Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 september 2018
  • 477 reacties
  • 120329 Bekeken


Toon eerste bericht

477 reacties

Goedemorgen,

Het lukt mij momenteel niet om NS Flex aan te vragen via de website. Ik heb het meerdere dagen op rij geprobeerd. Is er een technische storing bij jullie bekend? Dan weet ik eventueel waar het aan ligt.

Alvast bedankt!

Waarschijnlijk heb je kort voor deze factuur gewisseld naar Altijd Vrij. Dan volgt daar binnenkort nog een factuur voor...

Dit kan inderdaad het geval zijn. Een factuur wordt inhoudelijk een aantal dagen voor de werkelijke facturatiedatum opgemaakt. Als het abonnement na dát moment nog wordt gewijzigd, dan zal er inhoudelijk (qua bedragen) niets meer veranderen, maar de ‘titel’ wordt wel aangepast naar het product waarnaartoe je het hebt gewijzigd.

Er zullen echter verschillende situaties zijn waarbij meerdere factoren kunnen meespelen. Zonder de volledige factuur en alle informatie in te zien kan ik niet met zekerheid zeggen wat er bij jouw precies aan de hand is, nsfreak2011. Als het volgens jou niet klopt, kun je altijd even contact op nemen met onze Klantenservice.

Badge +3

Check dit eens! ik heb een NS Flex altijd vrij 1e klas abonnement. Ik moet helaas zowel voor een dal vrij 1e klas als een altijd vrij 1e betalen. Zo Flex is NS Flex…..

Die omschrijving klopte bij mij onlangs ook niet. De prijsopbouw zoals je die ziet is voor 1e klas Dal Vrij, niet Altijd Vrij want dat kost €347 voor 2e klas en €584 voor 1e klas.

Waarschijnlijk heb je kort voor deze factuur gewisseld naar Altijd Vrij. Dan volgt daar binnenkort nog een factuur voor en dat zal een pittige zijn want is dan voor pakweg twee maanden (begin december - 5 februari).

Reputatie 3

Check dit eens! ik heb een NS Flex altijd vrij 1e klas abonnement. Ik moet helaas zowel voor een dal vrij 1e klas als een altijd vrij 1e betalen. Zo Flex is NS Flex…..

Badge +3

Misschien was jouw claim nog net voordat dit is live gegaan of is er simpelweg iets verkeerd verwerkt. Ik ga ervan uit dat je dit inmiddels ook al hebt gedaan, maar je kunt voor deze claim de oude werkwijze nog hanteren en reageren op de e-mail.

Dank voor je bericht. Dan zal mijn claim misschien van net voor deze wijziging zijn geweest. Ik heb vanzelfsprekend dezelfde dag nog op de mail gereageerd en wacht tot op heden geduldig op een reactie.

Hoi Tessa.123 en welkom bij de NS Community!

Wat fijn dat je een NS Flex abonnement hebt genomen! Laat mij een aantal vragen voor je wegnemen.

Jouw saldo zal je ontvangen op de eerste ‘echte' factuur. Dat zal de factuur van volgende maand zijn met jouw reiskosten. De abonnementskosten betaal je vooraf, en de reiskosten achteraf. Dat is ook gelijk een antwoord op jouw 2e vraag waarom je nu al een factuur hebt ontvangen.

Deze factuur zal na enkele dagen zichtbaar moeten zijn, dit kan even tijd in beslag nemen.

Goedemiddag,

Ik heb twee dagen terug NS Flex geactiveerd met een abonnement ‘DalVrij’

  • er stond nog bijna 50 euro op mijn kaart die verrekend zou worden met de eerste factuur.
  • Nu heb ik zojuist een mail ontvangen met dat mijn eerste factuur klaar staat van 106 euro, hier heb ik drie vragen over:
    • Zou de factuur niet achteraf, dus pas na de eerste maand, komen?
    • De factuur zou te vinden moeten zijn op mijn NS, maar ik kan hem niet vinden, dus klopt het dat die er nog niet staat, zo wel, waar dan?
    • Waarom is de 50 euro niet verrekend met dit bedrag?

Ik hoor graag van jullie.

 

Groeten,

Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ stond voorheen een link naar specifieke NS Flex-informatie over Geld terug bij vertraging. Dat de uitbetaling standaard 2e klas is en dat op de e-mail moet worden gereageerd met het bericht dat 1e klas gereisd is om het prijsverschil uitbetaald te krijgen, bijvoorbeeld. Inmiddels verwijst de link over Geld terug bij vertraging op die pagina naar de standaard informatie over de regeling, waar niets specifieks over NS Flex staat.

