Zie de eerdere berichten in dit topic.


Dat zal dan komen door de problemen waar ik in mijn vorige reactie al over sprak. Wat er precies speelt qua facturatie weet ik niet maar dat het niet goed gaat is wel bekend.
Badge +3
Als het over een NS Flex abonnement gaat dan zou dat moeten kloppen. Die betaal je vooraf.
Dat weet ik. Het was een aanvulling op een vorig bericht; de abonnementskosten voor de voorafgaande periode stonden niet op de factuur van 6 augustus, maar werden op een extra factuur met datum 26 augustus pas in rekening gebracht. Zie de eerdere berichten in dit topic.
Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober. De oude factuurdatum lijkt dus weer te worden gehanteerd en in Mijn NS staat ook 5 oktober genoemd als eerstvolgende factuurdatum.

Enkele busreizen die ik op 22 augustus maakte, zijn niet op de nieuwe factuur te vinden, hoewel ze toch al een dag of tien in Mijn NS staan.


Als het over een NS Flex abonnement gaat dan zou dat moeten kloppen. Die betaal je vooraf. Waarom die buskosten er niet bij zijn genomen is me een raadsel. Ik weet alleen dat de facturering bij NS Flex de laatste weken niet helemaal lekker loopt. Daar werken ze hard aan om het op te lossen.
Badge +3
Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober. De oude factuurdatum lijkt dus weer te worden gehanteerd en in Mijn NS staat ook 5 oktober genoemd als eerstvolgende factuurdatum.

Enkele busreizen die ik op 22 augustus maakte, zijn niet op de nieuwe factuur te vinden, hoewel ze toch al een dag of tien in Mijn NS staan.
Badge +3
En ik zie nu ook in Mijn NS staan dat mijn volgende factuur naar verwachting 24 augustus beschikbaar is. Dat verbaast me, want tot op heden kreeg ik altijd een factuur rond de 6e van de maand en ik heb niets gewijzigd aan mijn abonnement.
Factuur met datum 26 augustus staat nu in Mijn NS, met daarop de abonnementskosten voor 6 augustus tot en met 5 september en de reizen die ik gemaakt heb tot en met 22 augustus. In Mijn NS staat nu 24 september genoemd als datum voor de volgende factuur. Ik ben benieuwd; dan zou de factuurdatum dus ogenschijnlijk niet meer gekoppeld zijn aan de ingangsdatum van mijn NS Flex-abonnement.
Bij de oorspronkelijke communicatie bij het live gaan van NS Flex hebben wij een schatting gedaan waarbij wij te optimistisch waren met de ontwikkelingen van NS Flex. Bij deze de verwachtingen op dit moment vanaf onze kant samen met de verwachtingen die wij oorspronkelijk hadden. Ik heb de wijzigingen cursief gemaakt en zal deze ook in het eerste bericht aanpassen.

Let bij de volgende abonnementen op:

- Traject Vrij: dit wordt in 2019 mogelijk. -> Eind 2019 / begin 2020 mogelijk
- Kids Vrij: vanwege de leeftijd is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel. -> Bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel. -> De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil. -> Dit zal vanaf oktober/ november mogelijk zijn.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2019 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex. -> Dit zal medio 2020 mogelijk worden.
Laatste update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt in 2019 mogelijk.
- Kids Vrij: vanwege de leeftijd is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2019 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.


Ik heb heel vaak dat voor een reis te veel gerekend wordt zo werd ineens voor een reis €20,- (in weekendvrij reizen periode) vaak extra berekend. Dus dan moet ik het steeds weer laten corrigeren bij klantenservice. Mocht te vaak gebeuren stap ik van het flex weekend vrij abonoment af op de klassieke weekend vrij terug.

Met geld terug vragen net zo waar dingen verbeterd kan worden aan de flex abbonomenten: Ik heb weekend vrij 1ste klas, vaak wordt 2de klas tarief vergoed dus bij toekenning MOET weer mailen om 2-1 verschil ook vergoed te krijgen.

Heb helaas niet zo positieve ervaringen mee met het NS Flex zelf helaas. 😤
Nu je het zegt gaat er inderdaad ook echt een lampje branden met die toeslag. Ik meen me heel vaag te herinneren hier eerder ook al iets over langs te hebben zien komen, maar hoe lang dat geleden is geweest weet ik niet. 🤔
Badge +3
Je hebt gelijk. Er is gewoon de juiste prijs voor die rit met die bus berekend, alleen niet via Flex maar van het saldo. Voor een keertje geen probleem lijkt me, maar het was wel even puzzelen waar het door kwam.

