Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156732 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Klopt, IC Direct Altijd Toeslagvrij is bij NS Flex verkrijgbaar.

Badge +3

@Sascha NS Zou je alsjeblieft een melding kunnen doorspelen naar de juiste afdeling om Traject Vrij van deze pagina te laten verwijderen, onder 'Goed om te weten'.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/overstappen.html

Op die pagina staat nu ook nog bij

Overstappen naar NS Flex in Mijn NS

… Houd er dan rekening mee dat NS abonnementen op saldo sinds december 2020 niet meer verkoopt. Hetzelfde geldt voor de Bijabonnementen, het OV Voordeel abonnement en IC Direct Altijd Toeslagvrij.

Uitgezonderd Dal Voordeel op saldo natuurlijk, maar volgens mij kan je IC direct tegenwoordig gewoon krijgen bij Flex, toch? In dat geval graag aanpassen.

Reputatie 2

Dank voor de info, helder. Ik laat het gewoon voorlopig maar zo en voortaan maar niet meer met de NS Flex ov-chipkaart afrekenen, maar via iDEAL of pin. Een keer opladen tot nul ga ik nog wel doen, want denk dat dit alleen op Utrecht CS kan. Op een NS Kaartautomaat lukt het niet en een ander oplaadpunt kan je enkel 5 euro doen. Die 3,50 in de plus krijg ik dan nooit meer op :)

Badge +3

Voor die Flexbusjes heb je inderdaad saldo nodig als je met een ov-chipkaart wilt betalen.

Opladen kan bij supermarkten e.d. of online bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm Die bestelling kan je dan ook ophalen bij een NS automaat.

Verder kan het ook bij een servicebalie van een vervoerder (op 0 zetten). Je kaart mag tot € 4,00 in de min staan, maar bij sommige (streek)vervoerders geeft een negatief saldo inderdaad problemen.

Het BTM deel van NS Flex verwijderen heeft alleen zin als je een (kortings)abonnement hebt voor bus/tram/metro, en dit wegens NS Flex niet werkt.

Reputatie 2

Heeft er hier iemand ervaring met het gebruik van NS Flex in combinatie met Syntus Flex in de provincie Utrecht? Voor de duidelijkheid, Syntus Flex is niet een vorm van reizen op rekening, maar OV binnen de gemeente waarbij je zelf een rit kan reserveren van een halte naar een halte naar keuze in plaats van een reguliere buslijn die is opgeheven. Dit kost 1,50 per rit en is te betalen met je OV-chipkaart, maar van tevoren via iDEAL of ter plekke via pinbetaling kan ook.

 

Afgelopen week heb ik voor het eerst met mijn NS Flex abonnement gereisd bij Syntus Flex, maar NS Flex lijkt niet te worden aangesproken, maar gewoon het saldo. Ik sta nu dus 1,50 in de min. Via klantenservice kreeg ik het voorstel om BTM product te laten beëindigen, maar denk niet dat dit iets gaat helpen want NS Flex wordt juist niet gebruikt in plaats van wel.

- Weten jullie of zulk OV met vaste ritprijs mogelijk zou moeten zijn met NS Flex? Of kan ik beter voorkomen dat ik een OV Chipkaart met NS Flex erop gebruik om dit soort problemen te voorkomen?

- Hoe krijg ik mijn saldo weer op 0? Dacht dat opladen bij een NS Kaartautomaat niet meer kon, maar weet ook niet zeker of ik nu nog kan reizen via NS Flex met een negatief saldo.

Er is op dit moment een verstoring in het ophalen van wijzigingen en bestellingen bij de kaartautomaat. Er is geen verstoring bekend omtrent het aanschaffen van producten. Zou je de tip van Thom willen proberen?

Reputatie 7
Badge +4

Soms helpt het als u het probeert met een andere browser. Zelf ben ik wel een fan van Safari maar NS is dat niet altijd. Als niets lukt, is Klantenservice de enige optie.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas niet in dit geval Thom, ik probeer het nu weer en nog steeds diezelfde melding :( Kun je dit ook op het station regelen?


Je kunt het op het station regelen, maar dan kun je het niet direct gebruiken.

Heb je al contact gehad met de klantenservice zodat zij met jou mee kunnen kijken?

Helaas niet in dit geval Thom, ik probeer het nu weer en nog steeds diezelfde melding :( Kun je dit ook op het station regelen?

Reputatie 7
Badge +4

Vaak duren dit soort storingen niet erg lang. Ik zou het vanavond weer proberen. Ik heb vanmiddag nog een abonnement gekocht en dat ging probleemloos. Via Klantenservice kunt u ook bestellen 0307515155.