Ik hoopte even dat dat betekende dat inmiddels automatisch het juiste bedrag wordt uitgekeerd, maar dat blijkt niet het geval, zo concludeer ik op basis van het vandaag goedgekeurde claimbedrag voor een reis afgelopen week. Waarom is de specifieke NS Flex-informatie over Geld terug bij vertraging dan verdwenen?

Heb inmiddels een reactie gekregen. Naar ik begrijp zou er bij een Geld Terug bij Vertraging claim voor een NS Flex reis tegenwoordig ook rekening gehouden moeten worden met de 1e klas. Waarom dit bij jouw niet is gedaan, @Tochjo, durf ik zo snel niet te zeggen. Misschien was jouw claim nog net voordat dit is live gegaan of is er simpelweg iets verkeerd verwerkt. Ik ga ervan uit dat je dit inmiddels ook al hebt gedaan, maar je kunt voor deze claim de oude werkwijze nog hanteren en reageren op de e-mail.

De specifieke NS Flex GTBV pagina is inmiddels weer beschikbaar, maar de 2e klas specificatie is weggehaald, gezien dat dus niet meer van toepassing zou moeten zijn.

Dat is een hele goeie vraag. Ik kan inderdaad terugvinden dat dit oorspronkelijk naar www.ns.nl/klantenservice/flex/geld-terug-bij-vertraging.html. De Engelse variant daarvan bestaat echter nog wel.

Ik zal eens navragen waarom hij is verwijderd, mogelijk is het 1e klas ‘probleem’ inmiddels opgelost, maar was dat nog net niet actief voor jouw claim.

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ stond voorheen een link naar specifieke NS Flex-informatie over Geld terug bij vertraging. Dat de uitbetaling standaard 2e klas is en dat op de e-mail moet worden gereageerd met het bericht dat 1e klas gereisd is om het prijsverschil uitbetaald te krijgen, bijvoorbeeld. Inmiddels verwijst de link over Geld terug bij vertraging op die pagina naar de standaard informatie over de regeling, waar niets specifieks over NS Flex staat.

Ik hoopte even dat dat betekende dat inmiddels automatisch het juiste bedrag wordt uitgekeerd, maar dat blijkt niet het geval, zo concludeer ik op basis van het vandaag goedgekeurde claimbedrag voor een reis afgelopen week. Waarom is de specifieke NS Flex-informatie over Geld terug bij vertraging dan verdwenen?

Badge +3

Er stond op ns.nl/abonnmenten inderdaad naast de knop Bekijk abonnementen een keuzehulp linkje (“...of help mij kiezen”), maar die is sinds kort weer weg. :thinking:

Bedankt voor de feedback GeertHaagh! Ik zet je suggesties door naar de NS Flex afdeling.

Ik houd erg van Keep It Simpel. Wat me bij NS opvalt is dat er heel veel tekst wordt gebruikt om iets uit te leggen. Bijvoorbeeld het Flex abonnement. Een explainervideo zou effectiever zijn. Verder mis ik een tool waarmee je snel kunt checken met welk reisproduct je het beste uit bent. Voer je reisgedrag en reiswensen in en ontvang het advies/adviezen. Dan gelijk de mogelijkheid bieden om het advies toe te passen en te verwerken op je kaart. Dus in plaats van de reiziger te laten zoeken in heel veel tekst, hem de weg wijzen. Voorbeeld van hoe het in mijn ogen zou kunnen https://www.providers.nl/mobiel/sim-only/

Badge +3

Via Mijn NS kan, maar als je het via ns.nl/flex doet “Ja ik wil NS Flex” dan werkt het precies hetzelfde (je komt in de webshop).

Zoals @Momo zegt, de Klantenservice niet nodig want een paar muisklikken en klaar.

Zie de e-mail die je dan krijgt voor verdere stappen (even ophalen bij een servicepunt, bijv. supermarkt).

Reputatie 7
Badge +3

Of ga naar je MijnNS account en klik op die blauwe knop “Direct bestellen”. Dan heb je vanavond of morgen nog Flex. Wel daarna nog even bij de automaat ophalen.