Blijkbaar zit er in ritten met die U-OV nachtbussen automatisch een soort toeslag (dat zal dan €4 per rit zijn) verwerkt, en gaat dat helemaal buiten Flex om. Bij Watertaxi en veerpontjes waar je met een ov-chipkaart kunt betalen hetzelfde.

Had die persoon een bus eerder genomen (Syntus i.p.v. U-OV) dan was er geen probleem geweest en had hij (via Flex) gewoon de normale € 2,08 betaald.
Ik ga ervan uit dat dit probleem zeker nog onder de aandacht ligt bij ons, maar uiteindelijk lijkt me dit wel iets wat door de betreffende vervoerder in hun apparatuur moet worden opgelost. Ik zal het in ieder geval voor de zekerheid nogmaals doorsturen.

Wat betreft restitutie snap ik even niet zo goed wat wij zouden moeten restitueren. Als iemand een kortingsproduct heeft voor dat busvervoer dan is het juist de bedoeling dat er op saldo gereisd wordt. Als er geen kortingsproduct is en het reizen op saldo dus een fout, dan zou er geen verschil in prijs moeten zijn, gezien het via Flex ook vol tarief wordt gefactureerd.
Badge +3
Bij deze nog maar eens een bevestiging van het probleem dat bij sommige (nacht)bussen het saldo aangesproken wordt terwijl men Flex heeft. In dit geval was het U-OV Nachtbus 428.

Bij de Syntus Nachtbus N2 (zelfde haltes, vertrekt 20 minuten eerder) speelt het probleem niet, dan betaal je gewoon € 2,08 en wordt het door Flex verwerkt.

Gaat dit nog opgelost worden, want het roept natuurlijk de nodige vragen op, en U-OV verwijst naar Syntus en andersom. Kan deze persoon ook bij de NS (want Flex) terecht voor restitutie?


Bron: https://twitter.com/Dimontje/status/1163144354304802817
Badge +3
Er wordt gewerkt aan Flex 'gezinsabonnementen' maar wat dat precies gaat inhouden en wanneer die er komen is nog onbekend.
Het is nog niet bekend wanneer bijabonnementen mogelijk zijn bij NS Flex. Overigens is ook Traject Vrij nog niet beschikbaar als NS Flex-abonnement.

Dat gezegd hebbende: bij het Traject Vrij-abonnement zijn bijabonnementen niet mogelijk. Alleen bij Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij kan een bijabonnement worden aangeschaft. Het is maar de vraag of er wel een bijabonnement-achtige constuctie komt voor Traject Vrij als dat beschikbaar komt als NS Flex-abonnement.


Excuus, bedoelde Altijd Vrij (aangepast in m’n post).
Badge +3
Het is nog niet bekend wanneer bijabonnementen mogelijk zijn bij NS Flex. Overigens is ook Traject Vrij nog niet beschikbaar als NS Flex-abonnement.

Dat gezegd hebbende: bij het Traject Vrij-abonnement zijn bijabonnementen niet mogelijk. Alleen bij Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij kan een bijabonnement worden aangeschaft. Het is maar de vraag of er wel een bijabonnement-achtige constuctie komt voor Traject Vrij als dat beschikbaar komt als NS Flex-abonnement.
Is er al bekend wanneer het mogelijk is om bijabonnementen af te sluiten icm NS Flex? Vanaf volgend jaar zullen m’n vrouw en ik beide een altijdvrij abo moeten afsluiten maar wanneer we er eentje als bijabo kunnen nemen scheelt dat aanzienlijk in de kosten. Of moeten we dan toch weer een ‘klassiek’ abonnement nemen?
@Momo en @gekke_henkie jullie zijn inderdaad helaas niet de enige die hier mee te kampen hebben. Daarom hoop ik dan ook zo snel mogelijk met een antwoord te komen.
Reputatie 7
Badge +3
Dank je Ruben, dan wacht ik dit af en neem nog geen contact op met de klantenservice. Ik ben in ieder geval niet de enige met dit issue.
Rueben,

En dan kan Laura bij mij ook kijken waar het mis gaat. https://community.ns.nl/ns-flex-60/nieuwe-factuurdatum-bij-wijziging-ns-flex-59380/index2.html#post405038
Hey @Momo, we zijn er inderdaad mee bezig om te achterhalen wat er nou voor zorgt dat er geen abonnementskosten op je NS Flex factuur komt te staan. Ik hoop dan ook dat het snel opgelost is en als we meer weten kom je dat vanzelfsprekend hier te weten. Wel mijn excuses voor het ongemak!

Reageer