Goedenavond, ik zou graag een ns-flex abbonnement online willen afsluiten, zodat ik daar morgen gebruik van kan maken. Helaas krijg ik de melding dat er een storing is. Ligt dit aan mij of is er ook daadwerkelijk een storing bij het bestellen?

Badge +3

Werkt het NS Flex ook samen met een abonnement van Connexxion? Voor een bepaald reisgebied heb ik een maandabonnement, buiten het rijksgebied betaal ik gewoon de reiskosten. Valt het te combineren? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik de ritten op het vaste traject nogmaals gefactureerd krijg. Of kan het niet samen?

Als het om een vrij reizen (zone/ster/regio) abonnement gaat is dat zelden een probleem.

Bij mij werkte een Hermes/Bravo/Connexxion Dal Vrij voor de bussen in Eindhoven ook prima samen met NS Flex. Voor 9:00 had ik dan wel saldo nodig natuurlijk. Of het in jouw regio werkt is een kwestie van proberen.

Werkt het NS Flex ook samen met een abonnement van Connexxion? Voor een bepaald reisgebied heb ik een maandabonnement, buiten het rijksgebied betaal ik gewoon de reiskosten. Valt het te combineren? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik de ritten op het vaste traject nogmaals gefactureerd krijg. Of kan het niet samen?

 

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/uitcheck-vergeten.html staat:

Vergeten uitcheck bij een andere vervoerder

Ben je met jouw Flex-abonnement vergeten uit te checken bij een andere vervoerder dan NS? Dan kun je jouw uitcheck corrigeren via uitcheckgemist.nl. De correctie komt dan op de factuur. De andere vervoerder heeft niet altijd izicht in de berekende kosten. Check daarom in Mijn NS welke ritprijs en correctietarief (ten onrechte) in rekening is gebracht. Als je meer dan 3 keer per half jaar een uitcheck bij een andere vervoerder hebt gemist, informeer dan bij betreffende vervoerder zelf.

Oke, maar als je wegens systeemfouten (of een evacuatie van een station) niet kon uitchecken en dat online corrigeert weegt dat dus op tegen die 3 keer per kalenderhalfjaar?

En daarna (bij vaker) moet je maar bij de betreffende vervoerder zelf informeren? Ik weet het antwoord al.. “Sorry, je hebt NS Flex en wij kunnen daar echt he-le-maal niets mee”.

‘De andere vervoerder heeft niet altijd iNzicht in de berekende kosten’ is dus onjuist, want het is altijd aan NS om zoiets te corrigeren. Niet altijd moet dus geen zijn.

Badge +3

Er is tegenwoordig een handige pagina met vragen over NS Flex

Maar op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-stopzetten.html staat het volgende:

Een NS Flex-abonnement kun je naast maandelijks wijzigen ook tijdelijk pauzeren naar NS Flex Zonder Abonnement. Handig als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, of verwacht minstens een maand niet te reizen.

Verderop die pagina staat het wel goed:

  • NS Flex Zonder Abonnement kun je op ieder moment wijzigen naar een NS Flex-abonnement.

Ja bij beiden staat 0

Goedemorgen floordegoede.

Als je maandelijks € 2,00 betaalt is de kans groot dat je een actief Weekend Voordeel abonnement hebt. 

Er staan 2e kopjes in de kostenteller. Abonnementskosten en Reis- en overige kosten. Staat bij beide € 0,00?

 

Ls ik heb een ns flex abonnement terwijl ik ivm corona al een jaar niet reis. In de mijn ns app staat dat de maandelijkse kosten van mij 0 zijn maar er wordt tot nu toe toch elke maand 2 euro afgeschreven. Hoe kan dit?

Badge +3

dat staat inderdaad bij mij ook vermeld ik hebt ook ns flex met 78 per maand maar in deze periode heb niets gereisd en dan weet ik er van dat factuur 0 moet wezen ik wacht even af wanneer dit word opgelost ik vond ook een vreemden zaak ik had al vermoeden dat er storing was of problemen ervaring was

Je factuur zal wel kloppen maar het gaat dus om de melding die je krijgt bij wijzigen binnen een maand van Flex Basis (zonder abonnement). Dat lukt dus niet (foutcode OA1410) maar ik heb even gebeld en dan is het geen enkel probleem.

Wachttijd aan de telefoon (na doorlopen keuzemenu 1-1-4) was trouwens maar een seconde of 3 tot contact met een persoon, en dat met de verwachte sneeuw calls!