Is echt in een paar minuutjes gepiept. Maar alleen doen als op je kaart geen kortingsabonnement voor bus/tram/metro staat. Dat gaat nog vaak niet goed.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

U kunt nu zo overstappen. Als u nu contact opneemt met Klantenservice wordt uw abonnement meteen overgezet en u krijgt uw saldo terug. Met een Voordeelurenabonnement zou ik het nooit doen, u bent dan uw korting in de middagspits en in juli en augustus kwijt.

Ik zou eigenlijk nu al graag overstappen op NS Flex en niet nog een jaar willen wachten. Wat moet ik doen?

Reputatie 1
Update 8 oktober 2019

Pas alsjeblieft op met NS Flex. NS weigert dingen op te lossen, helaas doen ze helemaal niks en blijven ze te hoge facturen incasseren. Je kunt kiezen zoals ik al meer dan een half jaar te hoge facturen te betalen, maar dat is echt je eigen keuze.

Openingstopic een half jaar geleden: https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664

Pas dus op en denk na over dit behoorlijke risico. Helaas lijkt NS Flex steeds meer op oplichting 😞 Recht hebben en recht krijgen zijn bij NS echt 2 verschillende dingen 😞
Badge +3
Welnee, niet alleen de NS want iemand stapte in een bus maar ging er ook weer uit (naar de WC of in de verkeerde bus gestapt, weet niet meer).

Kosten € 0,96 (basistarief). Als je dan binnen 35 minuten een andere bus neemt geen probleem natuurlijk, dan is het een overstap. Maar als je volgende bus pas een uur later gaat...

Dan mag je een formulier gaan invullen. Diegene was al kwaad dat het niet hetzelfde werkte als een station, maar ja een 'buspassage' bestaat niet. 😂
Reputatie 1
Ik zou iedereen die dit product overweegt, eerst eens dit topic door te nemen: https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664

Op zich gaat het in veel gevallen niet om heel veel euro's extra, maar ga even na hoeveel moeite en geld het kost om uberhaupt je recht te krijgen...

De NS is helaas geld van eerlijke reizigers aan het stelen...

Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober.


Tel voor de aardigheid eens het aantal kalenderdagen die die periode heeft. Vergelijk dan deze met de allereerste maand toen je een flex-abonnement nam. Dan valt je iets op. Probeer dan nog eens om op ns.nl een antwoord te vinden op deze vraag.
Vertel dan hier je bevindingen, als je wilt.
Badge +3
Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober. De oude factuurdatum lijkt dus weer te worden gehanteerd en in Mijn NS staat ook 5 oktober genoemd als eerstvolgende factuurdatum.

Enkele busreizen die ik op 22 augustus maakte, zijn niet op de nieuwe factuur te vinden, hoewel ze toch al een dag of tien in Mijn NS staan.

Ik heb vandaag toch een factuur ontvangen voor de busreizen van 22 augustus. Maar kosten voor een reis in de spits op 13 september staan er nog niet op. Uiteindelijk wordt alles wel correct in rekening gebracht, maar het wordt er allemaal niet duidelijker op met meerdere facturen per maand en reiskosten die niet op de eerstvolgende factuur staan.
Badge +3
Het is redelijk simpel. Omdat op facturen van (begin) augustus de abonnementskosten ontbraken zijn die later met een tussentijdse factuur/incasso alsnog verrekend.

In Mijn NS stond dan als volgende factuurdatum die van de tussentijdse factuur, maar dat was dus onterecht want de volgende factuur komt dus gewoon op de normale datum.

Daarmee is alles opgelost en weer recht getrokken. Zie hier de verwarring bij @Tochjo (en anderen).

Als het over een NS Flex abonnement gaat dan zou dat moeten kloppen. Die betaal je vooraf.Dat weet ik. Het was een aanvulling op een vorig bericht; de abonnementskosten voor de voorafgaande periode stonden niet op de factuur van 6 augustus, maar werden op een extra factuur met datum 26 augustus pas in rekening gebracht. Zie de eerdere berichten in dit topic.


Dat zal dan komen door de problemen waar ik in mijn vorige reactie al over sprak. Wat er precies speelt qua facturatie weet ik niet maar dat het niet goed gaat is wel bekend.
Badge +3
Als het over een NS Flex abonnement gaat dan zou dat moeten kloppen. Die betaal je vooraf.
Dat weet ik. Het was een aanvulling op een vorig bericht; de abonnementskosten voor de voorafgaande periode stonden niet op de factuur van 6 augustus, maar werden op een extra factuur met datum 26 augustus pas in rekening gebracht. Zie de eerdere berichten in dit topic.

Reageer