De zeer behulpzame medewerkster die ik sprak (Didi) wist me te vertellen dat dit ‘gewoon een foutje in de webshop’ is. De rare bedragen bij Producten in Mijn NS voor Flex Basis kwamen haar niet bekend voor en kon ze ook niet zien, maar dat zou niet gerelateerd zijn aan het niet kunnen wijzigen.

Dat zou dus inderdaad wel iets cosmetisch zijn, en geen 'blokkerende reden’ om niet te kunnen wijzigen. I stand corrected dus als ik eerder zei dat dat een foutief bedrag voor Flex Basis er iets mee te maken had, voor wijzigen via Mijn NS.

Voor wat betreft de bevestiging, die kreeg ik 12 minuten na de mail in het screenshot. En voor wat betreft de eerstvolgende factuur, dat zal een tussentijdse zijn die ik binnen enkele dagen ontvang.

Voor deze kaart is de maandelijkse factuurdatum de 10e, dus ben wel benieuwd of die paar centen nog apart gefactureerd gaan worden. :thinking:

Reputatie 4

dat staat inderdaad bij mij ook vermeld ik hebt ook ns flex met 78 per maand maar in deze periode heb niets gereisd en dan weet ik er van dat factuur 0 moet wezen ik wacht even af wanneer dit word opgelost ik vond ook een vreemden zaak ik had al vermoeden dat er storing was of problemen ervaring was

Badge +3

Och ja voor mij is het geen probleem want heb nog reservekaarten, maar iemand liep er tegenaan (die had Flex zonder abonnement voor €111 per maand staan) dus ik dacht ik test het eventjes…

Als het al langer op Basis staat kan je gewoon wijzigen, ook al staan er ‘spookbedragen’ vermeld. Een schoonheidsprijs verdient het zeker niet...

Edit 09-03-2021: Het is opgelost.

Reputatie 7
Badge +3

De storing waarvan webcare een paar dagen geleden meldde “We verwachten dat dit morgen is opgelost”. Verwachtingen komen niet altijd uit, ook nu dus niet. 

Badge +3

En Flex zonder abonnement kan op ieder moment weer gewijzigd worden naar Flex met een abonnement (bv weer Flex Dal Vrij), daar hoeft u niet minstens een maand voor te wachten.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-wijzigen.html

Probleempje! Als er bij NS Flex zonder abonnement een (foutieve) prijs staat dan lukt wisselen niet binnen een maand. Het is dus niet alleen een cosmetisch foutje.

 

Reputatie 4

Bij het bestellen van NS Flex doet men tegenwoordig een check (bij TLS/OV-chip?) om te kijken wat iemand zoal op een kaart heeft staan… Terwijl je saldo checken via Mijn NS alleen kan als ‘aléén de laatste transactie bij NS, voor de rest mogen/kunnen we dat echt niet zien!’

 

Mag dat eigenlijk wel? Op zich is de melding welkom (om conflicten te voorkomen), maar NS hoeft echt niet te weten welke andere (saldo) producten er op een kaart staan eigenlijk, toch?

Bovendien werkt NS Flex bijna perfect met ‘vrij reizen’ (zone/ster/regio) abonnementen van andere vervoerders. Het BTM deel weg laten maakt wel dat je buiten je abonnementsregio saldo nodig hebt, en dat is dus vaak nergens voor nodig @Andyret2 toch?

Maar goed, het lijkt er dus verdacht veel op dat je -vóórdat je toestemming geeft aan NS om alles in te zien bij andere vervoerders- je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?

En wat als je helemaal geen ander abonnement hebt en die melding krijgt? Tja klik ‘ik snap het’ en ga vooral verder… maar ik snap dat dus niet eigenlijk. :nerd:

https://twitter.com/noella2812/status/1349867965026590727


klopt inderdaad vrij reizen werk gewoon met ns flex inderdaad met korting reizen gaat niet samen zoals dal voordeel uren bij connexion of arriva  maar zo btm vrij net abonnement en regioabonnement kunen samen op 1 kaart staan

Dat is dan netjes, maar ja hoe duidelijk is ‘true’ dan als veel combinaties alsnog prima werken op één kaart?

Dat het nu in de praktijk werkt, houdt niet in dat het verstandig is om die combinatie toe te passen of volgens de specificatie uberhaupt zou moeten werken. Immers, een wijziging in de apparatuur kan alsnog voor problemen zorgen. Ik zou zeggen, bij twijfel, vooral niet aan beginnen. Het is hoofdpijn.

Reageer